Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä TEKNO A - 2011.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPPIMINEN JA OPETUS / DIDAKTIIKAN KURSSIN WIKITENTTI
Advertisements

TIETOHALLINTO JA TIETOJÄRJ. KEH. PERUSTEET Pekka Makkonen ja kump.
Ongelma Mikä tuottaa kamppailua oikeudessa? • 1: Tulkinnat yksittäisistä tapauksista • 2: ”Asiayhteyksien” väliset välienselvittelyt • 3: Kysymys siitä,
KORIPALLON PERUSASIAT
YV9TV1-07 Mikron käyttöönotto ja ylläpito Juha Korhonen
Kandiseminaarin ryhmätyöskentely Kevätlukukausi 2007.
Brade & Vilpponen 1 ITP2TM003 Java-ohjelmointi I Kevät op.
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
Soveltavan mikrobiologian erikoistyö KE (5op) Soveltavan mikrobiologian jatko- ja täydennyskoulutuskurssi KE (3 op) Kevät 2010 (periodi.
TOP-keskus 2003 Turun 6-luokkalaisten TVT- taitotasokartoitus, kevät 2003 Turun kaupungin Tieto- ja viestintätekniikan TVT - opetuskäytön strategia -asiakirjassa.
Tietokannat II Lasse Bergroth Turun yliopisto, IT-laitos Kevät 2013
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
Yhteisöllisen oppimisen keinoja?
I YHTEISKUNTATIETO (YH01)
- Kirja: Linkki 2, taloustieto, WSOYpro - Kurssin pelisäännöt: - Yli 5 poissaoloa  lisätehtäviä - Yli 7 poissaoloa  ei arvostelua - 3 myöhästymistä 
Tilastollisen tutkimuksen perusteet - 6 op
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
UMF I Luento 1. Aika Luennot, Klo 14–16 to 4.9 – ke 10.9 ke 24.9 – ke 1.10 ke – pe Demot, Klo 10–12/12–14/14–16 Pe 12.9, Ti 16.9, Pe 19.9.
Pedagogiset haasteet tutkimuksessa: kirjapakettikurssi Kevät – syksy 2014.
Internet-projekti - MUM2TM Heikki Hietala Jukka Mutikainen TIKO – Malmi
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Luento 1: mediakasvatuksesta kohti monilukutaitoa
Visual Basic –ohjelmointi ITP2TM002
Biologian ja maantieteen pedagogiikka, 5 op
750696S Maisteriseminaari Laajuus 4 op / 107 h opiskelijan työtä
Harjoituksissa tehdään digitarina
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Atk-infot tutorryhmille Atk-keskus / Hannele Rajaniemi.
KTKO104 Tieto- ja viestintätekniikka Tuokio – 3.12 Tuukka Kivioja | Samuel Rahikainen |
ELEP-1110 SÄHKÖ- JA PIIRITEKNIIKAN PERUSTEET
LAADULLISET TUTKIMUSMENETELMÄT
Johtajuus- ja asiantuntijaviestintä Leif Åberg syyslukukausi 2006.
KSP9 KIRJONTATEKNIIKAT
EDUCATIONAL TECHNOLOGY RESEARCH UNIT Tiina Hämäläinen Kokemuksia yhteisöllisyydestä.
KTKO104 Tieto- ja viestintätekniikka
PBL –case III Työskentelyn eteneminen (Pedagogisia näkökulmia tvt:n soveltamiseen)
ITKY104 IT kaikkialla, 2 op Alku- ja perusinfo
Atk-keskus / Hannele Rajaniemi Tietotekniikkapalvelut tutuksi Tervetuloa uusi henkilöstö!
Digitarina Multimedia oppimisprojektina 2012 Vaka.
Tietokone asiantuntijan työvälineenä ICT01D Tietokoneen toiminta Juhani Merilinna.
Tietotekniikka. Tietotekniikka yläkoulussa voidaan suorittaa 1-6 kurssia Kurssit 1 ja 2 suoritetaan 7. luokalla Kurssit 3 ja 4 suoritetaan 8. luokalla.
Porin Yksikkö / Elektroniikkatuotanto Tanja Jokinen 1ELEP-1210 Elektroniikan peruskurssi ELEP-1210 ELEKTRONIIKAN PERUSKURSSI 5 op Kevät 2006.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Porin Yksikkö/Elektroniikka Piirilevyn suunnittelu – Tanja Jokinen ELEP-3310 PIIRILEVYN SUUNNITTELU 4 op Kevät 2007 Kurssin www-sivut:
CS30A Case Course in Strategy consulting Kurssin opettaja  Professori, Tuomo Kässi Vastaanottoaika to 15:00 – 16:00  Tutkijatohtori,
Ohjelmistotuotanto - kurssin yleiset asiat Kevät 2004 Hanna-Kaisa Lammi LTY/Tite.
Ohjelmistotekniikka - kurssin yleiset asiat Kevät 2003 Hanna-Kaisa Lammi LTKK/Tite.
Projektityöskentely Luento 1: kurssin käytännön asiat Hanna-Kaisa Lammi
RAPORTTIEN JA WWW-SIVUJEN OHJEET Projektityökurssi KLTITE05OH/SU.
Porin Yksikkö / Elektroniikka Tanja Jokinen 1ELEP-1210 Elektroniikan peruskurssi ELEP-1210 ELEKTRONIIKAN PERUSKURSSI 5 op Kevät 2007 www-sivut:
Porin Yksikkö / Elektroniikka Tanja Jokinen 1ELEP-1210 Elektroniikan peruskurssi ELEP-1210 ELEKTRONIIKAN PERUSKURSSI 5 op Kevät 2009 www-sivut:
Projektinhallinta it. lut
Säteilysuojelu-kurssi 0,5 op
Korppi: kurssinhallinta
Tutkielman teko-ohjeet
T Kuva- ja videosignaalien käsittely, 3 op
Sähköiset yo-kirjotukset
CHEM-A1100 Teollisuuden toimintaympäristö ja prosessit I Harjoitustyö
HISTORIAN KURSSIEN TAVOITTEET, SUORITTAMINEN JA ARVIOINTI
Opetusvinkki 1: Ryhmätyö – uskontotieteilijät
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
Korkealämpötilakemia
Liikesaksan perusteet II
Liikesaksan perusteet I
DEMO 5 Sonja Betancourt, FM
Tieto odottaa käyttäjäänsä - välineitä tiedon löytämiseen-
PERUSOHJELMISTOT TUTUIKSI
Pasi Lankinen, suomen kielen ja viestinnän yliopettaja
Metallurgian seminaari
Opintojen mitoitus suhteessa opintopistemäärään
Esityksen transkriptio:

Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä TEKNO A

Aikataulu PVMAIKAPAIKKAAIHE to KTK138Lähtötasotesti to KTK138Blogi to KTK138Oppimisympäristöt to KTK138WWW-konferenssi pe KTK138Taulukkolaskenta to KTK138Tekstinkäsittely pe KTK138Tieteellinen kirjoittaminen to KTK138Kuvankäsittely to KTK138Esitysgrafiikka ti KTK138Harjoitustöiden esittely

Kurssikuvaus Tavoitteet:Opiskelija perehtyy yliopiston tekniseen infrastruktuuriin saavuttaa valmiuksia käyttää tieto- ja viestintätekniikkaa opettamisen ja oppimisen apuvälineenä perehtyy keskeisten työvälineohjelmien käyttöön ja niiden pedagogiseen soveltamiseen tutustuu uuden tekniikan tarjoamiin mahdollisuuksiin ja rajoituksiin opiskelussa ja opettamisessa oppii suhtautumaan kriittisesti tarjolla oleviin palveluihin ja arvioimaan niitä oman ammattityön kannalta SisältöTieto- ja viestintätekniikan (TVT) yleinen kehitystietokone teknisenä konstruktionaTVT:n opetuskäyttö, pedagogiset sovelluksetdidaktisia / koulutuksellisia näkökohtiaverkkoperustaiset oppimisympäristöttekstinkäsittely, digitaalinen kuvankäsittely ja Internet- sisällöntuotantoesitysgrafiikan perusteetip-pohjaisen videoneuvottelun perusteet

Kurssikuvaus ToteutustavatLuentoja 10 h, pienryhmätyöskentelyä 20 h, verkkotyöskentelyä 10 h sekä omatoimista työskentelyä. OppimateriaaliLuennot, harjoitustehtävät sekä soveltuvin osin myös osallistujien tuotokset julkaistaan verkkoperustaisessa oppimisympäristössä. Oheiskirjallisuus ilmoitetaan kurssin alussa. SuoritustavatAktiivinen osallistuminen kurssille, itsenäinen harjoitustehtävä (verkkopohjainen oppimispäiväkirja), parityöt (tuntitehtävät) sekä ryhmätyö (kirjallisuuteen pohjautuva esitelmä). Arviointihyv / hyl VastuuhenkilöJari Laru

KURSSISUORITUS  Läsnäolo harjoituksissa  Läsnäolojen määrä määräytyy lähtötasotestin mukaan  0-10 pistettä: osallistuu kaikkiin harjoituksiin  pistettä: osallistuu vähintään 70% harjoituksista  pistettä: osallistuu harjoituksiin, joiden sisältö on uutta  Kurssisuoritus edellyttää myös harjoitustöiden tekoa (ks. ohjeet kalvoilta 8-10).

KURSSIN MATERIAALI  Kurssin luentomateriaali ja itsenäiset harjoitustyöt löytyvät Jari Larun blogista   Kurssin harjoitusten materiaali löytyy Optimasta  KT K TVT/ICT > Luennot ym. materiaalia  KTK TVT/ICT > Oman ryhmän tunnus (esim. Taika)  Harjoitusten blogireflektiotehtävät löytyvät jokaisen ryhmän kansiosta.  Luentojen blogireflektiotehtävät löytyvät Jarin luentomateriaalin lopusta.

POISSAOLOJEN KORVAAMINEN  Ensisijaisesti osallistutaan toisen ryhmän tunnille (LO, Tekno, Taika)  Muutoin korvauksesta sovitaan harjoitusten opettajan kanssa seuraavan tunnin lopussa.  Korvaustehtävän voi pyytäää myös harjoitusten vetäjältä lähettämällä sähköpostia. 

ITSENÄINEN HARJOITUSTYÖ  Harjoituskerran voi korvata myös Jarin blogista löytyvällä itsenäisellä harjoitustyöllä.  Harjoitustyö pitää palauttaa sähköpostitse harjoitusten vetäjälle ENNEN kyseistä harjoituskertaa. Muutoin sovelletaan normaalia “harjoituksen korvaaminen toisen ryhmän tunnilla tai palautettavalla tehtävällä” -periaatetta  Itsenäisen harjoitustyön pitää olla  teknisestä näkökulmasta katsottuna virheetön  tekijänsä näköinen (ei kaverilta kopioitu)

KURSSIN TEHTÄVÄT  Suoritusmerkintä edellyttää  Läsnäolojen täyttymistä / korvaustehtävien tekemistä  Luentoreflektioiden kirjoittamista blogiin  Harjoituksiin liittyvien reflektioiden kirjoittamista blogiin  Harjoitustyön kirjoittamista wiki-alustalle 2-3-hengen ryhmissä  Harjoitustyön esittämistä ja toisen työn opponointia viimeisellä harjoituskerralla

HARJOITUSTYÖ  Harjoitustyö tehdään 2-3-hengen ryhmissä.  Aiheeksi valitaan Jarin luentojen pohjalta noussut yksi ryhmäänne kiinnostava aihealue.  Valitusta aiheesta etsitään 3 tieteellistä artikkelia, joiden pohjalta raportti kirjoitetaan.  Harjoitustyö julkaistaan ryhmänne Wiki-alustalla.  Esitystä varten raportista tehdään n. 8 sliden mittainen PowerPoint-esitys, joka liitetään osaksi wiki-sivua.

HARJOITUSTYÖN SISÄLTÖ  Lyhennä artikkeli n. neljän A4-sivun mittaiseksi raportiksi (tekstin osuus siis noin neljä A4-sivua).  Otsikoi tekstisi kuvaavin pää- ja alaotsikoin.  Havainnollista tekstiäsi vähintään 1 taulukolla ja 1 kuvalla/kuviolla. Selitä sanallisesti taulukoiden / kuvioiden sisältö.  Merkitse lähteet tieteellisen periaatteen mukaan (ohje erillisessä PowerPoint-esityksessä).

HARJOITUSTYÖN ESITTÄMINEN  Wiki-alustalla julkaistu harjoitustyö esitetään viimeisellä harjoituskerralla.  Esityksen tukena käytetään PowerPoint-kalvoja (n. 5-8 tekstikalvoa).  Esittämisen lisäksi jokainen ryhmä opponoi toisen ryhmän työn.  Esityksen kesto opponointeineen noin 10 minuuttia / ryhmä.  Harjoitustyön pitää olla arvosanallisesti arvioituna vähintään 3-, jotta se voidaan hyväksyä.