Alustavaa tietoa – HUOM! Ei sido tilaajaa PTM-hankinta 2020 Alustavaa tietoa – HUOM! Ei sido tilaajaa 4.12.2018
Tekniikasta ja datasta PTM-mittauksissa siirrytään tien poikkisuuntaisen profiloinnin osalta pistelasertekniikasta skannaavaan ”jatkuvaa” poikkiprofiilia tuottavaan tekniikkaan. Poikkiprofiilista: perinteisiä (urat, sivukaltevuus) sekä uusia (uran leveys AASHTO pp-69, uran pinta-ala, vasemman ja oikean uran välinen etäisyys) tunnuslukuja 1m intervallilla. Pituusprofiileista: uusi ajoneuvodynamiikkaan perustuvat RIDE-epätasaisuustunnusluvut 10m intervallilla sekä perinteinen IRI 100m intervallilla. Pituusprofiilit mitataan nykyiseen tapaan pistelasertekniikalla. RIDE-tunnuslukujen laskenta pohjautuu nykyisellään 5 pituusprofiilia/pyöräura. MPD:n tarpeellisuus on harkinnassa. Mittausjärjestelmän tarkkuusvaatimukset kerrotaan tarjouspyynnössä. Pohjautuvat ainakin osittain EN-standardeihin (13036-5, 13036-6 ja 13036-8) tai niiden viimeisimpiin luonnoksiin. Lisäksi huomioidaan tutkimuksen https://www.vti.se/en/Publications/Publication/new-technology-for-road-surface- measurement_1192178 suositukset Datan toimitus tulevaan Väyläviraston uuteen tiestötietojärjestelmään (VELHO) Data toimitetaan koordinaattipohjaisena, tien keskilinjaan sidottuna (ei siis enää tieosoitteeseen sidottuna) 5.11.2018
Very basics of the required technique and data Transversal profiling: moving from point lasers to continuous profiles producing scanning technique . Traditional (rutting, ridge height, crossfall) and (rut width AASHTO pp-69, area etc.) paramteres calculated in 1m interval. Definitions of new parameters will be ready soon and published. Longitudinal profiling: will be still measured with point lasers. Introducing new vehicle dynamics based driving comfort parameters – so called RIDE-unevenness model. Ride requires 5 longitudinal profiles/wheel path Ride: 10m interval, IRI 100m interval Definition document of RIDE-model will be delivered to dialogue partners. MPD – still open Final requirements for measuring system and data will published in call for tender. Based on (at least partly) EN-standards or draft standards (13036-5, 13036-6 ja 13036-8). Also the recommendations of research https://www.vti.se/en/Publications/Publication/new-technology-for- road-surface-measurement_1192178 will be noticed. Data will be delivered to FTA’s upcoming new Road information system (VELHO) Data will be delivered with coordinates (not tied to road addressing system anymore – could be used as meta-information) 5.11.2018
Sopimusmalli ja määrät Sopimus alkaa 2020, kesto 4v + 2v optio Mittausmäärä 35 000 – 42 000 kaista-km/v. Nykyisillä mittausmäärillä jako urakoiden kesken olisi: Aikataulu: tarjouspyyntö (tammikuu) tarjoukset ja ratkaisu (maaliskuu/huhtikuun alku) aiesopimus VTI-testit/Ruotsi (elo/syyskuu) Sopimukset (joulukuu) Urakka 1 Urakka 2 5.11.2018