* Ongelma: PK-yritysten surkea strateginen tilanne johdon ajan kuluessa operatiiviseen suorittamiseen * Strateginen ajattelu sekä uusien toimintatapojen omaksuminen avain kasvuun sekä taloudellisen suorituskyvyn parantamiseen * Kohderyhmänä 3-15 henkeä työllistävät PK-yritykset
* Potkua liikevaihtoon * Eroon ylimääräisestä * Kohti kv-markkinoita * Toimintatavat
Markkina-analyysi * Kilpailjat * Asiakastuntemus (CRM, kyselyt etc..) Liikevaihto ++ * Markkinointikampanjat * Hakukoneoptimointi, AdWords Imagon luominen * Internet sivut, Toimintatavat, Kokonaisvaltaisuus
Kannattavuuden parantaminen * varaston kierto, käyttökate, tilinpäätössuunnittelu Kustannustehokkuus (JOT,JIT) Mittareiden käyttöönotto (Bsc) Toimintokustannuslaskenta tutuksi * Pk:lla kasvava kysyntä, totaalinen osaamisen puute
Kansainvälistymisstrategian luominen * Kv-analyysi * Viikinki-strategian suunnittelu * Yhteistyökumppaneiden etsintä
* Dr. Matti Pohjola: “ ICT:n teknlogian myötä syntyvä kolmas tuottavuuden kasvamisen aalto syntyy, kun yritykset muuttavat toimintatapojaan” MS Office * (makrot, laskupohjat, rekisterit…) Intraviestintä * (Google+, Docs, Calendar)
Haasteet: * Suurin haaste lienee referenssien (3-5kpl) keruu alkuvaiheessa, jotta toiminnalle saadaan legimiteettiä * Toinen suuri kysymys on palvelujen tuotteistaminen (Alpha consulting konsepti) ja toiminnan skaalaaminen esim.Legioona tyyppinen ratkasu, kirjat? Ratkaisu löytynnee vähitelllen kokemuspohjan karttuessa