Siirtyminen keskiaikaan:

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Otto Von Bismarck ja Saksan ulkopolitiikkaa
Advertisements

ANTIIKIN KIRJALLISUUS (800 eKr. – 300 jKr.)
Antiikin aika: Antiikiksi kutsutaan aikaa n eKr. – 500 jKr., eli antiikin Kreikan ja Rooman kukoistuskausia. Miksi nämä kaksi voimakasta kulttuuri-
Keskiajan kirjallisuus
Uusi testamentti alkukieli kreikka 27 kirjaa
Sanaristikko (historia) © Jussa Lehtinen
KRISTINUSKON ENSIASKELEET
Niccolò Machiavelli Historian kirjoittaja, joka otti laajan esimerkkiaineistonsa vanhan Rooman historiasta. Firenzen kaupungin sihteeri ja.
Antiikin Kreikka.
Hy02 : Eurooppalainen ihminen
Keskiajan loppu: Mikä Euroopan kulttuurissa johti keskiajan ”loppumiseen” ? Suuri Skisma 1378 – 1415, jolloin kaksi kilpailevaa paavia, nakersi kirkon.
Paavin valta keskiajalla
Neoliittinen vallankumous
Antiikin yhteiskunta.
Antiikin Rooma: 1) Mitkä tekijät selittävät Rooman nousun Välimeren alueen mahdiksi?
Keskiaika n
Kuningas Matias I Omistaa suuren valtakunnan keskellä Eurooppaa.
LÄNNEN KIRKKO POLIITTISENA VAIKUTTAJANA
Vastaukset kpl 1-5 kertausmoniste 6.luokka
KRISTINUSKON LEVIÄMINEN JA HAJAANTUMINEN
Tiedon vallankumous ja uusi maailmankuva
Kpl 7. Opin muotoutuminen Muistiinpanot 7. luokan oppikirjan 7. kappaleeseen (Juhani Räsänen: Kirkkohistoria) Kuvat:
Papisto turvaa jatkuvuuden
KRISTINUSKON ASEMA ROOMAN VALTAKUNNASSA Luku 2 – Ydinsisältö.
EUROOPPALAINEN IHMINEN Keskiaika. KAHTIA JAKAUTUNUT EUROOPPA  Itä-Rooma säilyi Länsi-Rooman tuhouduttua 476  Lännessä kansainvaellusten jälkeen vain.
Katolinen kirkko Elina, Hanna ja Tomi. Yleistä katolisesta kirkosta  johtaja paavi, jonka uskotaan olevan Kristuksen sijainen maan päällä  kristillisistä.
Afrikkalainen elämäntapa Yhteisöllisyys, kulttuuri, sivistys.
IHMINEN, YMPÄRISTÖ JA KULTTUURI Välimeren alue antiikin aikaan.
Bysantti antiikin perinnön jatkajana.  Byzantionista tuli Rooman pääkaupunki Konstantinopoli 300-luvulla jKr.  Vuonna 395 Rooma jakautui Länsi-Roomaksi.
KESKIAJAN KRISTILLISYYS UE2 LAJM. TEHTÄVÄ Lue kirjan sivut 38–41 ja merkkaa opettajan jakamaan karttaan nuolin ja vuosiluvuin alueet, joille kristinusko.
Bysantti Itä-Rooma keskiajalla. Bysantin perustana Jatkoi roomalaista kulttuuria Rooman jakautuessa 395 Jatkoi roomalaista kulttuuria Rooman jakautuessa.
Miten Roomasta tuli jälleen ikuinen. Rooman demografia 350 eKr
LÄNNEN KIRKKO POLIITTISENA VAIKUTTAJANA Luku 5 – Opetusvinkki 3: Paavius ja paavin valinta.
MITEN ELÄÄ KRISTITTYNÄ?. Yleistä Kirkko on kristittyjen yhteisö. Apostolien teot kuvaavat kristinuskon syntyä. Apostolit olivat Jeesuksen opetuslapsia.
SUOMI OSAKSI RUOTSIN VALTAKUNTAA Hi 5 / Hämäläinen.
nationalismi liberalismi konservatismi sosialismi
Lännen kirkko Keskiajalla
, HI6.1. Islamin synty ja leviäminen
Ue 5 Kristinuskon historia Suomessa
14. Lähi-idän uskontojen yhteiset piirteet
IHMINEN, YMPÄRISTÖ JA KULTTUURI
KESKIAJAN KULTTUURI ( ) Kristinuskon/ kirkon merkitys
TUHATVUOTINEN KESKIAIKA
Kristinuskon synty ja alkuseurakunta
Keskiaika Suomessa Noin
Ruotsi –Suomen uskonpuhdistus
Kristillinen Eurooppa syntyy keskiajalla
KIRKKOJEN JA KOMMUNISMIN KAKSINKAMPPAILU ITÄ-EUROOPASSA
KRISTINUSKON LEVIÄMINEN JA HAJAANTUMINEN
Jeesus liikkeestä valtionuskonnoksi
Rooman kirkosta koko Euroopan kirkoksi
Pompejin kaupunki Pompeji oli roomalainen kaupunki Campaniassa. Se hautautui Vesuviuksen purkauksessa vuonna 79. Pompeji on ollut laajojen arkeologisten.
Katolinen kirkko Euroopan valtiaana
3. Ortodoksinen kristillisyys
Pyhiinvaellukset ja ristiretket
Lännen kirkko poliittisena mahtina
TOTALITARISMIN UHKA KIRKOILLE LÄNSI-EUROOPASSA
8. Rooman tuho.
Lännen kirkko keskiajalla
KRISTINUSKO TULO SUOMEEN
Taistelu Suomesta.
Bysantti.
Ristiretket 1100 – 1200 luvulla seitsemän ristiretkeä paavin vallan aikana. Ristiretkien tarkoitus oli valloittaa takaisin kristinuskon pyhät alueet,
Kaarle Suuri ja Frankkien valtakunta
Kirkkohistoria – Eurooppa & Suomi
Bysantin synty Keisari Diocletianus jakoi Rooman valtakunnan kahtia vuonna 286. Vuonna 330 Rooman valtakunnan pääkaupunki siirretään keisari Konstantinuksen.
Bysantti.
LÄNNEN KIRKKO POLIITTISENA VAIKUTTAJANA
ISLAMIN JA LÄNNEN KOHTAAMINEN
LÄHI-ITÄ ja ISLAMIN ALUE
Esityksen transkriptio:

Siirtyminen keskiaikaan: Keskiaika n. 500 - 1500 Länsi-Rooma tuhoutui 476 barbaarien hyökkäykseen. Kulttuurissa tapahtui selvä katkos: Kulttuuria menetettiin (kirjoja ja taideteoksia tuhoutui, yms.) Kaupungit autioituivat ja niiden merkitys väheni Roomalais-kreikkalaisen kulttuurin tilalle tuli germaaniheimojen kulttuuri Rooman hallinto ja armeija eivät enää yhdistäneet Eurooppaa, Eurooppa PIRSTALOITUI Seurasi n. 300-400 vuotta kestänyt kansainvaellusten ja kahakoiden kausi. Samalla Islam levittäytyi Gibraltarin kautta Espanjaan ja idässä kohti Bysanttia. Sitäkin vastaan oli taisteltava Mitä säilyi? Latinankielinen sivistys osittain Kirkko ja kristinusko

Kirkon asema keskiajalla: Miksi katolisesta kirkosta tuli niin voimakas keskiajalla? Ainoa organisaatio jolla oli jatkuvuutta ja pysyvyyttä kaaoksessa, joka vallitsi n. v. 500 – 800. Kirkko oli kerinnyt levitä kaikkialle Rooman valtakuntaa ennen Länsi-Rooman tuhoa. Sillä oli siis valmis organisaatio Kirkko oli tarpeellinen poliittinen väline. Esim. Kaarle Suuri (768 – 814) , joka loi suuren Frankkivaltakunnan Eurooppaan 700 – luvulla, tarvitsi kirkkoa germaaniheimojen kesyttämiseen Heimot kastattivat itsensä kristityiksi, ja samalla niistä tuli (enemmän) poliittisesti uskollisia Kaarlelle. Näin kirkko sai itselleen vaikutusvaltaa

Kaarle Suuri: (742 – 814) Hänen valtakuntansa pohjalta syntyivät nykyisen Saksan, Ranskan ja Italian valtioiden esimuodot

Paavin asema: Paavi on katolisten mukaan Kristuksen sijainen maan päällä, kunnes Kristus tulee takaisin. Hän siis jatkaa apostoli Pietarin tehtävää Paavin asema vahvistui erityisesti Gregorius Suuren (paavina 590 – 604) aikana. Vähitellen paavi ja maalliset hallitsijat (Lähinnä Pyhän saksalais-roomalaisen keisarikunnan keisari) alkoivat taistella vallasta. Kumpi oli korkeampi keisari vai paavi? Kiista huipentui investituurariitaan: Kumpi sai nimittää piispat, paavi vai keisari? Paavi Gregorius VII taisteli asiasta Henrik IV:n kanssa ja sai tämän osittain taipumaan tahtoonsa julistamalla koko Ranskan kirkonkiroukseen Wormsin konkordaatissa sovittiin 1122 kompromissista, keisari sai vaikuttaa piispan valintaan, mutta varsinaisen päätöksen teki paavi Paavin valta nousi huippuunsa Innocentius III:n aikana n. vuonna 1200.

Kirkon valta vahvistuu: Kirkko myös rikastui, koska se sai lahjoituksina maaomaisuutta sekä rahaa. Kirkolle tuli myös oikeus verottaa ihmisiä, mikä lisäsi kirkon vaurautta. Lopulta kirkko kahmi itselleen myös tuomiovaltaa (varsinkin siveysrikkomuksissa) ja sillä oli myös omia sotilaita. Monet historioitsijat (esim. F.W. Maitland) pitävät keskiajan katolista kirkkoa itse asiassa valtiona valtioiden sisällä: Sillä oli siis omaa poliittista ja juridista valtaa, verotusoikeus, maita sekä omia sotilaita. Se hallitsi myös koulutusta ja kulttuuria Kirkkoa ei uskallettu vastustaa, koska kirkonkirous oli aika järeä ase: Kun kirkon ovet menivät kiinni ja kirkolliset toimitukset lakkasivat, kansa ryhtyi helposti kapinoimaan, ja hallitsijoiden oli pakko taipua

Ristiretket – kirkon sotaoperaatio? Euroopasta tehtiin useita ristiretkiä Lähi-itään (8 kpl). Myös Pohjolaan, esim. Suomeen 1157 – 1293 Lähi-idän retket: 1096 – 1099: Kansan ristiretki Jerusalemiin Ristiretki 1147 – 1149: Jerusalemiin Ristiretki 1183 – 1192: Jerusalemiin Ristiretki 1202 – 1204 Konstantinopoliin retki 1218 – 1221 Egyptiin (Damietta) retki 1228 – 1229 Jerusalemiin retki 1248 – 1251 Jerusalemiin Retki 1270 + lasten ristiretki 1212

Ristiretket vai ryöstöretket? Ensi silmäyksellä ristiretkien syy näyttää olevan uskonnossa. Pyhiinvaellusten vaikeutuminen, Jerusalemin vapauttaminen islamista, kristinuskon levittäminen lähi-itään. Taustalta löytyy myös ainakin seuraavia syitä: Maapula. Nuoremmalle aatelille ei riittänyt maita, mikä taas esti heitä vaurastumasta. lähi-idästä sitä saataisiin lisää Kauppareittien hallinta. Ainakin 4. ristiretken organisoijina olivat italialaiset kauppiaat. Retki suuntautui sitä paitsi Konstantinopoliin, mikä oli kristityn Bysantin keskus. Se ryöstettiin pahoin! Ryöstely – lähi-idän arabialueet tiedettiin kohtuullisen vauraiksi, esim. Bagdad Oliko kyse vain seikkailusta ja hulinoinnista? Ristiretkeläiset tappoivat 1. ristiretkellä myös itä-Euroopan kristittyjä ortodokseja. Väkivalta ei siis kohdistunut vain islamilaisiin Oliko ritaristo toimetonta? Ehkä 1000 – 1200 oli kohtuullisen seesteistä Euroopassa ja ritarit tarvitsivat ”actionia”? Kirkko halusi vahvistaa valta-asemaansa (poliittisesti!)

Ristiretkien Seuraukset: Olipa ristiretkien taustalla mitä tahansa syitä, sillä oli kauaskantoiset vaikutukset: Ensinnäkin tietysti kristinuskon ja islamin vastakkainasettelun syventyminen Bysantin heikkeneminen Länsi-Eurooppaan virtasi ristiretkeläisten mukana arabien säilyttämää antiikin sivistystä. On pohdittu, että ristiretket saattoivat nopeuttaa Euroopassa tapahtunut kulttuurin muutosta, joka 1300 – luvulta alkaen johti renessanssiin