Soitesta uuteen maakuntaan Sote-näkökulma maakuntauudistukseen 23.6.2016 Toimitusjohtaja Ilkka Luoma
Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymä Soite Yhdistää Keski-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin jäsenkuntien (10 kpl) sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut yhteen organisaatioon 9 täysjäsentä ja 1 osajäsenkunta (Reisjärvi) Aloittaa toimintansa 1.1.2017 Yhdistää uudella tavalla sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut ja toteuttaa aidon toiminnallisen integraation Organisaatiomalli valmis, päätöksentekoelimet aloittaneet toimintansa Soiten toiminta voidaan toiminnallisesti siirtää Keski-Pohjanmaan maakunnalle vuoden 2019 alusta => merkittävä osa Keski-Pohjanmaan maakuntauudistuksesta sosiaali- ja terveydenhuollon osalta on jo tehty 11.11.2017
11.11.2017
11.11.2017
Hallituksen linjaukset 7.11.2015 11.11.2017
Hallituksen linjaukset 7.11.2015 11.11.2017
11.11.2017
11.11.2017
11.11.2017
11.11.2017
11.11.2017
11.11.2017
11.11.2017
Terveydenhuoltolaki, päivystysasetus ja VNA ESH keskittämisestä lausunnolla 10.9. saakka 11.11.2017
Valinnanvapaus säilyy ! Eri lähteistä saatujen tietojen mukaan maakuntajakoa ei muuteta ilman kuntien valtuustotason päätöksiä. Kruunupyyn ja Reisjärven kuntien sote-palveluiden tulevaisuus? Valinnanvapaus säilyy ! 11.11.2017
v 11.11.2017
11.11.2017
11.11.2017
11.11.2017
11.11.2017
11.11.2017
http://www.sitra.fi/julkaisut/Selvityksiä-sarja/Selvityksia113.pdf 11.11.2017
Keski-Pohjanmaan maakuntauudistuksen keskeiset tavoitteet soten näkökulmasta Kaavamaisen erikoissairaanhoidon keskittämisen sijaan järkevä työnjaosta sopiminen Pohjois-Suomen yhteistyöalueen ESH toimijoiden kesken Kirurgian kategorinen keskittäminen ei ole järkevää Päivystävän sairaalan tulevaisuuden turvaaminen Sosiaali- ja terveydenhuollon integraatio on järjestämisen ja rahoittamisen lisäksi myös palvelutuotannon integraatiota Yhtiöittämisvelvoitetta ja valinnanvapausmallia on syytä vielä arvioida uudelleen kriittisesti ja pyrkiä lausunnoilla vaikuttamaan valtakunnan tason lakivalmisteluun Ensihoidon ja pelastustoimen palveluiden järjestämisvastuu on tarkoituksenmukaista olla 18 maakunnalla Soiten toimintakautena vuosina 2017-2018 sote-palveluiden vaikuttavuuden ja kustannustehokkuuden parantaminen siten, että valinnanvapaus ja valtion rahoitusmalli (raamibudjetti) ei aiheuta uhkaa julkiselle palvelutuotannolle eikä Keski-Pohjanmaan maakunnan itsenäisyydelle tulevaisuudessa 11.11.2017
Keski-Pohjanmaan maakuntauudistuksen keskeiset tavoitteet soten näkökulmasta Järjestämisen ja tuottamisen eriyttämis-vaatimuksesta huolimatta ei ole järkevää tehdä kovin raskasta hallinnollista rakennetta Keski- Pohjanmaan maakunnan kokoiseen maakuntaan Sitran palvelupaketti-malliin perehtyminen järjestäjä-työkaluna Kruunupyyn ja Reisjärven tilanteen selkiyttäminen KPKS tuottaa n. 25% palveluistaan oman maakuntansa ulkopuolelle (enemmänkin, jos Reisjärveä ja Kruunupyytä ei lasketa omaan maakuntaan kuuluviksi) => valinnanvapaus ja valtion rahoitusmalli edellyttää palveluiden tuotteistamisen ja mallin palveluiden ostamisen ja myymisen toteuttamiseksi maakuntien välillä Sisäinen vs. ulkoinen asiakkuus 11.11.2017
Keski-Pohjanmaalla on hallittavissa oleva, toimiva ja tarkoituksenmukainen sote-kokonaisuus Aitoa yhteistyötä oikeassa koossa 11.11.2017
Kiitos! 11.11.2017
11.11.2017