VALMISTELIJOIDEN JA PÄÄTTÄJIEN ”SYITÄ” Ollaanhan se nähty, nuoret ottavat kantaa vääriin asioihin. Ei niistä nuorista saa selvää, kuitenkaan. Lisäksi voi tulla tunnepohjaisia reaktioita. Ei nuorten kyvyt riitä, meillä on jo parhaat asiantuntijat koossa. Ei niitä nuoria kiinnosta, eiväthän ole ottaneet yhteyttäkään. Kuultiinhan me silloin takavuosina. Minun tapaani toimia ne ajatukset vaikuttavat edelleen. Nuoret ovat kouluissa kun työryhmät kokoontuvat Nuoret ajattelisivat kuitenkin vain omaa etuaan. Anu Gretschel: Kunnallisen nuorisotyön vaikuttavuus nuorten näkökulmasta - hanke
=Aito konkreettinen kiinnostus lapsen ja nuoren mielipiteestä =Lapsen ja nuoren oikeus =Aikuisen velvollisuus =Pormestarin pysyväismääräys (Lapsinäkökulma päätöksentekoon) Päätöksentekoa edeltää valmistelu. =Tuttu juttu Ei pelkästään aikuisen abstraktia kokemusta siitä, mikä on lapsen tai nuoren mielipide LAPSINÄKÖKULMA ?
YK:n Lapsen oikeuksien sopimus Lapsilla on oikeus omiin mielipiteisiin Jokaisella lapsella on oikeus ilmaista mielipiteensä, kunhan se ei loukkaa muita Lapsen oikeutta ajatuksen-, omantunnon- ja uskonnonvapauteen pitää kunnioittaa hänen ikätasonsa huomioon ottaen LAPSINÄKÖKULMA = OIKEUS OMAAN, AITOON MIELIPITEESEEN
LAPSINÄKÖKULMA = KONKREETTINEN PYSYVÄISMÄÄRÄYS
PÄIVÄ JA TEEMATAPAHTUMA Maanantai TERVEYS (oikeus elää, saada ruokaa, vaatteita ja huolenpitoa, oikeus saada apua pahoinvointiin, oikeus leikkiä ja levätä) Lapsen oikeuksien marssi Lasten ja nuorten terveys Tampereella (+ruoka ja päihteet) Tuuleta mieltäsi – Kulttuuri hyvinvoinnin edistäjänä –seminaari Tiistai KOULUTUS (oikeus oppia asioita koulussa, oikeus oppia ymmärtämään ja kunnioittamaan erilaisia ihmisiä) Vanhemmat on in, out & on line –seminaari Verkkodemokratiaseuran kokous Keskiviikko TURVA (oikeus elää turvallisessa perheessä, oikeus saada apua kiusaamiseen tai vahingoittamiseen) Säästä lapsi lamalta -paneeli Torstai OSALLISTUMINEN (oikeus lapsinäkökulmaan päätöksenteossa, oikeus lapsen mielipiteeseen, oikeus lapsen omiin juttuihin ja oma minuuteen) Lasten parlamentin suurkokous Nuorisofoorumin suurkokous Lapsen oikeudet 20 v. synttäriseminaari Perjantai LAPSEN OIKEUKSIEN JUHLAPÄIVÄ Mitä on lapsinäkökulma valmistelussa –info NuorisoAlvari Länsi-Tampereella Kansallinen netaritapaaminen Raatihuone Lauantai OSALLISTUMINEN Finlaysonin leikkilauantai Tuunaa tuntisi – opettajien veso-päivä Kansallinen netaritapaaminen Sunnuntai OSALLISTUMINEN Hip Hurraa ! Harrastus- ja toimintasunnuntai Aika: klo alk. Paikka: Työväenmuseo Werstaan auditorio KEYNOTES: Miksei nuorten anneta ajatella itse? Nuorisotutkija, FT Anu Gretschel Lasten ja nuorten osallisuuden käsikirja –julkistus, Lehtori Jussi Tervonen Turvallisuutta lasten näkökulmasta, KT, lapsitoiminnan tutkija Liisa Karlsson Mun Tampere –20 –mediakilpailu (Koko) totuus lapsen oikeuksien toteutumisesta Tampereella Palkinnot Vanhemmat on in, out vai on line -seminaarissa PÄÄN AVAUKSIA LAPSEN OIKEUKSIIN KANSALAISTAPAHTUMAVIIKKO TAMPEREELLA LAPSINÄKÖKULMA = TUTTU JUTTU
1.T I L A N N E S E L V I T Y S Selvitä, onko valmisteltavasta asiasta olemassa jo lapsinäkökulma (esim. tuotannon asiakastyytyväisyyskyselyt, muut selvitykset, Lasten Parlamentin ja/tai Nuorisofoorumin kannanotot) Jos on, hyödynnä/päivitä se ja siirry vaiheeseen 3 (Valmistelun päätös) Jos ei Selvitä lasten ja nuorten mahdollisuus ja halukkuus osallistua valmisteluun Ota yhteys lasten ja nuorten kanssa toimiviin (tuotanto, tilaaja, 3. sektori) Ota yhteys Lasten Parlamentin (alakoulu) ja/tai Nuorisofoorumin (yläkoulu ja 2. aste) nuoriso-ohjaajiin Jos halukkuutta on MITÄ, MISSÄ, MILLOIN? 2.H A N K I N Ä K Ö K U L M A Mieti osallistumisen tapa, esim. a)Työryhmään osallistuminen Lasten ja nuorten osallistuminen työryhmätyöskentelyyn tai heille oma työryhmä b)Lasten Parlamentin ja/tai Nuorisofoorumin avulla Sovi mielipiteen laajuus: esim. tietty koulu/päiväkoti, nuorisotila, tietyt/kaikki oppilaskunnat, hallitukset, suurkokousasia Sovi nuoriso-ohjaajien kanssa asian mahdollinen rajaus Sovi, päivämäärä, jolloin Lasten Parlamentti ja/tai Nuorisofoorumi käsittelevät itse asiaa c)Erillisen selvityksen avulla Tilaajan ja tuotannon yhteistyö Ota yhteys alan asiantuntijoihin Hyödynnä pysyväismääräyksen muistilistaa
3.V A L M I S T E L U N P Ä Ä T Ö S Arvosta lasten ja nuorten mielipidettä lopullista päätösehdotusta kirjoitettaessa Kirjoita päätösesitykseen erillinen kappale saadusta lapsinäkökulmasta Perustele, miten näkökulma on vaikuttanut tai miksi ei ole vaikuttanut 4.V I E S T I N T Ä Sisällytä lopullista päätöstä koskevaan tiedotteeseen erikseen lasten ja nuorten näkökulma MITÄ, MISSÄ, MILLOIN? EI TEHDÄ ASIAA LIIAN VAIKEAKSI TOTUUDEN KUULEE LAPSEN / NUOREN SUUSTA
VARHAISKASVATUS JA ESIOPETUS päivähoidon suunnittelupäällikkö Pia Kola-Torvinen, puh PERUSOPETUS suunnittelija Kirsi Leino, puh TAMPEREEN LASTEN PARLAMENTTI (alakoulut) nuoriso-ohjaaja Miia Nivala, puh TAMPEREEN NUORISOFOORUMI (yläkoulut ja 2. aste) nuoriso-ohjaaja Päivi Laukamo, puh ALVARI kuntademokratian kehittämispäällikkö Antti Leskinen, puh VALMA kuntademokratian kehittämispäällikkö Antti Leskinen, puh LAPSIASIAMIES vs. lapsiasiamies Mia Lumio, puh YHTEYSTIETOJA
Infotilaisuuden aineisto löytyy osoitteesta Ajankohtaista
LASTEN JA NUORTEN SEURA TEKEE HYVÄÄ Myös alaikäiset osaavat esittää mielipiteensä. Kyllä mielipidettä pitää kysyä ainakin… Lautakuntatasolla nuorilta ei ole välttämättä asioita kysytty… Jälkeenpäin aina herää kysymys, että olisiko pitänyt kysyä kuitenkin. … Kysymys ei niinkään ole siitä, että nuorilta jotain puuttuisi, vaan että se on se oma peukalonjälki joka puuttuu… Anu Gretschel: Kunnallisen nuorisotyön vaikuttavuus nuorten näkökulmasta -hanke Nuoret riittävän asiantuntijoita? Kyllä, nuoret kuitenkin aina näkevät sellaisia asioita, joita virkamiehet ja päättäjät eivät näe.