Keskustelutilaisuus opiskelijavalintojen kehittämisestä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vieraskielisen koulutuksen yhteishaku • syksyllä 2007 alkavan vieraskielisen koulutuksen opiskelijavalinta yhteishaun avulla (ei koske vieraskielistä aikuiskoulutusta)
Advertisements

Korkeakoulutus 1.Vastuu ammattikorkeakoulujen perusrahoituksesta siirretään kokonaan valtiolle ja ammattikorkeakouluista tehdään itsenäisiä oikeushenkilöitä.
Haluatko ammattiosaajaksi? - ammatillinen koulutus mahdollisuutena
P.O. BOX 4600, University of Oulu • tel , fax (08) • Kiinnostaako kauppatieteiden opiskelu Oulun.
Osaamisen ja sivistyksen asialla AMK-vieraskielisen koulutuksen yhteishaku Annika Grönholm Harek/YO-opas syystapaaminen
OPISKELIJAVALINTOJEN KEHITTÄMINEN
Oulun aikuislukio 2014.
Opiskelijavalintojen kehittäminen vuoteen
Keskustelua vuoden 2015 opiskelijavalintoihin valmistautumisesta OHA-forum Tuija Pasanen, UEF.
Osaamisen ja sivistyksen asialla Ohjaus koulutusta ja tutkimusta koskevassa kehittämissuunnitelmassa vuosina 2003 – 2008 Jyväskylä
VÄLIVUOSI.  Välivuosi voi osua omalle kohdalle joko suunnitellusti tai vahingossa, jos ei saakaan ensimmäisellä hakukerralla opiskelupaikkaa.  Välivuosi.
Haku ammatilliseen koulutukseen Kevään yhteishaku , haku päättyy klo Valinnan tulokset voi julkaista aikaisintaan Syksyn yhteishaku.
KSHJ & KOULUTUSTARJONTA Opintohallinnon tietojärjestelmäiltapäivä Pia Penttinen, Hakijapalvelut.
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä Opetusneuvos.
Hallitusohjelma II asteen koulutuksesta, lukio & yo
Päivi Koski-A. Suomalais-venäläinen koulu
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
MITÄ LUKION JÄLKEEN? Kati Seise
Korkeakoulujen opiskelijavalintojen II vaiheen aikataulu ja toteutus Birgitta Vuorinen
Hallitusohjelman arviointi Juha Kettunen.
Yhteistyöhön kanssamme -seminaariin
Yhteishaun periaatteelliset muutokset 2006 Muutokset vuoteen 2005 verrattuna: yksittäiset arvosanat otetaan pääsääntöisesti ylioppilastodistuksesta lukion.
Kurssivalinnat kakkosille Huhtikuu Kurssivalintojen aikataulu kurssivalinnat Wilmaan –Wilma avautuu sunnuntaina klo –MUISTA.
Aikuiskoulutus ammattikorkeakoulussa Opetusministeriön Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma 2003 – 2008: Yhtenä painoalueena aikuisten koulutusmahdollisuuksien.
Ammattikorkeakoulusta yliopistoon Siltaopinnot maisteriopintoihin ja erillisiin maisteriohjelmiin kasvatusalalla Tapio Varmola
Suomenkielisen koulutuksen yhteishaku valinnan periaatteissa ei muutoksia vuodelle 2007 valintaperusteet samansisältöiset vuoteen 2006 verrattuna Ohjauksessa.
Jatko-opintoja koskeva vanhempainilta Pohdinnan tueksi Haut: opintopolku.fi Opinto-ohjaaja Päivi Jörgensen.
S UUNTANA TULEVAISUUS KOULUN TAPAHTUMAT OMAN TULEVAISUUDEN POHDINNAN TUKENA TET-PÄIVÄ, JATKO-OPINTOALOJEN ESITTELYT.
Vastuukorkeakoulut Valintaperusteet 2016/2017 Valintakoeyhteistyö Katja Komulainen, Minna Kivihalme Haaga-Helia ammattikorkeakoulu.
Pirjo Virtanen Etelä-Suomen läänin ennakointikatsaus  Ennakointikatsauksen tavoitteet  Ennakointikatsauksen sisältö  Käytetyt ennakointiaineistot.
 Yhteishaun aikataulu, käytännöt ja opiskelijavalinta – Jokirannan koulun opot  Toisen asteen oppilaitokset esittäytyvät  Kiimingin lukio  Oulun seudun.
YHTEISHAKU KEVÄÄLLÄ SUOMEN KOULUTUSJÄRJESTELMÄ Aikuisten amm. koul.
Hakuinfo. KORKEAKOULUJEN YHTEISHAKU - Yhteinen hakulomake: 6 hakukohdetta ensisijaisuusjärjestykseen - Haut tehdään osoitteessa
Opinto-ohjaajien ja ohjaustoimijoiden tiedotuspäivä Korkeakoulujen yhteishaku ja valintaperusteet
SEMINAARI Eija Kumpulainen Oulun normaalikoulun lukio.
Tuusulan lukio Jokelan toimipiste
Avoin tulevaisuus? Kaikille avoimia korkeakouluopintoja
Vanhempainillan ohjelma
Jatko-opinnot Opinto-ohjaajat Terhi Kurri ja Noora Ranta
Yleiset valintaperusteet lv alkaviin opintoihin
Ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintojen kehittämishanke
Ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintojen kehittämishanke
Jatko-opintoinfo 2017.
KORKEAKOULUJEN YHTEISHAKU keväällä 2017
YHTEISHAKU 2015 Aikataulut Valintaperusteet
Erilaisia vaihtoehtoja….
4. oppitunti Jatko-opintojen hakuinfo.
Mitä peruskoulun jälkeen?
Kauhavan lukion vanhempainilta Opinto-ohjaaja Henna Teikari
Jatko-opintojen hakuinfo
Siirtohaut Opintopolussa
Vanhempainilta Tervetuloa!
Korkeakoulujen opiskelijavalintojen uudistus Ilmari Hyvönen
Opiskelijavalintojen kehittäminen ja avoin korkeakoulu –ideariihi
AVOINTEN KORKEAKOULUJEN NEUVOTTELUPÄIVÄT
Lentokonealan jatko-opinnot
Jatko-opinnot Jussi Lounassalo.
Opiskelijavalintojen kehittäminen ja avoin korkeakoulu
2. ja 3. vuoden opiskelijoiden vanhempainilta
MIKÄ MINUSTA TULEE ISONA?
Opiskelijavalinnat ja korkeakoulu-opintojen nopeuttaminen
2. Luokan OPO1 osa 2.
Sähköisen yhteishaun ohjeistus
Kauppatieteet Tampereen yliopisto
v Lääketiede ja hammaslääketiede
Turun kauppakorkeakoulu Opiskelijavalinta 2019
Kasvatustieteiden tiedekunta
Lukiolaisen jatko-opinnot
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Ammattikorkeakoulujen opiskelijavalinnat 2020
Esityksen transkriptio:

Keskustelutilaisuus opiskelijavalintojen kehittämisestä 4.4.2017 RUUD104

OKM:n & JYU:n tulossopimus | Korkeakoululaitoksen yhteiset valintoja koskevat tavoitteet Korkeakoulut kehittävät opiskelijavalintoja, hyväksilukumenettelyjä ja tutkintoja niin, että kansallinen ja kansainvälinen liikkuvuus lisääntyy. Korkeakoulut luopuvat pääsääntöisesti siltaopinnoista. Korkeakoulut hyödyntävät toisen asteen tutkintoja opiskelijavalinnassa nykyistä enemmän ja luopuvat pitkäkestoisesta valmistautumista edellyttävistä pääsykokeista. Korkeakoulut lisäävät yhteistyötään toisen asteen koulutuksen järjestäjien kanssa korkeakouluopintoihin siirtymisen nopeuttamiseksi. Valintamenettelyjä kehitetään alakohtaisessa yhteistyössä. Ensimmäistä korkeakoulututkintoa suorittavien osuutta uusista opiskelijoista kasvatetaan hyödyntämällä paikkojen varaamismahdollisuutta ensikertaisille hakijoille ja kehittämällä siirto-opiskelijoiden valintaa.

OKM:n ja JYU:n tulossopimus | Korkeakoulukohtaiset valintoja koskevat toimenpiteet Jyväskylän yliopisto ottaa vuoteen 2018 mennessä käyttöön opiskelijavalinnan, joka ei edellytä hakijalta pitkää valmentautumista. Yliopisto osallistuu alakohtaisten yhteisvalintojen kehittämiseen siten, että yhteisvalinta on käytössä pääsääntöisesti sopimuskauden loppuun mennessä ja mahdolliset valintakokeet toteutetaan yhteistyössä muiden alalla koulutusta tarjoavien yliopistojen kanssa. Yliopisto lisää ensimmäistä korkeakoulututkintoa suorittamaan valittujen osuutta kaikista uusista opiskelijoista. Yliopisto ottaa käyttöön todistusvalinnan kauppatieteen yhteisvalinnassa vuonna 2017. Yliopisto valitsee opiskelijat entistä laajempiin tutkinto-ohjelmiin ja luo joustavia opintopolkuja kandidaattiohjelmista maisterivaiheeseen.

Tiedekuntien kehittämissuunnitelmat tiivistettynä 1/2 Tiedekunnilla on erilaisia hakuväyliä on käytössä ja tiedekunnissa tehdään hakumenettelyjä koskevaa seurantaa ja arviointia. Menossa myös valtakunnallisia kehittämishankkeita. Tiedekunnissa monia syitä valintakokeiden säilyttämiseen: pidetään tärkeänä selvittää hakijoiden motivaatio ja kiinnostus ala saattaa olla sellainen, jota ei ole yo-kokeissa ns. toinen mahdollisuus yo-tutkinnon suorittaneille sekä yhdenvertainen mahdollisuus yo-tutkintoa suorittamattomille hakijoille pääsykokeiden suhteellinen kustannustehokkuus yllämainittuihin tavoitteisiin pääsemiseksi valintakokeiden mahdollisen poistamisen signaalivaikutukset

Tiedekuntien kehittämissuunnitelmat tiivistettynä 2/2 Ylioppilastutkinnon perusteella tehtävä todistusvalinta osassa tiedekuntia jo käytössä tai sen käyttö pohdinnassa Todistusvalinnan erottelevuutta tulisi kuitenkin parantaa. Yhteiset pisteytysmallit tervetulleita, jos säilyy mahdollisuus alakohtaiseen soveltamiseen; samalle alalle voidaan myös haluta hyvin erityyppisiä opiskelijoita ja painotukset voivat olla eri yliopistoissa erilaisia. Viime vuosina toteutetut rakenteelliset ratkaisut eri yliopistoissa ovat vaikuttaneet tiedekuntien mahdollisuuksiin olla mukana yhteisvalinnoissa ja tehdä alakohtaista valintojen kehittämistä.

Esimerkki hakupainealan valinnan uudistamisesta: Kauppatieteellisen alan yhteisvalinta 2018 Kunkin hakukohteen aloituspaikoista täytetään 60 % ylioppilastutkinnon arvosanojen perusteella (todistusvalinta) ja 40 % valintakoepisteiden perusteella (koepistevalinta). Yhteispistevalinnasta ja ensisijaisuuspisteistä luovutaan. Todistusvalinnassa otetaan huomioon vain ensikertalaiset hakijat. Hakijat, joilla on jo korkeakoulututkinto tai korkeakoulupaikka voivat hakea valintakokeen kautta tai yliopistojen tarjoamien muiden hakuväylien kautta. Erillisestä valintakoekirjallisuudesta luovutaan ja valintakoe perustuu seuraaviin lukion opetussuunnitelman mukaisiin oppimääriin (opetushallituksen määräys 60/011/2015): – Taloustieto (yhteiskuntaopin kurssi) – Ihminen ympäristön ja yhteiskunnan muutoksessa (historian kurssi) – Tilastot ja todennäköisyys (matematiikan kurssi) sekä kokeessa mahdollisesti jaettavaan aineistoon. Lähde: Kauppatieteellisen alan yhteisvalinnan verkkosivut: http://www.kauppatieteet.fi/ennakkotietoa-kauppatieteellisen-alan-yhteisvalinnasta-kevaalla-2018/

Työryhmä: Ammatillisten tutkintojen parempi hyödyntäminen, jatk. Keskusteltua: Valintamekanismien tulee tukea sekä ammatillisen tutkinnon suorittaneiden että yo-tutkinnon suorittaneiden jatko-opiskelumahdollisuuksia Yleinen jatko-opintokelpoisuus Toisen asteen todistuksia tulee hyödyntää valinnoissa mahdollisimman paljon Vaihtoehtoisia tapoja tulla valituksi tulee kehittää

Työryhmä: Ammatillisten tutkintojen parempi hyödyntäminen Pohdittavaa: Todistusten arviointiasteikko 1-3 -> 1-5 Miten ’testataan’ yliopisto-opinnoissa tarvittavia taitoja: opiskelijan taustalla ei merkitystä, tärkeintä osaaminen Erilaiset tutkinnot, erilainen osaaminen Soveltuvuuden arviointi: tarveharkinta Kurkistuskurssit ja siirto-opintomahdollisuuksien lisääminen Avoimen väylä, polkuopinnot, MOOCit

Kehittämissuunnitelmista nousseita keskustelunaiheita Valintakokeiden aineistopohjaisuuden kehittäminen tai muunlainen keventäminen (pitkällisen valmentautumisen vähentämiseksi)? OKM: Vuorovaikutus-/geneeristen taitojen arviointi? Miten todistusvalinnan käyttöönottoa voisi edistää? Muiden vaihtoehtoisten valintaväylien kehittäminen? OKM: avoin korkeakouluopetus, digitaaliset suoritustavat Nykyisen valintajärjestelmän haasteet tiedekuntien näkökulmasta? Valintaperusteiden pysyvyyden näkökulma

Keskusteltavaksi: aloituspaikkojen määrä 2018 valinnoissa Strategian toimenpideohjelma 2017-2020: Tiedekunnat varmistavat, että tutkinto-ohjelmien opiskelijakiintiöt eivät rajoita alempien korkeakoulututkintojen määrän kasvua. Tiedekunnat varmistavat, että eri ohjauksen aloilla opiskelijakiintiöt mitoitetaan siten, että suoritettujen ylempien korkeakoulututkintojen määrät lähenevät tutkintotavoitetasoa.