AS Automaatio- ja systeemitekniikan projektityöt Projektityö 18: Rakenteiden kunnonvalvonta langattomilla kiihtyvyysantureilla Loppuraportti Juho Lindholm
Tiivistelmä Langattomien kiihtyvyysanturinoodien testaus teollisessa käyttöympäristössä Kantama Luotettavuus Häiriöherkkyys Kaistanleveys
Aikataulu III periodi Wireless Automation –kurssin demot IV periodi Testit 3.4. ja Datan analysointi Loppuesitys
Koejärjestelyt I Mittauksissa kiihdytys, vakionopeudella ajo sekä pysäytys Tavoitteena kaikkien transienttien analyysi Noodit kiinnitettiin molemmin puolin nosturin siltaa Redundanssi Eri värähtelymoodit
Koejärjestelyt II
Mittausten tulokset Ia Kantama ja luotettavuus Noodien kantama ainakin 22,5 m Kohinasta ja kaiuista ei ongelmia Tiedonsiirron hyötysuhde noin 90% Vastaanotettujen pakettien lkm suhteessa kaikkiin Siltarakenteen toiselta puolelta noin 40%
Mittausten tulokset Ib Vastaanotettujen signaalien tehonmittauksen jakauma Suurin etäisyys 22,5m Toinen noodi pois päältä Melkein kaikki paketit perille
Mittausten tulokset Ic Vastaanotettujen signaalien tehonmittauksen jakauma Pienin etäisyys 2m Kaikki paketit perille Kolmannessa noodissa nähdään teräspalkin vaikutus
Mittausten tulokset IIa Värähtelymittaus Aikasarjassa selkeä kiihdytys Spektrillä ei juuri informaatioarvoa Suodatuksella parempi luettavuus Ei selkeästi erottuvia piikkejä Mittaukset eivät tue toisiaan Mittaukset eivät tue simulointimallia Ylipäästösuodatus selittää osittain
Mittausten tulokset IIb Vaunun liikesuunnassa selkeimmät värähtelyt Kiihdytys erottuu Hidastus ei erotu Spektri diffuusi Nostoa ajettaessa ei havaita värähtelyjä lainkaan
Mittausten tulokset IIc Nopeuskäyrä integroimalla Paljastaa puutteet mittadatassa Tulos: anturi on liikkunut 15 cm/s ?!? Vain yhden anturin lukema järkevä
Mittausten tulokset IId Kaistanpäästö- suodatus paransi luettavuutta Vain kolmas noodi löytää halutut piikit (4,8 ja 5,2 Hz) Muut mittaukset eivät tue tulosta Suodatus tuhoaa todennäköisesti datan relevanssin
Johtopäätökset Langaton tekniikka sinänsä toimivaa Ei esteitä teolliselle käytölle Anturityyppi hyödytön värähtelymittauksissa Ylipäästösuodatus Bias Ongelmat Päästökaistan rajataajuus liian korkea Resetointi Paristot
Kiitos! Kysyttävää?