Hyödynnetään avointa, omaa ja yhteistä tietoa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Advertisements

Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK), Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja Kemianteollisuus ry Kirsi Levä I Turvallisuusosaamisen kehittäminen.
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurit Verkostoryhmän työskentelyn käynnistyminen Anne Kauhanen-Simanainen.
Kanta-Hämeen Sote III Ajankohtaiskatsaus Kanta-Hämeen alueverkosto Jukka Lindberg Projektipäällikkö Hämeen liitto Hämäläisten hyväksi – Hämeen.
Suomi.fi-palvelut Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0.
Miten tietoa voisi kysyä vain kerran? JulkICT/ Yhteinen tiedon hallinta (YTI) -hanke Tietoarkkitehtuuri ja sisältömääritykset
Avoindata.fi Avoindata.fistä myös yhteentoimivuuden portaali.
SAPA työryhmä JulkICT Jari Kallela Työryhmän kokous.
Tieto ja osaaminen yhteiskäytössä
Tutkimustietovaranto
Yhteinen tiedon hallinta (YTI) –hanke
Avoimen tiedon toimintalinjaukset vuoteen 2020
JHKA 2.0 tilanne JHKA-työryhmän kokous JulkICT.
VARDA-tietovirrat: Varhaiskasvatuksen tietojen siirtyminen tiedon tuottajilta tiedon hyödyntäjille.
Semanttisen yhteentoimivuuden viitekehys
Yhteinen tiedon hallinta -kärkihanke
Nimitietopalveluselvitys ja paikkatietoa koskeva selvitystyö
Tietomallit digiaikaan
JUHTA JHKA-jaos Hallintomalli vuodelle 2014
LARK 5 MERCURIAn osahanke
Anne Kauhanen-Simanainen
Tervetuloa Innokylään
Tietopolitiikka ja julkisen hallinnon ICT
Tutkimustietovaranto – Virran tuomaa Työpaja
Sivisverkon digitaaliset osaamismerkit
Julkisen hallinnon metatietopalvelu
Ajankohtaista yhteentoimivuuden näkökulmasta
Anne Kauhanen-Simanainen
ATT ja KDK-tilannekatsaus
JHKA Jari Kallela JulkICT.
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Tietovirta- ja sanastotyön koordinaatioryhmä, OKM Suvi Remes, VM
Paikkatietojen hyväksikäyttö -digihanke (MMM) Työnimi: Paikkatiedon palvelualusta Rakennetaan yhteiskäyttöinen, muita järjestelmiä täydentävä paikkatieto-
JHKA tietoarkkitehtuurin kehittämispolku 2018
Yhteinen termistö julkisen hallinnon suosituksissa (JHS)
Yhteinen kansallinen koodistopalvelu (” Suomi.fi – koodistopalvelu ”)
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
Laadullisten tutkimusmenetelmien seminaari
Kuntatieto-ohjelma - Oulun kaupungin pilotointiprojekti
Monialainen yhteispalvelu
Suostumuksenhallinta oppijan ja oppilaitoksen näkökulmasta (VIRTA-tietojen hyödyntäminen omadata näkökulmasta) Oppijan tietovirtojen ja VIRTA-opintotietopalvelun.
YTI – Yhteinen tiedon hallinta
Datan avaamisen ohjeistus
Tervetuloa Innopajaan
EDELLYTYKSET AVOIMEN DATAN HYÖDYNTÄMISELLE LIIKETOIMINNASSA
Avainresurssit ja kyvykkyydet
Yhteentoimivuusmenetelmän soveltaminen rekistereissä
Maakuntahallituksen puheenjohtaja
Digityökalujen valmistelu järjestämistehtävää varten
Vauhdittaa kiinteistö- ja rakentamisalan digitalisaatiota
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
THL:n tuki kehittämishankkeille
Tiedon avaaminen Trafissa ja avaamisen haasteet
Asiakas- ja potilastietojen toissijaisen käytön kokonaisarkkitehtuuri
Ohjaus ja yhteistyö: toimeenpanosuunnitelman tilanneraportti Maritta Korhonen (puheenjohtaja) Minna Saario (sihteeri)
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Komponenttikirjasto Käyttöohje.
Mika Nieminen, projektipäällikkö, ICT-palvelukeskus Vimana
Yhdistyksen liikuntatoiminnan arviointi ja kehittäminen
Järjestötieto muutoksessa
Ajankohtaiskatsaus kasvupalveluihin
Koonnut Henriikka Mustajoki Kehittämispäällikkö TSV
Video 5: Yleisesti kysyttyjä kysymyksiä ja niihin annettuja vastauksia
Video 4: Avoimen ja yhteisen rajapinnan hallintasuunnitelma
Avoimen tuotteenhallintamalli
Järjestö 2.0 hankkeiden jatkosuunnitelma
Digitaalinen turvallisuus turvaa digitaalisia palveluita ja tiedonhallintaa.
Esityksen transkriptio:

Hyödynnetään avointa, omaa ja yhteistä tietoa Tunnuskäytänteet julkisessa hallinnossa -työryhmän kokous 25.8.2017 Digitalisoidaan julkiset palvelut / Yhteinen tiedon hallinta (YTI) -hanke

Tausta – Tavoitteena Yhteinen tiedon hallinta julkisessa hallinnossa

Yhteinen tiedon hallinta – tieto, sisältö & käyttö Sipilän hallitusohjelman mukaisesti toimintatavat uudistaen rakennetaan julkiset palvelut käyttäjälähtöisiksi ja ensisijaisesti digitaalisiksi, jotta julkisen talouden kannalta välttämätön tuottavuusloikka onnistuu. Julkinen hallinto sitoutuu kysymään samaa tietoa kansalaisilta ja yrityksiltä vain kerran. Omadata julkisessa hallinnossa, jossa sovelletaan omadata-periaatteita julkisessa hallinnossa oleviin kansalaisen tietoihin. Yhteentoimivuuden menetelmä ja välineet, joilla parannetaan ja yhtenäistetään tietosisältöjen määrittelyä. Tiedon jakeluratkaisu, jolla voidaan monipuolisesti tukea tiedon hyödyntämistä, myös suurten tietomassojen. Case: Kuntien taloustiedon yhteentoimivuus, jossa sovelletaan hankkeessa kehitettäviä tiedon hallinnan menetelmiä ja välineitä (yhteistyössä Kuntatieto-ohjelman kanssa). Yhteinen tiedon hallintamalli, jolla kehitetään yhteisesti käytettävän tiedon hallintaa. Osa Digitalisoidaan julkiset palvelut –kärkihankekokonaisuutta, sen toimenpide 3 Kaksi isoa teemaa: OmaData ja tiedon semanttinen yhteentoimivuus ”Hallintamalli-spin-off”: Selvitys ja linjaukset pysyvien tunnisteiden elinkaaren hallinnasta (”PID-politiikka” julkiseen hallintoon)

Miksi tunnukset/tunnisteet ovat niin tärkeitä? Tiedon yksilöinti on osatekijänä sekä tiedon laadussa että sen todistusvoimaisuudessa. Yhteiskunnan ja sen osana julkisen hallinnon toiminta on yhä laajemmin ja syvällisemmin tietointensiivistä ja toimintoja rakennetaan tietojen varaan – monitahoiset, risteävät tietovirrat. Tunnusten käyttö mahdollistaa laadukkaamman tiedon elinkaaren – aina tiedon muodostamisesta sen prosessin aikaiseen välittämiseen ja jakeluun yhdestä paikasta senkin jälkeen, kun tietoa ylläpitävät järjestelmät ovat muuttuneet ja aineisto siirtynyt säilytettäväksi.

Jo tehty työ – selvitykset ja JHS-suositukset JHS-193 Paikkatiedon yksilöivät tunnukset (2015) :http://www.jhs- suositukset.fi/web/guest/jhs/recommendations/193 JHS-159 ISO-OID -yksilöintitunnuksen soveltaminen julkishallinnossa (2012): http://www.jhs-suositukset.fi/suomi/jhs159 MDM-esiselvitys - Organisaatio- ja toimipaikkatiedot (valtiovarainministeriö, 2015): https://www.avoindata.fi/data/dataset/5b480d9d-8a0f-4d77-9f5f- 012c1a7b9653/resource/5e1b2af1-afac-4a08-9b9e- 690facf9a2c9/download/mdmesiselvitysloppuraporttiluonnosv1-0.pdf  Julkisen hallinnon yhteisen metatietopalvelun esiselvitys (valtiovarainministeriö, 2013): https://www.avoindata.fi/data/fi/dataset/julkisen-hallinnon-yhteisen- metatietopalvelun-esiselvitys Julkisen hallinnon tietoarkkitehtuuri (JHKA, 2012): https://www.avoindata.fi/data/dataset/julkisen-hallinnon-tietoarkkitehtuuri …. JHKA:sta juuri hyväksyttävänä uusi versio, Pajassa kokous.

Digitalisoitumisen kannalta on keskeistä, että palvelun tuottamiseksi käsiteltävät monimuotoiset tietoaineistot voidaan yksilöidä pysyvillä tunnuksilla ja että liitetyt tunnukset säilyvät ja kohdentuvat luotettavasti. http://www.tsk.fi/tepa/netmot.exe?UI=figr&height=159 Tietoaineisto = *yksilöitävissä oleva kokoelma tietoja *tiettyä tarkoitusta varten kerättyjen dokumenttien muodostama kokonaisuus *tietovälineiden ja niihin tallennettujen tietojen muodostama kokonaisuus

Kirjava joukko, mistä valita.. Ja mikä olikaan PID? UUID (Universal Unique Identifier), URI (Uniform Resource Identifier), URL (Uniform Resource Locators), URN (Uniform Resource Names), DOI (Digital Object Identifier), ISO OID (Intenational Stadardization Organization Object Identifier), ELI (European Legislation Identifier), Handle, LSID (Life Science Identifier), …

Työn tavoitteet – Pysyvien tunnusten käytännön kehittäminen edellyttää sekä yhteistä sopimista että tarvittavien tunnuspalveluiden tuottamista. Käytännössä voidaan tiivistää kahteen tavoitteisiin; hankesuunnitelmassa on esitetty myös tarkemmat tehtävät

Tavoite 1: ”PID-politiikka” julkiseen hallintoon yhteisen tunnuskäytännön määrittäminen – ”yhteinen tapa millä yksilöidä" siten, että se tukee ja voi toimia nykyisten eri hallinnon- aloilla vakiintuneiden tunnusjärjestelmien rinnalla. siten, että tunnusten tuottamisen, hallinnan ja tulkinnan edellyttämät vastuutaho/t on määritelty ja hallintakäytänteet kehitetty. ”Pysyvät tunnukset selkosuomella”, erityisesti ei- tekniselle projektijohdolle – Hyvä viestinnällinen nimi? Julkishallinnon toimijoiden tulee voida yksilöidä tietoaineistot jo syntyvaiheessa. Selvitys: nykyisen tilanteen pohjalta selvitetään mitä tunnusjärjestelmiä julkisessa hallinnossa käytetään (käytössä olevat käyttötapaukset, tunnukset); erojen tunnistaminen tehtävä: tieto kerättävä ja dokumentoitava, mitä yksilöiviä tunnuksia käytössä, mitä ohjeita ja järjestelmiä, mitä toimijoita tehtävä: tunnusten nykyisten jakelukeskusten toiminta sekä puuttuvat palvelut, määritykset ja toiminnot  tehtävä: mitä tietoa tarvitsemme eri tunnuksista ja niiden elinkaaresta (aktiivikäyttö ja pysyvä säilytys) tehtävä: selvitetään olemassa olevien tietojärjestelmäpalveluiden toiminnallisuuksia sekä tunnuskäytäntöjä rajaus: erityisesti huomioidaan eri tavoin yhteiskäytössä olevat palvelut/käyttötapaukset ym. tai sellaisiksi suunnitellut; huomioidaan myös kv-kehitys soveltuvin osin Selvitys ja ohjeistus: Tietorakenteiden ja -sisältöjen yhteentoimivuus tehtävä: selvitetään erilaisten tietoaineistojen (ontologiat, sanastot, luokitukset, koodistot ym.) hyödyntämisen liitos tunnuksiin ja niiden resolvointiin tehtävä: mitkä tunnukset vaativat ontologian niiden hallinnoimiseen, onko ontologioita useampia (esim. organisaatiorakenteet, tunnisteen elinkaaren tapahtumat)? tehtävä: laaditaan rinnakkaisten tunnusten hallinnointiohje (täsmäohjeistus tietorakenteiden ja -sisältöjen osalta) Laaditaan toimintamallisuositus ja linjaukset julkiseen hallintoontehtävä: ”Pysyvät tunnukset selkosuomella”, erityisesti ei-tekniselle projektijohdolle tehtävä: tunnusten käytön markkinointi, "yhteinen tapa millä yksilöidä", jalkauttamismalli tehtävä: suositus hallintamallista/vastuuorganisaatio(i)sta julkisessa hallinnossa

Tavoite 2: Tunnistettu nykyiset tunnuspalvelut ja kuvattu kehitystarpeet kokoava selvitys tunnusten muodostamiseen sekä hyödyntämiseen liittyvistä nykyisistä tietojärjestelmäpalveluista sekä mahdollisten kehitystarpeiden kuvaaminen uusien palveluiden tuottamisesta. siten, että tunnuspalveluina (jo) toimivat tietojärjestelmäpalvelut on määritelty lisättäväksi osaksi julkisen hallinnon tietojärjestelmäsalkkua. siten, että huomioidaan sekä kriittiset tarpeet että pitkäaikainen ja paljon käyttäjiä sitouttava palvelukehitys.  Laaditaan toimintamallisuositus ja linjaukset julkiseen hallintoontehtävä: ” tehtävä: eri tyyppisten tunnusten käytön mallit, resolverien kehittyminen/kehittäminen; tunnuspalvelujen tekninen toiminta, sovellusten toiminta, järjestelmäpalvelujen yhteiskäyttöisyys toiminnan näkökulmasta Jatkokehitysesitykset tehtävä: projektiaihiot, esimerkiksi tunnistettujen puuttuvien tunnuspalveluiden kehitys erillisenä projektina

Tavoite kysyä samaa tietoa vain kerran niin kansalaiselta, yrityksiltä kuin muilta viranomaisilta vaatii tehokkaita yhteisiä tiedon hallinnan toimintatapoja, joista yksi on pysyvien tunnusten käyttö ja hallinta. Yhteisesti käytössä olevien tietoaineistojen tarjoaminen yhden luukun periaatteella edellyttää hyvää tunnusten ja pysyvien tunnusten käytänteitä ja hallinnointia.

Työn toteutus Työ toteutetaan osana Yhteinen tiedon hallinta -kärkihanketta, jota koordinoi valtiovarainministeriö.  Työ toteuttamiseen organisoidaan ja asetetaan työryhmä julkisen hallinnon ja muistiorganisaatioiden tiedon hallinnan asiantuntijoista. Työryhmän työtä koordinoi sen puheenjohtaja yhdessä Yhteinen tiedon hallinta -hankkeen vastuutahon kanssa. Työryhmän työhön osallistutaan osana oman organisaation työtä.  Työn toteuttamiseen tarvittavaan selvitystyöhön ja työryhmän työssä tuotettavien ohjeiden ja linjausten dokumentointiin palkataan YTI-hankkeen hankintana editori. Työryhmä ja editori raportoivat Yhteinen tiedon hallinta -hankkeelle (YTI-projektiryhmä). Hankkeen ohjaustahona valtiovarainministeriön JulkICT hyväksyy työn ja voi osaltaan päättää jatkokehitysehdotuksena annettujen projektiaihioiden edistämisestä. Tuotetuista linjauksista voidaan pyytää lausunnot ja/tai käyttää muita julkisen hallinnon yhteisiä hyväksymismenettelyitä, esimerkiksi JHS-suosituspolkua. Tavoiteaikataulu: 12/2017  

Ota yhteyttä – osallistu, vaikuta! Suvi Remes erityisasiantuntija projektipäällikkö, Yhteinen tiedon hallinta -hanke etunimi.sukunimi@vm.fi puh. 0295 16001 (vaihde) vm.fi / Hankkeet ja säädösvalmistelu