Koha-Suomi Oy:n perustaminen Liite 4/ Bilaga 4. Tausta Koha on avoimeen lähdekoodiin perustuva kirjastojärjestelmä Kaikki tuotettava koodi jaettava vapaasti/saatavana.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Työelämäyhteistyön tiedonhallinnan kehittäminen Vaiheet, työkalut ja roolit Case Sedu, Primus ja Työ tekijäänsä opettaa -hanke.
Advertisements

Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
Yliopiston sopeuttamis- ja kehittämistoimet (Soke) Koponeuvosto Joni & Jyri.
Alakoulujen oppilaskuntien ja Turun Lasten Parlamentin yhteistyö.
Yhteistoimintalaki Laki yhteistoiminnasta yrityksissä 2007/334 Aalto-yliopisto Juhani Kauhanen
ETIM- tietoisku. Miksi ETIM tarvitaan? Asiakkaiden omatoimisuus, ostokyvykkyys & vaatimustaso ovat kasvaneet. Tuotteiden määrä kasvaa ja niiden tekniset.
Kunta ja yhdistykset kumppaneina Pohjois-Karjalan järjestöpäivät Sivistysjohtaja Marjut Ahokas.
Kuntoutusta uudistamaan kuntoutujan etu edellä
Tutkimustietovaranto
YSI-JAOSTON TAVOITTEET JA TOIMINTA V TOIMINNAN ARVIOINTI 10. 2
JHKA 2.0 tilanne JHKA-työryhmän kokous JulkICT.
PALVELUKESKUS Palvelukeskus –vastuualue hoitaa Jyväskylän yliopiston talous- ja henkilöstöhallinnon, hankehallinnon ja sihteeritoimintojen tehtäväkokonaisuuksia.
VARDA-tietovirrat: Varhaiskasvatuksen tietojen siirtyminen tiedon tuottajilta tiedon hyödyntäjille.
METSÄNTUTKIMUSLAITOKSEN ALUEYKSIKKÖUUDISTUKSEN KUULEMISTILAISUUS
Vammaisneuvostojen asema uudessa kuntalaissa
Linnea2-konsortion purkautumisesta Matti Raatikainen Minna-Liisa Kivinen Ari Ahlqvist
Tervetuloa Innokylään
Tapahtumatalo Bio Rex, Helsinki
Sivisverkon digitaaliset osaamismerkit
Osallisuuden jälkiarviointi: case __________________________________
Finnan konsortioryhmä Susanna Eklund ja Heli Kautonen
Organisaatioiden yhteistyö
Organisaatioiden yhteistyö
Kati Kettunen, Helsingin yliopisto
Viitanen Kimmo 2016.
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Kuntatieto-ohjelma - Oulun kaupungin pilotointiprojekti
Lissabonin sopimus.
Verkostotapaaminen Tampere
Työkokous - palkkatuki ja sen vaikuttavuus
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Työhönopastus ja perehdyttäminen
Kuntoutuksen kuumat perunat
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Strategiset ohjelmat hyvinvointia rakentamassa - kommenttipuheenvuoro Tilaajapäällikkö Taru Kuosmanen T A M P E R E E N K A U.
ASA ASA rekisteri Laki 716/2000 Vna työhön liittyvän syöpävaaran torjunnasta Laki 717/2001 Syöpäsairauden aineille ammatissaan altistuvien rekisteristä.
Asva- hoitajan työ Martinlaakson terveysasemalla
Sosiaalihuollon ammattihenkilöiden valvontaa 1. 3
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
OSALLISTUMISJÄRJESTELMÄT
Tiedotustilaisuus koulutusorganisaatioiden vastuuhenkilöille
Vauhdittaa kiinteistö- ja rakentamisalan digitalisaatiota
Monitoimialainen työnantajaedunvalvoja kuntakonsernissa Henkilöstökysymykset yhtiöittämisessä Toimitusjohtaja Vesa Laine
HALLITUKSEN PÄÄASIALLISET TEHTÄVÄT
Verkoston toiminta kehittyy – missä mennään?
Päätösten lapsivaikutusten arviointi
Turun kaupungin toimintamalli sisäilma-asioissa
Maksuton varhaiskasvatuskokeilu
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
Salon kaupunki Kuntaliitos
Ohjaus ja yhteistyö: toimeenpanosuunnitelman tilanneraportti Maritta Korhonen (puheenjohtaja) Minna Saario (sihteeri)
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
OSALLISTUMISJÄRJESTELMÄT
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Finna ja verkkomaksaminen
Lionsklubin muutosjohtaminen
Osaamisen arvioinnin ja näyttöjen järjestämisen laadunvarmistus
Asiakasraatitoiminta Etevassa
Oma osaston käyttöön! Esityksen tavoitteena:
Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus
Työelämätoimikuntien tehtävät pähkinen kuoressa
Yhdistyksen liikuntatoiminnan arviointi ja kehittäminen
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Koonnut Henriikka Mustajoki Kehittämispäällikkö TSV
Video 5: Yleisesti kysyttyjä kysymyksiä ja niihin annettuja vastauksia
Video 4: Avoimen ja yhteisen rajapinnan hallintasuunnitelma
Avoimen tuotteenhallintamalli
Hallituksen tehtävät.
Työllisyyspoliittinen avustus – rahoituksen haku vuodelle 2020
Esityksen transkriptio:

Koha-Suomi Oy:n perustaminen Liite 4/ Bilaga 4

Tausta Koha on avoimeen lähdekoodiin perustuva kirjastojärjestelmä Kaikki tuotettava koodi jaettava vapaasti/saatavana vapaasti Tarvitsee koordinoidun ylläpidon ja kehittämisen Suomessa Kirjastot haluavat tehdä työn yhdessä, huomattavat edut

Kohti Kohaa -hanke Itä-Suomen AVI:n rahoittama, Mikkeli hallinnoi Tavoitteena luoda hallintomalli Kohan ylläpidolle ja kehittämiselle ja kouluttaa lisää Koha-pääkäyttäjiä Mukana aktiivisina toimijoina Rovaniemi, Oulu, Joensuu, Mikkeli, Kouvola ja Turku → Koha-Suomi Oy:n perustajat

Hallintomalli Koha-kirjastojärjestelmän ylläpito on järjestettävä tavalla, joka mahdollistaa kirjastojen omaehtoisen järjestelmien yläpito- ja kehittämistoiminnan Kirjastojen yhteistyö pitää organisoida järkevällä tavalla ja samalla varmistaa oikeudenmukainen kustannusten jakaminen eri osapuolten kesken Mallin tulee edistää Kohan käyttöönottoa Suomessa ja taata pienillekin kirjastoille mahdollisuus tulla myöhemmin mukaan yhteiseen kehittämiseen Organisaation tulee olla julkisoikeudellinen eli pystyttävä palkkaamaan ja solmimaan sopimuksia Tapa jakaa työpanosta ja kustannuksia sekä organisoida päätöksenteko

Osakeyhtiö Yhtiö selkein ja tuttu - sama ratkaisu kuin Joukkoliikenteen lippu- ja maksujärjestelmässä ( Oikeustoimikelpoinen, asiat sovitaan etukäteen, käytännön päätöksenteko tapahtuu hallituksessa eli lähellä käyttäjiä, kevyempi hallinto kuin kuntayhtymässä Yhtiön tarkoitus on tuottaa omistamilleen kunnille kirjastojärjestelmän ylläpito- ja kehittämispalvelut - kunta ostaa palvelua Yhtiö ei tavoittele voittoa eikä se jaa omistajilleen osinkoa, vaan mahdollinen voitto käytetään yhtiön oman toiminnan tukemiseen ja kehittämiseen Malli lisää kustannustietoisuutta sekä vaikutusmahdollisuuksia Aktiivinen vuorovaikutus kirjastojen asiantuntijoiden kanssa; pyritään sovittamaan kehittämistarpeet ja käytettävissä olevat resurssit optimaalisimmalla tavalla

Talous Yhtiön osakkeen merkintähetken mukaan määräytyvä merkintähinta on: – 0,11 euroa kultakin osakkeelta saakka, minkä jälkeen – 0,15 euroa kultakin osakkeelta tai yhtiökokouksen 2/3 enemmistön päätöksellä päättämä muu merkintähinta. Liikevaihto ensimmäisenä vuonna n € Jaetaan käyttäjille asukasluvun mukaisessa suhteessa 0,26 €/asukas/vuosi (tällä hetkellä noin 0,5€/as/v) Pääsääntöisesti kehittämisestä päätetään yhdessä ja kustannukset kuuluvat vuosimaksuun Jos kirjasto tarvitsee erityisiä rajapintoja esim. talousjärjestelmiin, joita ei muilla käytössä, vastaa itse kustannuksista

Henkilökunta Kolme järjestelmänkehittäjää – Joensuu, Mikkeli, Oulu Laajenemisen myötä tarve yhdelle lisäkehittäjälle ja mahdollisille määräaikaisille työntekijöille Tuotepäällikkö 10 % Liperin kirjastonjohtajan työajasta Toimitusjohtaja 10 % jonkun kirjastotoimenjohtajan työajasta

Päätöksenteko Yhtiökokous Hallitus Asiantuntijaryhmä Toimitusjohtaja

Yhtiökokous Kunta valitsee edustajansa Yhtiökokouksella on merkittävän vahva asema yhtiön hallinto- ja ohjausjärjestelmässä. Yhtiökokous päättää seuraavista yhtiön kannalta tärkeistä asioista: – Strategian vahvistaminen ja muuttaminen – Periaatteellisesti laajakantoinen tai taloudellisesti merkittävä toiminnan muutoksen – Normaaliin toimintaan nähden merkittävät ja poikkeukselliset sopimukset osakkaan kanssa – Poikkeukselliset tai varsinaisen toiminnan ulkopuoliset investoinnit ja niiden rahoitus – Pääomarakenteen merkittävä muuttaminen – Sellaisten muutosten tekeminen yhtiössä, jotka voisivat vaikuttaa yhtiön sidosyksikköasemaan – Nimitystoimikunnan jäsenten sekä puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan valinta – Hallituksen jäsenten palkkiot sekä hallituksen tehtävät

Hallitus Vastaa Yhtiön hallinnosta ja toiminnan asianmukaisesta järjestämisestä Nimeää ja erottaa toimitusjohtajan, ohjaa ja valvoo yhtiön toimintaa ja toimitusjohtajaa, varmistaa johtamisjärjestelmän toiminnan Vastaa yhtiön kirjanpidon ja varainhoidon valvonnasta Nimeää asiantuntijaryhmän Päättää ohjelman major-version (kokonaan uusi päivitetty versio ohjelmistosta) käyttöönotosta Hallituksen jäsenten tehtävänä on edistää yhtiön ja sen kaikkien osakkeenomistajien etua riippumatta siitä, mikä taho on nimennyt heidät jäsenehdokkaaksi.

Asiantuntijaryhmä Kirjastojärjestelmään liittyvien kehittämistarpeiden ja –toiveiden kartoittaminen Kehityshankkeiden arvioiminen ja tärkeysjärjestykseen asettaminen Kehityshankkeiden valmistelu yhtiön hallitukselle ja toimitusjohtajalle päätettäväksi Jäsenten tulee edustaa tasapuolisesti osakkeenomistajia ja palveluiden käyttäjiä.

Toimitusjohtaja Toimitusjohtaja hoitaa yhtiön juoksevaa hallintoa hallituksen antamien ohjeiden ja määräysten mukaisesti (Osakeyhtiölaki 6 luku 17§) Yksi kirjastotoimenjohtajista oman työnsä ohessa, arviolta 10% työajasta

Tuotepäällikkö Liperin kirjastonjohtaja, 10% työajasta, laskutetaan yhtiöltä Toimeksi panee hallituksen hyväksymät kehittämistoimenpiteet, vastaa minor- eli lisäominaisuuksien ja build-ominaisuuksien (kiireelliset virhekorjaukset) hyväksymisestä, vastaa versionhallinnasta. Tuotepäällikkö toimii asiantuntijaryhmän puheenjohtajana.