Luonnonkiviteollisuus ja sen kehitystarpeet Luonnonkiviseminaari 2010 18.-19.2.2010 Joensuu 19.2.2010 Maija Uusisuo, Lapin liitto
Toimialan määrittely ja rajaukset Tilastokeskuksen tiedoissa käytetty toimialaluokituksen TOL2002 ja TOL2008 mukaisia toimialatietoja TOL 1411(2002) / TOL08111 (2008)Koriste- ja rakennuskiven louhinta TOL 1413 (2002) / TOL08113 (2008) Liuskekiven louhinta TOL 267 (2002)Kivituotteiden valmistus / TOL237 /2008) Kiven leikkaaminen, muotoilu ja viimeistely Ulkomaankaupan tiedot on haettu Tullihallituksen tilastoista käyttäen CN-luokitusta Tuoteryhmäkohtaisia tilastotietoja alalta ei ole käytettävissä Tietosuoja syistä osittain tietoja suojattu Yritysten sijoittaminen toimialaluokkiin Monet yritykset ovat monitoimialaisia harjoittaen sekä louhintaa että kivenjalostusta
Luonnonkiven louhinta, hyötykäyttö tonnia Lähde: GTK
Luonnonkivi-louhimot 2007
Lähde: Toimiala Online, Tilastokeskus Liikevaihdon kehitys 1 000 euroa Lähde: Toimiala Online, Tilastokeskus
Lähde: Toimiala Online, Tilastokeskus Henkilöstön kehitys henkilöä Lähde: Toimiala Online, Tilastokeskus
Toimipaikkojen henkilöstön mukainen kokojakauma 0-9 henk 10-49 henk. 50-249 Yli 250 Kaikki yhteensä 14110 Koriste- ja rakennuskiven louhinta (2006) 69 9 78 14130 Liuskekiven louhinta (2006) 5 26700 Kivituotteiden valmistus (2006) 231 19 3 1 254 26700 Kivituotteiden valmistus (2007) 244 23 272 23700 Kiven leikkaaminen, muotoilu ja viimeistely (2008) 238 266 Lähde: Toimiala Online, Tilastokeskus
Suurimmat luonnonkiven tuottajamaat 2007 Suomi 15. globaalilla tasolla Suomi 6. EU:ssa Lähde: IMM
Maailman suurimmat kuluttajamaat Maailman luonnonkiven kulutus yli 100 milj. tonnia/2007 Suurimmat kuluttajat EU 27 % Kiina 12 % USA 9 % Intia 7 % Italia 7 % Espanja 6 % Etelä-Korea 4 % Japani 4 % Taiwan 2 % Brasilia 2 % ….. Suomi 0,7 % Lähde: IMM ja CBI
Kotimaan markkinoiden kehitys Lähde: Toimiala Online, Tilastokeskus
Liikevaihdon jakautumien tuoteryhmien kesken kotimaassa Lähde: Kiviteollisuusliitto ry/VTT
Kivituotteiden asiakasjakauma Lähde: TEM PK-toimintaympäristötutkimus kevät 2009
Vienti milj. euroa Lähde: Tullihallitus
Kivituotteiden vienti 2008 Kivituotteiden vienti 2008 yhteensä 50,8 milj. euroa (sisältää vuolukivituotteet) Lähde: Tullihallitus
Tärkeimmät vientimaat 2008 Lähde: Tullihallitus
Tuonti milj. euroa Lähde: Tullihallitus
Tärkeimmät tuontimaat 2008 Lähde: Tullihallitus, Kiviteollisuusliitto ry
Raakakiven tuonti 2008 Lähde: Tullihallitus
Kivituotteiden tuonti 2008 Lähde: Tullihallitus
Kiinan kaupan kehitys Lähde: Tullihallitus
Tuonti Kiinasta 2008 Lähde: Tullihallitus
Käyttökate kivituotteiden valmistus Lähde: Toimiala Online, Tilastokeskus
Suhdannekehitys Liikevaihto TOL14110 (2002) Koriste- ja rakennuskiven louhinta Indeksi 2000=100
Suhdannekehitys Liikevaihto TOL267 (2002) Kivituotteiden valmistus Indeksi 2000=100
Teollisuustuotannon volyymi-indeksi 2000 – 2009 115 110 105 100 95 90 85 80 75 70 115 110 105 100 95 90 85 80 75 70 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 TOL2008 237 Kiven leikkaaminen, muotoilu ja viimeistely Lähde: Toimiala Online / Tilastokeskus / Yritysten suhdanteet
Tulevaisuuden näkymät 1/6 Kivituotteiden käytön oletetaan kasvavan Kiven käyttö monipuolistuu julkisessa rakentamisessa ja kodeissa Julkiset rakennukset, hotellit, lentokentät, kodit, puutarhat, puistot jne. Kodin sisustamiseen panostetaan Keittiöt kodin uusia olohuoneita Sijoitetaan hyvinvointiin – kylpyhuoneet, saunat, kylpylät Lattiapinnoitteina – lattialämmityksen lisääntyminen
Tulevaisuuden näkymät 2/6 Saavutettavissa olevaa luksusta Kivituotteisiin liittyy mielikuva aistillisuudesta, mielihyvästä, elämän ilosta Kivi on ympäristöystävällistä statusta Kivellä on positiivinen imago Kivi on statusta Puistoista ennakoidaan muodostuvan tulevaisuuden statussymboleita, joilla on imagoarvoa mm. kaupungeille Edelläkävijät tärkeitä trendinnäyttäjiä kiviteollisuudelle Eri värien ja materiaalien yhdistäminen Laatutuotteet Markkinoiden tuntemus tärkeää, sillä muoti eri kohdemarkkinoilla vaihtelee
Tulevaisuuden näkymät 3/6 Kestävän kehityksen periaatteet entistä tärkeämpiä Ympäristöasiat: Vesistövaikutukset, päästöt, maan kuluminen, jäte, melu jne. Sosiaaliset asiat: Työturvallisuus, lapsityövoiman käyttö, palkat jne.
Tulevaisuuden näkymät 4/6 Globalisoituminen kiristää kilpailua Eurooppalaiset tuottajat menettävät markkinoita halvan tuotannon maille Perinteisesti paikallisille markkinoille suuntautuneet pienyritykset myös Suomessa kilpailevat suurten globaalien toimittajien kanssa Aikaisemmin raakakiveä toimittaneet Kiina ja Intia tuottavat nyt myös korkealaatuisia lopputuotteita Tuotantoaan kasvattaneet myös Kanada, Egypti, Turkki, Etelä-Afrikka ja Brasilia Globalisoituminen luo myös uusia mahdollisuuksia Uudet liiketoimintakonseptit ja erikoistuminen; vienti/tuonti, palvelut Globaali kulutuksen kasvu tarjoaa kasvumahdollisuuksia uusilla markkinoilla
Tulevaisuuden näkymät 5/6 Kilpailu kiristyy Hinta Laatu Työturvallisuus Ympäristö Uudistuminen ja innovaatiot Uudet teknologiat: CNC, Laser Investoinnit kivituotteiden valmistuksessa vuonna 2008 oli 10 milj. euroa Resurssien yhdistäminen Kehittämishankkeet Markkinointi
Tulevaisuuden näkymät 6/6 Tavaramerkit ja markkinointitunnukset Tuotteiden ja yritysten sertifiointi laadun ja aitouden takaajaksi kuluttajalle
Toimialaraportit ovat ladattavissa osoitteesta www.toimialaraportit.fi maija.uusisuo@lapinliitto.fi Kiitos