Kauppapuutarhaliitto ry/JJ/ Kukkien ja vihannesten menekinedistäminen 2009–2010 – poimintoja – Jyrki Jalkanen Kauppapuutarhaliitto ry
Kauppapuutarhaliitto ry/JJ/ Kukkien ja vihannesten menekinedistäminen 2009 Jyrki Jalkanen Kauppapuutarhaliitto ry
Kukkien ja vihannesten menekinedistäminen TAUSTAA 2009 •säännökset muutoksessa •aikataulut tosi pahasti myöhässä Olemassa olevan materiaalin hyödyntäminen Materiaalin muokkaaminen ehtojen mukaisiksi
Kauppapuutarhaliitto ry Kukkien ja vihannesten menekinedistäminen 2009 Kukat Painopisteiden määrittäminen: •sesongeilla suuri merkitys •alhaisen kysyntäkauden aktivoiminen
Kauppapuutarhaliitto ry Kukkien ja vihannesten menekinedistäminen 2009 Lähtökohdat •miehetkin kukkia ostamaan •myös nuoret kukkaostoksille •kukat ovat osa ihan tavallista elämää (vkl-kampanja)
Kauppapuutarhaliitto ry Kukkien ja vihannesten menekinedistäminen valittiin kolme jaksoa: • äitienpäivä • kouluvuoden päättyminen • syksyn viikonvaihdekukat
Kauppapuutarhaliitto ry Kukkien ja vihannesten menekinedistäminen 2009 kukat: äitienpäivä •2 spottia, lähes 300 esitystä •4,6 milj. kontaktia, OTS 2,4
Kauppapuutarhaliitto ry Kukkien ja vihannesten menekinedistäminen 2009 kukat: koulut •1 spotti, noin 280 esitystä •3,7 milj. kontaktia, OTS 2,5
Kauppapuutarhaliitto ry Kukkien ja vihannesten menekinedistäminen 2009 kukat: viikonloppukukat •3 spottia, noin 300 esitystä •5,9 milj. kontaktia, OTS 2,7
Kauppapuutarhaliitto ry Kukkien ja vihannesten menekinedistäminen 2009 Vihannekset Painopisteiden määrittäminen: •tärkeimpien sesonkien vauhdittaminen •miesten ja nuorten kasvisten käytön edistäminen
Kauppapuutarhaliitto ry Kukkien ja vihannesten menekinedistäminen valittiin kolme jaksoa: • maalis-huhtikuu • huhti–toukokuu • kesä–elokuu (Päätös tuli !)
Kauppapuutarhaliitto ry Kukkien ja vihannesten menekinedistäminen Toteutus yhdeksällä tv-spotilla Luonnon omat piristeet – nyt kaupoissa - tomaatti, kurkku, salaatti Rasittaa vaakaa vain kaupassa - tomaatti, kurkku, salaatti Tomaatti: täyttä ravintoa Kurkku:kevyttä ravintoa Salaatti:elävää ravintoa
Kauppapuutarhaliitto ry Kukkien ja vihannesten menekinedistäminen Toteutus yhdeksällä tv-spotilla • noin spottia 24.4.– • noin 45 miljoonaa kontaktia • OTS noin 7
Kauppapuutarhaliitto ry Kukkien ja vihannesten menekinedistäminen 2010
Kauppapuutarhaliitto ry Kukkien ja vihannesten menekinedistäminen 2010: uusi asetelma •uudet säännöt •uudet painopistealueet •50/50 edellytys Uudet lähestymistavat
Kauppapuutarhaliitto ry Kukkien ja vihannesten menekinedistäminen 2010: Kukat •sesonkipainotus •toimintaa läpi vuoden •uusia toimintamalleja
Kauppapuutarhaliitto ry Kukkien ja vihannesten menekinedistäminen 2010: Kuukauden kukka •nimikkokukka/kukat joka kk •vankka www-sivusto •bannerimainontaa •kilpailut aktivoimassa •vahva viestintä •POS-materiaali •kampanjaesite
Kauppapuutarhaliitto ry Kukkien ja vihannesten menekinedistäminen
Kauppapuutarhaliitto ry Kukkien ja vihannesten menekinedistäminen
Kauppapuutarhaliitto ry Kukkien ja vihannesten menekinedistäminen
Kauppapuutarhaliitto ry Kukkien ja vihannesten menekinedistäminen
Kauppapuutarhaliitto ry Kukkien ja vihannesten menekinedistäminen
Kauppapuutarhaliitto ry Kukkien ja vihannesten menekinedistäminen
Kauppapuutarhaliitto ry Kukkien ja vihannesten menekinedistäminen
Kauppapuutarhaliitto ry Kukkien menekinedistäminen Tuloksia alkuvuodelta 2010
Kauppapuutarhaliitto ry Kukkien menekinedistäminen Tuloksia alkuvuodelta 2010
Kauppapuutarhaliitto ry Kukkien ja vihannesten menekinedistäminen 2010: kasvihuonevihannekset •sesonkipainotus •uusi lähestymistapa •kohteeksi nuoret aikuiset •ruoka tunneruoka, asenne •uudet mediat ja menetelmät
Kauppapuutarhaliitto ry Kukkien ja vihannesten menekinedistäminen 2010: kasvihuonevihannekset • maalis-huhtikuu:kurkku • touko-kesäkuu: tomaatti • heinä-elokuu: paprika • syys-lokakuu: salaatit, yrtit
Kauppapuutarhaliitto ry Kukkien ja vihannesten menekinedistäminen 2010: välineet • ytimenä aktiivinen www-sivusto • vankka bannerimainonta • kilpailut, s-postimainonta • sosiaalinen media • kampanjaesite
Kauppapuutarhaliitto ry Vihannesten menekinedistäminen 2010 Syö tunteella -kampanja,
Kauppapuutarhaliitto ry Vihannesten menekinedistäminen 2010 Syö tunteella -kampanja,
Kauppapuutarhaliitto ry Vihannesten menekinedistäminen 2010 Syö tunteella -kampanja,
Kauppapuutarhaliitto ry Vihannesten menekinedistäminen 2010 Syö tunteella -kampanja,
Kauppapuutarhaliitto ry Vihannesten menekinedistäminen 2010
Kauppapuutarhaliitto ry