Näkövammaiset opiskelijat ja IT-ratkaisut

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Advertisements

Alustus esteettömyyspaneeliin Laura Turkki World Usability Day 2009.
Pääotsikko – Rivi alaotsikkoa varten. ©2012 VJS. Otsikkorivi Vantaan Jalkapalloseura eli VJS on Länsi- ja Keski-Vantaalla toimiva jal- kapalloon erikoistunut.
Näkövammaiset ja verkkosivustot Virpi Jylhä
Moodle verkko- oppimisympäristö Lyhyt johdatus kuvien avulla Lähde: Tem Valtosen PP-esitys Vetu 7 -koulutuksessa.
Arvioitavat kohdat Nielsenin mukaan – heuristinen lista
DIIGO TIEDONHALLINNASSA Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
SLIDESHARE Materiaalin jako Mervi Isola, Tarja Jurmu, Sari Toppila
”Määrittää ihmisen yksilönä”
Tiedonhallinnan näkökulma valokuvien digitoinnin suunnitteluun Originaalin vähimmäistiedot, jälkituotannon tiedot ja metadata Anne Isomursu Suomen valokuvataiteen.
Toimisto-ohjelmien käyttö tutkimuksen apuvälineenä
Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia 1 Miten välittää tietoa esteettömyydestä? Esteettömyysluokitus sosiaali- ja.
1 Java-kieleen pohjautuvien ohjelmien käyttökohteita Ohjelmat Appletit JavaBeans JavaScript Java Server Pages (JSP) Java Servletit J2ME, mobiililaitteet.
Verkonkäytön ongelmat
Mikä on internet? b Kymmenien tuhansien yhteen liitettyjen tietoverkkojen kokonaisuus b Internetin palvelut ovat ilmaisia - liittymät ovat maksullisia.
ATK- opetusta ja -ohjausta, koulutuspiste Validi Validiksi tietoyhteiskuntaan - Miten tietotekniikasta voi olla hyötyä vaikeavammaiselle? • Oman elämän.
Kotisivukoulutus Kirjastotalo Metso Osa 1 Tekstin kirjoittaminen ja muokkaaminen, linkitys.
Pyry Heinonen.  Nykyisen Internet-pohjaisen painotuotetilausjärjestelmän korvaaminen uudella versiolla  Esitellään nykyinen järjestelmä ja mahdollinen.
Kymentaan koulun TVT-STRATEGIA Tämä vuonna 2006 luotu strategia on käytössä toistaiseksi..
DVD koosto Multimediatyövälineet 2006 Leo Holsti ja Sirpa Kauppinen.
Lausteen koulun TVT-STRATEGIA
Äänikirjat oppimisen tukena Seinäjoki
Vanhustyön vastuunkantajat
ÄÄNI KULKEE - Rotarien äänikirjaprojekti Piiri 1420.
Web-Käyttöliittymä, käytettävyys Asiakas on kuningas, hiiri aseena Jos asiakas ei löydä tuotetta, hän ei osta sitä.
W w w. h a m k. f i Wiki koulutus Leenakaija Lehto
Näkövammaisuus ja näönkuntoutus
tietojenkäsittelytieteiden laitos
Netvibes henkilökohtaisena oppimisympäristönä Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
Veijo Nikkanen: Verkonkäytön mahdollisuudet Kaikille hyvä -seminaari Selko-e Verkonkäytön mahdollisuudet Veijo Nikkanen Kehitysvammaisten Tukiliitto.
HAKUKONEOPTIMOINTI Jaakko Rautiainen. Aihealue Hakukoneiden toiminta Web-sivun optimointi.
Tietotekniikan käyttö opetuksessa alakoulussa Tuukka Kivioja.
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
S Sosiaalitekniikka 1999 S Sosiaalitekniikka.
Jorma Ronkainen / IT-laitos
Puhuvia skannereita, lukevia kyniä ja muita vempaimia
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
Taulukkolaskennan perusteet
Jouni Mäkeläinen, Twinkle Oy Esteettömyyden huomioiminen palvelujen toteutuksessa.
Esteettömyys www-sivuilla Eija Mykkänen Mediatekniikan seminaari
PowerPoint-esitys OHJE.
Valitse äänikirja, kun tavallinen kirja ei riitä! Seinäjoki Elina Kilpiö.
CSS3 Teppo Räisänen
Työasemasovelluksen käyttöliittymä sovelluksien käyttöliittymät voidaan jakaa kahteen pääluokkaan: –kohde-toiminto -pohjaisiin (object-action) käyttöliittymiin.
Graafiset www-käyttöliittymät Proseminaari | Sami Niemelä Graafiset www-käyttöliittymät kun kokeellisuus kohtaa konventiot.
KUHA: TIETOKANTAPOHJAINEN WWW-SOVELLUS OPINTO- OHJAUKSEEN Kati Mäki-Kuutti Tietotekniikan graduseminaari
Tiivistelmät EU:n lainsäädännöstä: ja esittely 2009.
WWW-sivuston tekeminen: n SUUUNNITTELE aina ensin:
402T20E Digitaalisen sovellustuotannon työvälineet, 3 op Flash MX –perusteet Ari Vainionpää.
Mi Menetelmä tosiaikaiseen sivustomuokkaukseen Sulake Dynamoid | Strictly confidential – legally protected and privileged information Ilari Tuominen Software.
Neuron Jyväskylän yliopisto Tietotekniikan sovellusprojekti Kevät 2004.
MultiMaker 7.0 Workshop Ohjelma, jossa voidaan luoda näyttäviä multimediasisältöjä. Yhtä sisältökoko-naisuutta kutsutaan esitykseksi. Ohjelmointitaitoja.
CSS – osa 1 Teppo Räisänen
PDF –dokumentit Adobe Acrobatilla Taina Joutsenvirta Valtiotieteellinen tiedekunta
Monimedian työkurssi www-teknologioiden rajoitteet Ilmari Laakkonen Huone 6535, päivystys pe 16-17
Monimedian työkurssi www-teknologioiden rajoitteet Ilmari Laakkonen.
Antti Huovinen 1 Web-käyttöliittymät Suunnittelu ja lomakkeet.
MITÄ ESTEETÖN OPPIMISYMPÄRISTÖ MINULLE TARKOITTAA Leevi Alahäivälä
Saavutettavuus/esteettömyys   Tilat, tuotteet ja palvelut suunnitellaan kaikkia käyttäjiä varten. Design for all / Universal design.
Urkund - plagiaatintunnistusjärjestelmä Jyväskylän yliopistossa
Lähipalvelukilpailu Ilmoituslaatikkoverkosto tuo arjen mahdollisuudet esille uudella tavalla, sekä toimii kehittymisen myötä infrastruktuurina yksilön,
E-aineistojen saavutettavuus Mitä sisällöntuottajien pitäisi tietää?
Lukiolaisen itc.
Kuvagalleria Adobe Bridget -ohjelmalla
Powerpoint-esitelmä Valitse omaan alaasi liittyvä aihe ja valmistele esitelmä Powerpointilla.
Virtuaalikylä virtuaalinen oppimisympäristö
ESR Osaan! – Avaimia aikuisten perustaitoihin
Celian palvelut kirjastosta
Teppo Räisänen CSS – osa 2 Teppo Räisänen
Digiopastus kirjastossa – googlen kaikki mahdollisuudet
Esityksen transkriptio:

Näkövammaiset opiskelijat ja IT-ratkaisut Esteettömyys kuuluu kaikille –seminaari 7.5.2009 Sari Kokko

Mitä näkövammainen käyttäjä tekee eri tavalla kuin ns Mitä näkövammainen käyttäjä tekee eri tavalla kuin ns. tavallinen käyttäjä? Tarvitsee apuvälineitä Hahmottaa kerralla vain osan ruudusta Käyttää yksilöllisiä näytön värien ja fonttien asetuksia Käyttää tietokonetta näppäimistöltä Ei havaitse helposti tekstin korostuskeinoina käytettyjä värejä, fontteja tms. Ei voi hyödyntää nettikahviloita, kirjastoja tai oppilaitosten atk-luokkia

Kuka on näkövammainen? Näkövammainen on ihminen, jolla näkökyvyn alentumisesta on huomattavaa haittaa arjessa. Näkövammainen ei ole ihminen, jonka näkö voidaan korjata silmälaseilla normaaliksi, tai jolla on toisessa silmässä normaali näkö. Suomessa n. 80 000 näkövammaista Alle 18-vuotiaita n. 1 000 – 1 500 Työikäisiä n. 10 000 Sokeita n. 10 000 ja heikkonäköisiä n. 70 000

Näkövammaiselle tavallista hankalampia tilanteita Liikkuminen vieraassa ympäristössä Tavallisen tekstin lukeminen Graafiset symbolit, kuvat ja kaaviot Graafiset käsitteet (esim. 3d) Esineiden muodot (esim. hymiöt) Värit

Tietotekniikan kanssa käytettävät apuvälineet Ruudunlukuohjelma Pistenäyttö Suurennusohjelma Daisy-kirjojen kuuntelulaite Skanneri ja tekstintunnistusohjelma Pistekirjoitustulostin Digisanelin Näkövammaisille opiskelijoille apuvälineet tulevat pääasiassa Kelan myöntäminä

Miten apuvälineet toimivat? Käyttö perustuu näppäinkomentoihin ja käyttäjän mukaan jonkin verran tai ei lainkaan hiiren käyttöön Kuuntelee tietokoneen tapahtumia Seuraa ikkunan kohdistusta Välittää ruudulla olevan tiedon käyttäjälle puheena, pistekirjoituksena tai suurennettuna tekstinä

Näkövammaiset ja Internet Samat selaimet kuin muillakin Ruudunlukuohjelmalla on käytettävissä vain teksti-informaatio Internet lisännyt tiedonsaantimahdollisuuksia Sivustojen esteettömyys ja käytettävyys Erilaisten Internetissä olevien palvelujen esteettömyys

Sivustojen yleisimmät ongelmat PDF-tiedostot Flash-esitykset (ei ole esteetöntä flash-esitystä) Alt-tekstien puuttuminen Käyttöliittymän skaalautumattomuus Sivujen automaattinen päivitys Sivuston tuottamisessa ei ole ajateltu esteettömyyttä

Miten tehdä esteettömät verkkosivut? Suunnittele ja toteuta sivustot alun perin esteettömiksi Mieti käytettävyyttä Erota sivuston rakenne ja ulkoasu toisistaan Validoi sivut Käyttäjätestaukset

Sivustojen toimivuus näppäimistöltä Title-elementti Siirtymälinkit Mitä on hyvä muistaa? 1/2 Sivustojen toimivuus näppäimistöltä Title-elementti Siirtymälinkit Linkkien nimien kuvaavuus Kuvat ja kuvalinkit (alt-tekstit) Multimedia

Mitä on hyvä muistaa? 2/2 PDF-tiedostot ja -lomakkeet Mahdollisuus muuttaa värejä, fonttikokoa ja fonttityyppiä Asiasisällöllisten painotusten ilmaiseminen eri tavoilla CSS-tyylitiedoston käyttö

Oppimisympäristöt Moodle ym. Monesti hankalia apuvälineiden kanssa Ongelmia tiedostettu, mutta kehitystyön etenemisestä ei ole tietoa

Tulevaisuuden mahdollisuuksia ja uhkia Mobiili tiedonsaanti ja käytettävyys apuvälineillä PDF ja flash Puheen tunnistus Uhkana kosketusnäytöt, entistä suurempi graafisuus Tavoitteena helppokäyttöisyys

Mistä lisätietoja? W3C/WAI: http://www.w3.org/WAI/ Näkövammaistahojen testausohjeet: http://www.nkl.fi/tietoa/esteettomyys/testohje.htm JHS129 -suositus: http://www.jhs-suositukset.fi/suomi/jhs129 Celia Näkövammaisten Kirjasto: www.celialib.fi Daisy-consortio: www.daisy.org Microsoftin esteettömyyssivusto: http://www.microsoft.com/enable/ Freedom Scientific: http://www.freedomscientific.com Dolphin: http://www.yourdolphin.com Nuance Talks: http://www.nuance.com/talks/