Luku Kirkko menettää otteensa s.106–110

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Uusi aika.
Advertisements

Kalmarin unioni.
Suuret aatteet 1800-luku.
LUTERILAIN EN KIRKKO -Yksi ns. suurista kirkoista -Protestanttinen kirkko -Maailmalaajuisesti n. 65 miljoonaa luterilaista -Ei yhtenäistä johtajaa tai.
» Venäjän kaksijakoisuus: rikkaat ja köyhät » Huono sotamenestys » Epäluottamus hallitsijaa kohtaan » Nälkä ja puute » Vaikutusmahdollisuuksien puute.
Mikael Agricola Mikael Agricola syntyi vuonna 1510 ja kuoli 9. huhtikuuta vuonna 1557 ja hänen kuolinpäivänsä on vakiintunut liputuspäivä. Keskiajalla.
Hyvinvointivaltiomallit
Tiedon vallankumous ja uusi maailmankuva
EUROOPPALAINEN IHMINEN Keskiaika. KAHTIA JAKAUTUNUT EUROOPPA  Itä-Rooma säilyi Länsi-Rooman tuhouduttua 476  Lännessä kansainvaellusten jälkeen vain.
EUROOPPALAINEN IHMINEN ITSEVALTIUS BAROKKI ROKOKOO.
KIRKOT JA VALTIO Luku 17 – Ydinsisältö. Uskontojen merkitys valtion kannalta merkittäviä yhteiskunnallisia vaikuttajia tuottavat myös sosiaali- ja terveyspalveluja.
Bysantti antiikin perinnön jatkajana.  Byzantionista tuli Rooman pääkaupunki Konstantinopoli 300-luvulla jKr.  Vuonna 395 Rooma jakautui Länsi-Roomaksi.
REFORMAATIO UE2 LAJM.
IHMINEN, YMPÄRISTÖ JA KULTTUURI Uusi aika koittaa: siirtomaat ja kansainvälinen kauppa.
Katolinen kirkko. Historia ja faktat Katolinen kirkko syntyi vuonna 1054, kun kristityt jakaantuivat katolilaisiin ja idän ortodokseihin. Katolilaisen.
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 8. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
Konservatismin, nationalismin ja liberalismin vaikutuksia.
Bysantti Itä-Rooma keskiajalla. Bysantin perustana Jatkoi roomalaista kulttuuria Rooman jakautuessa 395 Jatkoi roomalaista kulttuuria Rooman jakautuessa.
Luterilainen kirkko Luterilaisuus. Reformaatio Uskonpuhdistus.
MODERNISAATIO JA KIRKOT - UUDET AATTEET JA YHTEISKUNNALLISET MUUTOKSET AIHEUTTIVAT HAASTEITA KIRKOILLE 1700-LUVUN LOPULTA LÄHTIEN.
Oppi, sakramentit, rukoukset, Jumalanpalvelus ja seurakunnan toiminta
BAROKKI ITSEVALTIUDEN JA VASTAUSKONPUHDISTUKSEN ILMENTÄJÄNÄ
Pirstoutunut kristikunta ja uusi maailmankuva
Luku Nykyihmisen sukupuu, s. 14–19
Kristinusko nykyajalla
Jesuiitat Jesuiittaveljestö.
17. Kristinusko leviää lähetystyön ja siirtolaisuuden mukana
Aineisto on vapaasti muokattavissa
IHMINEN, YMPÄRISTÖ JA KULTTUURI
TUHATVUOTINEN KESKIAIKA
Mitä tiedät Afrikan uskonnollisesta tilanteesta?
ARKTISET KULTTUURIT Sivut 162171
1960-LUVUN PROTESTI: HIPEISTÄ KANSALAIS-OIKEUKSIIN
Suomalaisten uskonnollisuus
REFORMAATIO eli uskonpuhdistus (kpl 8)
Uskonpuhdistuksen vuosisata 1500-luku
1500-LUVUN USKONPUHDISTUS = REFORMAATIO
Aneet ja kiirastuli Markus ja Rasmus.
Ruotsi –Suomen uskonpuhdistus
ANGLIKAANINEN KIRKKO - Syntyaika ja –paikka: 1500-luvulla Englannissa reformation seurauksena - Kannattajamäärä: n. 80 miljoonaa; Suomessa n Levinneisyys:
Uskonpuhdistuksen vuosisata 1500-luku
KRISTINUSKO kpl 8.
Kristillinen Eurooppa syntyy keskiajalla
SUOMEN AUTONOMINEN ASEMA
LUTERILAISEN KIRKON SYNTY
KRISTINUSKON LEVIÄMINEN JA HAJAANTUMINEN
Luku Nuori tasavalta, s. 102–106
SIIRTOMAAVALLAN PURKAUTUMINEN
KANSAINVÄLINEN YHTEISTYÖ
Suomen historian käännekohtia
Katolinen kirkko Euroopan valtiaana
Protestanttiset kirkot
Reformoidun ja anglikaanisen kirkon synty
Luterilaisuus Luterilaisuus on protestanttinen kristinusko
Kristinusko 1900-luvulla - v.1917 Venäjän vallankumous ja ateistinen Neuvostoliitto vaikeuttivat ortodoksisen kirkon asemaa - vastaava tilanne Kiinassa.
Reformoitu kirkko eli kalvinismi
Luterilaisuus Luterilaisuus on protestanttinen kristinusko
KPL 8. REFORMAATIO Martti Luther (1483 – 1546)
Martti Luther ( ) Martti Luther ( )
Luterilaisen kirkon synty
Katolinen kirkko (= yleinen, yleismaailmallinen)
Martti Luther (1483 – 1546) - syntyi Eislebenissä kaivosmiehen pojaksi
4. Luterilainen kristillisyys
Taistelu Suomesta.
III VÄLIMERI ANTIIKIN AIKANA kuvanavaus
Kirkkohistoria – Eurooppa & Suomi
Luku 12 – Raamattu kulttuurin kirjana
Mikael Agricolan elämä ja teokset
VERSAILLES`n RAUHA 1919.
Esityksen transkriptio:

Luku Kirkko menettää otteensa s.106–110 Aineisto on vapaasti muokattavissa. Sen jakaminen eteenpäin on kielletty. USKONPUHDISTUS Luku Kirkko menettää otteensa s.106–110 Martti Lutherin muotokuva.

Katolisen kirkon kritiikki Myöhäiskeskiajalla katolinen kirkko joutui yltyvän arvostelun kohteeksi. Katolinen kirkko pyrki uudistumaan sisäisesti, ja se yritti estää uudistusmielisten teologien ajatusten julkistamisen. Monet Euroopan hallitsijat suojelivat protestanttisia teologeja. Kirjapainotekniikka mahdollisti esimerkiksi Martti Lutherin ja Erasmus Rotterdamilaisen kirjoitusten tehokkaan leviämisen. Lutheria ja Erasmus Rotterdamilaista voidaan pitää renessanssihumanisteina, koska heidän teesinsä perustuivat alkuperäisen kreikankielisen Raamatun tutkimukseen ja omakohtaisiin havaintoihin katolisen kirkon epäkohdista. Erasmus Rotterdamilaisen muotokuva.

Läntisen kristikunnan jakautuminen Protestanttisten oppien leviäminen johti ennen pitkää väkivaltaisuuksiin ja Euroopan valtioiden välisiin uskonsotiin. Paavi ja keisari ryhtyivät sotimaan Pohjois-Saksan protestanttisia ruhtinaita vastaan. Katolinen Ranska, Hollanti, Tanska ja Ruotsi liittyivät Saksan sotiin ja tukivat protestantteja. Westfalenin rauhan myötä Eurooppa jakautui katoliseen etelään ja protestanttiseen pohjoiseen. Uskonnollinen jakautuminen merkitsi pitkällä tähtäimellä myös laajempaa kulttuurista eriytymistä, joka on yhä näkyvissä Euroopassa. Gerard Terborchin Westfalenin rauha (1648).