MYR:N TEHTÄVÄT 1.YHTEENSOVITTAA EU:n ja valtion rahoituksen kohdentuminen ohjelmaa rahoittaville viranomaisille (MYAK) MYAK:n tarkistus budjetin hyväksymisen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Näkökulmia järjestövetoisten kehittämishankkeiden ja kuntien yhteistyölle - Miten saada kehittämistyön tulokset pysyviksi toimintatavoiksi Antti Pelto-Huikko.
Advertisements

1 EU-osarahoitteisten kehittämishankkeiden käsittely Hankkeiden käsittelystä on maininta - Rakennerahastolaissa, - valtioneuvoston rakennerahastoista.
Akavalaisten työaikakäytännöt esimerkkejä jäsenliitoista
’Vieläkö voi hakea’ - Pohjois-Savon liiton rahoitustilanne
ESR AJANKOHTAISTA ESR –OHJELMASTA YTR:n HANKESEMINAARI ylitarkastaja Leena Uskelin, työministeriö.
TAPAUS KESKI-SUOMI Maakuntien yhteistyöryhmien neuvottelupäivät Jyväskylässä Hannu Korhonen Keski-Suomen liitto.
Kangasalan Kisa Eagles Kangasalan Kisa ry/jääkiekkojaosto Seuran organisaatio ja toimintamalli 2007/2008.
2 Etelä-PohjanmaaOsaa-Uskaltaa-Menestyy Etelä-Pohjanmaan liitto - Merkittävimmät EU-ohjelmat Etelä-Pohjanmaalla ohjelmakaudella : Länsi-Suomen.
Etelä-Suomen EAKR-ohjelman vuosiraportti 2010 Esittely Päijät-Hämeen MYR:ssä
ESKO kalatalousryhmän tukimahdollisuudet. Suomen kalatalousryhmät  Perustettiin 2009  7 ryhmää  €/vuosi  Rahoittavat yhteishankkeita 
Uuteen ohjelmakauteen Aluekehitysjohtaja Kaisa-Leena Lintilä EAKR-seurantakomiteat kevät 2012.
Miten koulutusjaoston toimintaa tulisi kehittää? - työpaperi Mustalla kehittämishaaste Vihreällä kehittämisajatuksia / ehdotuksia.
Miksi aluekehitysohjelma käynnistettiin? Kansanedustaja Martti Korhonen.
Linnaseutu ry •Hämeenlinnan seudun maaseudun kehittämisyhdistys •Leader -rahoitus.
Hanke- ja hakuinfo Länsi-Suomen EAKR -ohjelma Pirjo Peräaho Keski-Suomen liitto.
EU-vaikuttaminen Suomessa
Tasavallan toimielimet
Kuntalaki uudistuu -seminaarisarja: Miten kunnallisen päätöksenteon läpinäkyvyyttä ja luotettavuutta parannetaan? Puoluerahoituksen kehittämistä.
Hankerahoitus ja sosiaalipalvelujen kehittäminen - EAKR-ohjelma - ESR-ohjelma - maaseutuohjelma Heli Rintala.
MANNER-SUOMEN ESR-OHJELMAN TOTEUTUMINEN
“Aluekehittäjä parhaasta päästä.” Etelä-Karjalan liiton rahoittamia hankkeita koskeva asiakastyytyväisyyskysely Järjestettiin huhtikuussa 2014, toteutettiin.
Maakunnan yhteistyöryhmän kokous Kajaani Tilannekatsaus – ohjelmatyön tilanne Pentti Malinen.
HANKEINFO
EAKR JA ESR YHDENTYVÄT – MITEN ETEENPÄIN? Helmet Verkkoon loppuseminaari Seinäjoella EU –koordinaattori Jyrki Tomberg Satakuntaliitto.
POKAT 2010 Pohjois-Karjalan maakuntaohjelma Yritykset luovat tämän päivän työpaikat Teknologinen kehitys varmistaa huomisen työpaikat Koulutus.
Johtokunnat Hallinto- ja johtosäännön 8 §:n mukaan koulutuslautakunnan erityiseen ratkaisuvaltaan kuuluu nimetä johtokuntien jäsenet vanhempainkokousten.
Itä-Suomen EAKR-seurantakomitean kokous Joensuu, Aluekehitysjohtaja Kaisa-Leena Lintilä TEM/Alueosasto Rakennerahastoryhmä.
Tukikelpoisuus alkaa Rakennerahastolaki tulee voimaan Rakennerahastoasetus tulee voimaa Tukikelpoisuusasetus tulee voimaa
Kansalaistoimijalähtöinen kehittäminen joensuun kaupunkialueilla kaupunginsihteeri Jari horttanainen
Länsi-Suomen EAKR Vuosiraportti 2011 LS EAKR MC Vaasa 1.Ohjelman vuosiraportti on rakenteeltaan ”entinen” – ei suuria muutoksia kesken kauden.
Työvoima- ja elinkeinokeskus Ohjelmakausi 2007–2013 käynnistyy, EU-projektien toteutus Yritysrahoituksen puheenvuoro Pekka Pelkonen Pohjois-Karjalan TE-keskus.
Takamatkalta tähtien joukkoon Etelä-Pohjanmaan kansainvälistymisen edistäminen eri toimijoiden välisellä yhteistyöllä Pertti Kinnunen
Tapaus Keski-Suomi MYR-neuvottelupäivät, Jyväskylä Jyväskylä Ylijohtaja Juha S. Niemelä.
Tekesin EAKR Etelä-Pohjanmaalla ”KTM:n hallinnonala, toimintalinja 2.1 ”haasteelliset alueet”: v = 516 keur (EU+kans) keur (kunta) lisäksi.
Varsinais-Suomen MYR:n koulutusjaosto Maakunnan yhteistyöryhmä (MYR) ja jaostot ALKE 7/2014, §24 ja kuntalaki sekä hallintolaki Valtuustokausi.
EAKR-toimenpideohjelmat Tilannekatsaus kevät 2014 Pohjois-Suomen EAKR-seurantakomitean kokous Kokkola, TEM/Alueosasto Rakennerahastoryhmä.
Apurahapäätösten vertailuperusteet
Itämeri –strategia ja toimenpideohjelmat - mitä uutta odotettavissa Itä-Suomen EAKR – toimenpideohjelman seurantakomitean kokous Kajaani, Neuvotteleva.
Sähköinen EURA järjestelmä Christa Löf EU-koordinaattori Etelä-Savon maakuntaliitto.
Maakuntien yhteistyöryhmien valtakunnalliset neuvottelupäivät , Jyväskylä SAK:n Kymen aluejohtaja Jukka Kärnä /xx SAK tänään ja huomenna.
Maakuntaohjelma strategisten valintojen ohjaajana Hyvä-hankkeen aluefoorumi
KESKI-SUOMEN LIITTO Sepänkatu 4, Jyväskylä ALUEHALLINNON UUDISTAMISHANKE SEKÄ KUNTA- JA PALVELURAKENNEUUDISTUS MAAKUNTAVALTUUSTON.
Rakennerahasto-ohjelman toimeenpanon tilannekatsaus Maakunnan yhteistyöryhmä
HANKKEIDEN VALINTAMENETTELY JA PÄÄTÖKSENTEKO KUOPIO IISALMI VARKAUS Timo Ollila, Itä-Suomen lääninhallitus.
Suomen Akatemian ja Tekesin tuki 6. puiteohjelman instrumenttien valmisteluun
Liikenne- ja viestintäministeriön ehdotus EAKR-rahoituksen käyttämiseksi laajakaistahankkeissa.
KAUSTISEN SEUTUKUNTA Esittely SEUTUVALTUUSTO Petri Jylhä.
Työ- ja elinkeinokeskus EAKR- ja ESR-rahoitus Pohjois- Savossa 2007 – Microteknia, Kuopio.
EAKR-seurantakomiteoiden kokoukset Etelä-Suomi ja Länsi-Suomi: Itä-Suomi ja Pohjois-Suomi: Aluekehitysjohtaja Kaisa-Leena Lintilä.
Maakuntajohtaja Anita Mikkonen
Itä-Suomen lääninhallitus Hankkeiden valintamenettely, välttämättömät ja hankevalintaa ohjaavat kriteerit sekä päätöksenteko EU-projektipäällikkö Timo.
Varsinais-Suomen maakunnan yhteistyöryhmän (MYR) koulutusjaosto.
Näkemyksiä ohjelmatoiminnasta uuteen rahoituskauteen siirryttäessä Paneelikeskustelun saatteeksi Aluekehitysjohtaja Riitta Koskinen, Etelä-Savon.
EAKR-arviointisuunnitelma Sisältö Valmisteluprosessi Arviointityöryhmä asetettu elokuussa 2008 Valmistellut suunnitelman sekä.
ALUEELLINEN KILPAILUKYKY JA TYÖLLISYYS –TAVOITE ITÄ-SUOMEN EAKR-TOIMENPIDEOHJELMA
Ajankohtaisiltapäivä Uusi rakennerahastokausi Juha Pulliainen.
Esitys aluetoimikuntamalliksi Vapaa-ajan asukaspalveluiden lautakunta §65.
EAKR – mitä rahoitetaan Tuettava toiminta: ohjelma- asiakirjasta ja säännöksistä – – Toteuttamisen painotukset.
POKAT 2021 maakuntaohjelman valmistelu
-Yksi kuntamuoto: KUNTA
Laki alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista
Kestävää kasvua ja työtä Suomen rakennerahasto-ohjelman toteumakatsaus
AJANKOHTAISTA ELY-KESKUKSESTA
Länsi-Suomen RR-ELY Taina Lommi,
Kestävää kasvua ja työtä Mitä ohjelmasta rahoitetaan?
Kestävää kasvua ja työtä ESR
Maakunnan hallintosääntö
Maaseuturahasto Leader
Kestävää kasvua ja työtä
Seurannassa olleet rahoituslähteet
Esityksen transkriptio:

MYR:N TEHTÄVÄT 1.YHTEENSOVITTAA EU:n ja valtion rahoituksen kohdentuminen ohjelmaa rahoittaville viranomaisille (MYAK) MYAK:n tarkistus budjetin hyväksymisen jälkeen 2.SAA TIEDOKSI MYAK:n yhteydessä raportit ESR:n ja EMOTR:n rahoituksesta ja varmistaa toimenpiteiden yhteensovituksen sekä eri rahastojen osallistumisen laajojen ja aluekehittämisen kannalta merkittävien hankkeiden toteuttamisen 3.VOI MYAK:ssa päättää hankkeiden valintakriteerien alueellisesta soveltamisesta 4.VOI käsitellä suoria tai ylimaakunnallisia tai muuten aluekehityksen kannalta merkittäviä hankkeita MYR:ssa käsiteltävät hankkeet määritellään työjärjestyksessä *MYR on valtion sektorihallinnon kannalta harmiton elin, jos MYR ei itse pidä roolistaan kiinni.

MYR:N KOKOONPANO 1.Maakunnan liitto ja sen jäsenkunnat, valtion viranomaiset ja työmarkkina- ja elinkeinojärjestöt tasapuolisesti (1/3 kutakin) 2.Maakuntahallitus asettaa MYR:n 3.Puheenjohtaja luottamushenkilö, yleensä maakuntahallituksen puheenjohtaja 4.Paikalliset ESR ja EMOTR –jaostot puheenjohtajina TE-keskuksen a.o. osastopäälliköt 5.MYR:n jäsenet toimivat virkavastuulla

MYR:N TYÖSKENTELY ETELÄ- KARJALASSA •KOKOONPANO Maakuntahallitus edustaa kuntia. Maakuntahallituksen puheenjohtaja toimii puheenjohtajana 2.Työjärjestyksessä, jonka lain mukaan MYR hyväksyy ja maakuntahallitus vahvistaa, on työskentelytavoista todettu: * MYR:n esittelijänä toimii maakuntajohtaja * MYR:n sihteeristö valmistelee esitykset MYR:lle. Puheenjohtajana sihteeristössä toimii maakuntajohtaja

HANKKEIDEN KÄSITTELY MYR:SSÄ •Työjärjestyksessä on päätetty, että MYR käsittelee kaikki hankkeet, joiden kustannusarvio on vähintään € tai haetun EU-tuen määrä ylittää € •Pienemmät hankkeet käsittelee MYR:n sihteeristö •Jatkohankkeissa, jotka ovat sujuneet suunnitellusti, riittää sihteeristön käsittely •MYR:n kokouksia keskimäärin 6 kpl vuodessa •Hankkeita käsitellään kpl vuosittain

MYR:N TUOMA LISÄARVO •Vahvistaa yhteistä näkemystä maakunnan kehittämisestä •MYR:n kautta saadaan arvokasta lisätietoa virkamieskunnan ulkopuolelta (sos.partnerit) •Hankekäsittely konkretisoi ohjelmat ja motivoi MYR:n jäseniä •MYR:n kautta saadaan monipuolinen asiantuntemus päätöksentekoon •Rahoittajat saavat MYR:ltä vahvan selkänojan päätöksenteolleen •MYR ei ole EU:n pakkopulla vaan oikein käytettynä merkittävä lisäarvo aluekehitykselle

UUSI OHJELMAKAUSI PALJON/LIIKAA PIENIÄ HANKKEITA? •Hankkeiden suuri lukumäärä selittyy pitkälti yksittäisillä yrityshankkeilla. Etelä-Karjalassa n. 50 % on yrityshankkeita •EU-rahan pilkkominen hallinnonaloittain aiheuttaa osaltaan pieniä hankkeita •Niitä hankkeita käsitellään, joita hakemusten myötä tulee •Suuri hanke ei ole välttämättä pientä parempi. Laatuun tulisi kiinnittää enemmän huomiota. Myös kohdistettuja hakuja lisättävä

UUSI OHJELMAKAUSI KESKUSHALLINNON VALTAPYRKI- MYKSET UUDELLA OHJELMA- KAUDELLA •Riitaisa virkamiesvalmistelu •EAKR – ESR kiista •Pyrkimys horisontaalisiin ohjelmiin, josta seuraisi päätösvallan keskittyminen ja rahojen jakautuminen suuriin keskuksiin (vrt Tekes) •Unohtuu, että kysymys on aluepolitiikasta •Unohtuu aluekehityslaki ja hallitusohjelma EU-RAHAT KIINNOSTAVAT •Valtion ja kuntien rahat ovat pitkälti etukäteen lukkoon lyötyjä, vähän liikkumavaraa •EU-rahat harvoja ”liikuteltavia” resursseja