KILPAILEVA TARJOAMINEN •Vastustajien tarjoaminen muuttaa oman systeemin rakennetta –vastaajalla enää harvemmin vahvoja (17+ p) kortteja, joten ei käytetä vahvaa hyppyä –vähällä voimalla pyritään nopeasti tarjoamaan omat kortit, jotta vastustaja joutuu arvaamaan –vahvemmilla korteilla edetään hitaammin
KILPAILEVA TARJOAMINEN •Vastustaja kahdentaa –1:n tason tarjoukset ennallaan 6+ p, 4+ k –2:n tason tarjoukset ilman hyppyä 6-9 p, 6+ k –2 avausväriä ennallaan 6-10 p, 3(4)+ k –3 avausväriä estotarjous 0-6 p, 4(5)+ k. –2NT = 10+ p, 4+ k tuki avaajalle myös alaväreissä (eli limit+ korotus tätä kautta)
KILPAILEVA TARJOAMINEN •Vastustaja kahdentaa (jatkuu) –hypyt uuteen väriin “fit jump”, lupaa ko. värin sekä 4 k tuen avaajalle (2:n ja 3:n tasolle) ja kaikki voima noissa kahdessa värissä, 7+ p, 1 alav-2 yläv = tasan 5 k, muutoin 4-6 k. –korkeammat tarjoukset ennallaan (Splinter) –vahvoilla korteilla ilman tukea avausväriin XX = redubbelt, ehdotetaan vastustajan pyydystämistä
KILPAILEVA TARJOAMINEN 1♣ – (X) – Pas = ei kerrottavaa XX = 10+ p 1♦♥♠ = 6+ p, 4+k 1NT = (6)-10 p 2♣ = 6-10 p, 5+k 2♦♥♠ = 7-(11) p, 5 k. tasan +4+k♣
KILPAILEVA TARJOAMINEN 1♣ – (X) – 2NT = 10+ p, (4)5+ k♣ 3♣ = 0-6 p, 5+ k (esto) 3♦♥♠ = 13+ p, 5+ k♣ lyhyt väri 3NT = p, sivupidot 4♣ = 0-6 p, 6+ k (esto) 4♥♠ = -10 p, 7+ k hyvä väri (esto)
KILPAILEVA TARJOAMINEN 1♥ – (X) – Pas = ei kerrottavaa XX = 10+ p 1♠ = 6+ p, 4+k, ei herttatukea 1NT = 6-10 p 2♣♦ = 6-9 p, 6+k 2♥ = 6-10 p, 3+k 2♠3♣♦ = 7-(11) p, 4-6 k + 4+k♥
KILPAILEVA TARJOAMINEN 1♥ – (X) – 2NT = 10+ k, (3)4+ k♥ 3♥ = 0-6, 4+k 3♠4♣♦ = 12+ p, Splinter 4♥ = 0-10, 5+k
KILPAILEVA TARJOAMINEN •Vastustaja häiritsee tarjoamalla omaa väriään –väritarjoukset hyppäämättä ennallaan –hyppäävä väritarjous (vahva) muuttuu fitjumpiksi –tuplahyppy (Splinter) muuttuu luonnolliseksi estotarjoukseksi (6-9 p) –2NT luonnollinen inviitti p –korotus 10+ p kerrotaan vastustajan värillä
KILPAILEVA TARJOAMINEN •Vastustaja häiritsee tarjoamalla omaa väriään (jatkuu) –avausvärin korotus 6-9 p, (4)3+ k –avausvärin hyppykorotus 6-9 p + jakoa (limit) –X kertoo tarjoamattomia värejä, etusijalla kuitenkin yläväri (Sputnik), 1:n tasolla 6+p, 2:n tasolla 8+ p –tuplahyppy vastustajan värissä Splinter
KILPAILEVA TARJOAMINEN 1♣ – (1♥) – Pas = ei kerrottavaa X = 6+ p, 4 k♠ 1♠ = 6+ p, 5+k 1NT = 6-10 p 2♣ = 6-10 p, (4)5+k 2♦ = 10+ p, 5+ k 2♥ = 10+ p, 4+ k ♣
KILPAILEVA TARJOAMINEN 1♣ – (1♥) – 2♠ = 7-(11) p, 5 k. tasan + 4+k♣ 2NT = p, herttapito 3♣ = 6-9 p + jakoa (10-12 p), 5+ k 3♦♠ = 6-9 p, (6)7+ k 3♥ = 13+ p, Splinter 3NT = p, sivupidot 4♣ = 0-6 p, 6+ k (esto)
KILPAILEVA TARJOAMINEN •Vastustaja tarjoaa sangia 1♣ – (1NT) – Pas = ei kerrottavaa X = 10+ p, rankaisu 2♣♦♥♠ = 6-9 p, 5+ k, pelaa 2NT = 10+ p, 5+ k♣, hyvä jakokäsi 3♣♦♥♠ = 6-9 p, 6+ k, esto
KILPAILEVA TARJOAMINEN •Vastustaja kertoo kaksivärikäden, Michael’s Cue, UNT –jos kaksi väriä näytetty (1D – (2NT) poikk.) •ylempi Cue kertoo 10+ p tuen avaajalle, limit+ •alempi Cue kertoo tarjoamattoman värin, TPV –jos yksi väri näytetty •Cue on 10+ p tuki avaajalle –X = 10+ p, rankaisuhakuinen –tarjous n.10 p, hyvä 6+ k väri, ei vaatimus
KILPAILEVA TARJOAMINEN •Vastustaja kertoo kaksivärikäden, Michael’s Cue, UNT (jatkuu) –vastustaja on vaatimussarjassa, joten voidaan myös passata “turvallisesti” –Pas + X vastaajalta = p, tasainen –Pas + väritarjous = n. 6 p, hyvä 6+ k väri –Pas + NT = passattiin pyydystysmielessä
PASSANNUT KÄSI •Joko 3. tai 4. käsi on avannut, jolloin vastaajalta löytyy maksimissaan p •Tarjoukset muuttuvat seuraavasti –vahvaa hyppyä ei ole, tilalla fitjump –2NT = p luonnollinen (ei J2NT/13-15) –avaaja saa passata vastauksen, joten ei voida tehdä temporizing tarjouksia, tuki on näytettävä heti yläväriin
VASTAAJALTA XX •Vastaajan ja etenijän XX näyttää voimaa ilmaisukahdennukseen (10+ p) –avaaja passaa normaaliavauksella –heikoilla korteilla jakokädellä avaaja tarjoaa •myös hyppäävä tarjous kertoo heikot kortit, mutta pitkän värin •Rankaisun XX on S.O.S. –tarjoajalla yleensä kaksi pelastautumisväriä
S.O.S. XX •MM kisat •Italia – AUS toisessa pöydässä 4S/E -1
JATKOTARJOUKSIA 1♣ – (1♥) – X –(Pas) Pas = rankaisu 1♠ = p, 3 k (11-12 p 4 k) 2♠ = p, 4 k 3♠ = p, 4 k 4♠ = p, 4 k, AQxx,xx,x,AKxxxx 1NT = 12-14(16) p, “herttapito” 2NT = (17)18-19 p, hyvä herttapito 3NT = 16+ p, herttapito + tikkejä
JATKOTARJOUKSIA 1♣ – (1♥) – X –(Pas) 2♣ = p, 5+ k 3♣ = p, 6+ k hyvä väri 2♦ = p, xx44/xx45/xx46 3♦ = p, xx45/xx46 2♥ = 17+ p, vaatimus 3♥ = 17+ p, lyhyt 4144 tms