El despertador despierta a Carmen y Arto.  Herätyskello herättää Carmenin ja Arton. Carmen y Arto se despiertan.  Carmen ja Arto heräävät.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Adjektiivien vertailu Ja kuinka siitä selvitään .
Advertisements

Pikkupoika kysyi isältään...
Unen määrä ja laatu Tuomas Saarela 3D.
G + postpositio s. 175 G + edessä He seisovat yliopiston edessä
Monikko.
Objekti Totaaliobjekti = normaaliobjekti yksikkö genetiivi monikko -t-monikko yksikkö monikko auton autot -> Ostin auton. -> Ostin autot. opettajan opettajat.
 Kappale 6 – Hvyin menee  Tero opiskelee ja käy työssä  Tero studerer og går på arbejde OPPITUNTI 2 – SUOMI 2.
Missä sinä asut. Opiskeletko sinä Aalto yliopistossa
Missä hän on? Missä he ovat?
Kerro parille, mitä sinä ET tehnyt eilen!
Mitä sinä tiedät suomalaisesta mökistä
Rohkaisusanoja naiselta naiselle
Lukemaan oppii vain lukemalla
Tekstiasiakirjan kirjoittaminen
Puhtaat aineet ja seokset
Etsintäkuulutus Nuori nainen kadonnut « Etsimme nuorta naishenkilöä joka katosi Juhannuksena Mamba-klubilta yllättäen jättämättä mitään viestiä! » « Hän.
Objektipronominit.
Minun ystäväni 8. luokka tekijä – L. Pupulainen.
ME, TE, LE, LA (M’, T’, L’) − Objektipronominit − (suorat)
Kappale 4: Hanna kulta! Milloin Pedro haluaisi matkustaa Hannan kanssa Brasiliaan? Miksi? Miksi Pedron äiti pitää Hannaa sankarina? Mitä Pedro tekee viikonloppuna?
Millainen sää on?.
GEMACHT VON OLLIMATTI SÄRKELÄ UND IIRIS HARJUNPÄÄ Das Futur.
 Merkityksessä ”yksi”, ”eräs”.  Jaime bebe un té.  Monikossa merkityksessä ”joitakin”  Hay unos chicos en la calle.  Monikossa lukusanan kanssa merkityksessä.
Tulla tyyppi vartalo minä 3 tule- tulen haluta 4 halua- haluan syödä 2 syö- syön mennä 3 mene- menen tarvita 5 tarvitse- tarvitsen lukea 1 lue- luen.
Englanti: aikamuodot.
Tulla tyyppi vartalo minä 3 tule- tulen haluta 4 halua- haluan syödä 2 syö- syön mennä 3 mene- menen tarvita 5 tarvitse- tarvitsen lukea 1 lue- luen.
Harrastukset 6. l..
omena banaani appelsiini tomaatti kurkku paprika
minä en puhu me emme puhu sinä et puhu te ette puhu hän ei puhu he eivät puhu
Pikkupoika kysyi isältään...
Puhu parin kanssa! Mitä sinä teit viikonloppuna?
Puhu parin kanssa! Mitä sinä teit eilen? Mitä hän teki eilen?
Sano verbit minä-muodossa
Imperativo KäskyKielto Tú compra no compres Ustedcompreno compre Vosotroscomprad no compréis Ustedescomprenno compren.
Kappale 4 Kysy kysymys parilta, vastaus on tekstissä! s. 121 – 122 Mitä Alex teki viikonloppuna? Mitä Olga teki lauantaina? Mitä Olga teki sunnuntaina?
Suomi 1B – Y347 Mon and Wed – Exam
Gustar.
Substantiivit. Maskuliini Maskuliineja ovat yleensä sanat jotka päättyvät kirjaimiin: -o -o -or -or.
UUSIVUOSI / Uutenavuotena suomalaiset juhlivat ystävien ja/tai perheen kanssa ja juovat kuohuviiniä. He syövät perunasalaattia ja.
”Mitä tahansa voi saavuttaa kunhan vain yrittää!” Pikkuyrittäjien hissipuheet.
VERBITYYPPI 6 Day Dreaming -videomalli (Keskitaso)
Etsi sanakirjasta! (perusmuoto)
Kappale 7 Mikä sana? 1.Kun Hanna ei ole kesällä työssä, hänellä on _____________. 2.Suomalaiset syövät tätä yleensä kello Sana on _________. 3.Jos.
El Verbo “GUSTAR” En español gustar significa “olla mieleen jollekulle ” Suomessa käytetään pitää jostakin -verbiä”
Tervehtiminen ja hyvästeleminen. Saludos. Tervehdyksiä.
Capítulo 8, tarea 4 1. me encantan / le gustan 2. nos interesa /le interesa 3. les encantan 4. le parece / le parece / te parece 5. os gustan /no nos gustan.
Suomi 1B 15. maaliskuuta Mitä kello on? Kello on… 1.2. Yhdeksän puoli yksitoista 3.4. viisitoista/varttia vaille kuusi kaksikymmentäviisi yli kaksi.
Suomi 1B Torstai 1. syyskuuta 2016.
Suomi 1B Tiistai 19. huhtikuuta 2016 Irwin Goodman.
Suomalais-ugrilinen koulu
Capítulo 11.
Matematiikkaa 3b © Varga–Neményi ry 2016
Imperfekti vs. preteriti
Substantiivien suku.
Pronominien paikka.
Suomi 1B Torstai
Suomi 1B 26. Helmikuuta 2016 Kalevalan päivä
Mihin aikaan? Monelta?.
ESSEE.
Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän.
Tarvitsen uuden lampun. Tunnetko Anjan
Kellonajat espanjaksi
3. luokan englanti Vanhempainilta
Suomi 1B
Akkusatiivit eri suorat objektipronominit
Futuuri Español 7.
Refleksiiviverbit.
Repaso unidades 1-4.
Mihin aikaan? Monelta?.
Imperfekti vs. preteriti
Esityksen transkriptio:

El despertador despierta a Carmen y Arto.  Herätyskello herättää Carmenin ja Arton. Carmen y Arto se despiertan.  Carmen ja Arto heräävät.

Yo lavo el coche. - Minä pesen auton. Yo me lavo los dientes. - Pesen itseltäni hampaat.

¿A dónde pones el libro? - Mihin laitat kirjan? ¿ Te pones esta chaqueta? - Laitatko päällesi tämän takin?

 Koostuu kahdesta sanasta, refleksiivipronominista ja pääverbistä, joita molempia pitää taivuttaa persoonan mukaan  Viittaa yleensä tekemiseen ja toimintaan, joka kohdistuu henkilöön/henkilöihin itseensä.

 Me despierto a las siete. Minä herään kello 7.  Te duchas por la mañana. Sinä käyt suihkussa aamulla.  Se peina el pelo. Hän harjaa hiuksensa.  Nos levantamos tarde. Me nousemme sängystä myöhään.  Os acostáis temprano. Te menette nukkumaan aikaisin.  Se ponen la ropa. He pukevat vaatteet päälleen.

 Etsi kappaleen 7 sanastosta kaikki refleksiiviverbit ja kirjoita ne vihkoosi  Valitkaa parisi kanssa sanoista 5, joista teette ”visuaalisen tuotoksen” sarjakuvamaiseen tyyliin