Mistä on vetovoimainen kauppakeskus tehty? Nastolan kaupallisten palveluiden kehittäminen 16.2.2011.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kauppakeskuksissa tehdään paljon yhteiskunnallisesti merkittäviä isoja ja pieniä tekoja…
Advertisements

Markkinoinnin perusteet
Tiedotustilaisuus Rakennustoimisto Pohjola Oy •Vuonna 1989 perustettu perheyritys •Toiminta-alue Pirkanmaa ja Etelä-Suomi •Liikevaihto n. 35,5.
Tulosmarkat Oy 10-vuotisseminaari Tervetuloa!. 10-vuotiskavalkadi Mistä kaikki alkoi? • Tausta (DI tuotantotalous, teollisuuskokemus) • Uskallus • Oppi.
FACC´n historia •New York 1948, Helsinki 1959 •Nyt 8 jaostoa USAssa: Florida, Midwest, Minnesota, New York, Northwest, Pacific Coast, Southeast & Washington,
OSTA LÄHELTÄ – KEHITÄ KUNTAASI
Varparannan, Venejoen ja Puson kylien yhteinen ilta 27. 3
Koulutuksen avulla kasvuun Koulutustarjontaa vähittäiskaupan alalle.
Suomen Kauppakeskusyhdistys ry Kaupallisten keskusten määritelmät •Suomen Kauppakeskusyhdistys on määritellyt kaupallisten keskusten käsitteet nimen, sisällön,
PALVELURAKENNEUUDISTUS
Paikallisuus auditoinnin näkökulmasta decomb-ryhmätapaaminen , työmuistio Panu Lehtovuori Olli Maijala.
Arjen seudullisuus Arjen seudullisuus Aija Staffans.
Asiakkuudet luovalla alalla
Kirkonkylän kaupallinen rooli?
Sähköisten palveluiden skenaariot Ennakointihanke
Viestintää ja tiedonhallintaa helposti ja tehokkaasti Olli Aro Kehittämiskonsultti – Business Development Consultant.
Kuluttajapoliittinen katsaus
XXXI Valtakunnallinen asunto- ja yhdyskuntapäivä Patrick Eriksson Kansainvälinen ekokaupunki: Sino-Singapore Tianjin EcoCity -kilpailu
ADEI Kultturivienti ja koulutus Teppo Turkki Johtaja Suomen taideyliopistojen koulutus- ja kehittämisinstituutti IADE
TULEVAISUUDEN KULUTTAJATRENDIT onko salo valmis?
Rakennetun ympäristön virikkeellisyys
Tutkimus- ja kehittämisprosesseja keväällä 2012 Heikki Hannula.
Asemaympäristöjen kehittämisen mahdollisuudet Infra 2012, Wanha Satama Mikko Silvast
Sosiologian johdantokurssi 2006 HY Sosiologian laitos prof. Pekka Sulkunen -ke Unioninkatu 40 Sali 1 - pe Unioninkatu 40 Sali 1 - Loppukuulustelu.
Tekesin organisaatio, verkosto ja budjetti. Tekes DM Kasvu- yritykset Nuoret yritykset Suuret yritykset ja julkiset organisaatiot.
Sosiaalisten vaikutusten arviointi SVA Ann Holm, Vaasan kaupunkisuunnittelu,
MITÄ MAASEUDUN ASUKAS ODOTTAA PALVELUILTA? Kuntatalo Liisa Häme
Älykäs verkostomainen kaupunki Keski-Uudenmaan kaupungin visio.
| Kaupan alan foorumi Martin sali Pertti Vikkula.
Greenest City in the World* Ratkaisuja vähäpäästöiseen Helsinkiin Tiina Merikoski Yhdyskuntasuunnittelun tutkimus ja koulutus YTK Aalto-yliopisto.
Varhainen tuki vai puuttuminen - navigointia tuen ja kontrollin ristiaallokossa Suomen perheterapiayhdistyksen syyspäivät Hotelli Scandic Rosendahl,
Suomen Kauppakeskusyhdistys ry Missio Suomen Kauppakeskusyhdistys ry on kauppa- ja ostoskeskusten järjestö, jonka toiminnassa omistajat, kauppa, palvelut,
Helsinki Region Centre of Expertise Tools for Regional Development and Co-operation Mikko Juntunen Culminatum Ltd Oy
Liikuntaviraston koulutuspäivä
Eviva-hanke Vertaistukea ja voimaa ryhmätoiminnoilla päivät Sanna Forsell Ikääntyvien ja iäkkäiden Hankekoordinaattori, Eviva-hanke Turun kaupunki,
Ympäristöministeriö / Katri Tulkki / Kauppa yhdyskuntien kehityksessä1 Palvelurakenteen kehittämisen työkaluja.
1 AD – ryhmä ja johtoryhmä Asiantuntijana markkinoinnin professori Hannu Kuusela.
Medioiden historia ja nykykehitys ma 10. ja : 10-12, F133; ti 11. ja : 11-14, F416 viikko 41 ma-ti Medioiden historia viikko 42.
SYKE projekti. Missä mennään? Partnership agreementit roikkuvat vielä Raportointi loppusuoralla, jotain puuttuu vielä Palkkaukset ja suunnittelu.
Anna Hirsikoski Projektiässät Korkeakouluopiskelijoiden valmennuskurssi, jossa opiskelijat kerryttävät projektinhallintaosaamista oikean asiakasprojektin.
Pohjois-Suomen paikallishistoria
Suomen tieteellisen kirjastoseuran Kirjastosihteerien työryhmä järjestää Asiakaspalvelupäivä - teemana muutos Helsinki, Projektipäällikkö Kristina.
Johdatus viestintään, viimeinen teema: kooste Leif Åberg syksy 2003.
Ratikasta innovaatioalusta idea kehitetty Peloton Tampere -työpajassa maaliskuussa 2012 Työpajan järjestivät ECO2 & Demos Helsinki,
Pekka Aula Topiantti Äikäs
Erikoiskauppa Rakokivessä Osta läheltä – kehitä kuntaasi seminaari Mervi Lilja Liikkeenharjoittaja Nastolan Kirja ja Lelu
Customer projects integrated within curriculum at Media Engineering programmes Erkki Rämö EVTEK University of Applied sciences R&D Seminar Case:
Kestävän kehityksen ja ympäristökasvatuksen didaktiikka Mauri Åhlberg FLS Biologian ja kestävän kehityksen didaktiikan professori Helsingin yliopisto.
VliSS-virtual laboratory in survey sampling Risto Lehtonen Jyväskylän yliopisto Matematiikan ja tilastotieteen laitos TieVie-seminaari Jyväskylä.
Mitä yhdyskunta- ja kaupunkisuunnittelu on?
Laajasaloon vetovoimainen uuden ajan lähikauppakeskus! yliopistotutkija, dosentti Pasi Mäenpää blogs.helsinki.fi/lahioostarit.
Vakiintuneet kustantajat ja uudet yrittäjät OA-monografiamaailmassa
SPINN - Project SPeed in INNovation ecosystem Kick off seminar - Brainstorming Workshop on the themes of interest - results Minna Takala Value.
Tommi Mäkynen Arkkitehti, tutkija ”Better City Better Life?” Kaupunkisuunnittelu tämän päivän yhteiskunnallisessa kontekstissaan.
Examples of succesful LEADER implementation and good practices Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahasto: Eurooppa investoi maaseutualueisiin.
Kerrostaloasumisen uusi aika YIT Oyj | Pekka Helin |
Jäsensegmentointi Aikataulu 9:30 Kohderyhmien tarpeisiin vastaava ydintoiminta Kiril Häyrinen, erityisasiantuntija, SOSTE 9:45 ”Jäsen 360”
Yläkouluakatemia 8 lk. Keskittyminen. Perusteet Urheilijan tulee pystyä sulkemaan suorituksen kannalta epäolennaiset sisäiset ja ulkoiset tekijät pois.
Kilpailuun valmistautuminen
Major practical purposes Forms of research knowledge
Tervetuloa Tietojenkäsittelytieteen laitokselle
Timo Kopomaa Avoin yliopisto 2016
Lahti-Nastola axis Linda Toivonen & Juho Ylen
Iina Taari Kaisa Granqvist
TornioHaaparannalla on yhteinen, kaupunkien vuonna 1999 hyväksymä Visio Se on ollut johtotähtenä ja suureksi hyödyksi kaupunkien strategiatyössä.
Cultura Yhdistävä tekijä
Majoituspalvelun ostopäätökseen vaikuttavat tekijät Turun Osuuskaupan hotelleissa Opinnäytetyö, Hanne-Mari Tuike, Turun ammattikorkeakoulu.
Mitä kunta tekee tulevaisuudessa?
Kartta tutkimusmenetelmien maastosta
2.2 Tutustutaan rakennuspaikkaan
Esityksen transkriptio:

Mistä on vetovoimainen kauppakeskus tehty? Nastolan kaupallisten palveluiden kehittäminen

MISTÄ SEN TUNTEE? Kauppakeskuksen vetovoimatekijät Identiteetti – Erottautuminen – Yhteisöllisyys – Yllätyksellisyys – Turvallisuus – Tilat ja paikat – Saavutettavuus Ihmisvilinää. Katuseurallisuutta. Keskustan vetovoima = kauppojen vetovoima

MITEN SIINÄ OIKEIN KÄVI ? Kaupallisten keskusten rappeutuminen * taloudelliset – väestön sosiotaloudellinen asema, kilpailun kiristyminen * fyysiset – rakennusten vanheneminen * toiminnalliset – teknologian muuttuminen, vanha kaava vs. uudet vaatimukset * kitkatekijät – rikollisuus, ympäristön saastuminen

MISTÄ SE ON TEHTY? Vetovoimaisen kauppakeskuksen anatomiaa * monipuolinen palvelutarjonta * hoidettu ympäristö * turvallinen liikenne * taide, tapahtumat, puistot Näyteikkunat, julkisivut (shopfrontit) Dynaaminen trio: Viihde. Ruokailu. Vähittäiskauppa.

KUNNAN IDENTITEETTIPISTE • Vappu. Uusi vuosi. Vallankumous • Pääkatu – toiminnallinen keskipiste Näe ja tule nähdyksi. Kommunikaation välittäjä. Yhteisöllinen kaupunkikulttuuri: kaupallinen ja imagollinen keskipiste yhdessä.

KAUPPAKESKUKSEN IDENTITEETTI JA IMAGO Identiteetti = paikallistunne Imago = yleinen mielikuva Jokaisessa kunnassa, keskuksessa on jotain ainutlaatuista. *historialliset rakennukset *paikalliset traditiot *paikat ja merkitykset *asukkaiden sitoutuminen (vrt. kaupunkisuunnittelu)

TILAN TUNTU; Sense of Place - kapea, korkea ja sulkeutunut rakennusten korkeus vs. avoin tila - paljon rakennuksia, ilmeeltään poikkeavia - katutilarakenne: mitä on rakennusten välissä, millä mittakaavalla

LIIKENNE SUJUMAAN Parkkipaikka, katujärjestelyt, bussipysäkki – keskuksen saavutettavuus on yksi tärkeimmistä valintakriteereistä. • Ei todellinen sijainti eikä välimatka – mielikuva. Vrt. Tuuri Tutkimus: asiakasvirrat suurimpia kävelykaduilla. Jalankulun suosiminen – kuluttaja kauemmin keskustassa, useimmissa kaupoissa.

KESKITÄ JA KEHITY Toimialojen keskittyminen (vrt. kirjakaupat, antiikkiliikkeet) • poistaa epävarmuutta • lisää valinnanvaraa (tuoteinformaation etsintäkustannukset) • säteilee myös muihin toimialoihin Pankit, apteekit, postit, vakuutusyritykset...

MYSTEERI NIMELTÄ KULUTTAJA Valintapäätökseen vaikuttaa mielikuva kaupasta, ei kaupan todellinen ominaisuus. • = lähin kauppapaikka ei ole välttämättä se suosituin Valintaan vaikuttavat * kaupan ominaisuudet (tuotevalikoima) * demografiset tekijät (ikä) * psykografiset tekijät (maku)

SHOPPAILUN LOGIIKKAA “Elämyksellistä liikkumista keskustoissa tai kaupallisissa keskittymissä.” Shoppailu on vapaa-ajan viettämistä, ostos ei aina päämäärä. Shoppailu vaatii ihmisvilinän vapautta ja yksityisyyttä. Shopentainment – tavarantarjoamisesta elämysten tuottamiseen, heräteostokset

MITÄ TEHDÄ NASTOLASSA? Keskustayrittäjien harmoninen tunnistettavissa oleva kokonainen imago Sähköinen ja sosiaalinen media Elämyksellisyys: yllätyksellisyys Paikallinen tuotanto – omaleimaisuus Tarjonnan monipuolisuuden vaatimus – maltillinen ketjuuntuminen Asumisen lisääminen keskustassa Keskustan ja koko kunnan viestinnän synkronia Keskustan oma asiakasuskollisuusjärjestelmä Markkinointiviestinnän ja tapahtumien yhteistyö

LÄHTEET JA KIRJALLISUUTTA Arppe, Milja (2005) Vetovoimainen kaupunkikeskusta. Talousmaantieteen pro gradu -tutkielma. Turun kauppakorkeakoulu: Turku. A Tale of Three Cities. What makes for a Successful City Centre (1996) The National Retail Planning Forum, Peter Shearman Associates: London. Bohl, Charles C. (2003) Place Making. Developing Town Centers, Main Streets, and Urban Villages. 2. Printing. Urban Land institute: Washington D.C. Brown, Stephen (1992) Retail Location: A Micro-Scale Perspective. Ashgate Publishing Limited: Aldershot. Hartshorn, Truman A. (1992) Interpreting the City: An Urban Geography. 2nd edition. John Wiley & Sons, Inc.: New York. Heikkilä, Mikko (2005a) Kauppaa ja kaupunkielämää keskustoissa. Esitelmä Kauppa ja elinympäristö -neuvottelupäivillä Ympäristöhallinto: Helsinki. Marjanen, Heli (1993) Store Location and the Mystery of Consumer Spatial Behaviour. Competition between Downtown Shopping Areas and Out-of-town Shopping Centres as a Special Case. Sarja D-4:1993. Turun kauppakorkeakoulu: Turku. Mäenpää, Pasi (2005) Narkissos kaupungissa. Tutkimus kuluttaja-kaupunkilaisesta ja julkisesta tilasta. Tammi: Helsinki. New Life for Smaller Towns. A Handbook for Action (1999) Urban and Economic Development (URBED): London.. The Impact of the Large Foodstores on Market Towns and District Centres. (1998) Department of the Environment, Transport and the Regions (DETR), The Stationery Office: London. Vaittinen, Risto (1993) Erikoiskaupan kilpailullisuus. Julkaisuja 12/1993. Kuluttajatutkimuskeskus.