Jatkajakoulu kokemuksia •miten opiskelijat haettiin ja valittiin? •millaisia opiskelijoita saimme? •millaisia opintojaksoja tarjotaan ja miten ne on kytketty ammattikorkeakoulun opetussuunnitelmaan? •alueellinen verkostoituminen, miten jatkajakoulua on markkinoitu ja luopujayrittäjiä etsitty? •Oleellisia asioita Jatkajakoulussa ?
Opiskelijavalinta Jatkajakoulu I •yrittäjätestiin osallistui 112 opiskelijaa •100 kanssa käytiin ½-1t palautekeskustelu •60 opiskelijaa jätti hakemuksen •30 valittiin ja 5 varasijalle •28 opiskelijaa aloitti jatkajakoulun
Opiskelijavalinta Jatkajakoulu II •yrittäjätestiin osallistui 24 opiskelijaa •12 kanssa käytiin ½-1t palautekeskustelu •8 opiskelijaa jätti hakemuksen+edelliset varasijat •10 valittiin •8 aktiivisesti mukana •ulkojäseniä 1-2
Yrittäjän kristallin muodostuminen 1O Hyöty Luovuus Ego Tiimi Elämänkatsomus Fokus Yrittäjän ihanne- tyyppi 8-10 Yrittävä tyyppi 5-7
Jatkajakouluopiskelijat Jatkajakoulu I -Tekniikka 10,Liiketalous 11 -Sosiaali- ja terveysala 4, -Muotoilu 2 ja matkailu 1 opiskelija Jatkajakoulu II - matkailu 2, liiketalous 2, tekniikka 3 Yksi opiskelee avoimen amk:n kautta
Toteutetut markkinointi- toimenpiteet Joulukuu opiskelijarekrytointi * sp Lamkin nykyiset opiskelijat+liite * sp v kyselyn pohjalta jatkajakoulusta kiinnostuneet opiskelijat * julisteet laitosten seinille - Lamk henkilökunta * rehtorin allekirjoittama sp +liite
Toteutetut markkinointitoimenpiteet •Tammikuu jatkajakoulu Lamboreessa 1/2006 maaliskuu jatkajakoulu Lamkin verkkosivuilla - jatkajakoulu Finpinin verkkosivun uutispalstalla - jatkajakoulu Pikalamboreessa - jatkajakoulu mukana Yritystreffeillä Sibeliustalolla - jatkajakoulu esite versio 1
Kevät-kesä2006 markkinointitoimenpiteet •huhtikuu –toukokuu Lehdistötiedotteet/artikkeleita esim. - Päijät-Hämeen Yrittäjät - Yrittäjälehti - Viikkouutiset - Helsingin Sanomat - Jatkajakoulu YPV päivillä kesä-heinä-elokuu -Suoramarkinointia yrittäjien paikallisjärjestöjen kautta -Puhelinkontaktointia yrityksiin opiskelijoiden toimesta n 150 kpl
Syksy 2006 •Suoramarkkinointi yrittäjien paikallisjärjestöjen kautta •Esiintymisiä yrittäjien tilaisuuksissa •Neuvotteluja potentiaalisten yrittäjien kanssa •infoa kuntien päättäjille, pankeille, kauppakamarin jäsenistölle ja neuvotteluja heidän kanssaan
Talvi 2007 •Opiskelijakysely yrittäjyysintentioista+sp kaikille opiskelijoille yrittäjätestistä •sp Lamk henkilökunnalle •Julisteet yrittäjyystesti laitosten seinille •Lehtiartikkeli Etelä-Suomen Sanomissa •Jatkajakoulu Jobstep verkkosivuille •Jatkajakoulu omalla osastolla Yrityskauppapäivillä
Tulokset •Kauppaneuvotteluja/tunnusteluja - 6 kpl •Sopimuksia - 7 kpl •Yrityskauppoja toteutunut - 3 kpl •Sukupolven vaihdosprosesseja -1 kpl •Kehittämishankkeita 2 kpl •Yrittäjinä toimii yhteensä kpl ”toimitusjohtajuutta”
Yhteistyökumppanit •Päijät-Hämeen yrittäjät, Yrittäjien paikallisjärjestöt •te-keskus, viestinvaihtokonsultit, rahoituslaitokset,
Oleellisia asioita Jatkajakoulussa? •Toimiva yhteistyö alueen toimijoiden kanssa •Jatkajakoulu on sekä ostajalle että myyjälle •Ennakkoon selkeät pelisäännöt opintopisteiden kertymisestä ja suoritusten hyväksymisestä •aikajänne