♣♦♥♠ NT LEIKKAAMINEN ♣♦♥♠ NT. 2.4.1 Leikkaaminen, maskaaminen Pelitapa, jolla voi voittaa tikin kortilla, joka ei ole lähtömaan korkein kortti Pelataan.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osta koira!!.
Advertisements

Ota aivosi narikasta: PELAA BRIDGEÄ!
♣♦♥♠ NT PUOLUSTAMISTA JA LEIKKAAMINEN ♣♦♥♠NT. PUOLUSTUSPELAAJIEN "KULTAISIA SÄÄNTÖJÄ" Toinen käsi matalaa, kolmas korkeaa. Peitä pelinviejän pelaama kuva.
TODENNÄKÖISYYSLASKENTA
♣♦♥♠ NT PUOLUSTUS- TARJOAMINEN ♣♦♥♠NT. PUOLUSTUSTARJOUKSET • Kun vastapuoli on avannut tarjoussarjan, voimme myös halutessamme osallistua tarjoussarjaan.
Yhtälön ratkaiseminen
♣♦♥♠ NT VASTAUSTARJOUKSET ILMAN TUKEA ♣♦♥♠NT. 3 NT VASTAUS 3NT AP tasainen 1 NT VASTAUS 1NT 6-10 AP 2 NT VASTAUS 2NT AP tasainen 1 AVAUS
♣♦♥♠ NT AVAUKSET JA KOROTUKSET ♣♦♥♠NT. AVAUKSET Tarjous kertoo sen, mitä pari on sopinut kyseisen tarjouksen merkitykseksi. Tarjous 1  ei tarkoita, että.
Skruuvin pikaopas Valtti = tarjotaan maa,    , ja halutaan tikkejä
♣♦♥♠ NT AVAAJAN 2. TARJOUS 2 YLI 1 SARJASSA ♣♦♥♠NT.
Minäkö ulkomaille?  Miksi lähden ulkomaille ja mitä sieltä haen?  Lähdenkö pois jostain, pakenenko jotain tilannetta, ihmissuhdetta, ristiriitaa?  Onko.
KILPAILEVA TARJOAMINEN •Vastustajien tarjoaminen muuttaa oman systeemin rakennetta –vastaajalla enää harvemmin vahvoja (17+ p) kortteja, joten ei käytetä.
♣♦♥♠ NT JOHDANTO ♣♦♥♠ NT. BRIDGEN HISTORIA Tikkipelit syntyivät 1500-luvulla, esim. twist 1800-luvulla kehittyi biritch eli venäläinen twist, suosittu.
♣ ♦ ♥ ♠ NT JOHDANTO JA SANGI
♣♦♥♠ NT KERTAUSTA ♣♦♥♠NT. Oikean pelimuoto: • pyritään löytämään yhteinen vähintään 8 kortin yläväri ( ♥ tai ♠ ) • tasaisilla käsillä pelataan mieluummin.
♣♦♥♠ NT ESTOTARJOUKSET ♣♦♥♠NT. ESTOTARJOUKSET • Estotarjouksella tarkoitetaan hyppäävää tarjousta, joka tehdään heikolla kädellä, jossa on pitkä väri.
Preppaus ENA 4.
PUOLUSTUSTARJOAMINEN Vastustajan avattua on useita näkökohtia puolustustarjouksien suunnitteluun –tarjoamisen vaikeuttaminen, estotarjoaminen –oma korkeampi.
PELINVIENTI NT Sangipelaamisen (NT = No Trump, ei valttia, suomennettuna sangi) perusteita Pyrkimyksenä on saada tikkipelissä mahdollisimman paljon tikkejä.
TARJOAMINEN NT Käden pelivoiman arviointi (Milton Work) –A = 4 p –K = 3 p –Q = 2 p –J = 1 p Menetelmä yliarvioi Q:n ja J:n ja aliarvioi A:n pelivoimaa.
TARJOAMINEN 2C Vahvat kädet aloittavat tarjoamalla 2C –22+ pisteen tasaiset –22+ pisteen epätasaiset –9+ tikin jakaumakädet hieman vähemmällä voimalla,
♣♦♥♠ NT AVAUKSET 1NT JA 2NT ♣♦♥♠NT. AVAUSTARJOUS 1 SANGI  arvopistettä  tasainen jakautuma (neljä eri maata ovat jakautuneet tai ,
♣♦♥♠ NT KERTAUSTA ♣♦♥♠NT 1. Oikean pelimuoto: pyritään löytämään yhteinen vähintään 8 kortin yläväri ( ♥ tai ♠ ) tasaisilla käsillä pelataan mieluummin.
♣♦♥♠ NT AVAUKSET JA KOROTUKSET ♣♦♥♠NT. AVAUS 1 VÄRIÄ VOIMA Epätasaisella kädellä avaus lupaa vähintään 11 arvopistettä ja 12 pistettä Tasaisella kädellä.
Todennäköisen käsite alakouluikäisille
♣ ♦ ♥ ♠ NT VALTTIPELI.
VARHAINEN PUUTTUMINEN
♣♦♥♠ NT AVAUS 2 ♣ ♣♦♥♠NT.  2  on luonnollisen systeemin vahvin avaus  Pelaaja valitsee avauksen 2 , jos hänellä on  ainakin 23 ap ja tasainen jakautuma.
1. 5v2 pallonhallinta + prässi + tilanteenvaihto
♣♦♥♠ NT JOHDANTO JA SANGI ♣♦♥♠NT. BRIDGEN PERUSIDEAT  Parit pelaavat toisiaan vastaan. Pelaajat on nimetty ilmansuuntien mukaan.  POHJOIS-ETELÄ (NS)
SANGIPELAAMINEN PELINVIEJÄN TEHTÄVÄNÄ: Tikkien kasvattaminen Kontrollin säilyttäminen Yhteyksien säilyttäminen Vaarallisen vastustajan eliminointi Kaikkien.
♣♦♥♠ NT AVAUS 1NT ♣♦♥♠NT. AVAUSTARJOUS 1NT arvopistettä Tasainen jakautuma eli neljä eri maata ovat jakautuneet 4333, 4432 tai 5332 ♠ KQJ8 ♠ AQ8.
1.2. Tuloperiaate ja permutaatiot
♣♦♥♠ NT AVAAJAN TOINEN TARJOUS ♣♦♥♠NT. Avaajan toinen 1 yli 1-sarjassa  Jos vastaaja tarjoaa yhden tasolla, kyseessä on ns. 1 yli 1-sarja.  Avaajalla.
♣♦♥♠ NT JOHDATUS TARJOAMISEEN ♣♦♥♠NT. BRIDGEN PERUSIDEAT  Ensin on huutokauppavaihe, jossa molemmat parit pyrkivät tarjouksia tekemällä löytämään pelivaihtoehdon,
♣♦♥♠ NT PUOLUSTUS- TARJOAMINEN ♣♦♥♠NT. ♠ Vastustajan avattua ♠ ♠ pass = ei kerrottavaa ♠ uusi väri = 5+ korttia, ap ♠ 1NT = ap., tasainen,
♣♦♥♠ NT VÄRINKÄSITTELYN PERUSTEITA ♣♦♥♠ NT 12. oppitunti.
♣♦♥♠ NT VASTAUKSET ILMAN TUKEA ♣♦♥♠NT 6. oppitunti1.
miten teet rytmisoittimen ilmapallosta ja sanomalehtipaperista
Aritmeettinen jono jono, jossa seuraava termi saadaan edellisestä lisäämällä sama luku a, a + d, a+2d, a +3d,… Aritmeettisessa jonossa kahden peräkkäisen.
♣♦♥♠ NT AVAUKSET JA KOROTUKSET ♣♦♥♠NT. AVAUSTARJOUS (kertaus) Avaustarjoukseksi eli avaukseksi sanotaan tarjoussarjan ensimmäistä tarjousta, joka ei ole.
TILASTOKUVIO kuvio on voimakkain tapa esittää tietoa
Kuva: Teltta pussilakanasetti | Ivana Helsinki
Kuusela: Tietoaika Lähde: Kuusela 2000: 57.
Moraalinen relativismi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
♣♦♥♠ NT AVAUS 1NT ♣♦♥♠NT 18. oppitunti. AVAUSTARJOUS 1NT arvopistettä Tasainen jakautuma eli neljä eri maata ovat jakautuneet 4333, 4432 tai 5332.
Väliaineen vastus.
Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2011 / Jyväskylän yliopisto.
Ohtonen Keijo & Hyttinen Hannu-Pekka Taustaa Pohjola-leiriltä valittava ensimmäinen maajoukkue koostuu 40 pelaajasta + 4 maalivahdista Tarkasteltiin.
♣♦♥♠ NT JOHDANTO Kirjan ”Opi Bridgeä 2000-luvulla” sivut 1-4 ♣♦♥♠ NT 1ETO/Bridgen peruskurssi, oppitunti 1.
♣♦♥♠ NT ESTOTARJOUKSET ♣♦♥♠NT. ESTOTARJOUKSET Estotarjouksella tarkoitetaan hyppäävää tarjousta, joka tehdään heikolla kädellä, jossa on pitkä väri Tarkoituksena.
♣♦♥♠ NT VÄRINKÄSITTELYN PERUSTEITA Kirjan sivut ja ♣♦♥♠ NT 1Bridgen peruskurssi 2. oppitunti.
♣ ♦ ♥ ♠ NT VALTTIPELI Kirjan luku 3, sivut oppitunti.
Todennäköisyyksiä ja päättelyä
Matematiikkaa 3b © Varga–Neményi ry 2017
Bridgekurssi BK-Slam ª©¨§
Bridgekurssi BK-Slam ª©¨§
Bridgekurssi BK-Slam ª©¨§
Bridgen jatkokurssi 3 – Puolustajien tiedonvaihto
VASTAUKSET ILMAN TUKEA
Bridgen jatkokurssi 2 – lähtökortit jatkuvat
Bridgen jatkokurssi 4 – Valintatilanteita, sangipuolustuksia ja puolustussopimuksia Bridgen jatkokurssi vähemmän pelanneille teemana puolustus sekä muutkin.
Bridgekurssi BK-Slam ª©¨§
Bridgen jatkokurssi 6 – Pelinviejän häirintää, jatkolukemista ja helppoutta Bridgen jatkokurssi vähemmän pelanneille teemana puolustus sekä muutkin jutut.
AVAAJAN 2. TARJOUS 2 YLI 1 SARJASSA
KILPAILEVAT TARJOUSSARJAT
Puolustus on puoli ruokaa - bridgessäkin
Bridgekurssi BK-Slam ª©¨§
Skruuvin pikaopas Valtti = tarjotaan maa,    , ja halutaan tikkejä
LISÄKILPAILUSÄÄNTÖMUUTOSESITYKSET
Esityksen transkriptio:

♣♦♥♠ NT LEIKKAAMINEN ♣♦♥♠ NT

2.4.1 Leikkaaminen, maskaaminen Pelitapa, jolla voi voittaa tikin kortilla, joka ei ole lähtömaan korkein kortti Pelataan haarukkaa kohti tai sarjasta kohti suurempaa kuvaa Saamamme tikkimäärä riippuu etsimämme kortin sijainnista

♣ AQ ♣ KJ762 ♣ A32 ♣ 32 ♣ A54 ♣ QJ10 ♣ AJ10 ♣ AQJ ♣ A32 ♣ Q32 ♣ 432 ♣ Q54 Jos olet "väärässä" kädessä kiinni, pelaa jotain muuta maata, jotta pääsisit pelaamaan oikeasta kädestä. Leikkaaminen, esimerkkejä

Milloin leikataan? Jos väristä puuttuu vain rouva –8 kortin värissä leikataan –9 kortin värissä topataan – toppaus on vain vähän parempi pelitapa, joten jos vaikka tarjoussarja kertoo epätasaisesta jaosta, niin voi harkita leikkaamista Kuningasta yritetään leikata 10 kortin värissä

Kaksoisleikkaus, tuplamaski ♥ AQ10 ♥ AJ10 ♥ 432

Puolustuspelaaja kolmantena kätenä Myös puolustuspelaajat leikkaavat ♠KJ6♠K6 ♠2♠AQ10♠2♠AQ4 ♠Q92 ♠7 ♠AJ10 ♠7♠K103 Puuttuvat kortit: AJ8

♣♦♥♠NT VALTTIPELI ♣♦♥♠NT

Valttipelin säännöt Valttipelissä tikit voitetaan aivan samalla tavalla kuin sangissa niin kauan kuin kaikki tunnustavat väriä. Erona sangipeliin on, että kun pelattava väri on loppunut, tikin voi voittaa pelaamalla valttivärin kortin. Tätä sanotaan varastamiseksi tai kuppaamiseksi. Siten valttipelissä valttivärin kortit ovat hyvin arvokkaita. Valttipelissä tikin voittaa siis o lähtövärin suurin kortti, jos kaikki tunnustavat väriä o tikkiin pelattu suurin valtti, jos joku/jotkut varastavat tikin valtillaan.

Valttipelin pelinvienti Valttipelissä huomio kiinnitetään kortteihin, joilla tikkiä ei ole tulossa. Laske menevät siitä kädestä, jossa valtteja on enemmän. Jos meneviä on liikaa kotipeliä ajatellen, mieti, kuinka niistä päästään eroon. Voiko ne varastaa lyhyempään valttiin tai sakata toisen värin tikkikorteille. Miten ja milloin valtataan? Montako kierrosta valttia on varaa pelata? o Pelinviejän tulee heti kiinni päästessään poistaa vastustajien valtit, ellei hän selvästi huomaa parempaa pelitapaa.

♠ 52 ♠ 763 Länsi W on pelinviejä. Sitoumus on 4 ♥ eli tavoitteena on saada 10 tikkiä herttavalttina. Pohjoinen N lähtee ♠ K:lla. Puolustus pelaa kolme kierrosta pataa. ♥ AKJ98 ♥ Q102 ♦ 972 ♦ KQJ10 ♣ A95 ♣ K72 ♠ 52 ♠ 862 Länsi W on pelinviejä Sitoumus on 4 ♥ eli tavoitteena on saada 10 tikkiä herttavalttina. Pohjoinen N lähtee ♠ K:lla Puolustus pelaa kolme kierrosta pataa. ♥ AKJ9 ♥ Q1042 ♦ 972 ♦ AQJ10 ♣ A95 ♣ K102 Pelinvientisuunnitelma, valttien poistaminen:

♠ A2 ♠ 7 Länsi W on pelinviejä. Sitoumus on 4 ♥ eli tavoitteena on saada 10 tikkiä herttavalttina. Pohjoinen N lähtee ♠ K:lla. ♥ AKQJ98 ♥ 102 ♦ 97 ♦ J6542 ♣ AK3 ♣ ♠ A53 ♠ 862 Länsi W on pelinviejä. Sitoumus on 4 ♥ eli tavoitteena on saada 10 tikkiä herttavalttina. Pohjoinen N lähtee ♠ K:lla. ♥ AQ1075 ♥ KJ986 ♦ ♦ -♦ - ♣ - ♣ Pelinvientisuunnitelma, vuorovarkaus: Pelinvientisuunnitelma, lyhyempään valttiin varastaminen:

Milloin pelataan valttipeliä Pelinvientipuolella on vähintään kahdeksan kortin yhteinen väri, jonka sopia valtiksi. o Valtteja on esim , 5 + 3, tai Sangissa pelinviejällä ei olisi pitoa jossain värissä. o Valtit toimivat pitona valttipelissä. o Värissä vaikka xxx + xx, QJ + xx, xxxx + x Pelinviejällä ja/tai lepääjällä on epätasaiset kädet, joissa lyhyitä värejä Valttipelissä lepääjä levittää valttivärin aina oikeanpuolimmaiseksi maaksi

Valttipeliä vastaan kaksi parasta aloituskorttivaihtoehtoa ovat singleton (maassa vain yksi kortti) ja sarja: Singletonlähdön tarkoituksena on saada varkaustikkejä, kun partneri palauttaa lähtömaatamme. Valttipelissä sarjalähtöön vaaditaan kaksi peräkkäistä korkeata korttia, tarkoitus on kasvattaa sarjan alempia kortteja Jos lähtijällä ei ole singletonia tai sarjaa, muita vaihtoehtoja on mm. lähtö pitkästä väristä tai kahden kortin väristä (duppeli) Valttipelin lähtökortti Mistä ei lähdetä: Ei ässän alta – voi olla, ettet saa ässälläsi koskaan tikkiä. Jos lähdetään pitkästä maasta, jossa ässä, niin silloin ässällä Ei välisarjasta

♣♦♥♠NT PUOLUSTUKSEN MERKINANNOT ♣♦♥♠NT

Milloin merkinantoja käytetään? Partnerin aloitettua väriä isolla kortilla näytetään yleensä pyyntö- tai kieltomerkkiä (voimamerkinanto) ts. halutaanko partnerin jatkavan väriä Pelinviejän aloittaessa tikkiin, puolustajat näyttävät yleensä värissä olevien korttien määrää kertomalla, onko maassa parillinen vai pariton määrä kortteja (pituusmerkinanto) Kun puolustaja ei voi tunnustaa maata, pelaaja yleensä ensimmäisellä sakauksellaan pyytää jotakin maata ts. tekee voimamerkinannon

Puolustuksen merkinannot Voimamerkinanto, kun partneri on aloittanut tikkiin: Pieni kortti pyytää. Tarpeettoman suuri kortti kieltää. Pituusmerkinanto, kun pelinviejä on aloittanut tikkiin: Pieni-iso parillinen määrä kortteja. Iso-pieni pariton määrä kortteja.

♠ KJ83Etelä pelaa neljää pataa eli tarkoituksena on saada 10 tikkiä patavalttina. Partnerin (länsi) lähtökortti on ♥ A. Minkä kortin itä pelaa? ♥ 983 ♦ Q93 ♣ 765 ♠ 9752 ♥ 762 ♦ 62 ♣ Q842 ♥ A Puolustuksen merkinannot

♠ KJ83Etelä pelaa neljää pataa eli tarkoituksena on saada 10 tikkiä patavalttina. Partnerin (länsi) lähtökortti on ♦ A. Minkä kortin itä pelaa? ♥ 983 ♦ Q93 ♣ 765 ♠ 9752 ♥ 762 ♦ 62 ♣ Q842 ♦ A Puolustuksen merkinannot

♠ KJ83Etelä pelaa neljää pataa eli tarkoituksena on saada 10 tikkiä patavalttina. Partnerin (länsi) lähtökortti on ♣ A. Minkä kortin itä pelaa? ♥ 983 ♦ Q93 ♣ 765 ♠ 9752 ♥ 762 ♦ 62 ♣ Q842 ♣ A Puolustuksen merkinannot

♠ KJ83Etelä pelaa neljää pataa eli tarkoituksena on saada 10 tikkiä patavalttina. Partnerin (länsi) lähtökortti on ♣ 3. Minkä kortin itä pelaa? ♥ 983 ♦ Q93 ♣ 765 ♠ 9752 ♥ 762 ♦ 62 ♣ Q842 ♣ 3 Puolustuksen merkinannot

Voimamerkinanto sakauksessa ns. italialainen sakaus: Pariton kortti (3, 5, 7, 9) pyytää kyseistä väriä Parillinen kortti kieltää kiinnostuksen kyseiseen maahan ja kertoo kumpaan jäljellä olevista kahdesta maasta haluaa käännön: o Pieni parillinen (2, 4, 6) pyytää kahdesta muusta väristä arvojärjestyksessä alempaa o Iso parillinen (6, 8, 10) pyytää kahdesta muusta väristä ylempää o Maiden arvojärjestys ylimmästä alimpaan: pata, hertta, ruutu ja risti

♠ K10853Etelä pelaa kolmea sangia. Partnerin (länsi) lähtökortti oli ♣ Q, jonka pelinviejä oli ottanut ässällä. Pelinviejä on pelannut kaksi kierrosta ruutua (A & K), johon kaikki ovat tunnustanut pienillä korteilla. Pelinviejä pelaa ♦ Q:n. Mitä maata itä toivoisi lännen jatkavan, jos hän pääsee kiinni? Millä korteilla itä voi haluamaansa maata pyytää? ♥ Q64 ♦ ♣ 63 ♠ 82 ♥ AKJ105 ♦ ♣ 852 Puolustuksen merkinannot

Ohjeita sakauksiin Kasvaneen tikkivärin kortteja pyritään säästämään sangipelissä Varotaan sakaamasta värejä niin lyhyiksi, että kovakortit putoaisivat, jos väriä pelataan huipusta. Esim. väreistä ♦ K4 tai ♣ Q84 ei sakata kuvilta ”jalkoja” pois, jos turvallisimpiakin vaihtoehtoja löytyy. Merkinantotilanteissa korttien suuruus ja pienuus on suhteellista. Jos pelaajan kaksi ensimmäistä sakausta ovat ♣ 4 ja ♣ 2 ensimmäinen sakaus nelonen on tulkittava isoksi parilliseksi kortiksi.