ARJEN HISTORIA HI08
ARJEN HISTORIA HI08 Päätavoitteet Tutustua tavallisen ihmisen näkökulmasta eri aikakausiin (Ihmissuhteet, tavat, ruokakulttuuri, työ, muoti jne.) Perehtyä erilaisiin historiallisiin näkökulmiin ja laajentaa historiallista tietoa eri aikakausista sekä kerrata pakollisten kurssien antia (Uuteen aikaan siirryttäessä alustavana kotitehtävä aikakauden kertaus)
Kurssin pelisäännöt Yli 4 poissaoloa lisätehtäviä Yli 6 poissaoloa ei arvostelua 3 myöhästymistä 1 poissaolo Poissaoloista ilmoitettava ennakkoon Arviointi numeroin 4 – 10 1) Tuntiaktiivisuus! 2) Tehtäviä esim. elokuva-analyysi, näytelmät, erilaiset kirjoitustehtävät 3) PowerPoint esitys yksin tai pienessä ryhmässä
KURSSIN AIKATAULU 16.8. Kurssin sisältö ja uusi historia 23.8. Lääkärit muinaisessa Egyptissä 30.8. -,,- 6.9. Pienoisnäytelmiä eri teemoista (mm. peseytyminen, narrit, naiset, käytöstavat) tai toimittajana 1800-luvulla 13.9. -,,- 20.9 Omavalintainen aihe
27.9. Koeviikko 4.10. Kaunis elämä - Lapsena II maailmansodan jaloissa 11.10 –”- 18.10 Syysloma 25.10 - ;; - 1.11. 1960 – villi vuosikymmen?
8. 11. -,,- 15. 11. Esitelmien purku 22. 11. Good bye Lenin. 29. 11 8.11. -,,- 15.11. Esitelmien purku 22.11. Good bye Lenin! 29.11. Koeviikko 1.12. Koeviikko 6.12. Itsenäisyyspäivä 13.12. Korvaus museovierailusta 20.12. Good bye Lenin
OHJEET KIRJA-ANALYYSIIN Perehdy kirjan aikakauteen historian kurssikirjojen avulla Lue kirjaa Tee muistiinpanoja Kirjoita n. 2 sivun (fontti 12, rivinväli 1,5) mittainen analyysi kirjasta a) Kirjan juoni ja henkilöt lyhyesti b) Mihin historialliseen aikakauteen ja mihin paikkaan kirja sijoittuu?
b) Millaisen kuvan kirja antaa kyseistä aikakaudesta ja ihmisistä? - Millaisia yhteiskunnallisia ryhmiä? - Mitä asioita arvostetaan? - Millaiset ovat yhteiskunnan normit? - Millainen on naisen ja miehen asema? - Entä lapsen asema? - Millaiset elinolosuhteet? Jne. Työn arvostelun (4 -10) kannalta omat perustellut päätelmät tärkeitä!!!!