Reformaatio ja pyhäkoulu Timo-Matti Haapiainen
1.Suuri on maailma pienille jaloille, kun lähdet kävelemään. Suuri on maailma pienille käsille, paljon on tehtävää. Kukaan ei voi olla liian pieni tai hento tai voimaton. Kukaan ei voi olla liian pieni, kun Jumala vieressä on. 2. Suuri on maailma pienille korville, kun ryhdyt kuuntelemaan. Suuri on maailma pienille silmille, sydäntä tarvitaan. Kukaan ei voi olla liian pieni tai hento tai voimaton. Kukaan ei voi olla liian pieni, kun Jumala vieressä on. Suuri on maailma
Perhe ja seurakunta ”… niin kuin perheenisän on ne väelleen yksinkertaisesti opetettava.” Katekismusopetus perheissä ja seurakunnassa Arjen kutsumuksen arvostaminen, kristinuskon pysyvän sanoman arvostaminen Sana, sakramentit, kultainen sääntö 26.1.2017 Esityksen / esittäjän nimi
Osallisuus ”Kahdeksanvuotiaskin ymmärtää” – jumalanpalveluksen kieli Virret ja laulut Yhteinen pappeus – kaste ja osallisuus Kristuksen kuninkaalliseen pappeuteen Perheisiin ”luostarihurskautta” 26.1.2017 Esityksen / esittäjän nimi
Luther-ruusu Luther kuvaa vaakunaansa 8. kesäkuuta 1530 kirjoittamassaan kirjeessä näin: "Kaiken keskuksena on musta risti luonnollisen värisen sydämen sisällä. Sillä joka sydämestään uskoo, on vanhurskas ... Tämän sydämen tulee olla valkoisen ruusun sisällä, jotta näkyisi, että usko tuo mukanaan iloa, lohdutusta ja rauhaa ... siksi ruusu on valkoinen eikä punainen; sillä valkoinen on henkien ja enkelien väri. Tämän ruusun tausta on taivaansininen, sillä sielun uskon tuoma ilo on tulevan taivaallisen riemun alkua ... Ja tätä taustaa ympäröi kultainen rengas, sillä taivaan autuus jatkuu ikuisesti, ilman loppua ja on kaikkea iloa ja omaisuutta arvokkaampaa, niin kuin kulta on malmeista arvokkainta ja jalointa ...” (http://www.luther.de/fi/kontext/rose.html) usko - Raamattu - Kristus - armo - Jumalalle kunnia
Luther –ruusu 1700-luku Millaisia olivat ensimmäiset pyhäkoulutytöt ja –pojat? Sunday School ja pyhäkoulu Pyhäkoulu syntyi yhteiskunnallisesta tarpeesta ja kristillisestä missiosta Vastakulttuuria? 26.1.2017 Esityksen / esittäjän nimi
Tilastojen kertomaa Pyhäkoulu ja seurakunnan kerhot: huomattavasti tutumpia kuin ruokarukous tai jumalanpalvelukset– jopa joulukirkko jää taakse. ”Iltarukousta, pyhäkoulua tai päiväkerhoa ei syystä tai toisesta pidetä erityisen uskonnollisena toimintana, tai niiden katsotaan kuuluvan suomalaiseen elämäntapaan.” (s. 118) 26.1.2017 Esityksen / esittäjän nimi
Mikä pyhäkoulu on nyt? Mihin sinun ohjaamasi/ kannattelemasi pyhäkoulu vaikuttaa? Mitkä muutokset ovat synnyttäneet nykyisen pyhäkoulun? Missä kohtaa on reformaation tarvetta? Pyhäkoulu teesinne:
Millainen maailma? Ihmiset, tavarat, ajatukset ja pääomat liikkuvat nopeasti, informaatioteknologia jyllää Paljon kastamattomia lapsia, paljon kristinuskosta vieraantuneita perheitä – ”de- churched”, ”un-churched” Kulttuurinen moneus – vai ei? 26.1.2017 Esityksen / esittäjän nimi
Millaiset tarpeet? Muuttuva maailma ja pyhäkoulun sekä – että Millaista uudistumista? Millaista perinteestä elämistä? 26.1.2017 Esityksen / esittäjän nimi
Miltä kuulostaa? 1500-luku 1700-luku vuosi 1917 vuosi 2017 2200-luku Taivas
Kiitos!