NECL II lyhyesti  budjetti: n. 2,7 M€  aika: 2010-2013  partnerit: 22 partneria Suomesta, Ruotsista ja Norjasta - pääpartneri: Västernorrlannin lääninhallitus.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
BOJANALA PLATINUM- LAHTI -HO Jätehuoltoyhteistyö.
Advertisements

Maaseutukehitys. Leader Älä anna ideasi olla pelkkä ajatus -toteuta se!
Pohjois-Suomen kansainväliset liikennekäytävät
Seminaari Seinäjoki–Kaskinen -radan parantamisen perusteista
PORIN KAUPUNGIN MAAPOLITIIKKA
”KaaSu” - Kaakkois-Suomen välityömarkkinoiden kehittäminen – hanke 2008 – 2010.
Kansainvälisten tutkimuskeskusten tietotaito Kainuulaisten PK-yritysten käyttöön Projektipäällikkö, Pasi Puhakka, KE.
Etelä-Suomen kuljetuskäytävän kilpailukyvyn kehittäminen
Kerca uudistaa logistisen ajattelun • Yhdistää maantie- ja rautatiekuljetukset o Vuosaaren satamaradan sekä pää- ja oikoratojen yhtymäkohdassa  ainutlaatuiset.
Päijät-Hämeen liitto Huonekaluteollisuus nousuun -
ENO - ennakoiva ohjaus työelämässä
Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus Hankerahoituksen painopisteet Mihin hankerahoitusta saa? KAS ELY PP.
Maaseutupoliittisen toimenpideohjelman valmistelu Työpaja Tampere.
Kuntien materiaalitehokkuus –seminaari Sibeliustalo.
TEM:n huonekaluteollisuuden toimialaraportin julistamistilaisuus , Lahti Yhteistyöllä lisää resursseja ja kilpailukykyä.
ALUEKESKUSOHJELMAN KULTTUURIVERKOSTO Verkostoitumisen iloja Anu Perttunen Oulun RYSÄ
ENO - ennakoiva ohjaus työelämässä. Hankkeen tavoitteet Työelämän ohjaustarpeiden tunnistaminen ja määritteleminen Tuotteistaa ja mallintaa verkostoyhteistyössä.
Seinäjoen logistiikka-alue – Suupohjan rata – Kaskisten satama
Teija Suoknuuti/ North European Logistics Institute Helsinki
Energiavuosi 2012 Sähkö Energiateollisuus ry
EU ja raha: Budjetin synty Tulot ja menot.
Keskipohjola – Pohjolan Vihreä Vyöhyke.  Pohjanmaan liitto, SVOF Svenska Österbottens förbund för utbildning och kultur, Etelä- Pohjanmaan ja Keski-Suomen.
Keskipohjola – Pohjolan Vihreä Vyöhyke.  rajat ylittävää yhteistyötä  perustettu v  tehnyt yhteistyötä kulttuurin, liikenteen sekä energia -ja.
Teija Ryynänen/NELI ELLO väliseminaari Kokous- ja juhlatila Alvarium, Turku Etelä-Suomen kuljetuskäytävän kilpailukyvyn kehittäminen.
Etelä-Suomen kuljetuskäytävän kilpailukyvyn kehittäminen Kuljetuskäytävän logistiikkakuvaus esittelijä/organisaatio ELLO väliseminaari
LogiCity Tuomas Mikkola Turun Seudun Kehittämiskeskus
Suomen satamien logistiikka ja Haminan satamaan vaikuttavat alueet
Miten regulaattori voi tukea alan kehitystä? Pääjohtaja Rauni Hagman Viestintävirasto FiCom-seminaari: ICT-alan tulevaisuuden haasteet,
HYVÄLLE SATAMALLE HYVÄKUNTOINEN RAUTATIE
EU-RAHOITUS KAINUUSSA JORMA TEITTINEN KAINUUN MAAKUNTA -KUNTAYHTYMÄ
Kuopion toimipaikka Hermanninaukio 3 FIN Kuopio +358-(0)
Pohjoismaat ja Venäjän markkinat Toimitusjohtaja Leif Fagernäs Pohjola-Nordenin seminaari
Protomo Uusi suomalainen innovaatioapparaatti Petri Räsänen Hermia Oy.
OIKEISTA LIIKENNERATKAISUISTA KILPAILUKYKYÄ SUOMELLE Keskuskauppakamarin ja kauppakamarien yhteinen liikenneohjelma.
Eviva-hanke Vertaistukea ja voimaa ryhmätoiminnoilla päivät Sanna Forsell Ikääntyvien ja iäkkäiden Hankekoordinaattori, Eviva-hanke Turun kaupunki,
Seminaarin tavoitteet Murmanskissa joulukuu 2010 Mare Rantaniemi ja Natalia Strelskaja Projektipäälliköt.
Maaseuturahasto Satakunnassa
Mari Pajala Ympäristöasiantuntija Elinkeinoelämän energiatehokkuussopimukset - Autoalan toimenpideohjelma.
Valtatie 4 kehittäminen Oulu-Kemi
Valtion aluehallintouudistus - Onko palapeli valmis?
POHJOIS-SAVON Eco Business Center EBC Esitys Pohjois-Savon Ympäristö- ja bioenergia-alan verkoston organisoimiseksi tulevaisuudessa  Verkoston rungon.
Itämeri –strategia ja toimenpideohjelmat - mitä uutta odotettavissa Itä-Suomen EAKR – toimenpideohjelman seurantakomitean kokous Kajaani, Neuvotteleva.
EU-Aluepolitiikka Rakenne- toimenpiteet Agenda Euroopan aluekehitysrahasto Tehtävä: “myötävaikuttaa alueellisen epätasapainon poistamiseen.
Kauppakamarien Venäjä –kysely jäsenyrityksille 2015 – Helsingin seudun kauppakamarin tuloksia Kaikkien kauppakamarien jäsenyrityksien kyselyyn vastasi.
ALUEKESKUSOHJELMAN KULTTUURIVERKOSTO Helsinki Anu Perttunen.
Huippuostajat Fiksu kysyntä luo markkinoita yritysten uusille ratkaisuille Tekes Asiantuntija Sampsa Nissinen.
Nelostieseminaarin loppusanat Eduskunta Samuli Pohjamo Maakuntahallituksen puheenjohtaja.
Keuruun kaupunki 2006 Maakunnallinen kunta- ja palvelurakenne –seminaari Keuruun seutukunta Timo Louna Kaupunginjohtaja, Keuruun kaupunki.
Oskelle ominaiset toimintamallit: Verkostoituminen (matala kynnys, avoimet kehittämisen ympäristöt) Uudet avaukset (viestintä, asiantuntijat, FinNode …)
Itä-Suomen EAKR-SKOM NSPA – Pohjoisen harvaan asuttujen alueiden politiikkalinjaukset Satu Vehreävesa ohjelmapäällikkö, Pohjois-Savo.
ALUEELLINEN KILPAILUKYKY JA TYÖLLISYYS –TAVOITE ITÄ-SUOMEN EAKR-TOIMENPIDEOHJELMA
Keskipohjola Pohjolan Vihreä Vyöhyke
Keskipohjola – Pohjolan Vihreä Vyöhyke.  Pohjanmaan liitto, sekä tukipartnerit Keski-Suomen ja Keski-Pohjanmaan maakuntaliitot, SVOF Svenska Österbottens.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
PIRKANMAAN AVOIN KUITU – YHTEISTYÖ Suunnitelma Marja-Riitta Mattila-Nurmi.
TURKU SCHOOL OF ECONOMICS Institute for Competition Policy Studies Muutostrendit ja palvelujen tuottamisen mallit Aki Koponen Johtaja Muutosta johtamassa.
Keskipohjola-komitea
Vastaajina 1122 yritysjohtajaa koko maasta
Mitä pohjoisessa pitäisi nyt tehdä?
Rail Baltica – edellytys Suomen isoille liikennehankkeille
Miten Turussa edistetään hvvinvointia ja ehkäistään syrjäytymistä?
Metallien jalostus Suomessa: nykytila ja tulevaisuuden haasteet
Uudellemaalle kilpailukykyä asuntopolitiikan kautta
Moni- ja yksivuotinen haku
Kehittämisen jatkoyhteistyöstä sopiminen
ITÄ-SUOMI NOUSUUN RANTASALMI MAAKUNTAJOHTAJA
Kouvola RRT Raidelogistiikan kasvuresepti -seminaari
Kehittämisen jatkoyhteistyöstä sopiminen
Case-linkit sana&search[asiasana]=Yhteistoimintamenettely
Juha Mäkimattila tehtaanjohtaja Stora Enso Veitsiluoto
Esityksen transkriptio:

NECL II lyhyesti  budjetti: n. 2,7 M€  aika:  partnerit: 22 partneria Suomesta, Ruotsista ja Norjasta - pääpartneri: Västernorrlannin lääninhallitus 

Tavoitteet:  itä-länsi suuntaisen Keskipohjolan kuljetuskäytävän kehittäminen ja markkinointi, parantamalla käytävän teitä, rautateitä ja intermodaaleja ratkaisuja, sekä kehittämällä logistiikan informaatioteknisiä järjestelmiä.  osoittaa kuljetuskäytävän mahdollisuudet, potentiaali ja hyödyt mm. yrityksille, päättäjille ym.  kuljetusten siirtäminen teiltä rautateille ja merelle edistää kestävää kehitystä – tavoitteena on kestävää kehitystä edistävä, ympäristöystävällinen Keskipohjolan kuljetuskäytävä – “Midnordic Green corridor”. 

Tavoitteet..  Tiivis yhteistyö kuljetusviranomaisten, teollisuuden ja muiden hankkeiden kanssa.  Pullonkaulojen poistaminen käytävältä.  Infrastruktuurin parannukset, toivottavasti alueellista ja kansallista rahoitusta tulevaisuudessa.  Rajat ylittävää yhteistyötä Keskipohjola alueiden välillä, sekä yhteydet Iso-Britanniaan/Eurooppaan/Itämeren alueelle sekä Venäjälle/Aasiaan.  Toimivat liikenneyhteydet ja kustannustehokkaat kuljetusratkaisut oleellisia yrityselämälle ja paikalliselle teollisuudelle.  Käytävän markkinointi elinkeinoelämälle.  Toimiva ICT-pohjainen logistiikkajärjestelmä kuljetusalan toimijoille.

Partnerit:  22 partneria, joissa mukana mm. liikenneviranomaisia, maakuntaliittoja Suomesta sekä vastaavia organisaatioita Ruotsista ja Norjasta, Mid Sweden University, yksittäisiä kuntia kaikista maista, yhteistyöorganisaatio Keskipohjola-komitea.  Sekä tärkeitä liitännäispartnereita! Suomen, Ruotsin ja Norjan liikennevirastot, Kauppakamareita, North East Cargo Link Alliance (NECLA), Pohjoismaiden Ministerineuvosto.

Tausta: North East Cargo Link –hankkeen (NECL) ensimmäisessä osassa v selvitettiin Norjasta Ruotsin kautta Suomeen ja edelleen Venäjälle ulottuvan Keskipohjola-vyöhykkeen tavarakuljetuksia ja kuljetuskäytävän liikenneinfran ja logistiikan kehittämisedellytyksiä ja mahdollisuuksia.

Työpaketit ja koordinaatiovastuut:  WP1 Hallinto, vastuutaho: Pääpartneri Västernorrlannin lääninhallitus  WP2 Viestintä, Keski-Suomen liitto  WP3 Infrastruktuuri, Pääpartneri  WP4 Kuljetukset ja logistiikka, Keskipohjola-komitea  WP5 ICT-järjestelmän kehittäminen, Mid Sweden University

WP3 Kuljetusinfran kehittäminen  Teiden, rautateiden ja sataminen sekä intermodaalisten ratkaisujen kehittäminen - puutteellinen rautatie-infra - rautateiden ja intermodaalisten yhteyksien puuttuminen.  Pullonkaulojen poistaminen jälleenrakentamisten ja investointien kautta, myös eri maiden rautatiejärjestelmien yhteensopivuudessa on rajoitteita.  Uusien ja olemassa olevien yhdistelmäterminaalien kehittäminen sopiville paikoille käytävälle.

WP3 Esimerkkejä toiminnoista Yleisiä selvityksiä:  Alueellinen taloustutkimus – kuvaa investointien vaikutuksia yhteiskuntaan ja aluekehittämiseen, kun tavoitteena on kuljetusinfran kehittäminen ja pullonkaulojen poistaminen.  Esi- ja toteutettavuusselvitykset maanteiden tavarankuljetusinvestoinneista.  Esiselvitys investoinneista liittyen ratapiharakentamiseen.  Esiselvitys erikoiskuljetuksista. Erityisselvityksiä Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa  Valtatie 18 –selvitykset ja yleissuunnittelu (välillä Multia-Ähtäri sekä seututie 621, Keski- Suomessa)  Rautateiden ja satama –yhteyksien kehittäminen Kaskisissa, Sundsvallissa, Timråssa ja Härnösandissa  Meråkerrata ja E14 (Norjassa)  Esiselvitys kuljetusinfran parantamisesta E14:llä (Ruotsissa, mukaanlukien Östersund)

WP4 Kuljetukset ja logistiikka  Edistetään alueen elinkeinoja ja kauppaa kehittämällä ja toteuttamalla tehokkaita kuljetusratkaisuja.  Toteutetaan liiketoiminnallisia toimintoja kehittämään kokonaisia logistisia tavarankuljetuskonsepteja, sekä vientiä että tuontia Venäjältä/Aasiasta lännen globaaleille markkinoille.  Tuetaan kestäviä kustannustehokkaita kuljetusratkaisuja - luomalla uusia kuljetuskonsepteja ja säännöllisiä merikuljetuksia.

WP4 Esimerkkejä toiminnoista  Tavaravirtaselvitys ja matkustajatilasto  Satamaselvitys, laivatyyppi ja reittiselvitys  Liiketoimintasuunnitelma linjaliikenneyhteydelle Kaskisten ja Sundsvallin alueen satamien välillä  Kuljetuskäytävään liittyvien pullonkaulojen tunnistaminen, ratkaisut ja case study- esitykset  Analyysi intermodaaleista ongelmista ja rajaesteongelmista (kokemukset ja vaikeudet liittyen satamien ja maakuljetusten välisiin asioihin)  Monikansallinen toimintasuunnitelma (yhteenveto kaikista toimista Keskipohjolan kuljetuskäytävän kehittämiseksi)

WP5 Logistiikkajärjestelmän kehittäminen  Olemassa olevan logistisen ICT – prototyypin kehittäminen toimivaksi järjestelmäksi.  keskittyy vähentämään tyhjien ja vajaiden kuljetusten tämän hetkistä suurta määrää.  tarkoitettu päivittäiseen käyttöön, mm. logistiikkakeskuksissa ja kuljetusalan yrityksissä sekä satamissa. Esim.

Yhteystiedot ja lisätietoja:  Projektipäällikkö & WP3-johtaja: Per-Åke Hultstedt:  Talouspäällikkö: Johanna Bergman,  Viestintäpäällikkö: Virpi Heikkinen,  WP4-johtaja: Jon Hillgren,  WP5-johtaja: Leif Olsson, 