MYR:N TEHTÄVÄT 1.YHTEENSOVITTAA EU:n ja valtion rahoituksen kohdentuminen ohjelmaa rahoittaville viranomaisille (MYAK) MYAK:n tarkistus budjetin hyväksymisen jälkeen 2.SAA TIEDOKSI MYAK:n yhteydessä raportit ESR:n ja EMOTR:n rahoituksesta ja varmistaa toimenpiteiden yhteensovituksen sekä eri rahastojen osallistumisen laajojen ja aluekehittämisen kannalta merkittävien hankkeiden toteuttamisen 3.VOI MYAK:ssa päättää hankkeiden valintakriteerien alueellisesta soveltamisesta 4.VOI käsitellä suoria tai ylimaakunnallisia tai muuten aluekehityksen kannalta merkittäviä hankkeita MYR:ssa käsiteltävät hankkeet määritellään työjärjestyksessä *MYR on valtion sektorihallinnon kannalta harmiton elin, jos MYR ei itse pidä roolistaan kiinni.
MYR:N KOKOONPANO 1.Maakunnan liitto ja sen jäsenkunnat, valtion viranomaiset ja työmarkkina- ja elinkeinojärjestöt tasapuolisesti (1/3 kutakin) 2.Maakuntahallitus asettaa MYR:n 3.Puheenjohtaja luottamushenkilö, yleensä maakuntahallituksen puheenjohtaja 4.Paikalliset ESR ja EMOTR –jaostot puheenjohtajina TE-keskuksen a.o. osastopäälliköt 5.MYR:n jäsenet toimivat virkavastuulla
MYR:N TYÖSKENTELY ETELÄ- KARJALASSA •KOKOONPANO Maakuntahallitus edustaa kuntia. Maakuntahallituksen puheenjohtaja toimii puheenjohtajana 2.Työjärjestyksessä, jonka lain mukaan MYR hyväksyy ja maakuntahallitus vahvistaa, on työskentelytavoista todettu: * MYR:n esittelijänä toimii maakuntajohtaja * MYR:n sihteeristö valmistelee esitykset MYR:lle. Puheenjohtajana sihteeristössä toimii maakuntajohtaja
HANKKEIDEN KÄSITTELY MYR:SSÄ •Työjärjestyksessä on päätetty, että MYR käsittelee kaikki hankkeet, joiden kustannusarvio on vähintään € tai haetun EU-tuen määrä ylittää € •Pienemmät hankkeet käsittelee MYR:n sihteeristö •Jatkohankkeissa, jotka ovat sujuneet suunnitellusti, riittää sihteeristön käsittely •MYR:n kokouksia keskimäärin 6 kpl vuodessa •Hankkeita käsitellään kpl vuosittain
MYR:N TUOMA LISÄARVO •Vahvistaa yhteistä näkemystä maakunnan kehittämisestä •MYR:n kautta saadaan arvokasta lisätietoa virkamieskunnan ulkopuolelta (sos.partnerit) •Hankekäsittely konkretisoi ohjelmat ja motivoi MYR:n jäseniä •MYR:n kautta saadaan monipuolinen asiantuntemus päätöksentekoon •Rahoittajat saavat MYR:ltä vahvan selkänojan päätöksenteolleen •MYR ei ole EU:n pakkopulla vaan oikein käytettynä merkittävä lisäarvo aluekehitykselle
UUSI OHJELMAKAUSI PALJON/LIIKAA PIENIÄ HANKKEITA? •Hankkeiden suuri lukumäärä selittyy pitkälti yksittäisillä yrityshankkeilla. Etelä-Karjalassa n. 50 % on yrityshankkeita •EU-rahan pilkkominen hallinnonaloittain aiheuttaa osaltaan pieniä hankkeita •Niitä hankkeita käsitellään, joita hakemusten myötä tulee •Suuri hanke ei ole välttämättä pientä parempi. Laatuun tulisi kiinnittää enemmän huomiota. Myös kohdistettuja hakuja lisättävä
UUSI OHJELMAKAUSI KESKUSHALLINNON VALTAPYRKI- MYKSET UUDELLA OHJELMA- KAUDELLA •Riitaisa virkamiesvalmistelu •EAKR – ESR kiista •Pyrkimys horisontaalisiin ohjelmiin, josta seuraisi päätösvallan keskittyminen ja rahojen jakautuminen suuriin keskuksiin (vrt Tekes) •Unohtuu, että kysymys on aluepolitiikasta •Unohtuu aluekehityslaki ja hallitusohjelma EU-RAHAT KIINNOSTAVAT •Valtion ja kuntien rahat ovat pitkälti etukäteen lukkoon lyötyjä, vähän liikkumavaraa •EU-rahat harvoja ”liikuteltavia” resursseja