Kankaanpään kaupungin tietohallintostrategia Juuso Leppilahti TK13PB
Kankaanpään kaupungin tietohallinto Vastaa kaupungin kaikista tietojärjestelmistä Toimii yhteistyössä PoSan (Pohjois- Satakunnan peruspalvelu- liikelaitoskuntayhtymä) kanssa Tavoitteena mahdollisimman vähillä kustannuksilla saada hyvät ja toimivat palvelut kuntalaisille
Laitteistot, verkot ja ohjelmistot Ylläpitoon kuuluu 1050 työasemaa 30 palvelinta 106 tietojärjestelmää Kankaanpäällä on noin 50 toimipistettä viiden eri kunnan alueella Kaupungille kuuluu 38 toimipistettä, joista 26kpl on lähiverkossa (10-100Mb/s) ja 14kpl ADSL- yhteydessä PoSalle kuuluu 12 toimipistettä, joista 6 kpl on lähiverkossa ja 4kpl ADSL-yhteydessä
Avoin lähdekoodi Avoimen lähdekoodin ohjelmistoja käytössä jo monia vuosia mm. Linuxia toiminta-alustanaan käyttävä kalenterijärjestelmä Netorek Webmail Ensimmäinen Suomessa, joka otti käyttöön Red Hat RHEV:n Virtuaalisoinnilla on saavutettu huomattavia etuja muun muassa suurempi skaalautuvuus kaupungin eri yksiköiden palvelu- ja sovellustarpeisiin Kustannukset työpisteiden käyttöönotossa puolitettu Ensimmäinen kuntasektorin jäsen Suomen avoimen lähdekoodin keskuksessa (COSS) Active&Open- hanke
Laitteistot, verkot ja ohjelmistot Laitteistot vuokrattuja ja standardoituja Fujitsu PRIMERGY RX200 S4 HP ProLiant DL360 G7 Ohjelmistoa Microsoft Office 2003 ja 2007 Käyttöjärjestelmät ja toimisto-ohjelmat OEM:nä Käytössä tietojärjestelmiä eri tasoisiin hallintoratkaisuun mm. Taloushallinto: Intime +; Aditro Väestötiedot: KuntaNet; Logica Henkilöstöhallinto: Personee Regime; Aditro HRM Oppilashallinto: Primus, Kurre, Wilma; Starsoft Oy
Palvelimet, tietoliikenneratkaisut Käytössä oma palvelinhuone DNA:n tiloissa Verkkokäyttöjärjeslmänä käytössä Windows AD Palvelimissa HPUX, Unix, Linux, Windows 2000 server sekä 2003 server Jäsenyys Sitran tietotekniikan palvelukeskuksessa Kaupungilla menossa valokuitu-hanke, jossa tarkoitus taata kuntalaisille laaja ja toimiva laajakaistayhteys Valmistuminen vuoden 2015 loppuun mennessä
Yhteistyökumppanit Työasemaylläpito ulkoistettu Nettis Oy:lle Palvelinylläpito: Netorek Oy Verkkoylläpito: Satakunnan Verkkotekniikka Oy Operaattorina käytössä DNA SataEdu Lukion etäopetus lähikuntiin: Merikarvia, Pomarkku, Lavia, Parkano PoSa:n kanssa yhteiset palvelinresurssit sekä palomuurit Yhteistyö lähikuntien sosiaali- ja terveydenhoitojärjestelmien kanssa
budjetti Menot, noin 1 000 000 € Käyttötalouteen 695 000 € Kaupunki 545 000 € PoSa 150 000 € Investoinnit 45 000 € Tietohallinnon kustannuksien jakautuminen Ylläpito 43% Laitteiden vuokrat 27% Hallinto, tilat, tarvikkeet 12% Yhteiset järjestelmät 12% Tietoliikenne 6%
Henkilöstö ja koulutus Rajalliset resurssit henkilöstön palkkaamiseen Tietohallintopäällikkö Kaikki muu ICT ulkoistettu Koulutus pientä, lähinnä tietohallintopäällikön pitämiä luentoja ympäri Kankaanpäätä, lähikuntia, kouluja ja yrityksiä Tarkoitus antaa kuva siitä, miten tietohallinto toimii ja mistä se koostuu
Laadunhallinta, tietoturva- ja tietoturvakysymykset Laatujärjestelmä ISO 9001:2008 Kolme pääprosessia Tietojärjestelmien ylläpito ja hallinnointi Tietojärjestelmien kehittäminen ja asiantuntijapalvelut Tietojärjestelmien hankinta Ylläpidon tukipyynnöt Noin 150 tukipyyntöä kuukaudessa Saatujen palautteiden keskiarvo erinomainen 9.8, palauteprosentin ollessa 75 Tietoturvaa parannettu virtuaalisoinnin avulla Palvelut eriytetty omille virtuaalipalvelimille Red Hat RHEV
Analysointi Kankaanpään kaupungin tietohallintostrategia Rajalliset resurssit rajoittavat toimintaa Laitteistot ja palvelimet päivitetty vastaamaan standardeja Yhteistyöt kuntien ja eri yrityksien sekä PoSa:n kanssa erittäin tärkeässä roolissa tietohallinnon kannalta