TULEVAISUUDEN KULUTTAJATRENDIT onko salo valmis?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1. Missä vietät joulun useimmiten?. 2. Missä viettäisit joulun mieluiten?
Advertisements

Juha Kauppinen Consulting oy Työntekijäkysely Tietoja
Energian tuotanto, käyttö ja päästöt Suomessa ja globaalisti
Kirjailijoiden taloudellinen asema Suomessa , Lavaklubi, Kansallisteatteri, Helsinki Tutkimuspäällikkö Mikko Grönlund BID Innovaatiot ja.
Toimintaympäristö
TIELIIKENNEONNETTOMUUKSISSA KUOLLEET YLI 64-VUOTIAAT Lähde:Tilastokeskus ja Liikenneturva, 2007 ennakkotietoja.
KULUTTAJAKYSELY TALVEN ENNAKOINNISTA Rengasfoorumi Sales Questor Oy.
Tiedotustilaisuus Rakennustoimisto Pohjola Oy •Vuonna 1989 perustettu perheyritys •Toiminta-alue Pirkanmaa ja Etelä-Suomi •Liikevaihto n. 35,5.
Lähde: Tilastokeskuksen väestöennuste
Vastuullinen Lahjoittaminen VaLa ry
Anneli Ketonen Länsi-Suomen lääninhallitus Maakuntakirjastokokous Seinäjoki
Hampuri, Saksa Löytää suunta, joka mahdollistaa Lions Clubs Internationalin saavuttavan sen täyden potentiaalin kansainvälisenä.
Kotihoidon laskenta Päivi Tossavainen Raija Kuronen.
Esiopetuksen huoltajat 2014 Generated on :41.
Hannu Virtanen Selkokielen tarvearvio 2014
OSTA LÄHELTÄ – KEHITÄ KUNTAASI
Perinataalitilasto − synnyttäjät, synnytykset ja vastasyntyneet
Liikevaihdon kehitys Pirkanmaalla 2009
Erilaisia ostajatyyppejä
FinELib 10 vuotta Kuntarakenteen muutoksesta kirjasto- ja tietopalvelujen kannalta Kristiina Kontiainen Etelä-Suomen lääninhallitus.
Turun kauppakorkeakoulu  Turku School of Economics GIS KAUPAN ALAN TUTKIMUKSESSA Meri Malmari Turun kauppakorkeakoulu
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
Joulututkimus Tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten jouluun liittämiä ajatuksia Stressiä aiheuttavat tekijät Lahja toiveet ja ajatellut joululahjat.
3.45 3.40.
ARJEN TALOUSKATSAUS Telebus helmikuu/2008/viikko 9.
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Tampereen kaupunkiseudun rakennemallin tavoitteet Seutuhallituksen tavoiteseminaari Kuntajohtajakokous Maankäyttö- ja rakennetyöryhmä.
Valtion velka, mrd €, % BKT:sta
1 Senioreiden säästäminen ja maksutavat 2014 SENIOREIDEN SÄÄSTÄMINEN JA MAKSUTAVAT
Eläkeselvitys 2012: Selvitys TEKin jäsenten näkemyksistä eläkeiästä ja eläke- ehdoista
PISA 2012 ENSITULOKSIA Pekka Kupari Jouni Välijärvi Koulutuksen tutkimuslaitos Jyväskylän yliopisto.
Yliopistokirjastojen vastaajat palvelukyselyssä 2010 Päivi Jokitalo Kansalliskirjasto. Kirjastoverkkopalvelut marraskuu 2010.
V V V V V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon.
I.R.O. Research Oy vee 10/2000 Mediakäyttö Käyttää vähintään kerran viikossa Tytöt ja pojat *) Kirjat (esim. romaanit, lasten- ja nuortenkirjat)
Suomalaisen Työn Liitto Suomi-barometri 2010 Juhannustutkimus Taloustutkimus Oy.
Työmarkkinatutkimus 2012 Yksityinen sektori
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Kuntauudistus Henna Virkkunen hallinto- ja kuntaministeri Aamukahvit Smolnassa
Raskaudenkeskeytykset 2010 – ennakkotiedot Anna Heino Mika Gissler.
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? EN HURUDAN METROPOLSTAD? Helsingin valtuusto / Helsingfors fullmäktige Mikko Pukkinen Kuntajakoselvittäjä.
1 Raha-asioiden suunnitteleminen ja nykyinen rahatilanne Senioritutkimus 2011.
Seinäjoki kisa A Tuomari: Tytti Lintenhofer ALO 12kyl, 4pys Kyl:
Suomen Kauppakeskusyhdistys ry Missio Suomen Kauppakeskusyhdistys ry on kauppa- ja ostoskeskusten järjestö, jonka toiminnassa omistajat, kauppa, palvelut,
Tampereen kaupunki Tietotuotanto ja laadunarviointi Väestönmuutokset 2010 Joulukuu Tampere Tampereen kaupunkiseutu Suurimmat kaupungit Suurimmat seutukunnat.
Eksponentiaalinen kasvaminen ja väheneminen
Aritmeettinen jono jono, jossa seuraava termi saadaan edellisestä lisäämällä sama luku a, a + d, a+2d, a +3d,… Aritmeettisessa jonossa kahden peräkkäisen.
1 Akavalaisten ja kaikkien palkansaajien palkkatietoja Lähde: Tilastokeskus n Palkkarakennetilasto 2007, diat 2-24 n Sektorikohtaiset palkkatilastot.
Jatkuvan parantamisen Jp-taulu
Tekesin ja innovaatiotoiminnan vaikutukset 2014
Sirpa Rajalin LIIKENNETURVA Nuorten seminaari Kuopiossa Mitä nuoruus on? Miten nuoruus näkyy liikenteessä? Miten nuorten riskinottoa liikenteessä.
Tietoja muuttoliikkeestä Yhteenvetoa PKS = Vantaa, Espoo, Helsinki ja Kauniainen KUUMA = muu Helsingin seutu (10 kuntaa)
Paikkatietomullistus on vasta tulossa Kuntien paikkatietoseminaari Kuntatalo Osmo Soininvaara.
KAUPPA YHDYSKUNTIEN KEHITYKSESSÄ Yliarkkitehti Katri Tulkki Kuopio.
Väestö ja väestönmuutokset. Väestö äidinkielen ja iän mukaan Naisten ja miesten tasa-arvo Helsingissä2 Lähde: Tilastokeskus. Miehet.
Suomen väestöllisen huoltosuhteen muutokset vuosina
Raskaudenkeskeytykset 2013 Anna Heino & Mika Gissler.
Mi Menetelmä tosiaikaiseen sivustomuokkaukseen Sulake Dynamoid | Strictly confidential – legally protected and privileged information Ilari Tuominen Software.
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? Espoon kuntalaiskuuleminen Mikko Pukkinen Kuntajakoselvittäjä.
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
Annuiteetti- eli tasaerälaina
Erilaiset alueet – erilainen hyvinvointi? Ilkka Mella TEM/ AKY Alueet ja hyvinvointi - seminaari.
Perinataalitilasto − synnyttäjät, synnytykset ja vastasyntyneet
Sosiaalihuollon laitos- ja asumispalvelut 2011 Päivi Tossavainen Raija Kuronen.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
Lapset ja nuoret tietokoneen käyttäjinä Historioitsijan näkökulma Digitaalinen kulttuuri Kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen laitos Porin yliopistokeskus.
Hedelmöityshoitotilastot 1992–2010 Mika Gissler Anna Heino.
Sosiaalihuollon laitos- ja asumispalvelut 2010 Riikka Väyrynen Raija Kuronen.
TAMPEREEN KAUPUNKI – TALOUS- JA STRATEGIARYHMÄ 1 Ennakkotietoja työpaikoista vuodelta 2004 Vuoden 2004 ennakkotiedot työpaikoista julkaistiin
Väestö ja väestön muutokset Tampere Kaupunkiseudun kunnat
Kulutuksesta kestävään ja vastuulliseen kuluttamiseen
Esityksen transkriptio:

TULEVAISUUDEN KULUTTAJATRENDIT onko salo valmis? Professori Heli Marjanen Turun kauppakorkeakoulu/Markkinoinnin laitos heli.marjanen@tse.fi Otsikon paikalla voi olla myös laitoksen tai oppiaineen nimi. Maankäyttö ja elinkeinorakenne seminaari 3.3.2011

Mitä kuluttaja odottaa kaupalta? Sujuvaa arkea Edullisuutta Elämyksiä monikanavaisuutta vastuullisuutta ”New consumers are time starved and cash rich; they seek value for money, the best reward schemes, and are unlikely to be loyal.” (Rasshied Din, 2000 (2003): New Retail)

Kauppa luo ja tarvitsee liikennettä destination retailing (vetovoima) hypermarketit, kauppakeskukset, muut kaupan suuryksiköt convenience retailing (vaivattomuus) lähikaupat, kioskit, liikennemyymälät jne. ostosmatkailu/ostokset matkalla Veljekset Keskinen, Ideapark, Mall of America, tehtaanmyymälät, risteilyt verkkokauppa tavara liikkuu, kuluttaja ei Yksityinen kulutus on talouskasvun moottori, mutta kulutuksen ympäristövaikutukset ovat merkittäviä => kritiikki kohdistanut toistaiseksi pääasiassa kuluttajien LIIKKUMISEEN!

35–65 –vuotiaat ahkerimpia auton käyttäjiä alle 25-vuotiaat käyttävät selvästi vähiten autoa ostosmatkoilla viikolla vähemmän kun viikonloppuna pääkaupunki-seudulla vähemmän kuin muualla Suomessa

Kauppa luo eriarvoisuutta? kulutuskeskeisyys kasvavat tuloerot saavutettavuus/palveluverkko kauppa muokkaa yhdyskuntarakennetta? kaupunkikeskustojen elävöittäminen – kenen ehdoilla? kauppakeskukset osana kestävää kulutusta ja kaupunkirakennetta? lähipalveluiden tulevaisuus? 5

Mitä asiakas arvostaa työpäivinä pt-ostopaikkaa valitessaan; pääkaupunkiseutu 06/2009

Mitä asiakas arvostaa vapaapäivinä pt-ostopaikkaa valitessaan; pääkaupunkiseutu 06/2009

PT-ostopaikan valinta pk-seutu; kaksihuippuisia jakaumia… (työpäivä)

Erikoistavaroiden ostopaikan valinta, pk-seutu 06/2009

Kulutukseen ja ostoksilla käymiseen liittyviä väitteitä, pk-seutu 06/2009

Suomen väestö iän mukaan 31.12.2008 40 – 65 v ! (1945-1970 s.) 1970-luvulla ja sen jälkeen syntyneet ovat kulutusmyönteisempiä, mutta myös kriittisempiä kuluttajia kuin aikaisemmat sukupolvet mutta: ”the 70’s are the new 40’s”! ”retail age” ratkaisee – ei kognitiivinen ikä

Suomi 2008 Suomi 2030 Tilastokeskuksen ennakkotietojen mukaan Suomen väkiluku oli joulukuun 2010 lopussa 5 374 499. Maamme väkiluku kasvoi viime vuonna 23 050 hengellä, mikä on 2 050 vähemmän kuin vuonna 2009. Suurin syy väestönlisäykseen oli se, että maahanmuuttoja oli 12 900 enemmän kuin maastamuuttoja.Vuonna 2010 syntyi 61 000 lasta eli 550 lasta enemmän kuin edellisenä vuonna. Kuolleiden määrä oli 50 800, mikä on 900 henkeä enemmän kuin vuotta aiemmin. Ennakkotietojen mukaan vuoden 2010 aikana Suomeen muutti ulkomailta 24 600 henkilöä ja Suomesta muutti pois 11 750 henkilöä. Maahanmuutot vähentyivät 2 100 henkilöllä ja maastamuutot 400 henkilöllä.

Enemmän ja pienempiä kotitalouksia => käytetään Enemmän ja pienempiä kotitalouksia => käytetään enemmän rahaa perushankintoihin (tai sitten ei?) Mistä elämä? Virtuaalitodellisuus, tosi-tv, nettiyhteisöt… vai sittenkin lähipubi, karaoke-risteily tai Kenian safari ? Turun seutukunta (2008 kuntaluokitus) asuntokunnat 1 henk. 2 henk. 3 henk. 4 henk. 5+ henk. vuosi % 1985 109 183 32,2 29,1 17,8 15,6 5,3 1990 116 822 35,3 30,7 15,3 13,6 5,0 1995 126 949 39,0 30,8 13,7 11,6 4,8 2000 137 174 41,2 31,8 12,4 10,1 4,5 2005 145 722 43,1 32,4 11,2 9,1 4,2 2007 148 566 43,6 32,5 10,8 9,0 4,1

Hämmästyttävää kyllä, asuntotyyppien suhteellisissa osuuksissa ei juuri muutoksia vuodesta 1985! Kuntien väliset erot kuitenkin suuria, samoin suuria eroja esim. vuokra- ja omistusasumisen suhteissa

Elina Levonmaa: Shoppailu nuorten aikuisten ajanvietteenä Turun kaupunkikeskustassa tutkielmassa tarkasteltiin shoppailusta (recreational shopping) pitävien 20–35-vuotiaiden nuorten aikuisten toimintaa shoppailukokemusten ja -suoritusten näkökulmasta. tavoitteena oli: tunnistaa erilaisia shoppailukäytäntöjä arvioida Turun kaupunkikeskustaa shoppailupaikkana arvioida Turun kaupunkikeskustan myymäläympäristöjä shoppailukokemusten näkökulmasta www.tse.fi => kirjasto-tietopalvelu => Valpuri => elektroniset gradut Pro gradu, Elina Levonmaa (2009): Shoppailu nuorten aikuisten ajanvietteenä Turun kaupunkikeskustassa

Turun keskusta alueen paras shoppailupaikka Turun keskustaa ei pidetty kovin houkuttelevana tai helposti saavutettavana ostopaikkana mutta se oli ehdottomasti alueen vetovoimaisin shoppailukohde …nuoret aikuiset eivät pitäneet Turun kaupunkikeskustaa pelkästään tuotteiden noutopaikkana tai edes kovin kätevänä ostospaikkana, vaan shoppailijat antoivat Turun kaupunkikeskustalle syvempiä, sosiaalisia ja psyykkisiä merkityksiä. Pikemminkin Turun keskustaa pidettiin hankalahkona ostosympäristönä… …Shoppailijalle hankalahko saavutettavuus ei kuitenkaan ole este, vaan ostosympäristössä oli muita puoleensa vetäviä asioita. Pro gradu, Elina Levonmaa (2009): Shoppailu nuorten aikuisten ajanvietteenä Turun kaupunkikeskustassa

Kauppakeskukset tehokkaita ”myyntikoneita” Kaupunkikeskustan vahvuuksia/heikkouksia kuvattiin usein vertaamalla niitä kauppakeskuksiin, Turussa erityisesti Myllyyn Myllyyn mentiin ostamaan tavaroita Turun keskustaan mentiin viettämään aikaa, kiertelemään kaupoissa, tapaamaan ystäviä, siellä paettiin arjen rutiineja… ”On se kuitenkin siistimpää kulkee keskustassa ja käydä sieltä ostamassa, kuin mennä Myllyyn ja sillee. Et jotenkin siel keskustas se on kuitenkin miellyttävämpää ostaa ja kulkee siel kassi kädes ku ostaa jostai Myllyst ja mennä suoraan autoon… Se on vähä ku menis sellasee tosi isoon tavaratalon tyyliin Cittariin, et se on eri asia… mennä keskustaan.” Pro gradu, Elina Levonmaa (2009): Shoppailu nuorten aikuisten ajanvietteenä Turun kaupunkikeskustassa

Shoppailukäytännöt (Elina Levonmaa): Aika rahaa tärkeämpi resurssi Säännöllisin väliajoin ja usein Erilaisten päivittäisten toimintojen lomassa sekä varta vasten suunnitelluilla shoppailureissuilla Käytäntöjä yhdistellään eri tilanteissa ja ne voivat vaihdella Tuotekeskeisessä shoppailussa keskeistä mahdollisuus saada uusia tuotteita; koskettelu ja vertailu Sosiaalisessa shoppailussa nautinto syntyy sosiaalisesta kansakäymisestä kaupallisessa tilassa Shoppailijat vaativia kuluttajia, jotka haluavat viihtyisiä ja innovaativisia ympäristöjä joissa voivat kuluttaa aikaa, tyydyttää halujaan ja toteuttaa itseään Varsinaiset ostokset tehdään usein jossain ihan muualla! Pro gradu, Elina Levonmaa (2009): Shoppailu nuorten aikuisten ajanvietteenä Turun kaupunkikeskustassa

Kiitos mielenkiinnosta! Lisätietoja: heli.marjanen@tse.fi 02-333 9308