Kysy kirjastosta : Tulevaisuuden näkymiä Erkki Lounasvuori Kysy kirjastonhoitajalta kehittämispäivä 14.9.2007 Helsinki.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijakyselyt Opiskelijan ohje : ArPa / Mittarityöryhmä.
Advertisements

Kuntalaispalautteen kokoamispalvelu Multibase Oy Tämä on kuvaus palvelumallista, jonka pohjalta Kauniaisten kaupunki käynnisti pilottiprojektin. palvelumalli:1-3.
Tiedonhaku Internetistä PODCASTING Katarina Andersson TU08se
Kalenterit ja ajanhallintaohjelmat Sanna, Laura, Nelli, Pilvi, Anne-Mari, Emilia, Suvi, Katariina, Elsa, Veera, Marjo-Riikka, Monika LUKO 1B.
Käyttöohje: Kuinka luoda uusi foorumi ja kuinka kommentoida foorumiin. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Moodlen ohje opiskelijoille
AFO-yhdistelmäontologia Sisällönkuvailun asiantuntijaverkoston kokous Esko Siirala Helsingin yliopiston kirjasto,
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
Semantiikka/ Kysy kirjastonhoitajalta 05/2008. Semanttinen vastausliittymä Prototyyppi Opas luotiin FinnOnto-projektin osana (2006). Opas sisälsi vastaajan.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Oppijan verkkopalveluiden hyväksymistestauksen raportointiohje Testitapauksen raportointi Havainnon raportointi.
LC Finland Internet Heltech Pertti Lehtinen.
TIEDONHAUN PERUSTEET JA KIRJASTON PALVELUITA. Sisällöt  Aiheen ja tiedonlähteen valinta  Haku- ja asiasanat  Tiedonhaun perustekniikka  Kirjastoverkon.
TIEDONHAUN PERUSTEET JA KIRJASTON PALVELUITA. Sisällöt  Aiheen ja tiedonlähteen valinta  Haku- ja asiasanat  Tiedonhaun perustekniikka  Kirjastoverkon.
Julkaisukielet ja - tekniikat tMyn1 Julkaisukielet ja -tekniikat •Verkko-ohjelmointi voidaan jakaa kahteen osaan: asiakaspuolen ja palvelinpuolen ohjelmointiin.
Tietokannan suunnittelu
Mitä kirjasto voi tarjota yrittäjille? monipuoliset kokoelmat ja tietokannat kirjastotilat tiedonhakumenetelmät ajanmukaiset laitteet henkilökunnan asiantuntemuksen.
e-kirjat Ota haltuun Web- kirjasto lukuohjelmat lainaaminen lukeminen
Kaunokirjallisuuden verkkopalvelu Seinäjoki
Erik Fallenius Kevät  Taustaa ◦ Ontologiat  Tavoitteet  Teknologiat ◦ Dojo/AJAX ◦ JSON ◦ SOAP  Projektin kulku  Lopputulos – demo.
Ohjelmistokehittäminen. Luku 1 – Mitä on ohjelmistokehittäminen?
W w w. h a m k. f i Wiki koulutus Leenakaija Lehto
Kysy kirjastonhoitajalta -uudistus Vastaamisen konsepti • Kirjasto • Muut vastaajat • Kommentointi.
Internetistä haku: USB portti – tiedonhaun vertailua Jouni Ojanperä TP09S
Kaisa Tuomisto TU08S1E  Tutkimuksen tavoitteet  Käytetyt hakusanat ja osumat  Linux  Tietolähteiden vertailua  Yhteenveto  Viitteet.
1 FinnONTO 2.0 kulttuuripaja Eetu Mäkelä, Joeli Takala, Tuomas Palonen, Joonas Laitio, Heini Kuittinen, Tomi Kauppinen, Tuukka Ruotsalo, Jussi.
| | Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Aija Hietanen.
Opi Analyzer Peruskäyttäjäkoulutus
Rakenteen ja ilmeen määrittelystä konseptissa. Konseptisuunnittelu Konseptisuunnitelman sisällöstä Konseptisuunnitelmassa kuvaillaan Projektin tausta.
AFO-yhdistelmäontologian laatiminen Sisällönkuvailupäivä Päivi Lipsanen Helsingin yliopiston kirjasto, Viikin kampuskirjasto.
Open source -kirjastojärjestelmistä Matti Sarmela Kirjastot.fi Open source -kirjastojärjestelmistä.
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut ONKI-projekti Dataportaali
OPPIMINEN JA OPETUS / DIDAKTIIKAN KURSSIN WIKITENTTI.
Metlan tutkimusaineistojen löydettävyyden parantaminen Tutkimushenkilöstön päivät, Rovaniemi Anu Kantola Tutkimusaineistoprojektin ”Metatieto.
WEB 2.0 — Sitä sun tätä Juha Kurri. Folksonomia Flickrissä on luovuttu tieteellisestä, tai muusta vakiintuneesta luokittelusta ja hierarkisesta lajittelusta,
Mikä ihmeen Office 365? Office 365
Web 2.0 tiivistetysti 1. Ohjelmistoalusta on Web. Webtop korvaa Desktopin. Keskeistä yhteisöllisyys ja ”Software as a Service”. 2. Kollektiivisen älyn.
Tutkimussuunnitelman ja opinnäytetyön rakenne
TIEDONHAUN PERUSTEET JA KIRJASTON PALVELUITA. Sisällöt Aiheen ja tiedonlähteen valinta Haku- ja asiasanat Tiedonhaun perustekniikka Kirjastoverkon palvelut.
TIETOA JA TAITOJA TIEDONHANKINTAAN: Marttaliitto ry:n ja Uudenmaan Marttojen toimiston henkilökunnalle.
A! Aalto University 1 Historiaontologia HISTO Antti-Jussi Nygård ja Eero Hyvönen Semantic Computing Research Group (SeCo) Aalto University and University.
Tietopalvelu verkkoympäristössä Nina Granlund 2006.
Sosiaalinen media matkailumarkkinoinnissa Teemu Hakolahti.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kooste kotitehtävien vastauksista Kotitehtävä 5 – Tarjonta ( )
Yhteisöllisen tiedon rakentamisen- ja jakamisen työkalut – Wiki ja semanttinen Web Aija Hietanen, Tarja Vainionpää ja Seppo Räsänen Savonia-ammattikorkeakoulu.
Metropolian kirjasto oppimisen tukena. Häkkinen / Ylitalo-Kallio Mistä tietoa? Metropolian kirjaston kokoelmat ja www-sivut
Arkisto Nina Granlund Julkinen arkisto tuo valmiit tietopalveluvastaukset myös asiakkaiden ulottuville. Arkisto on arvokas tietopankki.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi AIKIS -hanke Teknisen toimivuuden määrittelyt Keskustelun pohjaksi
Kirjastot.fi – yhteisöllistä yhteistyötä kansallisella tasolla Nina Granlund Kirjastot.fi.
Luotettavaa tietoa KARELIA AMK, Kirjasto Sisältö o Miten tunnistat luotettavan tiedon? o Emme elä villissä lännessä - muista tekijänoikeudet!
Kysy kirjastonhoitajalta Nina Granlund Kysy kirjastonhoitajalta Suomalaisten kirjastojen yhteinen verkkotietopalvelu. Sijaitsee Kirjastot.fi –sivustossa,
 MODx on julkaisujärjestelmän ja sovelluskehyksen risteytys, jonka lisenssinä on kaikille ilmainen avoimen lähdekoodin GNU GPL. MODx on suunniteltu ammattilaisten.
SPORTS TRACKER Tekijä: Nybäck Teemu TU09s Tiedonhaku internetistä.
Linkkikirjasto Nina Granlund Kirjastot.fi Linkkikirjasto Kirjastojen.
Vastausarkisto Nina Granlund Kirjastot.fi Tietopankki Julkinen arkisto tuo valmiit tietopalveluvastaukset myös asiakkaiden ulottuville. Arkisto.
A! Aalto University 1 Case SÄHKE-asiakirjojen automaattinen luokittaminen asiakirjojen tekstin pohjalta Katariina Nyberg Semantic Computing Research Group.
Auktoriteettitietokanta Asiantuntijakokoukset Laila Heinemann Kansalliskirjasto / Kirjastoverkkopalvelut.
Yhteisten pelinsääntöjen luominen Nina Granlund 2006.
Linkkikirjasto Nina Granlund Kirjastot.fi Linkkikirjasto Kirjastojen.
Hämeenlinnan verkkokirjasto Kirjasto 2.0. Lähtökohdat Kerätä kirjaston erilliset verkkopalvelut yhdeksi toiminnalliseksi ja helppokäyttöiseksi kokonaisuudeksi.
Kysy kirjastonhoitajalta verkkotietopalvelu Nina Granlund Kirjastot.fi 2007.
Tulevaisuuden skenaarioita (Semanttinen web 2.0) Kimmo Koskinen Matri-seminaari Viikin tiedekirjasto.
1 OpiPal opintojaksopalaute- järjestelmä Opiskelijan opas
Sisällönkuvailun periaatteita Päivi Lipsanen Viikin tiedekirjasto Matri-seminaari : Tietoaineistojen sisällönkuvailu ja sanastot.
Kuvailustandardien kansallisen kehittämisryhmän kokous,
Kysy kirjastonhoitajalta
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Kysy kirjastonhoitajalta 20-vuotta
Kysy kirjastonhoitajalta
Yleinen suomalainen ontologia YSO
Digiopastus kirjastossa – googlen kaikki mahdollisuudet
Esityksen transkriptio:

Kysy kirjastosta : Tulevaisuuden näkymiä Erkki Lounasvuori Kysy kirjastonhoitajalta kehittämispäivä Helsinki

Kirjastot.fi: Yhteisölliset ratkaisut •Kirjastot.fi:n uudet verkkopalvelut suunnitellaan ja toteutetaan yhteisöllisen webin hengessä •Yhteisöllisyys pyritään saamaan myös vanhoihin verkkopalveluihin * LibraryThing * Del.icio.us * Wikipedia * MySpace * Web 2.0 – Kirjasto 2.0 – Library 2.0 – Web 2.0 * Flickr * YouTube * SecondLife * Blogger * LinkedIn * Yhteisöllisyys edellyttää: •Kirjastojen on oltava verkossa siellä missä muutkin •Kokoelmien bibliografisten tietojen avaamista verkossa •Asiakkaat mukaan kommentoimaan ja tägittämään kirjastojen verkkopalveluja – huom! kirjastoammatillinen kuvailu pidetään kuitenkin erillään asiakaskuvailusta.

Semanttinen web ja ontologiat (1) Nykyisen webin sisällöt on esitetty muodossa, joka on tarkoitettu ihmisen eikä koneen tulkittavaksi. Esimerkiksi Googlen kaltainen hakukone ei "ymmärrä" web-sivujen sisältöä vaan ainoastaan taulukoi niiden sanoja, tutkii sivujen keskinäisiä linkkejä yms. Jos sivulla on sanat "marja" ja "pyhäjärvi", kone ei esimerkiksi kykene erottamaan, onko sivu Marja Pyhäjärven kirjoittama, kertooko se tällaisesta henkilöstä, onko kyse marjan poiminnasta Pyhäjärvi- nimisellä paikalla, mistä Suomen 49 Pyhäjärvi-nimisestä järvestä on kyse, mitä "marja" (henkilön nimi) ja "järvi" (vesistötyyppi) ylipäänsä tarkoittavat ja mihin ne liittyvät jne. Kun kone ei ymmärrä niitä sisältöjä, joita se käsittelee, on webin tietosisältöjä vaikea yhdistellä sisällöisellä tasolla (semantic interoperability) ja kehittää hyödyllisiä älykkäitä web-palveluita (intelligent web services) kustannustehokkaasti. Lähde:

Semanttinen web ja ontologiat (2) YSO – Yleinen suomalainen ontologia Kansallinen perusontologia, johon kiinnittyvät erikoisalojen ontologiat. ONKI-selain ONKI-selaimen ideana on tukea tiedonhakijoiden ja tiedon indeksoijien tarpeita tarjoamalla heille helppokäyttöisen käyttöliittymän ontologioiden hyödyntämiseen. ONKIn avulla käsitteitä ja niiden suhteita voi selailla esimerkiksi käsitehierarkioiden, aakkosellisen hakemiston ja käsitteiden välisten linkkien avulla. Käsitteitä voi hakea tekstihaun avulla, jossa tärkeänä ominaisuutena on dynaaminen hakutulos, joka päivittyy tekstikenttää täydennettäessä.

OPAS – Ontologiapohjainen kysymys-vastaus-palvelu Antti Vehviläisen diplomityössä tutkittiin, miten semanttisen webin tekniikoita voidaan hyödyntää kysymys-vastauspalveluissa. Työssä keskityttiin vastauksien laatijan rooliin palveluissa. Aluksi selvitettiin, millaista ongelmallisuutta kysymysvastauspalveluihin sisältyy ja miten ontologiapohjaista asiasanoitusta voidaan käyttää semanttisen yhteensopivuuden saavuttamiseksi. Työtä varten kerättiin kirjastonhoitajien käyttäjätarpeita. Näiden tarpeiden perusteella laadittiin teoreettinen malli siitä, miten semanttista asiasanoitusta ja ontologioita voidaan yhdistää tapauksiin perustuvan päättelyn askeliin. Teoreettisen mallin perusteella kehitettiin Opas, olemassa olevaan Kysy kirjastonhoitajalta -palveluun perustuva prototyyppi ontologiapohjaisesta kysymys-vastauspalvelusta. Oppaaseen kehitettiin semanttiseen tiedoneristykseen pohjautuva asiasanojen ehdottaja, ja lisäksi vastauksen kirjoittamisen avustamiseksi eri tietolähteitä yhdistettiin Oppaaseen Yleisen suomalaisen ontologian avulla. Lopuksi Opasta testattiin tekemällä käyttäjätestejä kirjastonhoitajien kanssa. Työssä selvisi, että asiasanaehdotukset helpottavat vastausten laatijan työtä asiasanojen valinnassa, ja että ontologioissa määriteltyjä semanttisia suhteita voidaan käyttää asiasanaehdotusten relevanssin selvittämisessä. Asiasanaehdotuksia voidaan myös käyttää samankaltaisten kysymysten ja tietoresurssien etsinnässä, mikä auttaa vastauksen laatimisessa.

Kysy kirjastosta –verkkopalvelu (1) •Kysy kirjastosta -projektissa kehitetään olemassa olevaa verkkopalvelua: Kysy kirjastonhoitajaltaKysy kirjastonhoitajalta •Verkkopalvelussa asiakkaat voivat kysyä ja saavat tietyn ajan kuluessa sähköpostiinsa kirjastossa laaditun vastauksen tai tiedon mistä vastaus mahdollisesti löytyy. •Aikaisempaan verrattuna kysyjän kannalta suurin muutos tulee olemaan se, että oman kysymyksen sellaisenaan voi itse suoraan lähettää sovellukselle, joka tutkii, löytyykö vastausarkistosta kysymykseen liittyviä vastauksia. •Tätä varten projektissa kehitetään sovellus, joka semanttisen webin teknologioita hyödyntäen osaa eritellä asiakkaan kysymyksestä oleelliset termit ja löytää niiden avulla vastauksia vastausarkistosta. •Jos tätä kautta ei löydy sopivaa vastausta, asiakas voi tietysti kuten ennenkin lähettää kysymyksensä kirjaston vastauspalveluun. Virkailijapuolen hyötyjä mm.: •kysymys-vastaus-parien asiasanoitus paranee sisällöllisesti ja teknisesti kansallisen ontologian YSOn ja ONKI-käyttöliittymän avulla •aikaisempia vastauksia voi hyödyntää tehokkaammin •vastausliittymässä suoria hakuyhteyksiä sekä omiin että muiden tuottamiin hakupalveluihin - näitä samoja ominaisuuksia voidaan tarjota myös kysyjien käyttöliittymässä. Tietolista ja sen arkisto olisi myös syytä saada mukaan!

Tekniset uudistukset / vastauskäyttöliittymä • Uusitaan kokonaisuudessaan vastaussovellus • Otetaan parhaat puolet Kysy Kirjastonhoitajalta palvelusta • Huomioidaan OPAS-pilotin kokemukset • Ja erityisesti huomioidaan virkailijoiden nykyiset tarpeet ja nykyteknologian mahdollisuudet Lopputulos on: • Toiminnallisempi • Modernimpi • AJAX-pohjainen • Liittymät ONKI-palvelimeen Kysy kirjastosta –verkkopalvelu (2)

Kysy kirjastosta –verkkopalvelu Asiakkaan kysymys: Kuinka monta virallista kieltä on Etelä-Afrikassa? Etsi Connexor / Machine tekstianalyysi Yso Kansallinen ontologia Kysymykseen liittyvät asiasanat Arkistohaku: mukana noin kysymystä ja vastausta Kirjaston vastaus: Etelä-Afrikassa on 11 virallista kieltä Lähetä Kysymys Kysy kirjastosta palveluun tai

Kysy kirjastosta – verkkopalvelu Kirjaston vastaus: Etelä-Afrikassa on 11 virallista kieltä Asiakkaat voivat saada vastauksen: • suoraan arkistosta • sähköpostilla kirjastosta • chat-keskustelulla • kuuntelemalla • katsemalla Asiakkaat voivat: • kommentoida vastausta • ehdottaa asiasanoja Asiakkaan kysymys: Kuinka monta virallista kieltä on Etelä-Afrikassa?

Asiakas kirjoittaa kysymyksensä luonnollisella kielellä. Asiakkaan kysymys analysoidaan Connexor Machinesella ja löydetyillä asiasanoilla sovellus etsii automaattisesti arkistosta vastaavia kysymyksiä ja vastauksia. Jos arkistosta löydetyt vastaukset eivät tyydytä asiakasta, niin hän voi lähettää kuten ennenkin kysymyksensä kirjaston vastauspalveluun.

Uudessa käyttöliittymässä siirrytään henkilökohtaisiin käyttäjätunnuksiin!

Vastaamattomat kysymykset. Kysymyslistaukseen on jätetty ainoastaan vastaamisen kannalta oleellinen tieto. Huom! Mallinnuksesta puuttuu sarake, mihin kuntaan kysymys on osoitettu

Connexor Machinese analysoi kysymyksen ja tarjoaa YSOn mukaiset asiasanat jatkotoimenpiteitä varten Valituilla asiasanoilla voi jatkaa hakua muissa hakupalveluissa Myös vastaus analysoidaan Machinesella ja löydetyistä asiasanoista voi valita mieleisensä kuvaamaan vastausta arkistohakuja varten. Tässä vaiheessa voi myös lisätä omia asiasanoja. Vastaaja voi myös itse lisätä asiasanoja Connexor Machinese •Mukana kaikki pääkielet •Tuki luonnolliselle kielelle (“palautus perusmuotoon”) • Yhdyssanatuki • Henkilönimituki • Paikkanimituki • Sisällön automaattiset tiivistelmät • Tuki slangisanoille

Linkkejä: Kirjastot.fi – FinnONTO - Kysy kirjastosta - Connexor - OPAS / Antti Vehviläisen diplomityö -

Loppu!