Suomen Meripelastusseura – Finlands Sjöräddningssällskap – The Finnish Lifeboat Institution Kehittämispäällikkö Ilari Hatakka Suomen Meripelastusseura Meripelastusseuran rooli Raahessa
Suomen Meripelastusseura – Finlands Sjöräddningssällskap – The Finnish Lifeboat Institution Tilanteen eteneminen Normaali valmius Raahessa –2 x SRU, päivystysryhmä 1+2, kokonaisvahvuus 18 LA: Ensimmäinen havainto öljystä partioajon yhteydessä, myös RVL ja pela paikalla, ei toimenpiteitä SU: VAPEPA:n valmiuspäivystäjä tiedusteli valmiutta MA: Ensimmäiset henkilökuljetukset, valmiuden nosto illaksi ja seuraavaan päivään varautuminen, tsto info TI-MA: 1-4 yksikköä kuljetustehtävissä, päivittäin vähintään yhden yksikön valmius, noin 450 htt
Suomen Meripelastusseura – Finlands Sjöräddningssällskap – The Finnish Lifeboat Institution Havainnot Ilman harjoitusta! Tehtävät olivat selkeitä –Yhteinen sävel toimijoiden kesken syntyi nopeasti Kalusto oli sopivaa –sattumalta varakalustoakin Paikallista miehistöä riitti –työnantajat olivat ymmärtäväisiä Venepäivystäjä piti SMPS toimiston ajantasalla Kustannuksista ei ollut epäselvyyttä Ehkä kuitenkin voisi suunnitella… Hälytysketju soveltava –Mukana henkilösuhteita, Virve, VHF, GSM Veneet ei ole vesibusseja –Mm. pelastusliivejä ei ollut kaikille Rasitusta olisi voinut jakaa –”Kyllähän tässä yksi päivä menee” Toimisto ei pystynyt tukemaan –Uusi tilanne, ei käytäntöjä Meripelastusyhdistyksen ja pelastuslaitoksen yhteis- toiminnasta ei ollut alueella ennalta kokemusta eikä suunnitelmaa
Suomen Meripelastusseura – Finlands Sjöräddningssällskap – The Finnish Lifeboat Institution Meripelastusseura Perämerellä Kokkola Pietarsaari Raahe Pyhäjoki Ii Oulu Kiviniemi Kemi 75 Tornio 76
Suomen Meripelastusseura – Finlands Sjöräddningssällskap – The Finnish Lifeboat Institution Raahe