Pasi Kaipainen Tietokone ja tietoverkot ty ö v ä lineen ä – kurssi Tekij ä n p ää aine!! 2.9.2014.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
URATAKOMON TOP-valmennus. Minkälaisia ongelmia TOP-jakson aikana voisi ilmetä? Opiskelijoiden vastauksia: • Teen virheen • En tule toimeen muiden työntekijöiden.
Advertisements

Imped tietotekniikan ja matematiikan opetuskeskus Ralph-Johan Back Tapio Salakoski Ralph-Johan Back Tapio Salakoski.
Yksittäisten irrallisten asioiden opiskelusta työelämän tarvitsemaan osaamiseen Opetustoiminnan kehitysjohtaja Outi Hyry-Honka KOTA-talkoot.
Yliopisto-opiskelu eroaa kouluopetuksesta
KÄSIKIRJOITTAMINEN 2 ov. Sisältö 1 Johdanto 2 Projektityö 3 Projektin osa-alueista 3.1 Dokumentointi 3.2 Aikataulu 3.3 Sopimukset 3.4 Laitteistot ja tilat.
Suunnitelma ohjelmiston testaukseen
Turun normaalikoulun lukio
Käytettävyystestaus GenMetrics projektissa Jonas Alam
Tekninen suunnit-telu
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Brade & Vilpponen 1 ITP2TM003 Java-ohjelmointi I Kevät op.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO järjestelmäasiantuntija 3D-mallintaja tuotantojohtaja toimitusjohtaja software engineer sw design engineer peliohjelmoija.
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
Oulun aikuislukio 2014.
@ Leena Lahtinen Helia OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 OP.
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS. OPINTOJAKSON TOTEUTUS  KESTO: –  PÄIVÄOPISKELIJAT: – KAKSI LUOKAA (SUOMI) –YKSI LUOKKA (ENGLANTI)
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
Opiskelijavaihto ja työharjoittelu ulkomailla Tutorkoulutus Kansainväliset palvelut
T Personal SE assignment Project progress tracking and control.
Ohjelmistotekniikka - Tenttiin valmistautumisesta Kevät 2003 Hanna-Kaisa Lammi LTY/Tite.
Valtteri, Simo, Mika Myllytulli, My-tlpt09E 2010
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmä 16 - Jarto Niemi Optimointiopin seminaari - Kevät 2007 Kaaos differentiaaliyhtälöissä,
HOPS eli Henkilökohtainen OPiskeluSuunnitelma
KVV-maisteriohjelman HOPS-työskentely Miksi? Miten? Kuinka monelle?
Visual Basic -ohjelmointi
Selainkäyttöliittymän tuotantoprosessi Klikkaamalla pääotsikoista tietosi karttuu. Sininen mökki toimii paluupainikkeena. Selainkäyttöliittymän tuotantoprosessi.
Ohjelmistotekniikka ja projektinhallinta, 4 op
Visual Basic –ohjelmointi ITP2TM002
Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Informaatioteknologian laitoksen sivuainetarjonta | Antti Hakkala, Olli Heimo.
Ä OHJAUSKESKUSTELU JA OHJAUKSEN TY Ö V Ä LINEET Teema 1. Ohjausprosessi ja ohjauksen ty ö v ä lineet Oppilaanohjauksen kehitt ä minen P ä ivi-Katriina.
Matematiikkaa tietokoneella mikko opettaa Sagen avulla matematiikkaa ja ohjelmointia
HAJAUTTAMISEN IDEAA SEPPO RÄSÄNEN SAVONIA-AMMATTIKORKEAKOULU TERVEYSALA, KUOPIO Ohjelmistotekniikka ja projektinhallinta, 4 op.
C 1. Testaus on ”sarja toimintoja” Itse asiassa, testaus on vuorovaikutusta, jota rytmittää ohjelmiston arviointi. Vaikka on hyödyllistä tunnistaa sarja.
Matematiikkaa tietokoneella mikko opettaa Sagen avulla matematiikkaa ja ohjelmointia 2011,2012.
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS. OPINTOJAKSON TOTEUTUS  KESTO: –  AVOIMEN OPISKELIJAT: – YKSI LUOKA (SUOMI) – LUOKKA ICT02O-1.
Tietojärjestelmäprojektin onnistuminen
KTKO104 Tieto- ja viestintätekniikka
PELIEN SUUNNITTELUA ALGORITMIT JA NIIDEN SUUNNITTELU Jussi RaskuSeinäjoen Kansalaisopisto Aki Sirviö2014.
Jouni Juntunen Oulun seudun ammattikorkeakoulu Liiketalouden yksikkö
Edsger Dijkstra Merkittävä Hollantilainen tietojenkäsittelytieteilijä Julkaissut ja kirjoittanut paljon Tutkinut useita eri alueita Tietojenkäsittelytieteen.
4. Optimointia T
Heikki Hyötyniemi Teknillinen korkeakoulu, Systeemitekniikan laboratorio 1. Älykäs WWW Totuus vai Todellisuus - tutkimuksen haasteet Heikki.
Vastaväitteet ja niiden käsittely
MAILAAMAAN!. Sähköpostiviestin ominaisuudet Perille nopeasti Vastaaminen helppoa Ei tarvitse olla yhtä aikaa viestimässä Ongelmana lyhyt harkinta-aika.
Tyttöjen ja poikien väliset erot TIMSS 1999 ja PISA 2003 tutkimuksissa
KTKO104 Tieto- ja viestintätekniikka Tuokio 8 – ”Pikkujoulu” Tuukka Kivioja | Samuel Rahikainen |
S ysteemianalyysin Laboratorio Aalto-yliopiston teknillinen korkeakoulu Ohjaamaton oppiminen– Heikki Vesterinen Optimointiopin seminaari - Syksy 2010 Ohjaamaton.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
T Automaatiotekniikka 2 4op Matemaattinen mallinnus Matemaattinen malli on ensimmäinen askel säädön suunnittelussa (tietokoneavusteisessa) Matemaattinen.
Projektityökurssi KLTITE05SU/OH Projektitöiden seminaariohjeet.
Tietotalo ja matematiikka verkkopalveluiden toteutuksessa Tietotalo – merkittävä verkkopalveluiden toimittaja.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
S2, MONILUKUTAITO JA YHTEISOPETTAJUUS. S2 OPPIAINEEKSI SUOMEN RINNALLE oppiaineen nimi muuttuu, jatkossa opiskellaan: suomen kieli ja kirjallisuus –oppimäärää.
MATEMATIIKKA JA TILASTOTIEDE SIVUAINEENA Kari Myllylä Pekka Salmi LuTK / Matemaattiset tieteet8/25/16.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTOIT-tiedekunta Tietotekniikan laitos 2006 Tietotekniikan aineenopettajankoulutus tietotekniikan laitoksella Tommi Kärkkäinen professori.
Tietotekniikkainsinööri 240 OP Suuntaavat opinnot III
Opettajaopinnot kahdessa aineessa
MIKSI LUKIOON???.
Opiskelutaidot ja aineenopettajan ohjaus
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 Leena Lahtinen Helia
Koodaus tulee, oletko valmis?
Jatkumo TIES465 – TVT:n pedagogisen tuen kurssi ->
Opettajaopinnot kahdessa aineessa
HOPS-työpaja.
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 Leena Lahtinen Helia
Tietotekniikan laitoksen suuntautumisvaihtoehdot
Valtiotieteellinen tiedekunta
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS.
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS.
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS.
Esityksen transkriptio:

Pasi Kaipainen Tietokone ja tietoverkot ty ö v ä lineen ä – kurssi Tekij ä n p ää aine!!

2 Pasi Kaipainen / Miksi opiskella matematiikkaa?  Matemaattisen ajattelun hallinta antaa hyvät eväät tulla taitavaksi ohjelmoijaksi  Perinteinen ohjelmistotuotanto jakaa ohjelmisto kehityksen työtehtävät eri vaiheisiin suunnittelusta toteutukseen ja ylläpitoon  Tiivistämällä ja fokusoimalla tekemistä varsinaisen ongelman ratkaisemisen ympärille tuote voidaan tehdä suoraan siellä, missä on paras ymmärrys sen sisällöstä

3 Pasi Kaipainen / 1.1Tietokonegrafiikka ja lineaarikuvaukset  Perusongelma on tuoda 3-ulotteisen maailman kohteet kuvaruudun 2-ulotteiselle pinnalle  Tarvitaan perspektiivimuunnosta, kuvan kiertoa, siirtoa ja projisiointia.  Tarvittavat kuvamuunnokset voidaan tehdä lineaarikuvauksina tai kuvauksia sopivasti yhdistelemällä

4 Pasi Kaipainen / 1.2Todistaa ja ohjelmoida  Ohjelmointi on hyvin lähellä matematiikasta tuttua väittämien ja lauseiden todistamista.  Lopullinen todistus muotoutuu alkutilasta, aksioomista ja jo todistetuista lauseista lähtien, lemma lemmalta, vaihe vaiheelta,.  Kasaamalla osakokonaisuuksia yhteen tunnistaen niiden ominaisuudet muodostuu niin ohjelma kuin todistus.

5 Pasi Kaipainen / 1.3Yleist ä minen ja analyysi sek ä topologia  Sekä matematiikassa että ohjelmoinnissa pyritään löytämään mahdollisimman yleinen ratkaisu  Matematiikka tarjoaa harjoitteluun oivan apuvälineen  Yleistämään kykenevä henkilö pystyy tekemään ohjelmia, jotka koostuvat osista

6 Pasi Kaipainen / 1.4Algoritmit ja laskettavuus  Pelkkä tietokoneen tehon nostaminen ei riitä tekemään hitaista ohjelmista nopeita  jakeluauton reitin löytäminen  Algoritmien analysointiin ja oikeaksi todistamiseen tarvitaan matematiikkaa  Ohjelma on vähintään yhtä hidas kuin sen hitain osa.

7 Pasi Kaipainen / 1.5Testaaminen ja kombinaatiot  Miksi nykyiset ohjelmat ovat niin epäluotettavia?  Ohjelman koon kasvaessa erilaisten kombinaatioiden määrä kasvaa. Matemaattinen ajattelutapa auttaa löytämään oikeita testitapauksia  Ohjelmoijan on testattava osakokonaisuuksia alusta alkaen

8 Pasi Kaipainen / 1.6Matemaattinen formalismi  Kun tietotekniikassa mennään pitemmälle, lausutaan asiat samankaltaisella formaalilla kielellä, jota matematiikassa käytetään  Matemaattisen merkintätavan tunteminen jo etukäteen helpottaa asioiden seuraamista  Työ ei saa kuitenkaan mennä liian kaavamaiseksi - luomisen ilo on aina säilytettävä

9 Pasi Kaipainen / 1.7Perinteisemm ä t matematiikkaa vaativat ongelmat  Simulointi ja optimointi - numeerien analyysi  Tietoliikenne - signaalinkäsittely  Tietoturva ja salaus - algebra ja suurien alkulukujen käyttö  Hahmontunnistuksen - tilastolliset menetelmät  Tietoliikenneverkot - toiminnan optimointi

10 Pasi Kaipainen / 1.8Matematiikan perusopinnot sivuaineena, 25 opintopistett ä KurssiOp MATA111 Analyysi 17 MATA112 Analyysi 29 MATA121 Lineaarinen algebra ja geometria 16 Yksi opintojakso seuraavista:  MATA113 Analyysi 3, 4 op  MATA114 Differentiaaliyhtälöt, 3 op  MATA130 Euklidiset avaruudet, 5 op  HOPS:n mukaan muu vastaava väh. 3 op:n kurssi 3 Yhteensä vähintään25

11 Pasi Kaipainen / Dokumentin pääotsikko Tekstikappale Kolmannen tason otsikko Toisen tason otsikko Tekstikappale Toisen tason otsikko Tekstikappale