Suomi osaamisen kärjessä 2030 Olli Luukkainen Educa
OAJ:n tulevaisuustyö Suomessa on tehty suuria: Kansakoulu Yliopistot Peruskoulu Ammatillinen koulutus Ammattikorkeakoulut Vapaa sivistystyö Taiteen perusopetus Aikuiskoulutus OPETTAJANKOULUTUS
OAJ:n tulevaisuustyö Suomessa tehty jo pitkään (osin sattumanvaraista) pirstaleista koulutuspolitiikkaa poliittisen pelin tuloksien pohjalta.
OAJ:n tulevaisuustyö Tarvitaan Arvopohjainen näky, visio
OAJ:n tulevaisuustyö Tarvitaan Arvopohjainen näky, visio Tiekartta
OAJ:n tulevaisuustyö Tarvitaan Arvopohjainen näky, visio Tiekartta Sitoutuminen
Pisa-tulokset 2012
• Matematiikan osaamisen kansallinen keskiarvo on Suomessa laskenut vuoden 2003 arvioinnista 25 pistettä, mikä vastaa runsaan puolen kouluvuoden edistymistä • Vuoden 2003 kärkimaista Suomen keskiarvon lasku on kaikkein suurin; OECD-maiden keskiarvo on laskenut 6 pistettä
Yhteenveto • Suomalaisnuorten matematiikan osaaminen selvässä laskussa • Heikkojen matematiikan osaajien määrä kasvanut ja erinomaisten osaajien määrä vähentynyt • Lukutaito ja luonnontieteiden osaaminen heikentynyt • Alueiden ja koulujen erot vähäisiä • Kieliryhmien ero kaventunut • Sukupuolten ero ja maahanmuuttajaoppilaiden osaaminen haaste tasa-arvolle • Suomalaisnuoret edelleen OECD-maiden parhaimmistoa
Ikäsidonnaiset menot miljardia euroa, vuoden 2008 hinnoin
Koulutusmenojen osuus BKT:sta 2010 Kaikki koulutusasteet
Koulutuksen opiskelijakohtaiset kustannukset Pohjoismaissa, Virossa ja Yhdysvalloissa, euroa (2010) 1
Valtion talousarvioesitykset 2010 ja 2014 v.2010v esitys milj. € Pääluokka Muutos, % Suhteellisen osuus muutos valtion talousarvoesityksen loppusummasta 24Ulkoasiainministeriönhallinnonala ,9237,6 25Oikeusministeriönhallinnonala ,48,8 26Sisäasiainministeriönhallinnonala ,2-18,0 27Puolustusministeriönhallinnonala ,7-28,6 28Valtiovarainministeriönhallinnonala ,0181,9 29Opetusministeriönhallinnonala ,6-9,2 30Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonala ,0-70,3 31Liikenne- javiestintäministeriön hallinnonala ,2113,1 32Työ- ja elinkeinoministeriönhallinnonala ,0-215,2 33Sosiaali- jaterveysministeriön hallinnonala ,1118,5 35Ympäristöministeriönhallinnonala ,6-15,8 Yhteensä*, pl. valtionvelan vähentäminen ,4 Netto lainanotto * Käytetty pyöristettyjä lukuja
Lähde: Varkey GEMS Foundation Global Teacher Staus Index October 2013 Opettajien arvostus Suomessa korkealla
Lähde: Opetushallitus
Suomi osaamisen kärjessä
OAJ:n tulevaisuustyö • Alkoi syksyllä 2012, päättyi joulukuussa • Tekijöinä OAJ:n hallitus ja valtuusto, monet toimikunnat ja työryhmät, eri alojen sidosryhmät. • Koulutus- ja kasvatusjärjestelmämme kehitys 17 vuotta taaksepäin, vuodesta 1996 lähtien ja 17 vuotta eteenpäin vuoteen 2030 saakka. • Selvittää, miten talouskehitys, sosiaaliset, teknologiset sekä ekologiset muutokset ovat vaikuttaneet ja vaikuttavat vuoteen 2030 mennessä koulutuspolitiikkaan ja koulutukseen. 19
Tavoite- ja uhkakuvat • Tavoitekuvia mm.: Tietoyhteiskuntataidot kaikilla, yhä enemmän ajasta ja paikasta riippumaton opiskelu, yksilölliset opintopolut, kansainvälisyys luonteva osa korkeakoulujen toimintaa, oppimista tukevien voimavarojen parempi hyödyntäminen (monialaisia kampuksia). • Uhkakuvia mm.: Varhaiskasvatus ei ole enää osa kasvatus- ja koulutusjärjestelmää, peruskoulun kehittäminen pysähtyy, kouluyhteisöjen turvattomuus lisääntyy, ammatillista koulutusta tuottavat kansalliset tai kansainväliset yritykset.
Arvopohjan merkitys Sivistys on itseisarvo. Koulutus- ja kasvatusjärjestelmä säilyy oikeudenmukaisena ja yhdenvertaisena. Suomalainen koulutusjärjestelmä edistää demokratiaa, tasa-arvoa ja turvallisuutta. Kaikkien koulutusasteiden rahoitus säilyy pääosin julkisena. Koulutus ja kasvatus edistävät kestävän kehityksen arvoja.
Tulevaisuustyö jatkuu • Tulevaisuuskone haastaa keskustelemaan. • Uudet kysymykset säännöllisesti. • Kaikki vastaukset luetaan ja analysoidaan. • OAJ kokoaa saadun aineiston pohjalta päättäjille linjauksia ja toimia, joita koulutuksen pelastamiseksi tarvitaan.
Sanoista tekoihin! Suomalainen koulutus nousuun! Suurseminaari Helsingissä Merkitse allakkaasi jo nyt!
24
OAJ:n jäsenmäärä Lähde: OAJ:n toimintakertomukset OAJYLLAmmatilliset LTO
Näin kouluissa säästetään -ei ole varaa käyttää maitoa tai lihaa kotitalouden ruoanvalmistuksessa -kasviksista käytetään vain kaalia ja porkkanaa, tomaatti ja salaatti liian kalliita -tekstiilityössä on housujen asemesta suunniteltava shortsit -kirjoja kierrätetään toistakymmentä vuotta -uimaopetus, retket ja osallistuminen koulujen urheilukilpailuihin lopetettu koska ei ole rahaa kuljetuksiin -tukiopetusta ei voida antaa enää loppuvuodesta -tietokoneohjelmat ja työkirjat jäävät hankkimatta, eikä koulun kirjastoa enää täydennetä