Muut Palvelut alaryhmä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Juha Kauppinen Consulting oy Työntekijäkysely Tietoja
Advertisements

Medinet- hoitopalvelu siellä missä potilas on
Yhteistyössä Tietohallinto liikunnassa ja urheilussa
Ajankohtaista kirjastotoimesta Asiakkuus verkossa ja livenä Anneli Ketonen.
Työmarkkinajärjestökysely tasa-arvosuunnitelmista ja palkkakartoituksista 2012 Akava
Tietohallintomalli käytännössä – ICT-johtamisesta kilpailuetua
Toimittaja – Sovellusarkkitehtuuritas on pilkkominen Kalle Launiala, ProtonIT Oy
Toteutuuko järjestöjen ja kuntien välinen kumppanuus KUUMA-alueella
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Keravan seurakunta - matkakumppanisi
 Tornion kaupunki.  Laitteistoista, verkoista ja ohjelmistoista ei ollut mainintaa dokumentissa, muutakun että järjestelmä- ja palvelutoimittajat.
Toimittaja – Kaupunkilaisen perspektiivi Kalle Launiala, ProtonIT Oy
Liite 2 Toiminnan ja talouden suunnittelu 2013 – 2015, Investoinnit HUS-Servis Budjettikokous
V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen.
Kuusamon kunnan tietohallinto
Helsingin terveydenhuollon oma ja ulkoinen palvelutuotanto Nykytila ja tulevaisuus.
Teeman tarkastelun neljä näkökulmaa Alueellinen vaikuttaminen, nykytila Demokratia ja osallistuminen KRITEERINYKYTILAN EDUTNYKYTILAN HAITAT NYKYTILAN.
Suunnitelma paperittomasta kokouskäytännöstä koko luottamushenkilöhallinnolle Kaupunginhallitus
Metropolialueen kuntajakoselvitys Metropolområdets kommunutredning Millaiseen metropoliin Helsingin valtuusto Matti Vatilo Kuntajakoselvittäjä.
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? Myyrmäki Mikko Pukkinen Kuntajakoselvittäjä.
KU-selvitys Demokratiamallit Järvenpää-talo.
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? Matinkylä
Kauniaisten tietohallintostrategia
Talouspalvelut Markku Vehmas KUUMA-johtokunta
Ostopalvelujen kasvu selittää parhaiten menojen jyrkkää kasvuvauhtia Juuassa Palvelujen ostoihin Juuan kunta käytti vuoden 2009 tilinpäätöksen.
Työryhmän vpj. Vesa Tuunainen
Helsingin yliopiston tietohallinto Tietotekniikkapalveluita tuotetaan Helsingin yliopistossa keskitetysti tietotekniikkakeskuksessa sekä hajautetusti tiedekunnissa.
ICT muutos kunta- ja palvelurakenne- muutoksessa ICT-vaikutusarvio eri muutosskenaarioissa.
INFOTILAISUUS HY – Aalto - TaY OTM projekti käynnistyy Niina Jokela / Kansainvälisen vaihdon palvelut1.
KÄYNTIOSOITE Suutarinkatu 2 H, Hyvinkää POSTIOSOITE Perhehoitoyksikkö Pihlaja Hyvinkään kaupunki / Sosiaalipalvelut PL 46, Hyvinkää Perhehoitopäällikkö.
Tähän tarvittaessa otsikko Vertailu tietojärjestelmäpalvelujen järjestämisestä Kirkkonummen kunta / perusturva Perusturvajohtaja Liisa Ståhle.
Tilinpäätös tilintarkastamattomat tiedot Henkilöstötoimikunta Anne Priha ja Taru Lehtonen.
HUS-SERVIS.
Heikki Salokanto Valvoja: prof. Jukka Manner Ohjaaja: DI Pekka Pajuoja, TEKES Sovelluskehitysympäristön virtualisoinnin tuomat edut ja haitat.
Suurten ja keskisuurten kaupunkien terveys- ja sosiaalitoimen kustannukset Erityisasiantuntija Teija Mikkola.
Asumisen strategia Suunnittelupäällikkö Kirsti Ruislehto Järvenpää KUUMA-johtokunta Kirkkonummi.
KESKI-UUDENMAAN KAUPUNKI
Ohjausryhmä , liite 2 Kuntien loppuraporttilausunnot.
Aluetilinpito Lähde: Tilastokeskus/Tuotannon ja työllisyyden aluetilit
ONNISTUVAT OPIT – YHTEISTÄ VASTUUTA NUORTEN PALVELUIHIN Sosiaali- ja terveysministeriön tilaama Onnistuvat opit -juurruttamishanke on kahden vuoden ajan.
Yleistä tutkimuksesta
Tekninen hallinto Tukipalveluyksikkö TEKNINEN HALLINTO Tukipalveluyksikkö.
Arki sujuu helpommin, kun apu löytyy läheltä. Johtokunnan kokous Ajankohtaiskatsaus Pertti Mäkelä
Tilastollisesti merkitsevä nousu Tilastollisesti merkitsevä lasku Edelliseen aineistoon KMT 2005 verrattuna* KMT Kevät06 puolivuosiaineisto KMT SYKSY05/KEVÄT06.
Tähän tarvittaessa otsikko Vertailu tietojärjestelmäpalvelujen järjestämisestä Kirkkonummen kunta / perusturva Perusturvajohtaja Liisa Ståhle.
HUS Tietokannat Heini Puuska HUS tietohallinnon koko Työasemia: Työasemien käyttäjiä: Palvelimia: Järjestelmiä: Muutamia satoja.
Korkeakoulujen ICT-palveluiden arkkitehtuurin kannalta huomioitavat muut arkkitehtuurit Korkeakoulujen tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmä, Ilmari.
Julkisen hallinnon ICT-näkymiä HAKA-Virtu tilaisuus Tuomo Ahjokannas
Tietoliikenne-, päätelaite- ja viestintäpalvelulinjaukset Julkisen hallinnon ICT-toiminto Linjaustyön esiselvityksen esitysaineisto
Tietoja muuttoliikkeestä. Nettomuutto Vantaan suuralueille PKS = Vantaa, Espoo, Helsinki, Kauniainen KUUMA = Hyvinkää, Järvenpää, Kerava, Kirkkonummi,
Muuttajien äidinkieli. Nettomuutto Vantaalle henkilön äidinkielen mukaan vuodesta 2000 Lähde: Tilastokeskus, päivitetty
SOTE-organisaatioihin liittyviä käsitteitä keskustelun pohjaksi
Liikenne ja autonomistajuus
Työpaikka- ja elinkeinorakenne
Sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatio- ja palvelutiedon hallinta
Ajatuksia ICT-ohjausryhmästä ja CSC:n asiakasohjauksesta
Työvoiman saatavuus ja tulotaso
Tea Tikkanen / Helsingin kaupunki
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020
Yhteenvetoa Selvitys asiakas- ja potilastietojen toissijaisen käytön kokonaisarkkitehtuurin nykytilasta
Osallistuminen ja kuntademokratia
Tea Tikkanen / Helsingin kaupunki
Kokemuksia kansainvälisestä verkkolaskutuksesta
Henkilöstötyöryhmän väliraportti
Maakunnan digipalvelut järjestämistehtävässä
Infotilaisuus hanketoimijoille
ICT –ympäristön yleiskuvaus
Uudellemaalle kilpailukykyä asuntopolitiikan kautta
Itä-Uusimaa: ICT-ympäristön yleiskuvaus
Osallistuminen ja kuntademokratia
Esityksen transkriptio:

Muut Palvelut alaryhmä Nykytilan yhteenveto Tietohallinto Muut Palvelut alaryhmä

ICT-ympäristön yleiskuvaus: toimintaympäristö Hyvinkää ICT-henkilöstö: 13 Henkilöstö: 2933 ICT-kulut: 5,3 M€ ICT–kulut/asukas: 116 € Mäntsälä ICT-henkilöstö: 10 Henkilöstö: 1345 ICT-kulut: 2,5 M€ ICT–kulut/asukas: 124€ Nurmijärvi ICT-henkilöstö: 9 Henkilöstö: 2566 ICT-kulut: 3,0 M€ ICT–kulut/asukas: 74€ Järvenpää ICT-henkilöstö: 18 Henkilöstö: 2380 ICT-kulut: 4,0 M€ ICT–kulut/asukas: 100€ Hyvinkää Nurmijärvi Tuusula Kerava Järvenpää Sipoo Pornainen Mäntsälä Tuusula ICT-henkilöstö: 7 Henkilöstö: 2040 ICT-kulut: 2,6 M€ ICT–kulut/asukas:68€ Pornainen ICT-henkilöstö: 1 Henkilöstö: 133 ICT-kulut: 0,2 M€ ICT–kulut/asukas: 46€ Sipoo ICT-henkilöstö: 8 Henkilöstö: 1215 ICT-kulut: 2,4 M€ ICT–kulut/asukas: 129€ Kerava ICT-henkilöstö: 15 Henkilöstö: 1700 ICT-kulut: 2,9 M€ ICT–kulut/asukas: 84 € Yhteensä ICT –henkilöstö: 81 Henkilöstö: 14 300 ICT-kulut: 22,9 M€ / 95€/as. Asukkaita: 243 000 Pääkäyttäjien kulut lasketaan toimialojen kustannuksiksi

ICT-ympäristön yleiskuvaus: kustannus / kuntalainen Kustannukset vuodelta 2012 Kustannusten vaihteluille on paljon selittäviä tekijöitä (kts. seuraavat kalvot)

Lukujen eroja selittäviä tekijöitä Lukujen kerääminen (v. 2012 toteumat) osoittautui yllättävän vaikeaksi Vaihtelevat kirjaamiskäytännöt Kulut vs. investoinnit kirjauksissa Poistojen käsittely ICT-kuluiksi kirjatut asiat vaihtelevat esim. ICT-koulutus, konsultointi, erilaiset selvitykset Sisältöpalvelujen käyttö (esim. YTJ, Duodecim) Tukipalvelujen käyttö (esim. VETUMA, KATSO) Kirjausten oikeellisuus – kustannuksen tili ei välttämättä ole tarkalleen se jolle se olisi pitänyt viedä Leasing vs. omistus Laadullisia eroja ei ole arvioitu (esim. tietoliikenne, sähköisten palvelujen kustannusvaikutukset kokonaisuudessaan jne.)

Lukujen eroja selittäviä tekijöitä Toiminnan järjestäminen eri tavoin Toiminnan ostaminen palveluna piilottaa toimialakohtaisen ICT-kulun, esim. Kirjanpito ja henkilöstöhallinta Keravalla Perusterveydenhoito ja tekninen toimi Pornaisissa Tietoliikenne ostopalveluna v.s. oma tuotanto SaaS vs. ostettu vs. oma palvelutuotanto Yhteistyö erilaisissa keskuksissa Esim. Tuusulan ympäristökeskus palveluee myös muita kuntia, kaikki ICT-kulut menevät Tuusulalle Talouspalvelukeskukset jne Toimintaympäristön muuttuminen Esim. Sipoossa puhelinjärjestelmän vaihtuminen laskee kuluja reilusti ICT-kulujen kohdistaminen toimialoille eri perustein Usein perustuu laskennalliseen jakoon, ei kustannusvastaavuuteen (esim. Nurmijärvellä tietoliikennekulut jyvitetään toimialoille laitteiden määrien mukaan, opetuksella puolella määrästään)

ICT-ympäristön yleiskuvaus: kokonaiskustannukset toimialoittain Kustannukset vuodelta 2012 Suurta osaa ICT-kuluista ei ole saatu kohdistettua toimialoille. Osa toimialakohdistuksista on tehty kunnassa sovitun sisäisen laskentakaavan mukaisesti eikä aitoja kustannuksia vastaavalla tavalla

Kustannukset vuodelta 2012 ICT-ympäristön yleiskuvaus: kokonaiskustannukset / ICT –ympäristön rakenteet Kustannukset vuodelta 2012 Suurimman järjestelmätoimittajan (CGI) laskutus (3 762 166 €) on reilut 27% toimiala- ja hallintosovelluksien arvosta (13 770 583 €)

ICT-ympäristön yleiskuvaus: Top-10 toimijat Kustannukset vuodelta 2012 Suurimman järjestelmätoimittajan (CGI) laskutus (3 762 166 €) on reilut 27% toimiala- ja hallintosovelluksien arvosta (13 770 583 €) Yhdistetyt oman ICT-henkilöstön palkkakulut on toiseksi suurin yksittäinen kustannusten kohde

Johtopäätökset (1) ICT-kustannukset korreloivat melko hyvin asukasluvun suhteen Kuntia yhdistämällä tuskin saavutetaan merkittävää kokonaiskustannuksien laskua ICT-kuluissa Yksittäisillä osa-alueilla, erityisesti perustietotekniikkapalveluissa, palveluiden tuotteistamisella ja yhtenäistämisellä voidaan saavuttaa sekä kustannustason laskua että palvelutason nousua Jatkotyöstössä pitäisi keskittyä palvelutuotannon tehostamiseen mm. palveluiden sähköistämisellä ja verkostomaisen kaupunkivision tukemiseen tieto- ja viestintätekniikan keinoin Toimiala- tai sovelluskohtainen nykytilan kartoitus edellyttää sopimusten ja laskujen läpikäyntiä rivi riviltä ja se voidaan tehdä mikäli on riittävästi rajattu ja selkeä tarve Kustannusten seuraamisessa on hyvä ottaa käyttöön parhaita käytäntöjä (esim. Sipoossa kaikki ICT-laskut menevät tietohallinnon kautta ja lukuja seurataan ajantasaisesti – tästä voi johtua, että Sipoon ICT-kulu / asukas on korkein)

Johtopäätökset (2) On todennäköistä että kaikkia kustannuksia ei löydy oikeilta tileiltä, kustannuspaikoilta tai investoinnit ja kulut ovat sekaisin eikä kaikkia ole pystytty kohdentamaan oikein Virastot tekevät tietoisesti kirjauksia erilaisella logiikalla Kustannussäästöjen toteuttaminen edellyttää nykyisen markkinaympäristön murtamista Edellyttää JulkICT-strategian huomioimista myös KUK:n tietohallintostrategiassa Tietoliikennekuluissa ei olla huomioitu mahdollisten omien verkkoinvestointien kirjanpidollisia poistoja

Liitteet

Nykytila-analyysin yhteenveto Liikennevalot TIETOHALLINTO   KRITEERI NYKYTILAN EDUT NYKYTILAN HAITAT NYKYTILAN ARVOSANA ICT-PALVELUT Palvelujen saatavuus ja tehokkuus Sisäisesti tarjottavat palvelut on ajettu sisään, parantamisen varaa on. Erilaiset toimintatavat. Palvelulupausten puute. Kilpailukyky verrattuna Helsingin seutuun ja koko maahan Joustavuus ja kustannustehokkaiden ratkaisujen hakeminen. Kokonaisarkkitehtuurin puute. +1 Vaikutus yhdyskuntarakenteeseen ja asuntotuotantoon ja joukkoliikenteeseen N/A Ympäristövaikutukset Sosiaalinen eheys, segregaatio ja maahanmuuttajat Kirjastoissa mahdollisuus hyödyntää sähköisiä palveluita yleisöpäätteillä. Verkkosivut pääasiassa vain kunnan pääkielellä. Hallinnon tehokkuus ja paikallinen vaikuttaminen Palvelupisteet lähellä. Tietojärjestelmät ovat hajanaiset, sähköisten palveluiden saatavuus kuntalaisille on heikkoa. -1

ICT-ympäristön yleiskuvaus Älypuhelinten määrää ei ole seurattu. Tabletteja ja älypuhelimia ei hallita keskitetysti Päätelaitteet Työasemia vajaat 15 300 Etähallinta Käyttäjä- sovellukset Työasemissa pääasiassa Windows 7 Taulutietokoneissa Windows ja iOS Älypuhelimissa Windows, iOS ja Android Asiakas- sovellukset Potilas- tietojärjestelmä Suun terveydenhoito Varhais- kasvatus Sosiaali- toimi Henkilöstö- hallinto Käyttäjätuki (help desk ja lähituki) Taloushallinto Henkilöstöhallinnassa 3 erilaista järjestelmää, jotka kaikki ovat CGI:n toimittamia 4 erilaista potilastietojärjestelmää, joista 2 on CGI:n toimittamia Pegasos * 3 Finstar * 2 Effica Mediatri Effica * 5 Winhit *2 Pro Consona * 5 Effica * 2 Pro Consona * 4 Effica * 3 Pegasos *4 Prima * 2 Pro Economica InTime * 3 Raindance * 3 Pro Economica Sovellushallinta Yritysinfra Sähköinen arkisto Internet/intranet Sähköposti Käyttäjähallinta Yritysinfrassa on vähän yhteisiä sovelluksia (paitsi palvelinohjelmisto sähköpostiin, mikäli sähköpostia ei ole ostettu palveluna). Tietoliikenneinfrastruktuurissa runkoverkolle on yleensä olemassa vain yksi toimittaja, jollei runkoverkkoa rakenna itse. Arkki, X-Archive, KuntaToimisto Rondo, … EpiServer, AppRunner, Sharepoint, … Exchange / Ostopalvelu AD / sovelluskohtaiset hallinnat ICT Infra Valvonta, häiriönhallinta Ylläpito, huolto Kuituja: Elisa, Sonera, oma tuotanto / LAN ostopalvelu / oma tuotanto Suurin osa palveluista tuotetaan toimittajan palveluna tai muuten ostettuna operointina palvelukeskuksissa.