Arvioitavat kohdat Nielsenin mukaan – heuristinen lista Näyttöala Eri käyttöliittymät Merkityksen ja esitystavan erottaminen Tyylitiedostot Vasteaika Linkit Kehysten käyttö
Merkityksen ja esitystavan eriyttäminen HTML suunniteltu merkityksen tallentamista varten (<h2> sivun toiseksi suurin otsikko) Semanttinen koodaus - toimii kaikilla välineillä ja ohjelmilla http://www.w3.org/TR/2002/REC-xhtml1-20020801/
Tyylitiedostojen toimivuuden varmistaminen sivujen on toimittava, vaikka selain ei tukisi tyylitiedostoja ei enempää kuin kahta kirjasinlajia leipätekstiin yhtä, otsikot toisesta, paksummasta suhteellinen kirjasinkoko ei !important-attribuuttia CSS:ään jos useita tyylitiedostoja, varmistuttava, että CLASS-luokkia on käytetty yhtenevästi
Vasteaika Käyttäjät haluavat sivujen latautuvan nopeammin - tärkein kriteeri aika sekunnin kymmenys - käyttäjä kokee järjestelmän reagoivan välittömästi aika alle sekunnin - käyttäjän ajatus ei katkea aika alle kymmenen sekuntia - käyttäjän huomio säilyy vuorovaikutustilanteessa Ennustettavuus - vasteaikojen muutoksia on syytä minimoida
Vasteaika – miksi hidas Laitteistoa uusitaan liian hitaasti Palvelimen yhteysnopeudesta tingitään Internetin rakenne Käyttäjän hidas yhteys Selainohjelmiston ja tietokoneen piirtokyky
Latausaika ja yhteysnopeus Vähemmän kuvia - enemmän kävijöitä Värien käyttöä voi lisätä Saman kuvan toisto (muistissa) - pienet koristeelliset kuvat kierrätykseen sivustolla
Linkeistä Eri linkkityypit Rakenteelliset (tietoavaruuden hahmotus) Sisältö (lisätietoa alleviivatusta sanasta) Aiheeseen liittyvät (käyttäjää autetaan löytämään etsimänsä)
Linkkejä ja Vinkkejä Älä käytä Sen sijaan ”Klikkaa tästä ” - informaatioarvo? kuka klikkaa? Lisätietoa muurahaisista tästä Sen sijaan Täältä saat tietoa muurahaisista Käyttäjälle tarjotaan kuvaus linkin sisällöstä Linkkiotsikot Ei näin <a href= ”www.jne>www.internetix.ofw.fi</a> vaan <a href=”www.jne>Internetixin oppimateriaali</a>
ja lisää vinkkejä Linkit myös ulos sivustosta Sinisen värin hyöty? - Silti suositeltava Käydyn linkin väri Sivustolle johtavat linkit tekstin täytettävä lupaus
Rekisteröityminen tai maksu Yksiselitteinen ei - mielummin mikromaksu tai muu puhelinmaksun tapaan perittävä Mainoslinkit 20 - 30 % kävijöistä palaa takaisin välittömästi ”Katso tänne” ärsyttää, houkuttelu tehtävä informaatiosisällöllä
Kehykset Älä käytä kehyksiä! URL-osoitteiden toimivuus Jos käytät, <noframes>-tag URL-osoitteiden toimivuus pienen näytön ongelmat selainongelmat hakukoneet eivät osaa käsitellä kehyksiä
Jos käytät kehyksiä varmista että URL-osoite toimii älä riko tekijänoikeutta voit käyttää kehyksia, kun luot muita sivuja käyttäviä metasivuja (esim käytettävyyttä arvioivia sivuja, joissa on esimerkkejä)
Siis arvioitavat kohdat Nielsenin mukaan Näyttöala Eri käyttöliittymät Merkityksen ja esitystavan erottaminen Vasteaika Linkit Tyylitiedostot Kehysten käyttö