Yrittäjyys HAAGA-HELIA amk:ssa -Yrittäjyysstrategiasta opetukseen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lainsäädäntöasioiden päällikkö, varatuomari
Advertisements

Ammatillinen koulutus elinkeinoelämän näkökulmasta
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Jäsenyritykset  Yli jäsenyritystä - elinkeinoelämän suurin järjestö  Yksinyrittäjiä ja työnantajayrityksiä, kotimarkkinayrityksiä.
Haluatko ammattiosaajaksi? - ammatillinen koulutus mahdollisuutena
Hyvälaatuinen talousvesi ja tehokkaasti puhdistetut jätevedet ovat hyvinvointimme perusta. Yli 90 % suomalaisista on vesihuoltolaitosten vesijohtoverkostojen.
Perinataalitilasto − synnyttäjät, synnytykset ja vastasyntyneet
Uudenmaan Yrittäjät Yritysten ilta – Kerava Menesty sähköisessä liiketoiminnassa! Kerava Vpj. Ritva Lill-Smeds ja Tj. Petri Graeffe.
Liikunnan perus- ja täydennyskoulutus oppilaitoksissa
Pk-yritysten Suhdannenäkemys Marraskuu 2009 Suomen Yrittäjät.
Tilastotietoa yrittäjyydestä ja PK-yrityksistä Suomessa
MATKAILUALAN PERUSTUTKINTO
Perjantai, 27. kesäkuuta 2014 SOVELTAVAA TUTKIMUSTA TYÖ- JA ELINKEINOELÄMÄN TARPEISIIN Ammattikorkeakoulut osana suomalaista innovaatiojärjestelmää Arenen.
Tietokannan hallintajärjestelmät. 6/29/20142 Tekijäryhmä •Timo Hakala •Joonas Jokinen •Jussi Koskela •Santeri Lehtonen.
Lähde: Tilastokeskus, Yritysrekisteri Yritysten määrä 2005 Yhteensä yritystä vuonna 2005.
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
Osaava Verso III Ammatillisten opettajien osaamisen ennakointi ja osaamisen kehittäminen verkostoissa, sosiaalisen median toimintafoorumeissa sekä koulutusorganisaation.
Finna tiedonhankinnassa : case LAMK
Ammattikorkeakoulujen TKI-johtajaverkosto
Hallitusohjelmatavoitteiden viestintä Taustatietoa Akavan koulutuspoliittisille tavoitteille Rahaa koulutukseen – Suomi kukoistukseen.
Oulun seudun ammattiopisto
Metsänhoidon suositukset Eri-ikäisrakenteisen metsän kasvatus Jyväskylä Kari Vääränen Suomen metsäkeskus Keski-Suomi.
Yrittäjyys HAAGA-HELIASSA -seminaarisarja Asiantuntijasta yrittäjäksi klo Nuori yrittäjyys –ohjelma HAAGA-HELIAssa Arene ry: Tarja Römer-Paakkanen,
Suomalainen koulutusjärjestelmä
TYÖPAIKALLA OPPIMINEN YRITYKSISSÄ Yrityksessä on ollut viimeisen vuoden aikana työpaikalla oppija tai oppijoita Lähde: PK-yritysbarometri,
Kaikki erilaisia –kaikki samanarvoisia
Toimitusjohtaja Henri Wibom Varsinais-Suomen Yrittäjät
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
Peruskoulut Lähde: Tilastokeskus 10/2010 js.
Elinkeinopolitiikan mittaristo, kevät 2006 Vastausten lukumäärät Koko maan vastausten määrä: 1808 kpl Kyselyyn vastanneiden paikallisyhdistysten.
OECD:n terveydenhuollon laatuindikaattorit Suomessa 2011–2012 Päivi Hämäläinen, Jouni Rasilainen & Mika Gissler
SAK:N LUOTTAMUSHENKILÖPANEELI 7/2012 MAAHANMUUTTAJAT SAK:LAISILLA TYÖPAIKOILLA N=1153.
Tietoja Aviapoliksen suuralueesta Tietopalveluyksikkö
Ikääntyvä työntekijä työelämässä
Sairaaloiden tuottavuus 2012 Pirjo Häkkinen Sairaaloiden tuottavuus 2012 – Tilastoraportti 2/2014.
Yrittäjyys HAAGA-HELIAssa Arenen yrittäjyysstrategia, miksi juuri nyt Jari Laukia.
Tarvasjoen kunta – liitoskumppaneiden painelaskelmat HT Eero Laesterä
Yrittäjyysväylät Yrittäjyysopinnot Poistu Yrittäjän ammattitutkinto ammattitutkinto.
VALMA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
VALTIOVARAINMINISTERIÖ Kansantalousosasto/HK1 Ohjauksen järjestämistä koskeva päätöksenteko työllistymisen ja talouskasvun näkökulmasta Neuvotteleva.
Suomen koulutusjärjestelmä
Rikos- ja riita-asioiden sovittelu 2013/Tilastoraportti 17/20141 Rikos- ja riita-asioiden sovittelu 2013 Aune Flinck, Tuula Kuoppala ja Salla.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ Onnistuvat Opit –juurruttamishankkeen päätösseminaari Riitta Säntti Neuvotteleva virkamies.
Kaikille pakollinen ”pieni” liiketoimintasuunnitelma 3 op Luovuus käytännössä 3 op Yrittäjyys käytännössä 6 op Liiketoimintamahdollisuuksien etsintä luovuus,
YRITTÄJYYS HAASTEENA KESKI-POHJANAAMAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA NURMENNIEMI 2008.
Salla Säkkinen ja Tuula Kuoppala
Uudenkaupungin lukiosta valmistuneiden ylioppilaiden SIJOITTUMISTIETOJA Opinto-ohjaaja Mirja Niiranen Uudenkaupungin lukio
Psykiatrinen erikoissairaanhoito 2012 Sami Fredriksson & Simo Pelanteri Psykiatrinen erikoissairaanhoito 2012 – Tilastoraportti 5/20141.
Tuula Kuoppala ja Salla Säkkinen
Uudenkaupungin lukiosta valmistuneiden ylioppilaiden SIJOITTUMISTIETOJA Opinto-ohjaaja Mirja Niiranen Uudenkaupungin lukio
Sosiaali- ja terveysalan yksikkö, Oulu
Siirtymät koulutukseen ja työelämään
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
Toimintaympäristö Koulutus ja tutkimus Ilkka Valjus.
SeAMK kehittämisohjelma Kehittämisseminaari Tapio Varmola.
Oulun ammattikorkeakoulu. Sosiaali- ja terveysalan yksikkö Oulu ja Oulainen.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Mihin koulutussopimusta ja nuorten oppisopimuskoulutusta tarvitaan?
Yrittäjien näkökulma Yrittäjien ja elinkeinoelämän verkoston yhteisessä fokuksessa: NUORET TYÖN ja TYÖNANTAJUUDEN muutos ”PAREMPI JOHTAA HYVIN”  DIGITALISAATIO.
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
Kehittämissuunnitelma ja ennakointi Päijät-Hämeen ennakointiverkosto
NUORISO- JA VAPAA-AJAN OHJAAJA KANKAANPÄÄN OPISTO Opistonkatu 5 PL 45
Ammatillisen perustutkinnon rakenne
Koulutustaso ja osaaminen
Toisen asteen koulutus
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
Miten Turussa edistetään hvvinvointia ja ehkäistään syrjäytymistä?
Tilastotietoa teknologiateollisuuden rekrytointitarpeista, henkilöstön koulutustaustasta ja teknologia-alojen koulutuksesta.
Senioriyrittäjyys Suomessa
Esityksen transkriptio:

Yrittäjyys HAAGA-HELIA amk:ssa -Yrittäjyysstrategiasta opetukseen 29.4.2008 Veli-Matti Lamppu koulutusasiamies

AMMATTIKORKEAKOULUTUTKINNON SUORITANEIDEN SIJOITTUMINEN 2000 - 2004 -tilanne 2004 lopussa

Koulutustaso kohoaa Yrittäjien ja Suomen 20-64 –vuotiaan väestön koulutuspohja vuonna 2007 Perus-aste Ylioppilas Ammatillinen koulutus Opisto-tasoinen koulutus Ammatti-korkea-koulutus Yliopisto Lähde: Suomen Yrittäjät, jäsenrekisteri 5/2007, Tilastokeskus 31.12.2006

AMMATTIKORKEAKOULUJEN YRITTÄJYYSSTRATEGIA Arene ry:n yrittäjyysstrategia vahvistaa ammattikorkeakoulujen roolia yrittäjyyden edistäjinä muuttuvassa globaalissa toimintaympäristössä Visio: ”Ammattikorkeakoulusta menestyväksi yrittäjäksi” Tavoitteet: Joka seitsemäs amk-tutkinnon suorittanut on aloittanut yrittäjäuran 10 vuoden kuluessa tutkinnon suorittamisesta Edistetään yrittäjäpolvenvaihdoksia Jokainen tutkinnon suorittanut on omaksunut sisäisen yrittäjyyden Yritykset ovat innovaatio- ja osaamispohjaisia Vuonna 2015, 4/10 yrittäjästä on suorittanut tutkinnon amk:ssa Amk -pohjaisten yrittäjien yritystoiminnan lopettaminen on selvästi keskimääräistä alempi Amk:t tuottavat kilpailukykyä parantavia palveluja

Poimintoja HAAGA-HELIA amk:n yrittäjyysstrategiasta yrittäjyys kaikille opiskelijoille uravaihtoehto opiskelijoille valmiuksia yrittäjyyteen ja yritystoiminnan ymmärtämiseen amk:n strateginen valinta ja toimintatapa yrittäjyyttä tuetaan oman yrityksen perustaminen (esim. esihautomo) yritystoiminnan kehittäminen VISIO 2012: HAAGA-HELIA on Metropolialueen vaikuttavin palvelusektorin ja yrittäjyyden kehittäjä

Yritysten määrä lisääntyy Yritysten määrän kehitys Yhteensä 250 378 yritystä vuonna 2006. Vertailukelpoisesti n. 244 000. Lähde: Tilastokeskus, Yritysrekisteri

Eläköitymisen aiheuttama työvoimatarve julkisella sektorilla

Ammatti-ihmisistä pulaa Yritysten kehittämisen pahin este, % yrityksistä Lähde: Pk-yritysbarometri, syksy 2007

Palvelusektori kasvaa Yritysten määrän kehitys toimialoittain Lähde: Tilastokeskus

Naisyrittäjien määrä lisääntyy Yrittäjät sukupuolen mukaan Lähde: Tilastokeskus, työvoimatutkimus

Yrittäjien sukupuoli vuonna 2006 Naiset Miehet Osuus yrittäjistä (%) 33 67 Osuus yksinyrittäjistä (%) 39 61 Osuus työnantajayrittäjistä (%) 24 76 Suomessa naisten osuus yrittäjistä (pl. maatalous) on EU-maiden korkein Suomalaisten naisyrittäjien koulutustaso on hieman EU-15 keskiarvoa korkeampi Lähde: Tilastokeskus

Yrittäjyys on aiempaa houkuttelevampi vaihtoehto Jos saisi valita yrittäjä- ja palkansaajauran välillä… Lähde: Flash Eurobarometer 192, 2007

Jos saisi valita yrittäjä- ja palkansaajauran välillä… - kehitys, Suomi Lähde: Flash Eurobarometer 192, 2007.

Yrittäjyydellä on hyvä imago Suomessa Yrittäjyyden imago Lähde: Flash Eurobarometer 192, 2007

NUORTEN AJATUKSIA YRITTÄJYYDESTÄ Ryhtyisinkö yrittäjäksi? N = 417, ikä =16-29 v En perusta yritystä % Pohdin yrityksen perus-tamista Ei vas-tausta Koko aineisto kaikki 27 69 4 Sukupuoli nainen 33 65 2 mies 17 76 6 Koulutustausta ei tutkintoa 23 74 3 ammatillinen koulutus 25 ammattikorkeakoulu 32 68 korkeakoulu 38 53 10 Lähde: Paakkunainen, K., ”Alkaisinko yrittäjäksi?”, 2007.

NUORTEN AJATUKSIA YRITTÄJYYDESTÄ Minkä alan yrityksen perustaisin? N = 417, ikä =16-29 v Suosituimmat alat Sukupuoliorientoituneisuus Kodinsisustus- ja muut (erikois)liikkeet Naiset Sosiaali- ja terveyspalvelut Kauneudenhoito ja vaatetus Ravintola ja ruoka sekä matkailu-palvelut Tekniikka, metalli, rakennus, energian tuotanto Miehet Eläimet ja luonto sekä elämykset Asiantuntijakonsultointi, suunnittelu- ja tutkimuspalvelut Neutraali Kulttuuri-, ohjelmisto- ja mediapalvelut Urheilu, kuntoilu ja liikunta Autoilu, kuljetus ja liikenne Tietotekniikka / Atk Lähde: Paakkunainen, K., ”Alkaisinko yrittäjäksi?”, 2007.

NUORTEN AJATUKSIA YRITTÄJYYDESTÄ Miten tehostaisin yrittäjyysopetusta NUORTEN AJATUKSIA YRITTÄJYYDESTÄ Miten tehostaisin yrittäjyysopetusta? 1. sivu N = 417, ikä =16-29 v Samaa mieltä % Eri mieltä Ei mieli-pidettä % Työssäoppimista tulee ratkaisevasti lisätä 69 14 17 Eri opetustunneilla tulisi luoda omia tuotteita oppilaan itsenäisen aktiivisuuden kehittämiseksi 63 15 23 Opetuksessa tarvittaisiin lisäaikaa kehittää kullekin räätälöityjä taitoja ja mielikuvitusta 11 26 Yrittäjäjärjestöjen tulisi enemmän päästä kouluihin 61 16 22 Virtuaaliyrityksiä ja sijoituskilpailuja tulee kokeilla opetuksessa 12 28 Koulun opinnäytteitä, harjoituksia ja töitä tulee paremmin liittää pien- ja keskisuuriin yrityksiin 59 27 Kouluun tulisi perustaa yritys esim. koulun kioskitavaroiden tai lähiseudun nuorisopalvelujen tuottamiseksi 54 32 Lähde: Paakkunainen, K., ”Alkaisinko yrittäjäksi?”, 2007.

NUORTEN AJATUKSIA YRITTÄJYYDESTÄ Miten tehostaisin yrittäjyysopetusta NUORTEN AJATUKSIA YRITTÄJYYDESTÄ Miten tehostaisin yrittäjyysopetusta? 2. sivu N = 417, ikä =16-29 v Samaa mieltä % Eri mieltä Ei mieli-pidettä % Riskinottamista, markkinointia ja pelisilmää tulisi virittää peruskoulussa leikkien ja pelien avulla 54 22 26 Aineopetuksen (esim. taide, liikunta, yritys-kasvatus) tulisi huomioida paremmin yhteiskunnan ja markkinoiden kysyntä 47 20 33 Yritysten tulisi saada lisäkorvauksia työpaikoissa oppimisesta 42 39 19 Luokkahuoneopetuksen on väistyttävä ongelma- ja toimintakeskeisten työmuotojen tieltä 36 34 30 Liiketalous ja yrityskokeilut eivät sovi sivistyskouluun 8 68 24 Lähde: Paakkunainen, K., ”Alkaisinko yrittäjäksi?”, 2007.

Teemoja paneeliin Arvioikaa omasta näkökulmastasi Haaga-Helia amk:n yrittäjyyteen liittyvän toiminnan tilannetta tällä hetkellä Miten yrittäjyys näkyy Haaga-Helia amk:n strategisena valintana ja toimintatapa Kolme keskeisintä toimenpidettä Haaga-Helian yrittäjyystoiminnan kehittämisessä yrittäjyysstrategioiden suuntaisesti –Miten päästä visioon? Mikä on henkilöstön osaaminen ja sitoutuminen yrittäjyyttä edistävään toimintaan? Mikä on Haaga-Helia amk:nrooli aluekehitystehtävässä ja opettajakoulutuksessa?

Hallitusohjelma 2007 - 2011 KOULUTUS Yrittäjyyskasvatusta monipuolistetaan ja laajennetaan Koulutuksen nopeuttaminen ja kattavuus ikäluokassa Ennakointi ja rahoitus Ennakointijärjestelmä uudistetaan Arviointitoimintaa selkeytetään ja tuloksellisuusrahoitusta nostetaan Varmistetaan opettajien säännöllinen täydennyskoulutus Perus- ja ammatillinen koulutus Keskeyttämistä ja pudokkuutta vähennetään Maahanmuuttajien kotoutusta työllistymistä edistetään koulutuksella Oppisopimuskoulutusta vahvistetaan ja lisätään Ammatillisen koulutuksen työelämälähtöisyyttä lisätään Korkeakoulut Yliopistoja ja ammattikorkeakouluja kehitettään duaalimallin pohjalta Ammattikorkeakoulujen työelämäyhteyttä ja alueellista vaikuttavuutta vahvistetaan Yliopistojen autonomiaa lisätään Opintoraha +15 % ja tuloraja +30 % kannustaen valmistumista tavoiteajassa

Yrittäjyysopetus vahvistuu kaikilla koulutusasteilla Perus- ja lukio-opetuksessa yrittäjyys kaikki opinnot läpäisevänä aihekokonaisuutena Opetussuunnitelmaperusteisissa ammatillisissa perustutkinnoissa opintoviikkojen määrää kasvatetaan nykyisestään 5 ov:lla (pakollinen) ja 10 + 10 ov:lla (valinnainen) Näyttötutkintoperusteisissa ammatillisissa opinnoissa yrittäjyys on sekä läpäisevänä aiheena että ammattialasta riippuen joko vapaasti valittavina, valinnaisina tai pakollisina opintoina Ammattikorkeakouluilla yhteinen yrittäjyysstrategia, jossa sekä laadullisia että määrällisiä tavoitteita yrittäjyysopetukselle Yliopistot vahvistaneet yrittäjyysopetustaan Myös opettajakoulutuksessa yrittäjyyden osuus vahvistunut