Finnair-konserni Osavuosikatsaus 1.1.-31.3.2007. Rohkaiseva alkuvuosi Reittiliikenteen kysyntä vahvaa, erityisesti Aasia vetää Finnairin markkinaosuus.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Alalla varaudutaan kilpailun kiristymiseen •Kilpailu jatkui kovana, varsinkin Pohjoismaissa •Kaikilla.
Advertisements

Pellervon Päivä , Helsinki Pasi Holm.
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Vaikeuksista huolimatta valoa näkyvissä Alan tappioennuste kuluvalle vuodelle oli 5,6 miljardia dollaria,
Toimitusjohtajan katsaus. Liikevaihto Kotimaa Vienti.
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Järki palaa pätkittäin, lentoalallekin •Monet lentoyhtiöt edelleen hatarassa taloudellisessa kunnossa.
Finnair-konserni Tilinpäätös oli rakennejärjestelyjen vuosi •Reittiliikenne muotoutumassa kasvavan Aasian- liikenteen ehdoilla •Keväällä.
Osavuosikatsaus Q Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Osavuosikatsaus Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Finnair-konserni Osavuosikatsaus
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Osavuosikatsaus 01-03/2010 •Tulikivi-konsernin liikevaihto oli 10,7 me (11,0 me 01-03/2009). •Konsernin tulos.
Reinforcing your business
Liikevaihdon kehitys Pirkanmaalla 2009
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Toimiala kriisissä Matkustaja- ja rahtikysyntä selvästi alle viime vuoden Keskihinnat alamaissa liikematkustuksen.
Finnair-konserni Osavuosikatsaus
Lohjan Puhelin Oy 2007 J. Välkkynen
Finnair-konserni Tilinpäätöstiedote
Tilinpäätösinfo M Honkala TILINPÄÄTÖS 2000 Matti Honkala
Osakesuositukset Rovaniemen Osakesäästäjät Ry:n 10-vuotisjuhla
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Lentomatkustus kasvussa, infrastruktuuri koetuksella Eurooppalaisten lentoyhtiöiden suorite kasvoi alkuvuonna.
1 MARKKINAKATSAUS RAHASTOPÄÄOMA SUOMALAISISSA SIJOITUSRAHASTOISSA.
Finnair konserni Osavuositulos Alalla voimakas käänne huonompaan - Finnair edelleen eturivin eurooppalainen.
Reijo Käki Luomuneuvoja ProAgria Kymenlaakso
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Toimialalla varovaista kasvua Kysyntä palannut vähin erin kuluvan vuoden aikana Liikematkustus lähtenyt.
Uudet ulkomaiset yritykset v Lehdistötilaisuus Invest in Finland Tuomo Airaksinen
Liikevaihto13,113,3-1,9 Liikevoitto0,30,8-65,0 Prosenttia liikevaihdosta2,36,5 Voitto ennen veroja0,30,8-69,6 Prosenttia liikevaihdosta1,96,3 Katsauskauden.
Liikevaihto27,726,16,1 Liikevoitto1,81,76,5 Prosenttia liikevaihdosta6,56,4 Voitto ennen veroja1,71,63,0 Prosenttia liikevaihdosta6,16,2 Katsauskauden.
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Toimiala toipumassa Toimiala toipuu nopeimmin Aasiassa ja hitaimmin Euroopassa Alan voittoennuste kuluvalle.
Tulos ennen satunnaisia eriä Me 7,1 6,5 3,3 4,3 4,
Juha Sivonen Tulikivi Oyj. Tiedotustilaisuus klo 9:30 Tervetuloa Tilinpäätös 2005 Toimitusjohtajan katsaus Tulevaisuuden tavoitteet.
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Alan tilanne haasteellinen vaikka öljy halpeni Pidemmällä tähtäimellä öljyn halpeneminen parantaa tuloksen.
Osavuosikatsaus tammi-maaliskuu Alkuvuoden kasvu suunnitellun mukainen Liikevaihto 294 M€ (236 M€), kasvua 25 % Liikevoitto 35 M€ (23 M€),
Suomen Posti Oyj:n osavuosikatsaus Q1-Q3 / 05
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Osavuosikatsaus 01-06/2010 Tulikivi-konsernin liikevaihto toisella vuosineljänneksellä 14,7 me (13,0 me 04-06/2009),
Juha Sivonen Tulikivi Oyj. Liikevaihto19,216,318,1 Liikevoitto0,71,7-61,6 Prosenttia liikevaihdosta3,410,6 Voitto ennen veroja0,51,7-69,3 Prosenttia.
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Lentoyhtiöiden tulokset punaisella Koko toimiala on kriisissä, heikkoja tuloksia tiedossa Kysynnän heikentyminen.
Finnair konserni Tilikausi KRIISISTÄ KASVUUN 1999: Totuuden hetki 2000: Sopeutus ja eväät tulevaisuuteen 2001: Uusien rakenteiden sisäänajo.
Liikevaihto55,353,63,1 Liikevoitto5,04,219,2 Prosenttia liikevaihdosta9,17,9 Voitto ennen satunnaisia eriä4,94,314,4 Prosenttia liikevaihdosta8,87,9 Katsauskauden.
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. -Tulikivi-konsernin liikevaihto kolmannella vuosineljänneksellä oli 13, 5Meur (16,6 Meur 07-09/2008 ja tulos.
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Omakotirakentaminen hidastui voimakkaasti ja kuluttajien epävarmuus lisääntyi entisestään syyskuun aikana. Tämä.
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Juha Sivonen 2006 Tulikivi Oyj. Liikevaihto37,227,734,2 Liikevoitto3,41,892,0 Prosenttia liikevaihdosta9,26,5 Voitto ennen veroja3,31,793,8 Prosenttia.
Juha Sivonen 2006 Tulikivi Oyj. Liikevaihto57,741,140,5 Liikevoitto5,83,561,4 Prosenttia liikevaihdosta10,08,7 Voitto ennen veroja5,43,456,3 Prosenttia.
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
LT Q1 2007, Lännen Tehtaat Oyj OSAVUOSIKATSAUS Q1/2007 Matti Karppinen Toimitusjohtaja.
Liikevaihto39,438,32,9 Liikevoitto3,32,532,4 Prosenttia liikevaihdosta8,46,5 Voitto ennen satunnaisia eriä3,22,526,2 Prosenttia liikevaihdosta8,06,6 Katsauskauden.
Tietoja muuttoliikkeestä Yhteenvetoa PKS = Vantaa, Espoo, Helsinki ja Kauniainen KUUMA = muu Helsingin seutu (10 kuntaa)
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Osavuosikatsaus 01-09/2010 Tulikivi-konsernin liikevaihto kolmannella vuosineljänneksellä oli 13,9 me (13,5.
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Lännen Tehtaat Vuosi Tulos/osake , euroa IFRS.
Lännen Tehtaat Vuosi Tulos/osake , euroa IFRS.
Tilinpäätös 2004.
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Liikevaihto66,569,9-4,8 Liikevoitto3,21,0236,4 Prosenttia liikevaihdosta4,91,4 Voitto ennen veroja2,10,21189,4.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Liikevaihto69,682,1-14,9 Liikevoitto1,08,2-88,3 Prosenttia liikevaihdosta1,410,0 Voitto ennen veroja0,27,8-97,9.
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Liikevaihto31,636,6-13,6 Liikevoitto0,61,5-63,4 Prosenttia liikevaihdosta1,84,2 Voitto ennen veroja0,21,3-87,2.
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Liikevaihto14,619,2-24,2 Liikevoitto-0,30,8-133,2 Prosenttia liikevaihdosta-1,74,0 Voitto ennen veroja-0,60,6-191,7.
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Finnair esittelyFinnair esittely Samu EskolaSamu Eskola
Finnair-konserni Osavuosikatsaus
Finnair-konserni Osavuosikatsaus
Finnair-konserni Osavuosikatsaus
Finnair-konserni Osavuosikatsaus
Finnair-konserni Tilinpäätös
YIT-konserni Osavuosikatsaus 1-3/2008
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Varsinainen yhtiökokous 2018
Esityksen transkriptio:

Finnair-konserni Osavuosikatsaus

Rohkaiseva alkuvuosi Reittiliikenteen kysyntä vahvaa, erityisesti Aasia vetää Finnairin markkinaosuus Suomesta lähtevässä kansainvälisessä liikenteessä kasvussa Yksikkötuotot vakiintuivat, yksikkökustannukset laskivat Matkustajaliikenteen kannattavuus parani Myös Finnair Tekniikka ja FlyNordic petrasivat selvästi Polttoaineen hinta edelleen korkealla tasolla FlyNordic osaksi Norwegian Air Shuttlea, tuloksena vahva Skandinaavinen lentoyhtiö

Finnair myi FlyNordicin Norwegianille Esisopimus huhtikuussa, lopullinen sopimus toisella neljänneksellä Vastikkeena osakkeita, Finnairin osuus Norwegian Air Shuttlesta nousee yli viiteen prosenttiin Optio mahdollistaa omistuksen nostamisen noin kymmeneen prosenttiin vuoden 2008 loppuun mennessä FlyNordicin tilauslentoliikenteen tuottojen jako 50/50-suhteessa lokakuuhun 2008 Yhteistyösopimus Finnairin ja Norwegianin välillä Aasian-syöttöliikenteessä

Tehostamisohjelma konkretisoituu Tavoite 80 MEUR, josta puolet henkilöstökuluista Kohteet määritelty kokonaisuudessaan Säästöt painottuvat loppuvuodelle Tulosvaikutus vuodelle 2007 noin 40 MEUR Täysi tulosvaikutus 2008 alkaen Henkilöstövähennykset tähän mennessä noin 300 henkeä, koko vuonna noin 600 henkeä Lentotoimintaryhmään rekrytoitu yli 200 Kokonaishenkilöstömäärä pysyy lähes ennallaan

Keskeisimmät tehostamiskohteet Tekniikan kilpailukykyohjelma Lentävän henkilöstön sopimukset Säästöt tukitoiminnoista Laivaston käytön tehostuminen verkoston uudistuksella Poikkeustilanneprosessien hallinta Syöttöliikenneuudistus Yhdistämiset matkatoimistoverkostossa (SMT+Area) Jakelukustannusten leikkaus

Polttoaineen osuus viidennes liikevaihdosta 2003: 10,2 % liikevaihdosta 2004: 12,5 % liikevaihdosta 2005: 15,6 % liikevaihdosta 2006: 19,4 % liikevaihdosta 2007: ~20 % liikevaihdosta Reittiliikenteen polttoaineostoista suojattu 70 % seuraavalta kuudelta kuukaudelta, siitä alenevasti 30 kuukautta. Lomalentojen tulevan kesäkauden ohjelman mukaisesta kulutuksesta suojattu 60 %.

Markkinat ennakoivat polttoaineiden kallistumista

Matkustajaliikenne ja tekniikka paransivat tulosta Q1/2007Q1/2006Muutos% Liikevaihto, milj.€ 528,5 480,310,0 EBITDAR ilman myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja järjestelykuluja 54,840,934,0 EBIT ilman myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja järjestelykuluja 5,8-5,1- Myyntivoitot1,90,0 - Johdannaisten käyvän arvon muutos6,0-0,1- Liikevoitto/-tappio (EBIT)13,7-5,2- Tulos ennen veroja 13,4-5,2 -

Yksikkökulut laskussa Muutos edelliseen vuoteen %Yksikkötuotot (EUR c/RTK)Yksikkökustannukset (EUR c/ATK)

Polttoainekustannus tasaantunut Q1/ Lentotoiminnan yksikkökulut* c/ATK-2,1%+1,8 % Lentotoiminnan yksikkökulut ilman pa-kuluja* c/ATK-3,7%-3,5 % Palkat ja henkilösivukulut c/ATK+0,2%-4,1 % Polttoaineet c/ATK+3,6%+24,1 % Liikennöimismaksut c/ATK+1,1%-3,9 % Maaselvitys- ja catering-kulut €/matkustaja+1,7%-1,0 % Myynti- ja markkinointikulut €/matkustaja+16,0%-7,9 % Lentokoneiden lease-maksut ja poistot c/ATK-3,9%+1,9 % Muut kulut c/ATK-7,6%-3,1 % * ilman johdannaisten käyvän arvon muutoksia ATK = Available Tonne Kilometer = tarjottu tonnikilometri

Kasvusta huolimatta henkilöstömäärä lähes ennallaan Henkilöstö keskimäärin Henkilöä

Tuottavuus parantunut

Kassaa pienennetty investoinneilla Rahavirtalaskelma (milj. euroa)Q1/2007Q1/2006 Liiketoiminnan rahavirta1- 33 Investointien rahavirta Investoinnit Ennakkomaksujen muutos/muut Rahoituksen rahavirta-6 Likvidien varojen muutos Likvidit rahavarat kauden alussa Likvidit rahavarat kauden lopussa Rahavirrat tammikuu - maaliskuu

Vahva tase Omavaraisuusaste ja oikaistu nettovelkaantumisaste OmavaraisuusasteOikaistu nettovelkaantumisaste, Adjusted Gearing%

Aasia etenee ennätysluvuin Kysyntä kasvoi tammi-maaliskuussa 35,4 %, matkustajamäärä 29,9 % ja rahdin määrä 19,7 % Matkustajakäyttöaste 78,2 %, bisnes-luokan kysynnän kasvu 38,8 % Aasian-liikenteen tuotot kasvoivat yli 40 %, keskihinta edelleen nousussa Kesäkuussa nelinkertaistetaan liikenne Intiaan, uutena kohteena Mumbai Tänä kesänä 59 lentoa viikossa Aasiaan Suorat lennot 10 kohteeseen, kuuteen päivittäin Aasian-liikenteen kasvu usealla erilaisella markkinalla hajauttaa riskiä Loppuvuoden tarjonta kasvaa yli 30 %

Finnairin kaukoliikenne New York Tokyo 2 Beijing 3 Singapore 4 Bangkok 4 Helsinki

Kaukoliikenneverkosto - kesä New York Tokyo 4 Nagoya 4 Osaka 7 Beijing 7 Shanghai 7 Guangzhou 4 Hong Kong 7 Bangkok 7 Delhi 7 Mumbai 5 Helsinki

Aasian tarjonta on kasvanut nopeasti Kiinaan 2001: 3 vuoroa/vko 2007: 22 vuoroa/vko Japaniin 2001: 2 vuoroa/vko 2007: 15 vuoroa/vko

Yli kolmannes tuotoista Aasiasta AasiaAmerikkaKotimaaEurooppa Reittiliikenteen matkustaja- ja rahtituotot tammi-maaliskuu (Finnair Oyj)

oneworld vahvistui oneworld on laatuyhtiöiden muodostama ja ainut voittoa tuottava allianssi. Kolme uutta jäsentä liittyi huhtikuun 2007 alussa. Japan Airlines, suurin Aasiassa ja Tyynenmeren alueella Royal Jordanian, täydentää verkostoamme Lähi- idässä Unkarin Malev on partnerimme Keski-Euroopassa

Uudet koneet mahdollistavat kasvua jatkossakin Vuosina neljä aiemmin tilattua A340-konetta kuusi A /300 tai konetta neljä optiota ennestään yksi A340 yhteensä enintään 15 koneen A330/A340-laivasto Vuosina yhdeksän aiemmin tilattua Airbus A350XWB-konetta kaksi lisätilausta neljä optiota yhteensä enintään 15 koneen A350-laivasto

Modernein Eurooppa-laivasto Finnairin Eurooppa-laivaston keski-ikä alle neljä vuotta 29 Airbus A320-perheen konetta Uudet Embraer 170/190 -koneet lisäävät joustavuutta, parantavat käyttöastetta, vähentävät kustannuksia ja ovat ekotehokkaita Kymmenen pienempää ja kaksi isoa Embraer-konetta laivastossa, kahdeksan isompaa konetta tulossa Kahdeksan koneen kaukoliikennelaivasto Kaksi uutta Airbus A340 -konetta vuosittain

Arvioita tulevasta kehityksestä Korkea suojausaste vakauttaa polttoaineen kustannuksia loppuvuonna Laajarunkolaivaston uudistaminen käynnistyy Uudet avaukset asettavat hetkellisesti paineita Aasian liikenteen käyttöasteille Kaksi MD-11- ja neljä ATR-konetta myynnissä Yksikkökustannukset edelleen laskussa Rakennemuutos etenee, tuloksia jo nähtävissä Uudet työehtosopimukset syksyllä, neuvottelut ovat jo käynnissä Edellytykset ylittää vuoden 2005 toiminnallinen liiketulos

Liitteet

Käänne kannattavuudessa MEUR Liikevoiton muutos vuosineljänneksittäin (ilman käyttöomaisuuden myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja järjestelykuluja)

Keskituotot ja -kulut eur c/RTK & eur c/ATK Yksikkötuotot (EUR c/RTK)Yksikkökustannukset (EUR c/ATK)

Lentotoimintapalvelut plussalle Q Q1 MEUR Reittiliikenne-0,3 -4,4 Lomaliikenne5,6 6,2 Lentotoimintapalvelut3,3 -3,6 Matkapalvelut 1,30,3 Kohdistamattomat erät-4,1-3,6 Yhteensä5,8-5,1 Liikevoitto imlan myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja järjestelykuluja

Investoinnit ja liiketoiminnan nettorahavirta Liiketoiminnan nettorahavirtaInvestoinnit MEUR

Lentokoneiden vuokravastuut MEUR Joustavuus, edullisuus, riskien hallinta kaikki vuokrasopimukset ovat operatiivisia vuokrasopimuksia. Mikäli lentokoneiden vuokravastuu pääomitetaan tavanomaisella menetelmällä (= vuosittainen lentokoneiden vuokra x 7), olisi näin oikaistu nettovelkaantumisaste ,5 %

Sijoitetun ja oman pääoman tuotto rullaava 12 kk % ROE oman pääoman tuottoROCE sijoitetun pääoman tuotto

Päästökauppa tulee lentoliikenteeseen EU:n lentoliikenteen osuus maailman kaikista CO2 päästöistä on 0,5 % Finnair suhtautuu myönteisesti päästökaupan periaatteisiin EU:n ehdotus asettaa lentoyhtiöitä jossain määrin eriarvoiseen asemaan reittiverkoston rakenteesta riippuen Tulisi olla maailmanlaajuinen Kilpailuneutraali Tehdyt investoinnit tulee huomioida Avoin päästökauppa

Asiakas voi jo nyt tehdä lentäessään ympäristömyötäisiä valintoja Valitsemalla lentoyhtiön jolla on moderni laivasto Tekemällä suoria reittivalintoja ilman turhia välilaskuja – lyhyimmät lentoajat saastuttavat vähiten Välttämällä isoja ruuhkaisia lentokenttiä Näillä valinnoilla polttoainetta säästyy ja päästöt vähenevät parhaimmillaan jopa 30 %!

Finnair taloudelliset tavoitteet ”Kestävä, arvoa luova kasvu” Liikevoitto Liikevoittomarginaali vähintään 6% => milj. € lähivuosina EBITDAR EBITDAR-% vähintään 17% => yli 300 M€ EBITDAR-tason saavuttaminen lähivuosina Taloudellinen lisäarvo Osinkosuhde Vähintään kolmasosa vuosituloksesta maksetaan osinkoina Oikaistu netto- velkaantumisaste Leasevastuilla oikaistun nettovelan suhde omaan pääomaan enintään 140% Tavoitteena tuottaa positiivista taloudellista lisäarvoa yli 8 %:n pääomakustannuksen (ennen veroja)

Finnairin taloudelliset tavoitteet Mittareiden kuvaus Liikevoitto (EBIT) EBITDAR Taloudellinen lisäarvo Osinkosuhde Oikaistu netto- velkaantumisaste Liikevaihto + liiketoiminnan muut tuotot – liiketoiminnan kulut Tulos ennen poistoja, lentokaluston leasemaksuja ja myyntivoittoja Taloudellinen lisäarvo jää kun liikevoitosta vähennetään sitoutuneen pääoman kustannus (Korolliset velat + 7* vuosittaiset leasingvuokrat – likvidit varat) / (Oma pääoma + vähemmistöosuus) Osakekohtainen osinko / osakekohtainen tulos

Finnair-konserni sijoittajasuhteet puh: fax: