Koneurakoinnin historiaa v.71 Kuljettajana kotona pikkunallella v.74 Mukaan yhtiömiehenä(1 ajokone v.79 Itsenäisejanä yrittäjänä(ajokone) v.86 Ensimmäinen moto v.87 Ensimmäinen hinaaja v.92 Puutavara-auto v.97 Ulkomaan urakointi alkoi v.02 ML:n Ensimmäinen alueurakointi sop.
TOIMIALAT / ALUEET Toimialat: - Puunkorjuu -Autokuljetus -Saaristopuunkorjuu Toimialueet : - Itä-Suomi (Savo-Karjala) - Saksa ( 9v. ) (Ruotsi)
HENKILÖSTÖ Huolto, koneiden siirto 2 henk. Työnjohto/hallinto 3 henk. Moto kuljettajia 14 henk. Meku kuljettajia 18 henk. Autonkuljettajia 8 henk.
Koneurakointi S.Kuittinen Oy Kalusto: Motot 10 kpl Ajokoneet 13 kpl Puutavara-autot 5 kpl Kon.kulj.autot 2 kpl Hinaajat 2 kpl Tienhoitotraktori 1 kpl
ULKOMAAN URAKOINTI Tutkittiin Viroa ja Venäjää v.95-96 Alkoi Tsekissä v.1997 marraskuussa Siirtyi Saksaan v.1998 keväällä Oma yritys Saksaan v.2000 Tänään 4 konetta Saksassa 8 henkilöä töissä
Suurimmat erot Suomen puun korjuuseen Asiakkaita on paljon Pääasiassa harvennushakkuita Työmaat suuria Puut etukäteen leimattuja Tienvarsi hinta /tehdasmitta /pinomitta Mitta kuoren alta
HUOMIOITAVIA ASIOITA Pankki ja kirjanpito/alv Rahan kierto, iso alkupääoma Yrityksen perustaminen/ osoite- laskutus? Asiakkaan maksuherkkyys Kuljettajat ?
YLEISTÄ Kielitaito (maankieli) Hintataso ei oleellisesti muutu Suomeen (mittaustapa ym.) Maassa maan tavalla Ei aliarvioida paikallisia Ennakkoluuloton asenne Paikalliset yrittäjät myönteisiä