Finnair-konserni Osavuosikatsaus
Toimiala toipumassa Toimiala toipuu nopeimmin Aasiassa ja hitaimmin Euroopassa Alan voittoennuste kuluvalle vuodelle on 2,5 miljardia dollaria Tuhkapilvi kuritti erityisesti eurooppalaisia lentoyhtiöitä, Finnairille 30 milj. euron suorat tappiot Matkustajakysyntä kääntynyt kasvuun Liikematkustus lähtenyt selvään nousuun, paitsi Suomessa Rahtikysyntä kasvaa voimakkaasti erityisesti Aasiassa Hintataso parantunut
Finnairin kannattavuus parani selvästi Voimakas parannus kysynnässä ja keskihinnoissa toisella neljänneksellä, liikevaihto nousi 10,8 %, Toiminnallinen tappio 13,6 milj. euroa, tuhkapilven vaikutus -30 milj. euroa Rahti selvästi voitollinen Tehostamisohjelma laski yksikkökustannuksia 6,4 % Yksikkötuotto reittiliikenteessä parani 5,8 % Matkustajakäyttöaste hyvällä tasolla Liiketoiminnan rahavirta kääntyi plussalle Tase- ja kassa-asema edelleen vahvat Täsmällisyys palautunut ja palvelun laatu korkealla
Merkittäviä avauksia uusille markkinoille Finnair ja Air Berlin yhteistyöhön jo loppuvuodesta Merkittävä avaus Euroopan ostovoimaisimmalle markkinalle Air Berlin oneworldin jäseneksi 2012 Kingfisherin oneworldjäsenyys avaa valtavat Intian markkinat Finnairille Viranomaisilta hyväksyntä yhteistyöhön oneworld jäsenten kesken Pohjois-Atlantin liikenteessä Yhteistyö Japan Airlinesin kanssa laajenee Euroopan sisäisille lennoille Flybe uusi kumppani syöttöliikenteeseen, potentiaalia laajempaan yhteistyöhön lähialueilla
Toiminnallinen tulos parani Q2/10Q2/09Muutos % Liikevaihtomilj. euroa 473,5 427,410,8 Toiminnalliset kulutmilj. euroa495,8485,12,2 Oikaistu EBITDAR*milj. euroa32,5-4,9- Oikaistu liikevoitto* eli toiminnallinen tulosmilj. euroa-13,6-53,2- Käyttöomaisuuden myyntivoitot ja kertaluontoiset erät milj. euroa1,10,2 - Johdannaisten käyvän arvon ja huoltojen valuuttakurssauksen muutos milj. euroa-20,824,2- Liikevoitto/-tappio (EBIT)milj. euroa-33,3-28,8- Tulos ennen verojamilj. euroa-37,9-31,6- *ilman myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä
MEUR Kannattavuuden kehityssuunta oikea * Ilman käyttöomaisuuden myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä Toiminnallinen liiketulos* vuosineljänneksittäin 2010
Yksikkötuottojen ja Yksikkökustannusten trendi myönteinen Muutos edelliseen vuoteen % Yksikkötuotot (EUR c/RTK)Yksikkökustannukset (EUR c/RTK)
Säästöohjelma alensi yksikkökustannuksia Q2/10 Q2/09 Lentotoiminnan yksikkökulut*c/RTK-6,4%-0,1% Lentotoiminnan yksikkökulut ilman pa-kuluja*c/RTK-3,3%+2,4% Palkat ja henkilösivukulutc/RTK-10,6%-3,1% Polttoaineetc/RTK-14,9%-6,4% Liikennöimismaksutc/RTK+6,6%+2,5% Maaselvitys- ja catering-kulut€/psgr.+7,5%-5,7% Myynti- ja markkinointikulut€/psgr.+21,6%-5,6% Lentokoneiden lease-maksut ja poistotc/RTK-11,2%+25,4% Muut kulut*c/RTK-1,5%1,7% * ilman johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä RTK = Revenue Tonne Kilometre = myyty tonnikilometri
Toiminta tehostuu Henkilöstö keskimäärin Henkilöä
Polttoaineen hinta nousussa
Finnairin kaukolaivasto kasvaa Yhtenäinen Airbus-kaukoliikennelaivasto, keski-ikä 2,5 vuotta Loppuvuonna vielä yksi A330-kone ja vuodenvaihteessa kaksi A340-konetta lisää, jolloin laivastossa 15 kaukoliikenteen Airbusia Viisi uutta Airbus A321ER-koneita lomaliikenteeseen Viimeiset MD-11-koneet myytiin, toinen Finnairin rahtiliikenteessä
Liikenne taas vahvassa kasvussa Tammi-heinäkuun liikennesuorite Reittiliikenne +5 % Matkustajakäyttöaste +4 %-yksikköä Aasian-liikenne +12 % Aasian-liikenteen bisnesluokka +40 % Bisnesluokan osuus koko kaukoliikenteestä 11 % Rahti +37 %
Aasia vetää hyvin Liikenne kasvaa kaksinumeroisin luvuin Finnairin markkinaosuus Aasian-liikenteessä kasvoi 12 % Aasian-liikenteen tuotot selvästi enemmän kuin Euroopan- liikenteen tuotot Uusia avauksia ensi vuonna Päivittäinen suora lento Singaporeen ensi kesänä Lähes kaksi päivittäistä Hongkongiin Keväällä lisävuoroja nykyisiin Aasian-kohteisiin Lisäysten jälkeen yli 70 viikkovuoroa Aasiaan Rahtikonereiteillä Souliin ja Hongkongiin rohkaiseva alku
Lisää vuoroja Aasiaan Kesän vuorotiheys Finnairin Aasian-kohteisiin Finnairin Aasian-liikenteen viikkovuorojen kehitys
Aasian-liikenne on Finnairin leipälaji Reittiliikenteen maantieteellinen jakautuma Myydyt henkilökilometrit tammi-kesäkuu 2010
Rahoitus turvattu Loppusuoralla olevan investointivaiheen rahoitus varmistettu Likvidit varat runsaat 570 milj. euroa Rahoituslähteitä yli 500 milj. euron arvosta Q4 tuleva A330 mahdollisesti operatiivinen leasing TYEL-takaisinlainaus 330 milj. euroa Likviditeettireservinä kesäkuussa saatu syndikoitu luottolupaus, 200 milj. euroa Liiketoiminnan rahavirta kääntynyt positiiviseksi Lisäksi 200 milj. euron yritystodistusohjelma, josta 46 milj. euroa käytössä
Liiketoiminnan rahavirta parani Q2:lla Rahavirtalaskelma Q2/10Q2/09 Liiketoiminnan rahavirtamilj. euroa Investointien rahavirtamilj. euroa Bruttoinvestoinnit **milj. euroa Ennakkomaksujen / muu muutos milj. euroa Rahoituksen rahavirtamilj. euroa Likividit rahavarat kauden alussamilj. euroa Likvidien varojen muutosmilj. euroa Likvidit rahavarat kauden lopussa * milj. euroa * mukaan lukien kaupankäyntitarkoituksessa pidettävät korkosijoitukset ** Sisältää A330 lentokoneen rahoitusleasingjärjestelyn
Taseasema vahva Omavaraisuusaste ja oikaistu nettovelkaantumisaste OmavaraisuusasteOikaistu nettovelkaantumisaste, Adjusted Gearing%
Muutoksia johdossa 1.9. alkaen Lasse Heinonen jatkaa varatoimitusjohtajana, linjavastuu lentotoimintapalveluista ja rahtiliiketoiminnasta Erno Hildén talousjohtajaksi, vastuulla myös Finnair Aircraft Finance Ville Iho operatiivisten toimintojen johtajaksi, vastaa toistaiseksi myös resurssienhallinnasta Manne Tiensuu uudeksi henkilöstöjohtajaksi Ari Kuutschin Northport Oy:n toimitusjohtajaksi 1.8. alkaen Johtokuntaan myyntijohtaja Petri Schaaf, lento-osaston johtaja Markku Malmipuro ja matkustamopalvelujohtaja Kati Lehesmaa sekä kaikkien henkilöstöryhmien edustus
Edellytykset parempaan loppuvuoteen Kapasiteetti kasvaa vajaat viisi prosenttia Kysynnän ja keskihinnan vahvistuminen jatkuu liikematkustuksen lisääntyessä Uudet reitit elokuussa Tukholman Brommaan ja Stuttgartiin Lomamatkustus kääntymässä nousuun Rahtikysyntä jatkuu vahvana Tehostamistoimet jatkuvat, vaikutukset riippuvat osin myös alkusyksyn TES-ratkaisuista Toisen vuosipuoliskon toiminnalisen tuloksen odotetaan olevan voitollinen
Kiitos!
Liitteet
Kannattavuus parani H1:llä Q1- Q2/10 Q1- Q2/09 Muutos % Liikevaihtomilj. euroa 955,0943,11,3 Toiminnalliset kulutmilj. euroa1006,91052,4-4,3 Oikaistu EBITDAR*milj. euroa52,5-6,2- Oikaistu liikevoitto* eli toiminnallinen tulosmilj. euroa-39,9-100,5- Käyttöomaisuuden myyntivoitot ja kertaluontoiset erät milj. euroa1,10,0 - Johdannaisten käyvän arvon ja huoltojen valuuttakurssauksen muutos milj. euroa-20,447,6- Liikevoitto/-tappio (EBIT)milj. euroa-59,2-52,9- Tulos ennen verojamilj. euroa-67,3-56,4- *ilman myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä
Liiketoiminta-alueiden tulokset* Milj. euroQ2/2010 Q2/2009 Lentoliikenne-10,6 -47,4 Lentotoimintapalvelut2,3 -0,2 Matkapalvelut -1,6-2,8 Kohdistamattomat er ä t -3,7-2,8 Yhteens ä -13,6-53,2 * Liiketulos ilman käyttöomaisuuden myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä
Liiketoiminta-alueiden tulokset* Milj. euroQ1-Q2/10 Q1-Q2/09 Lentoliikenne-35,2 -91,2 Lentotoimintapalvelut3,9 2,1 Matkapalvelut -1,2-5,1 Kohdistamattomat er ä t -7,4-6,3 Yhteens ä -39,9-100,5 * Liiketulos ilman käyttöomaisuuden myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä
MEUR Kannattavuuden trendi kääntynyt Toiminnallisen liiketuloksen* muutos vuosineljänneksittäin * Ilman käyttöomaisuuden myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä
Liiketoiminnan rahavirta parani H1:lla Rahavirtalaskelma Q1-Q2/10Q1-Q2/09 Liiketoiminnan rahavirtamilj. euroa Investointien rahavirtamilj. euroa Bruttoinvestoinnit **milj. euroa Ennakkomaksujen / muu muutos milj. euroa Rahoituksen rahavirtamilj. euroa Likividit rahavarat kauden alussamilj. euroa Likvidien varojen muutosmilj. euroa Likvidit rahavarat kauden lopussa * milj. euroa * mukaan lukien kaupankäyntitarkoituksessa pidettävät korkosijoitukset ** Sisältää A330 lentokoneen rahoitusleasingjärjestelyn
Suojaushorisonttia lyhennetty
Suojausten vaikutus Q2
Suojausten vaikutus H1
Sijoitetun ja oman pääoman tuotto rullaava 12 kk % ROE oman pääoman tuottoROCE sijoitetun pääoman tuotto
Investoinnit ja liiketoiminnan nettorahavirta Liiketoiminnan nettorahavirtaInvestoinnit MEUR
Lentokoneiden vuokravastuut MEUR Joustavuus, edullisuus, riskien hallinta kaikki vuokrasopimukset ovat operatiivisia vuokrasopimuksia. Mikäli lentokoneiden vuokravastuu pääomitetaan tavanomaisella menetelmällä (= vuosittainen lentokoneiden vuokra x 7), olisi näin oikaistu nettovelkaantumisaste ,1 %
Päästökauppa aiheuttaa kysymyksiä EU aloittaa lentoliikenteen päästökaupan yksipuolisesti 2012 Tämän vuoden myytyjen tonnikilometrien perusteella määritetään kunkin lentoyhtiön saamien ilmaisten päästöoikeuksien osuus vuosille Riski pelisääntöjen muuttumiselle on olemassa Finnair on toimittanut tarvittavan dokumentaation TraFille Nykyinen päästökauppamalli lisää hiilivuotoriskiä ja vaarantaa EU:n kilpailukykyä Finnair kannattaa sektorikohtaista päästökauppaa, joka on globaali eikä vääristä kilpailua
Finnairin strategia kantaa Via Helsinki -konseptiin perustuva Aasia-Eurooppa-strategia toimii, maantieteellinen etu on kestävä kilpailutekijä Aasian nopea vaurastuminen valtava kasvupotentiaali Matkustajamäärä kasvanut 0,3 miljoonasta vuonna 2001, yli 1,1 miljoonaan vuonna 2009 Finnairin Aasian-liikenne muodosti 3,7 prosenttia Suomen BKT:n kasvusta vuosina Luonut yli 4000 työpaikkaa pelkästään Finnairilla Vuoteen 2015 mennessä 8000 uutta työpaikkaa Ilman Aasian-strategiaa yhtiö olisi vain puolet nykyisestä Moderni laivasto Toiminnan ja palvelun laatu mitatusti korkealla tasolla
Katse tulevaisuuden kasvuun Tulevaisuuden asiakas tulee yhä useammin Aasiasta Strategiapäivitys ja sitä tukevia uudistuksia tehdään kevään aikana – päästrategia ei muutu Kilpailukyky perustuu erinomaiseen tuotteeseen ja tehokkaaseen toimintaan Konsernirakenne keskittyy ydintoimintoihin joustavuuden saamiseksi, yhteistyökumppanit täydentävät verkostoa ja palvelutuotantoa Osaavan henkilöstön kanssa sitoudutaan yhteisiin tavoitteisiin Kestävä kehitys tuo lisäarvoa ympäristötietoiselle asiakaskunnalle
Finnair taloudelliset tavoitteet ”Kestävä, arvoa luova kasvu” Liikevoitto Liikevoittomarginaali vähintään 6% => yli 120 milj. € EBITDAR EBITDAR-% vähintään 17% => yli 350 M€ EBITDAR-taso Taloudellinen lisäarvo Osinkosuhde Vähintään kolmasosa vuosituloksesta maksetaan osinkoina Oikaistu netto- velkaantumisaste Leasevastuilla oikaistun nettovelan suhde omaan pääomaan enintään 140% Tavoitteena tuottaa positiivista taloudellista lisäarvoa yli 8,25 %:n pääomakustannuksen (ennen veroja)
Finnairin taloudelliset tavoitteet Mittareiden kuvaus Liikevoitto (EBIT) EBITDAR Taloudellinen lisäarvo Osinkosuhde Oikaistu netto- velkaantumisaste Liikevaihto + liiketoiminnan muut tuotot – liiketoiminnan kulut Tulos ennen poistoja, lentokaluston leasemaksuja ja myyntivoittoja Taloudellinen lisäarvo jää kun liikevoitosta vähennetään sitoutuneen pääoman kustannus (Korolliset velat + 7* vuosittaiset leasingvuokrat – likvidit varat) / (Oma pääoma + vähemmistöosuus) Osakekohtainen osinko / osakekohtainen tulos
Finnair-konserni sijoittajasuhteet puh: fax: