Praktikum (4) Torstai , klo 10–12, poikkeuksellisesti: luentosali 30

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
ANTIIKIN KIRJALLISUUS (800 eKr. – 300 jKr.)
Advertisements

© R. Huttunen & H. Heikkinen 2003 Rauno Huttunen ja Hannu L. T. Heikkinen Filosofinen ihmistutkimus -kollokvio Jyväskylän yliopisto.
HIS 2 – Eurooppalainen ihminen
Estetiikka on filosofian kauneutta ja taidetta tutkiva osa-alue.
Antiikki 600 eKr.-400 jKr. Jaetaan Kreikan aikaan 600eKr.-200eKr. ja Rooman aikaan 200eKr.-400jKr. Antiikin kirjallisuus jaetaan epiikkaan, lyriikkaan.
Nukketeatteri  Miten nukketeatteri m ää ritell ää n omana erityisen ä taidelajinaan?  Tutkijat kiistelev ä t siit ä, onko nukketeatteri oma taidemuotonsa.
Keskiajan kirjallisuus
PYHIINVAELLUS VOIDELTUA SEURATEN
Uusi testamentti alkukieli kreikka 27 kirjaa
Filosofian synty Filosofia on arkipäiväisien asioiden ihmettelyä ja yliluonnollisten kysymyksien pohdiskelua. Filosofiassa argumentointi ja kyseenalaistaminen.
ANTIIKIN SUURET FILOSOFIT
Keskiaika (500 – 1500).
Otsikko Muuta. Otsikko Väliotsikko Teksti Väliotsikko Teksti Väliotsikko Teksti Väliotsikko Teksti Väliotsikko Teksti Väliotsikko Teksti Kuvat: Johan.
 vahva kirkko, kristinusko, monoteismi  ”Muista kuolevasi” (Memento mori)  tuonpuoleisuuden korostuminen.
Hy02 : Eurooppalainen ihminen
Filosofian juuret ovat antiikin Kreikassa
2.2. – 2.4. Muistiinpano- ja tehtäväkokonaisuus
USKONTO JA KULTTUURI.
MODERNIN KUVATAITEEN TYYLISUUNTIA
Tehtävänanto, otsikko, aloitus ja lopetus esseekokeessa
Vastaukset kpl 1-5 kertausmoniste 6.luokka
Mikael Agricola Mikael Agricola syntyi vuonna 1510 ja kuoli 9. huhtikuuta vuonna 1557 ja hänen kuolinpäivänsä on vakiintunut liputuspäivä. Keskiajalla.
Bysantin kulttuuri pohjautui antiikin perinteeseen, joka muokattiin
Euroopasta tuli Eurooppa noin 370 – 1500 jKr.
Satujen maailmassa Sadut ovat olleet aikaisemmin hyvinkin raakoja, ja ne oli tarkoitettu aikuisemmille lukijoille tai lasten opettaviksi pelotuksiksi.
Antiikki n. 800eaa-500jaa.. Tietoa antiikin ajasta -Antiikin aika kukoisti pääasiassa Kreikassa ja Roomassa -Koko länsimainen sivistys ja yhteiskunta.
EUROOPPALAINEN IHMINEN Keskiaika. KAHTIA JAKAUTUNUT EUROOPPA  Itä-Rooma säilyi Länsi-Rooman tuhouduttua 476  Lännessä kansainvaellusten jälkeen vain.
Bysantti antiikin perinnön jatkajana.  Byzantionista tuli Rooman pääkaupunki Konstantinopoli 300-luvulla jKr.  Vuonna 395 Rooma jakautui Länsi-Roomaksi.
Alkuperäisyys ja autenttisuus – tarinan tärkeys ”aidossa” matkailussa Prof. Johan R. Edelheim, Matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutti Voit tutustua.
Bysantti Itä-Rooma keskiajalla. Bysantin perustana Jatkoi roomalaista kulttuuria Rooman jakautuessa 395 Jatkoi roomalaista kulttuuria Rooman jakautuessa.
Ruotsin vallan ajan kirjallisuus. Ajankuvaa -Kausi alkaa ristiretkistä n ja päättyy vuoteen 1809: Suomi osaksi Venäjää -Poliittisesti, taloudellisesti.
”Novelli on kuin lyhytelokuva”
LÄNNEN KIRKKO USKONNOLLISENA VAIKUTTAJANA Luku 6 – Opetusvinkki 1.
Mikael Agricola.
Maailman kielet ja suomi
Kirjallisuus.
14. Lähi-idän uskontojen yhteiset piirteet
KESKIAJAN KULTTUURI ( ) Kristinuskon/ kirkon merkitys
TUHATVUOTINEN KESKIAIKA
Propagandan varhaishistoria (1)
ANTIIKIN KULTTUURIHISTORIAA
Kirjoitustaidon kehitys
Raamattuprojekti Dia 1. OTSIKKO Dia 6
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Neljäs etappi PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI.
Narratologia Kertovan tekstin rakenteet: a) tarina, kerronta ja teksti
Taidemusiikki ennen Sibeliusta
Kristillinen Eurooppa syntyy keskiajalla
Rooman kirkosta koko Euroopan kirkoksi
Viisauden rakastamista……
Tieteellisen ajattelun ja tieteen synty ANTIIKIN AIKANA (s )
Luterilaisuus Luterilaisuus on protestanttinen kristinusko
Kuvan avaus - Keskiaika
Kertomuksen tutkimuksen kertausta
Luterilaisuus Luterilaisuus on protestanttinen kristinusko
Romaanin historia 1700-luvulta 2000-luvulle
Alaotsikko Otsikon asettelu.
Omakohtaisen uskon ja järjen aika
Kertomuksen tutkimuksen kertausta
Kreikan praktikum IV periodi, 12.3.– (5 op; vanhat: 3 op)
Juutalaisuus ja kristinusko osana antiikin Välimeren maailmaa
Kirkkohistoria – Eurooppa & Suomi
Mikael Agricolan elämä ja teokset
Praktikum (5) Maanantai , klo 12–14, luentosali 23
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Kouvolan Yhteislyseon
Lopullinen totuus joukkoviestinnästä
Esityksen transkriptio:

Praktikum (4) Torstai 5.3.2018, klo 10–12, poikkeuksellisesti: luentosali 30 Faabelitehtäväin purku, Aisooppiset faabelit kirjallisuudenlajina ja niiden perintö, Aisopos-tekstieditio ja kriittinen apparaatti I. luettava teksti humanistikreikkaa – kertaa teksti maanantaiksi 9.4. (= valmistaudu suomentamaan)

* Μῦθοι τοῦ Αἰσώπου ἐκλεκτοί. Ἑλληνιστὶ καὶ Ῥωμαυστί. eläinfaabelit, mutta myös faabeleita, joissa vain ihmisiä ja jumalia; Aisopos joidenkin faabeleiden hahmona μῦθος, lat. fabula ’kertomus’ (fari ’puhua’) Aisopos – Aesopica – Aisooppiset faabelit faabelien juuret (genrenä) Lähi-Idässä: Mesopotamia Kreikan kirjallisuuden 1. faabeli: Hesiodos Työt ja päivät 202–12 (haukka ja satakieli) Platon: Faidon 60d, 61b: Sokrates muokkaa vankilassa faabeleita runomuotoon Aristoteles: Retoriikka 2.20.1393b8–94a9: faabelien käyttö retoriikassa, kaksi esimerkkiä (hevosen domestikaatio) Demetrios Faleronilainen kokoaa faabeleita kokoelmaksi kadonnut, mutta papyrusfragmentteja Rooma ja myöhäisantiikki Quintilianus IO 1.92.: kreikankieliset faabelit lasten/poikien ensimmäistä kirjallisuutta faabelit retorisina harjoituksina runofaabelikokoelmat: Phaedrus (latinaksi, 1. vs. jaa.), Babrios (kreikaksi) faabelikokoelmat roomalaisajalla, varhaisimmat nk. Augustana-käsikirjoituksessa Bysantti ja keskiaika, renessanssi ja uuden ajan alku Bysantin vahva eläinallegoriaperinne; keskiajan kettu-tarinat editio princeps: Aldus Manutius, Venetsia 1505 Luther käänsi faabeleita saksaksi, ”elämänviisautta”, ja Melanchthon käytti faabeleita kreikan alkeisopetuksessa ”Aisopos-elämäkerta” Suomi Johannes Gezelius vanhempi (k. 1690), Turun piispa *Fabulae Aesopi selectae Graecè & Latinè. In usum scholarum trivialium, Magni Ducatus Finlandiae editae. Cura atque impensis J. G. d. ep. Ab. Aboae excusae â Johanne Winter, anno 1669 Henrik Achrenius: 1. suomennos 1775 (Caxi neljättä kymmendä satua) * Μῦθοι τοῦ Αἰσώπου ἐκλεκτοί. Ἑλληνιστὶ καὶ Ῥωμαυστί.

Hausrath & Hunger (Teubner-editio, 1959): Käsikirjoitusten nimet, lyhenteet ja ajoitukset – seuraavalla sivulla III. Accursiana

Faabeli 193 Hausrath (= Perry 193) ”asiakommentaari”: viittaus ps-Lukianos Ὄνος (vrt. Apuleius Kultainen aasi) & Babrius 163 (= 1.36) Kriittinen apparaatti r. 1 ἤλαυνεν (ἦγεν A-käsikirjoituksessa = Augustanus Monacensis 564, 1300-luvulta)

Allegorioita: orjuuden, alistetun ihmisen (eläimen) kokemus Faabeleiden ”opetus” Promythion (promythia) – faabelin alussa, ”otsikkona” – kokoelmat järjestettiin näiden otsikoiden mukaan Epimythion (epimythia) – faabelin lopussa, usein myöhäinen lisä – epimythia sovittuu huonosti tarinaan Allegorioita: orjuuden, alistetun ihmisen (eläimen) kokemus Satuja? – useinkaan ei onnellista loppua: vahvemman ”oikeus”, elämän pakkorajat Eläinten inhimillistäminen, kotieläimet vs. villieläimet Fiktiivisiä kertomuksia – antiikin kirjallisuudessa fiktio, sepitetyt kertomukset, valtaavat alaa vasta myöhäisantiikissa (sitä ennen varioitiin myyttejä) (lat. fictio ’muokkaaminen’ < fingo ’muokata, koristaa, pettää’)

I Teksti: humanistikreikkaa, Rostock 1603 kertauskuulusteluun 3.5. Johannes Caselius: ”Yliopistojen ylistys”, teoksessa Säälittävä tulos eli Helmstedtin yliopiston säälittävä tila, 1604 olla-verbin optatiivi + ἄν kivityyli (engl. lapidary style) ὁπλοδήχη ei LSJ