Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

VALMISTELIJOIDEN JA PÄÄTTÄJIEN ”SYITÄ” Ollaanhan se nähty, nuoret ottavat kantaa vääriin asioihin. Ei niistä nuorista saa selvää, kuitenkaan. Lisäksi voi.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "VALMISTELIJOIDEN JA PÄÄTTÄJIEN ”SYITÄ” Ollaanhan se nähty, nuoret ottavat kantaa vääriin asioihin. Ei niistä nuorista saa selvää, kuitenkaan. Lisäksi voi."— Esityksen transkriptio:

1 VALMISTELIJOIDEN JA PÄÄTTÄJIEN ”SYITÄ” Ollaanhan se nähty, nuoret ottavat kantaa vääriin asioihin. Ei niistä nuorista saa selvää, kuitenkaan. Lisäksi voi tulla tunnepohjaisia reaktioita. Ei nuorten kyvyt riitä, meillä on jo parhaat asiantuntijat koossa. Ei niitä nuoria kiinnosta, eiväthän ole ottaneet yhteyttäkään. Kuultiinhan me silloin takavuosina. Minun tapaani toimia ne ajatukset vaikuttavat edelleen. Nuoret ovat kouluissa kun työryhmät kokoontuvat Nuoret ajattelisivat kuitenkin vain omaa etuaan. Anu Gretschel: Kunnallisen nuorisotyön vaikuttavuus nuorten näkökulmasta - hanke

2 Aitoa konkreettista kiinnostusta lapsen ja nuoren mielipiteestä Ei pelkästään aikuisen abstraktia kokemusta siitä, mikä on lapsinäkökulma Lapsen ja nuoren oikeus aitoon, omaan mielipiteeseen Lapsinäkökulma on otettava huomioon kaikessa päätöksenteossa (pormestarin pysyväismääräys). Päätöksentekoa edeltää valmistelu.Lapsinäkökulma on otettava huomioon kaikessa päätöksenteossa Lapsinäkökulma tutuksi LAPSINÄKÖKULMA ?

3 YK:n Lapsen oikeuksien sopimus Lapsilla on oikeus omiin mielipiteisiin Jokaisella lapsella on oikeus ilmaista mielipiteensä, kunhan se ei loukkaa muita Lapsen oikeutta ajatuksen-, omantunnon- ja uskonnonvapauteen pitää kunnioittaa hänen ikätasonsa huomioon ottaen Lapselle/nuorelle tarjotaan monipuolista tietoa asiasta Lapselle/nuorelle ei syötetä aikuisten mielipiteitä YK JA TAMPERE

4 Aitoa konkreettista kiinnostusta lapsen ja nuoren mielipiteestä Ei pelkästään aikuisen abstraktia kokemusta siitä, mikä on lapsinäkökulma Lapsen ja nuoren oikeus aitoon, omaan mielipiteeseen Lapsinäkökulma on otettava huomioon kaikessa päätöksenteossa (pormestarin pysyväismääräys). Päätöksentekoa edeltää valmistelu.Lapsinäkökulma on otettava huomioon kaikessa päätöksenteossa Lapsinäkökulma tutuksi LAPSINÄKÖKULMA ?

5 PYSYVÄISMÄÄRÄYS

6 Aitoa konkreettista kiinnostusta lapsen ja nuoren mielipiteestä Ei pelkästään aikuisen abstraktia kokemusta siitä, mikä on lapsinäkökulma Lapsen ja nuoren oikeus aitoon, omaan mielipiteeseen Lapsinäkökulma on otettava huomioon kaikessa päätöksenteossa (pormestarin pysyväismääräys). Päätöksentekoa edeltää valmistelu.Lapsinäkökulma on otettava huomioon kaikessa päätöksenteossa Lapsinäkökulma tutuksi LAPSINÄKÖKULMA ?

7 PÄIVÄ JA TEEMATAPAHTUMA Maanantai 16.11. TERVEYS (oikeus elää, saada ruokaa, vaatteita ja huolenpitoa, oikeus saada apua pahoinvointiin, oikeus leikkiä ja levätä) Lapsen oikeuksien marssi Lasten ja nuorten terveys Tampereella (+ruoka ja päihteet) Tuuleta mieltäsi – Kulttuuri hyvinvoinnin edistäjänä –seminaari Tiistai 17.11. KOULUTUS (oikeus oppia asioita koulussa, oikeus oppia ymmärtämään ja kunnioittamaan erilaisia ihmisiä) Vanhemmat on in, out & on line –seminaari Verkkodemokratiaseuran kokous Keskiviikko 18.11. TURVA (oikeus elää turvallisessa perheessä, oikeus saada apua kiusaamiseen tai vahingoittamiseen) Säästä lapsi lamalta -paneeli Torstai 19.11. OSALLISTUMINEN (oikeus lapsinäkökulmaan päätöksenteossa, oikeus lapsen mielipiteeseen, oikeus lapsen omiin juttuihin ja oma minuuteen) Lasten parlamentin suurkokous Nuorisofoorumin suurkokous Lapsen oikeudet 20 v. synttäriseminaari Perjantai 20.11. LAPSEN OIKEUKSIEN JUHLAPÄIVÄ Mitä on lapsinäkökulma valmistelussa –info NuorisoAlvari Länsi-Tampereella Kansallinen netaritapaaminen Raatihuone Lauantai 21.11. OSALLISTUMINEN Finlaysonin leikkilauantai Tuunaa tuntisi – opettajien veso-päivä Kansallinen netaritapaaminen Sunnuntai 22.11. OSALLISTUMINEN Hip Hurraa ! Harrastus- ja toimintasunnuntai Aika: 19.11.2009 klo 14.30 alk. Paikka: Työväenmuseo Werstaan auditorio KEYNOTES: Miksei nuorten anneta ajatella itse? Nuorisotutkija, FT Anu Gretschel Lasten ja nuorten osallisuuden käsikirja –julkistus, Lehtori Jussi Tervonen Turvallisuutta lasten näkökulmasta, KT, lapsitoiminnan tutkija Liisa Karlsson Mun Tampere –20 –mediakilpailu (Koko) totuus lapsen oikeuksien toteutumisesta Tampereella Palkinnot 17.11.2009 Vanhemmat on in, out vai on line -seminaarissa PÄÄN AVAUKSIA LAPSEN OIKEUKSIIN KANSALAISTAPAHTUMAVIIKKO TAMPEREELLA 16.-22.11.2009

8 1.T I L A N N E S E L V I T Y S Selvitä, onko valmisteltavasta asiasta olemassa jo lapsinäkökulma (esim. tuotannon asiakastyytyväisyyskyselyt, muut selvitykset, Lasten Parlamentin ja/tai Nuorisofoorumin kannanotot) Jos on, hyödynnä/päivitä se ja siirry vaiheeseen 3 (Valmistelun päätös) Jos ei  Selvitä lasten ja nuorten mahdollisuus ja halukkuus osallistua valmisteluun Ota yhteys lasten ja nuorten kanssa toimiviin, esimerkiksi tuotannon yksiköihin Ota yhteys Lasten Parlamentin (alakoulu) ja/tai Nuorisofoorumin (yläkoulu ja 2. aste) nuoriso-ohjaajiin Jos halukkuutta on  MITÄ, MISSÄ, MILLOIN? 2.H A N K I N Ä K Ö K U L M A Mieti osallistumisen tapa, esim. a)Työryhmään osallistuminen Lasten ja nuorten osallistuminen työryhmätyöskentelyyn tai heille oma työryhmä b)Lasten Parlamentin ja/tai Nuorisofoorumin avulla Sovi mielipiteen laajuus: esim. tietty koulu/päiväkoti, nuorisotila, tietyt/kaikki oppilaskunnat, hallitukset, suurkokousasia Sovi nuoriso-ohjaajien kanssa asian mahdollinen rajaus Sovi, päivämäärä, jolloin Lasten Parlamentti ja/tai Nuorisofoorumi käsittelevät itse asiaa c)Erillisen selvityksen avulla Tilaajan ja tuotannon yhteistyö Ota yhteys alan asiantuntijoihin Hyödynnä pysyväismääräyksen muistilistaa

9 3.V A L M I S T E L U N P Ä Ä T Ö S Arvosta lasten ja nuorten mielipidettä lopullista päätösehdotusta kirjoitettaessa Kirjoita päätösesitykseen erillinen kappale saadusta lapsinäkökulmasta Perustele, miten näkökulma on vaikuttanut tai miksi ei ole vaikuttanut 4.V I E S T I N T Ä Sisällytä lopullista päätöstä koskevaan tiedotteeseen erikseen lasten ja nuorten näkökulma MITÄ, MISSÄ, MILLOIN?

10 VARHAISKASVATUS JA ESIOPETUS päivähoidon suunnittelupäällikkö Pia Kola-Torvinen, puh. 050 409 8922 PERUSOPETUS suunnittelija Kirsi Leino, puh. 0400 344479 TAMPEREEN LASTEN PARLAMENTTI (alakoulut) nuoriso-ohjaaja Miia Nivala, puh. 050 322 6379 TAMPEREEN NUORISOFOORUMI (yläkoulut ja 2. aste) nuoriso-ohjaaja Päivi Laukamo, puh.050 385 0222 ALVARI kuntademokratian kehittämispäällikkö Antti Leskinen, puh. 040 849 3614 VALMA kuntademokratian kehittämispäällikkö Antti Leskinen, puh. 040 849 3614 LAPSIASIAMIES vs. lapsiasiamies Mia Lumio, puh. 050 411 2434 YHTEYSTIETOJA

11 Infotilaisuuden aineisto löytyy osoitteesta www.tampere.fi/lapsiasiamieswww.tampere.fi/lapsiasiamies  Ajankohtaista

12 LASTEN JA NUORTEN SEURA TEKEE HYVÄÄ Myös alaikäiset osaavat esittää mielipiteensä. Kyllä mielipidettä pitää kysyä ainakin… Lautakuntatasolla nuorilta ei ole välttämättä asioita kysytty… Jälkeenpäin aina herää kysymys, että olisiko pitänyt kysyä kuitenkin. Nuoret riittävän asiantuntijoita? Kyllä, nuoret kuitenkin aina näkevät sellaisia asioita, joita virkamiehet ja päättäjät eivät näe. … Kysymys ei niinkään ole siitä, että nuorilta jotain puuttuisi, vaan että se on se oma peukalonjälki joka puuttuu… Anu Gretschel: Kunnallisen nuorisotyön vaikuttavuus nuorten näkökulmasta -hanke


Lataa ppt "VALMISTELIJOIDEN JA PÄÄTTÄJIEN ”SYITÄ” Ollaanhan se nähty, nuoret ottavat kantaa vääriin asioihin. Ei niistä nuorista saa selvää, kuitenkaan. Lisäksi voi."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google