USE – Ultimate Steam Experience S-72.2510 Tietoliikennepalvelujen käyttäjäkeskeinen suunnittelu.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KEKE-ARVIOINTIA JA TEEMOJEN ÄÄNESTYS Toukokuussa 2013 toteutetun kyselyn tulokset Kuva: Kekepuu elokuussa 2013.
Advertisements

Tuotteen testaaminen elinkaaren eri vaiheissa
Kuntalaispalautteen kokoamispalvelu Multibase Oy Tämä on kuvaus palvelumallista, jonka pohjalta Kauniaisten kaupunki käynnisti pilottiprojektin. palvelumalli:1-3.
Toimintaohjeet opelle
Historia • Blogger-palvelun perusti pieni sanfranciscolainen yritys nimeltään Pyra Labs jo vuoden 1999 elokuussa • Bloggerin kehittivät kolme kaveria,
FC WILD Tyytyväisyyskysely Yleistä/taustaa • Tyytyväisyyskysely järjestettiin toista kertaa tavoitteena saada kuuluviin kentän ääni,
Aikakauslehtien lukukerrat KMT Kuluttaja • Nettikysely KMT Kuluttaja tutkimuksessa. • Kysyttiin lehdistä, jotka vastaaja KMT puhelinhaastattelussa.
Pyry Heinonen.  Nykyisen Internet-pohjaisen painotuotetilausjärjestelmän korvaaminen uudella versiolla  Esitellään nykyinen järjestelmä ja mahdollinen.
Pohjiksen Uutiset 8. Luokan moniaineprojekti. Projektin tavoitteet  Jokainen luokka koostaa uutislähetyksen (videon) annetusta aiheesta  Uutislähetys.
4H-Yrityksen liiketoimintasuunnitelma
Projekti Kerava Keravan taidemuseo Sinkka. Johdanto  Tarkoituksena oli luoda keravan taidemuseo (Sinkan) pyynnöstä sähköinen kyselylomake heidän aikaisemman.
Pupesoft myyntireskontra
Voisiko olla mahdollista, että:
Ohjelmistotuotanto- miniprojekti Suunnittelu. Ohjelman toiminnot  Kurssin tai tapahtuman  Lisäys  Poisto  Muokkaus  Viikon lukujärjestyksen tarkasteleminen.
Mielikuvat ja odotukset senioritaloista
ARJEN TALOUSKATSAUS Telebus helmikuu/2008/viikko 9.
Verkkopankin käytettävyys
TYÖNHAKUTAIDOT, -TAVAT JA -KANAVAT
Tässä kerron ja näytän, mitä minä olen tehnyt ATK tunnilla 9lk:lla.
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Tiimit Tiimit Liikeidea LiikeideaIdeariihi.
kielten keskus Säädösten ymmärtämistä selvittävä kysely- ja haastattelututkimus Vesa Heikkinen & Aino Piehl Säädöskielihankkeen.
GNU-ohjelmointityökalut Jussi Raunio TI09OHJ
Esaimaa.fi Profiilitutkimus Helmikuu Esaimaa.fi-palvelun profiilitutkimus, helmikuu 2009 InterQuest Oy Tutkimuksen toteutus Tutkimuksen tarkoituksena.
Esittäytyminen Vastaa esitettyihin kysymyksiin omalta kohdaltasi lyhyesti. Korvaa kysymykset omilla vastauksillasi. Kiitos!
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Oppijan verkkopalveluiden hyväksymistestitapausten kuvausohje.
1. Päivä pääministerinä Aihe: Innosta antamaan korkean tason päätöksenteon palautetta Rajaus: Energia-budjetti-päästöt-talous Menetelmä: Saitti/peli/leikki,
Aikakauslehtien lukukerrat KMT Kuluttaja syksy 2013 / kevät 2014.
S Tietoliikennepalveluiden käyttäjäkeskeinen suunnittelu
Heuristinen arviointi Antti Nummiaho Johdanto (1/3) Heuristinen arviointi on käytettävyyden arviointia ilman käyttäjää. Se on yksinkertainen,
KTT Mauri Heikkilä CASE: UUTTA LIIKETOIMINTAA PERÄMEREN SEUDULLE.
KUVAKÄSIKIRJOITUS Suvi, Riina M. ja Henna. Aloituskuva ja tekstiotsikko. Taustamusiikkia.
– Ohjelmistojen mallintaminen, mallintaminen ja UML.
T Henkilökohtainen SE harjoitus
T Personal SE Assignment Pauli Aho Personal SE Assignment Valittu aihe ja menetelmä Käytettävyystestaus (usability testing) ISO :
TIPTOP – Tietoon perustuvaa tukea opiskelijan opinto- ja urapolulle
T Ryhmä ”Tete” Henkilökohtainen SE-harjoitus Marko Nikula (Assesment of Architecture) Arkkitehtuurin arviointi.
Kotiin – Behind the Scenes
Toimintaohjeet opelle
Mikko Nikkanen - Ckt-iltapäivä Käyttäjäkeskeinen suunnittelu Mikko Nikkanen
Projektityökurssi KLTITE06SU/OH Projektitöiden seminaariohjeet.
S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Harjoitustyön tutkimussuunnitelma, Ryhmä 2: Simo Hakkarainen, 69085B (ryhmänjohtaja) Antti Ratilainen,
Antti Huovinen 1 Web-käyttöliittymät Suunnittelu ja lomakkeet.
Oma Nimi Tilaisuuden nimi Pvm Paikkakunta. Mikä on VALO-CD? Kohderyhmä: tavalliset suomalaiset ihmiset Käyttöjärjestelmä: Windows XP/Vista/7 Sisältää.
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Tiimit Tiimit Liikeidea LiikeideaIdeariihi.
Terveyspalvelujen tulevaisuus kunnissa Yhteenveto kuntapäättäjien ja kuntalaisten parissa toteutettujen tutkimusten tuloksista.
DEMOKRATIAKYSELY Tekijä: Anne Erholtz. Haluaisin vaikuttaa seuraavien kanavien kautta. Voit valita useamman vaihtoehdon. (Vastaajia: 287)
Oma nimi.  Yleistiedot  Aivoriihen tavoitteet  Säännöt  Toiminta aivoriihessä  Yhteenveto  Seuraavat vaiheet.
PRIIMA-seuran aikuisliikkujien palautekysely 2016 – koonti
Julkisuuskuvatutkimus
Finnan käyttäjäkysely 2014 Katsaus tuloksiin
Kansalaiskysely seksuaalisuudesta ja seksistä
Tee uusi kuva satavuotiaasta Suomesta!
R6: IKÄNÄKÖKULMA - TUTKIMUSSUUNNITELMA
Finnan käyttäjäkysely 2014 Katsaus tuloksiin
Finna: ulkonäköuudistus
(SUURI) KANDIKYSELY Syksyn kysely on auki
Kansalaiskysely seksuaalisuudesta ja seksistä
Järjestöt työnantajina
Luovuusistunto Esittäjän nimi.
Muutosseminaari Kimmo Kena, palvelumuotoilija, Kitchen
Presidentinvaalit 2018 Vaalien 1 ja 2 kierros
PUOLUEIDEN KANNATUSARVIOT
PUOLUEIDEN KANNATUSARVIOT
Digitaalisen oppimisohjelman työpaja Jyväskylän vertaisoppimispäivä 5
Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö VPK toiminnan tunnettuus
[Projektin nimi]: Jälkianalyysi
SUOMALAISTEN ENERGIA-ASENTEET 2018
SUOMALAISTEN ENERGIA-ASENTEET 2018
Luova aivoriihi Esittelijän nimi.
Luova aivoriihi Esittelijän nimi.
Esityksen transkriptio:

USE – Ultimate Steam Experience S Tietoliikennepalvelujen käyttäjäkeskeinen suunnittelu

Projektin tavoitteet •Ideoida älykkääseen kotiin uusi tuote •Suorittaa tuotteelle konseptitestaus

Ideointi

Ideointi 1/2 •Brainstorming-menetelmä o Helppo tapa tuottaa suuri määrä ideoita •Ideoiden karsiminen •Parhaiden ideoiden jatkokehittely o Tuloksena viisi kehityskelpoista ideaa:  Drinkkiautomaatti  Älylattia  Esineiden paikallistaja  Älykylpyhuone  Älykodin integroitu viihdejärjestelmä

Ideointi 2/2 •Ideoista poimittiin älykylpyhuone jatkokehittelyä varten •Kohderyhmäksi teekkarit, jotka tyypillisesti asuvat ahtaasti •Älykylpyhuone kutistettiin pienempään tilaan •Lisättiin sauna- ja vaatteiden kuivausominaisuudet

Lopputulos •Lopulta idea muotoutui saunakopiksi, jossa voi kuivata vaatteita ja kuunnella musiikkia

Ultimate Steam Experience - ominaisuudet 1/3 •Vastaa saunomisen ja vaatteiden kuivaamisen tarpeisiin pienissä asunnoissa •Itsepuhdistuvat pinnat ns. mikroreikäjärjestelmän avulla •Etäkäyttö •Käyttäjän biometrinen tunnistus ja henkilökohtaisten asetusten tallennus

Ultimate Steam Experience - ominaisuudet 2/3 •Automaattinen kosteuden- ja lämpötilansäätö •Musiikinkuuntelumahdollisuus •Mahdollisuus lisätä tuoksuja löylyveteen •Hukkalämmön talteenotto ja kierrätys

Ultimate Steam Experience - ominaisuudet 3/3

Konseptitestaus

Konseptitestauksen suunnittelu •Eri konseptitestausmenetelmien kertaaminen •Parhaat menetelmät konseptin kannalta o Storyboard o Skenaario o Ylempiin liittyvä kysely ja haastattelu o Paperiprototyyppi käyttöliittymästä o Käyttöjärjestelmään liittyvät testitehtävät

Storyboard ja skenaario

Kysely ja haastattelu •Kyselyssä oli yhdeksän kysymystä o Kysymyksiin vastattiin numeroilla 1-5, jossa numero 5 tarkoitti käyttäjän olevan täysin samaa mieltä väittämän kanssa o Kysymykset liittyivät sekä käyttöliittymään että saunan ominaisuuksien käyttämiseen •Haastattelu sisälsi 13 kysymystä o Kysymykset avoimia o Osa yleisiä ja osa liittyi saunakopin käyttöön ja ominaisuuksiin

Paperiprototyyppi

Testitilanne 1/3 •Aluksi pyydettiin täyttämään anonyymit taustatiedot o Nimi, ikä, asumismuoto, talouden koko o Saunomistottumukset •Haastattelija kertoi tuotteesta o Tuotteen ominaisuudet o Tuotteen käyttötarkoitus

Testitilanne 2/3 •Storyboardin esittely •Skenaarion kertominen o Kysyttiin ymmärsikö käyttäjä skenaarion •Käyttöliittymä ja siihen liittyvät testitehtävät o Havainnoitiin käyttäjän toimia o Haastattelija ei kommentoinut suoritusta

Testitilanne 3/3 •Kyselyn suorittaminen o Käyttäjä täytti lomakkeen itsekseen •Haastattelu o Kysyttiin avoimia kysymyksiä o Vastauksiin liittyviä tarkentavia kysymyksiä

Konseptitestin tulokset 1/3 •Kohderyhmä o Opiskelijoilla ei rahaa  Markkinat olemattomat o Saunominen sosiaalinen tilanne •Konsepti o Otettiin vastaan neutraalisti  Ideasta pidettiin, mutta tarvetta ei löytynyt o Ominaisuuksia kiiteltiin  Etäkäyttö  Musiikki o Käyttö haastateltavien mielestä yksinkertaista ja helppoa

Konseptitestin tulokset 2/3

Konseptitestin tulokset 3/3 •Konseptitesti o Storyboard ja skenaario  Paljon hyödyllistä informaatiota  Kyselyn ja haastattelun tulokset osittain ristiriitaisia o Käyttöjärjestelmä ja testitehtävät  Tulokset laihat  Ei olennaisia konseptin kannalta o Haastateltavat  Otos kohderyhmästä liian homogeeninen  Motivaatio?

Parannusehdotuksia 1/2 •Kohderyhmän vaihto o Varakkaat ulkomailla asuvat suomalaiset? •Erilaisia tuotevaihtoehtoja o Karsittu perusmalli ilman viihdeominaisuuksia o Lisäominaisuuksien ostomahdollisuus •Uusia ominaisuuksia o Televisio o Internet-selain

Parannusehdotuksia 2/2 •Storyboard ja skenaario o Eivät tuoneet tuotteen monipuolisuutta tarpeeksi esille •Käyttöjärjestelmä lisäominaisuuksien myötä o Heuristinen arviointi pikkuvirheiden eliminoimiseksi o Lisää visuaalista palautetta käyttäjien tekemistä toimista

Yhteenveto •USE – Ultimate Steam Experience o Idea ja konsepti validi o Kohderyhmän vaihto o Ominaisuuksien poisto/lisäys •Konseptitestaus o Storyboardin ja skenaarion päivitys o Paremmin kohderyhmää edustavat käyttäjät •ITERATIIVISUUS!