OPASTUSTILANTEET JA TIETOISKUT Tehtävänanto ja taustaa Tehtäväpohja: Soili Fabritius 2008
Tavoitteena havainnollinen, värikäs, ytimekäs opetushetki tai tietoisku (pituus tarpeen mukaan…vaikkapa 2 – 12 - 20 min., ei siis laaja esitelmä, mutta joskus aktivointi / harjoittelu tai havainnollistaminen vie aikaa!) Etsikää perustiedot lähteistä. Rajatkaa aineisto, rakentakaa sisältö loogiseen järjestykseen ja kohdentakaa se juuri teidän luokallenne (mitä tiedetään ennestään?) Havainnollistakaa esitystänne (suullinen ja välineellinen havainnollistaminen)! Laatikaa jokin kuulijoita aktivoiva tehtävä, joka auttaa asian mieleen painamisessa. Vuorovaikutus kuulijoiden ja ”opettajan” välillä on opastustilanteen olennainen osa! Esitykset pidetään seuraavilla tunneilla. Jokaisen ryhmän esityksestä videoidaan pieni katkelma ryhmän omaan käyttöön.
Millainen on hyvä opastustilanne? Tiivis, epäolennaiset asiat karsittu pois Selkeästi jäsennelty Kertaa tärkeimmät kohdat toisin sanoin kuvin, taulukoin, kaavioin Hyvin havainnollistettu Vedotaan eri aisteihin Mitä muuta kuin Powerpoint??? Aktivoi kuulijoita – auttaa mieleenpainamisessa