Soitesta uuteen maakuntaan Sote-näkökulma maakuntauudistukseen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
Advertisements

Parempi Arki Väli-Suomen toiminnallinen sote-integraatio -kehittämishanke Hallinnoija Etelä-Pohjanmaan shp hankejohtaja Erja Oksman, ylilääkäri.
Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
Terveyden edistämisen asiantuntemus sote –uudistuksessa. Kuntajohdon kysely ja TEAviisari Terve Kunta –verkostotapaaminen Helsinki Osastojohtaja.
Innovatiiviset hankinnat vauhdittamaan SOTE-kehitystä Kansliapäällikkö Päivi Sillanaukee STM, Meritulli.
Johtaja Leila Helaakoski Pohjois-PohjanmaanTE-keskus EAKR-seurantakomitea
Kanta-Hämeen Sote III Ajankohtaiskatsaus Kanta-Hämeen alueverkosto Jukka Lindberg Projektipäällikkö Hämeen liitto Hämäläisten hyväksi – Hämeen.
Kulttuurilautakunta /Tarja Saarelainen 1 Transmodernin julkisen hallinnon tilaaja - esimerkkinä kulttuurilautakunta Fokus tehokkuuden, tuottavuuden.
Arjen turvan toimintamalli
Yhteistyösopimuksen laadinta
Järjestöjen osallisuus sote- ja maakuntauudistuksen valmistelussa
Sote-uudistuksen nykyvaihe
#meidänkeskipohjanmaa Tiina Harjunpää
Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus
Matkalla Meijän maakuntaan Maakuntavaltuusto
Päijät-Hämeen alueverkosto
Maakuntauudistus Pohjois-Karjalassa
Sote-uudistuksen tilannekatsaus
Liikenteen näkymiä Pohjois-Karjalassa vuoteen 2040
Maakunnallinen näkökulma
Sote- ja aluehallintouudistus sekä itsehallintoalueiden perustaminen
Tietopaketti 7: Vuodeosasto- ja sairaalahoito
Datan avaamisen ohjeistus
Pohjois-Karjalan vapaaehtoistoiminnan verkosto
Jokaisella organisaatiolla oli oma toimintakulttuuri.
OTE maakunnassa –polut kuntoon Polut hoitoon ja kuntoutukseen (OTE7) Kainuu Susanna Mikkonen, Minna Mäkäräinen.
Kuntauudistushankkeiden tilannekatsaus ja aikataulu
Kuntoutuksen kuumat perunat
Maakuntatalouden simulointi
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Oma tupa, oma lupa - Kotona asuvan ikääntyvän itsemääräämisoikeuden tukeminen palveluilla Keski-Suomen hankesuunnitelma vanhuslain toimeenpanoon varattuun.
Maakuntakierros -ETELÄ-SAVO UUDISTUKSENMYLLERRYKSESSÄ?
Maakuntahallituksen puheenjohtaja
Sosiaalihuollon ammattihenkilöiden valvontaa 1. 3
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Risto Kuronen Vastuuvalmistelija
Pohjois-Savon kuntien tilinpäätökset 2017
Ehdotus: sote-viestinnän strategiset painotukset 2017
Etelä-Savon maakuntaliitto
Osaamisperusteisuuden ja asiakaslähtöisyyden edistäminen / Ratkaisujen hakeminen kokeilutoiminnalla, ml. digitaalisuus
Alueellinen yhteistyö hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
Maakunta- ja sote-uudistus - ajankohtaiskatsaus
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
LAPIN Maakunta-akatemia
Tarja Myllärinen Johtaja, sosiaali ja terveys Kuntaliitto
Taloustorstai Kuntaliiton kysely hallitusohjelman ja kehyspäätöksen vaikutuksista kuntatalouteen SÄÄSTÖKYSELY Mikko Mehtonen.
Pohjois-Pohjanmaan maakuntauudistuksen valmistelun tilannekatsaus
Päätösten lapsivaikutusten arviointi
Tarkastuslautakunnan vpj. Maija Anttila
Keski-Pohjanmaan osatyökyisille tie työelämään
Erityisasiantuntija Nella Savolainen, THL
Rakennerahastot maakuntien strategioiden toteutuksessa Case Etelä-Savo
Kuntien ja kuntayhtymien toimintamenojen
Päijät-Hämeen maakunta- ja sote-uudistus
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
Pohjois-Karjalan maakunta- ja soteuudistus Pekka Kuosmanen
Esityksen nimi / Tekijä
Valtakunnallisen valmistelun tilanne järjestönäkökulmasta
Pohjois-Karjalan maakunta- ja soteuudistus
SDP:n linjaukset sote-valmisteluun
POTKA-verkoston arviointi - kyselyn tulokset
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Kys. 8. Maakunnan talouden ohjaus perustuu erityisesti maakuntalakiin ja maakuntien rahoituslakiin. Ohjaavatko maakuntien rahoitusmalli ja maakuntalain.
Yhdistyksen liikuntatoiminnan arviointi ja kehittäminen
PoSoTellen kohti tulevaisuutta
Kuntoutusuudistus - miten tästä eteenpäin
Järjestötieto muutoksessa
Ajankohtaiskatsaus kasvupalveluihin
Potilas- ja kansanterveysjärjestöjen näkökulma lääkejakelun kehittämiseen Etusivuvaihtoehto 1.
Sosiaali- ja terveysministeriön maksuasetus kansallisista tietojärjestelmä-palveluista Jari Porrasmaa erityisasiantuntija.
Esityksen transkriptio:

Soitesta uuteen maakuntaan Sote-näkökulma maakuntauudistukseen 23.6.2016 Toimitusjohtaja Ilkka Luoma

Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymä Soite Yhdistää Keski-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin jäsenkuntien (10 kpl) sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut yhteen organisaatioon 9 täysjäsentä ja 1 osajäsenkunta (Reisjärvi) Aloittaa toimintansa 1.1.2017 Yhdistää uudella tavalla sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut ja toteuttaa aidon toiminnallisen integraation Organisaatiomalli valmis, päätöksentekoelimet aloittaneet toimintansa Soiten toiminta voidaan toiminnallisesti siirtää Keski-Pohjanmaan maakunnalle vuoden 2019 alusta => merkittävä osa Keski-Pohjanmaan maakuntauudistuksesta sosiaali- ja terveydenhuollon osalta on jo tehty 11.11.2017

11.11.2017

11.11.2017

Hallituksen linjaukset 7.11.2015 11.11.2017

Hallituksen linjaukset 7.11.2015 11.11.2017

11.11.2017

11.11.2017

11.11.2017

11.11.2017

11.11.2017

11.11.2017

11.11.2017

Terveydenhuoltolaki, päivystysasetus ja VNA ESH keskittämisestä lausunnolla 10.9. saakka 11.11.2017

Valinnanvapaus säilyy ! Eri lähteistä saatujen tietojen mukaan maakuntajakoa ei muuteta ilman kuntien valtuustotason päätöksiä. Kruunupyyn ja Reisjärven kuntien sote-palveluiden tulevaisuus? Valinnanvapaus säilyy ! 11.11.2017

v 11.11.2017

11.11.2017

11.11.2017

11.11.2017

11.11.2017

11.11.2017

http://www.sitra.fi/julkaisut/Selvityksiä-sarja/Selvityksia113.pdf 11.11.2017

Keski-Pohjanmaan maakuntauudistuksen keskeiset tavoitteet soten näkökulmasta Kaavamaisen erikoissairaanhoidon keskittämisen sijaan järkevä työnjaosta sopiminen Pohjois-Suomen yhteistyöalueen ESH toimijoiden kesken Kirurgian kategorinen keskittäminen ei ole järkevää Päivystävän sairaalan tulevaisuuden turvaaminen Sosiaali- ja terveydenhuollon integraatio on järjestämisen ja rahoittamisen lisäksi myös palvelutuotannon integraatiota Yhtiöittämisvelvoitetta ja valinnanvapausmallia on syytä vielä arvioida uudelleen kriittisesti ja pyrkiä lausunnoilla vaikuttamaan valtakunnan tason lakivalmisteluun Ensihoidon ja pelastustoimen palveluiden järjestämisvastuu on tarkoituksenmukaista olla 18 maakunnalla Soiten toimintakautena vuosina 2017-2018 sote-palveluiden vaikuttavuuden ja kustannustehokkuuden parantaminen siten, että valinnanvapaus ja valtion rahoitusmalli (raamibudjetti) ei aiheuta uhkaa julkiselle palvelutuotannolle eikä Keski-Pohjanmaan maakunnan itsenäisyydelle tulevaisuudessa 11.11.2017

Keski-Pohjanmaan maakuntauudistuksen keskeiset tavoitteet soten näkökulmasta Järjestämisen ja tuottamisen eriyttämis-vaatimuksesta huolimatta ei ole järkevää tehdä kovin raskasta hallinnollista rakennetta Keski- Pohjanmaan maakunnan kokoiseen maakuntaan Sitran palvelupaketti-malliin perehtyminen järjestäjä-työkaluna Kruunupyyn ja Reisjärven tilanteen selkiyttäminen KPKS tuottaa n. 25% palveluistaan oman maakuntansa ulkopuolelle (enemmänkin, jos Reisjärveä ja Kruunupyytä ei lasketa omaan maakuntaan kuuluviksi) => valinnanvapaus ja valtion rahoitusmalli edellyttää palveluiden tuotteistamisen ja mallin palveluiden ostamisen ja myymisen toteuttamiseksi maakuntien välillä Sisäinen vs. ulkoinen asiakkuus 11.11.2017

Keski-Pohjanmaalla on hallittavissa oleva, toimiva ja tarkoituksenmukainen sote-kokonaisuus Aitoa yhteistyötä oikeassa koossa 11.11.2017

Kiitos! 11.11.2017

11.11.2017