Missä kaupunki X? Esimerkki PaikkaOpin käytöstä opetuksessa tehtävän idea: luokanopettaja Minna Glogan toteutus: koordinaattori Virpi Hirvensalo.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kotisivukoulutus Kirjastotalo Metso Osa 2 Kuvan lisäys ja muokkaaminen.
Advertisements

Käyttöohje: Kuinka luoda uusi sivu. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Wikin pikaohje /ut. Kirjautuminen palveluun • Mene osoitteeseen valitse sivun oikeasta yläkulmasta ”Sign.
Kysely- tai ilmoittautumislomakkeen luominen Google Driveen
SkyDrive ja Office Web Apps –sovellusten käyttäminen
TILDA-Verkkotilastointi
Sähköpostiviestien uudelleenohjaus ohje Maks Larionov DP11LA.
Maksuyhteenveto ja osoitetarrat • Kirjautumisohjeet netissä • Käyttöohjeita voit tutkia kirjauduttuasi • Rekisteritietoja ei saa luovuttaa kellekään, niitä.
Kalastuslupien sähköinen kuittivihko on nopein ja helpoin tapa saada yhdellä tilauksella kalastusluvat suurellekin ryhmälle.
AT-STARTTI OPPILAAN OPETUSVERKON JA INTRAN PERUSTOIMINTOJA.
Käyttöohje: Kuinka luoda uusi tapahtuma. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
KyläNetti - sivun tekeminen • KyläNetti-sivustoon on luotu valmiiksi esimerkinomainen sivurakenne, jota voi vapaasti muokata • Kaikki sivut eivät ole näkyvissä.
Moodlen ohje opiskelijoille
Portal-ohje opiskelijoille. 2 Kirjaudu sisään tunnuksella ja salasanalla. Portaliin kirjauduttaessa käytetään samoja tunnuksia kuin muihin VAMKin IT-järjestelmiin.
© 2010 IBM Corporation1 Bannerikaruselli  Bannerikaruselli on sisällönhallinnan komponentti, jolla voidaan laittaa www-sivulla haluttuun kohtaan näkymään.
Kotisivukoulutus Kirjastotalo Metso Osa 1 Tekstin kirjoittaminen ja muokkaaminen, linkitys.
© 2010 IBM Corporation1 Sisältö  Uusi sisältö luodaan aina sisällönhallinnassa –Uusi -> Sisältö –Tallenna nimellä olemasta olevasta sisällöstä  Tavallinen.
Käyttöohje: Kuinka luoda uusi uutinen. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Suomi-Venäjä-Seuran Ankkuri-jäsenrekisteri
Käyttöohje: Kuinka luoda käyttäjätili. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Kuvan tuominen sivulle Työvaiheet käytettäessä Kuvanhallinta-toimintoa: 1. Ladataan kuvatiedosto oman tietokoneen hakemistosta sivustolle 2. Liitetään.
Kotisivukoulutus Ohjeet alasivujen tekoon ja kuvien lisäämiseen © SVS Länsi-Suomi.
1. Avaa omat tiedostot Pakatut tiedostot vievät vähemmän tallennustilaa ja ne voi siirtää toiseen tietokoneeseen nopeasti. Pakattuja ja pakkaamattomia.
Suomi-Venäjä-Seuran Jäsenrekisteriohjelma
Maaseutu.fi on uudistunut -
AT-STARTTI OPPILAAN OPETUSVERKON JA INTRAN PERUSTOIMINTOJA.
Koulun sähköpostin uudelleen ohjaus. 1.Kirjaudu koulun sähköpostiin 2.Klikkaa Asetukset 3.Klikkaa Säännöt 4.Klikkaa säännöt sivulla Uusi sääntö kohtaa.
Kuinka tehdä blogi o365:ssä
Käyttöohje: Kuinka löytää toimintaryhmä. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Käyttöohje: Kuinka löytää osasto/piiri. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Käyttöohje: Kuinka liittyä osastoon. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Käyttöohje: Kuinka liittyä ryhmään. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
MapInfon tiedostot TAB – Tiedosto, jonka avulla tietokanta avataan MapInfossa. Tiedostossa tietoja kentistä ja koordinaattijärjestelmästä. DAT, XLS. TXT.
TOP ja Näytöt kirjaaminen Wilmassa opas wilma.tampere.fi Tuula Tiainen ja Arja-Leena Pöri päivitetty
Ajatuksesta albumiin Digitaalikameran käytön jatkokurssi.
JOPOX Uusi hallinta / Lomaketyökalu. Uuden lomakkeen luonti Lomakkeen rakentaminen alkaa klikkaamalla auki Lomakkeet. Oletusarvoisesti oman joukkueesi.
OFFICE-TUOTTEIDEN KÄYTTÖ RT- TABLETILLA WORD EXCEL POWERPOINT ONEDRIVE.
Missä kaupunki X? Esimerkki PaikkaOpin käytöstä opetuksessa tehtävän idea: luokanopettaja Minna Glogan toteutus: koordinaattori Virpi Hirvensalo.
Tietojen hakeminen TILDAsta Opas käyttäjälle. SISÄLLYS Hakemistopuu & tilaston hakeminen Omat haut Tilaston tallentaminen / vieminen Exceliin Kuvaajan.
Sivuston luominen oppilasryhmän käyttöön Matti Lähtevänoja.
Kirjautuminen Opiskelijat kirjautuvat yleensä sisään vieraana. Kirjoita nimesi kenttään ja kirjaudu sisään. Voit kirjautua sisään myös omilla tunnuksilla.
Pedanet –oppilaan ohje Aleksanteri Kenan koulu
Käyttäjätunnuksen luonti ja kirjautuminen / KE & AR & JRy
Näin ilmoitat ja maksat arvonlisäveron
Varhaiskasvatuksen verkkoasiointi
TERVE Piirto-ohjeet LibreOffice-ohjelmistolla
POISSAOLOLUVAN HAKEMINEN JA PÄÄTÖKSEN TEKEMINEN WILMASSA
Tervekoululainen.fi // UKK-instituutti
Työtilan löydät osoitteesta:
Missä kaupunki X? Esimerkki PaikkaOpin käytöstä opetuksessa
Periscopen pikaopas Jani Henriksson.
Luokan OneNote -muistikirja
Tutustutaan PaikkaOppiin
Lasten ja nuorten kulttuurikeskus metku
TERVE Piirto-ohjeita GIMP-kuvankäsittelyohjelmalle
Kuvien piirtäminen LibreOffice Draw.
Tai vaihtoehtoisesti
PaikkaOppi Mobiilin käyttöohje
Granlund Manager, käyttöohje
Granlund Manager, käyttöohje
Uusi PaikkaOppi
Ohje yhdistyspalvelut-sivustolle
Työnantaja: Näin haet korvausta työterveyshuollon kustannuksista verkossa 2018.
Kokeile uutta Celianetiä testiympäristössä
Hero-Henkilöroolirekisteri
TERVE Piirto-ohjeita GIMP-kuvankäsittelyohjelmalle
JOPOX-laskutusohje Manse PP ry
PaikkaOppi beta Lyhyt johdatus käyttöön.
Lisenssikausi 2017 Lisenssisivut
Miten luon valtuuden uudistuneessa Valtuudet- käyttöliittymässä?
Esityksen transkriptio:

Missä kaupunki X? Esimerkki PaikkaOpin käytöstä opetuksessa tehtävän idea: luokanopettaja Minna Glogan toteutus: koordinaattori Virpi Hirvensalo

Tehtävän idea: A.Kokeillaan PaikkaOpin toimintoja ensimmäisen kerran. B.Harjoitellaan sijoittamaan Suomen kaupunkeja kartalle. Opiskelijoiden arviot kaupunkien sijainneista katsotaan lopuksi yhdessä. Valmis esitys tallennetaan työtilana.

Vaihe A. Kirjaudutaan sisään ja avataan kartta-alusta Kirjaudu sisään PaikkaOppiin palvelun etusivun vasemmasta laidasta klikkaamalla Kirjaudu -painiketta, kirjoittamalla käyttäjätunnuksesi sekä salasanasi ja painamalla alla olevaa Kirjaudu -painiketta. Kartta-alustalle pääset napauttamalla Avaa kartta-alusta -painiketta karttakuvan alareunasta. Jos palvelu kysyy uudelleen käyttäjätunnuksesi ja salasanasi, anna ne ja paina Login. Tämän jälkeen alla olevan näköinen kartta-alusta avautuu.

Vaihe B. Valitaan taustakartta ja merkitään kaupunki pistekohteena kartalle 1. Kartta-aineistoista kaikki valitsevat taustakartaksi pohjakartan. 2. Missä Turku sijaitsee? Opiskelijat merkitsevät pistekohteena Turun sijainnin kartta-alustalle oman käsityksensä mukaan. Työkaluvalikosta klikataan salamasymbolia (luo kohteita) ja valitaan avautuvasta alasvetovalikosta kynän kuva (lisää pistekohde).

4. Ominaisuustietoikkunaan määritetään kohteen tiedot. Kaikki tallentavat pistekohteet samaan kategoriaan ja luokkaan, esimerkiksi Omat paikat (kategoria), Muu oma paikka (luokka). Kaikki antavat kohteelle nimeksi Turku. Lopuksi jokainen jakaa kohteen saman kurssin jäsenille ja painaa ”Tallenna” 3. Opiskelijat täppäävät hiirillä siihen kohtaan kartoillaan, missä ajattelevat valitun kaupungin sijaitsevan. Samalla ominaisuustietoikkuna avautuu.

Vaihe C. Katsotaan oppilaiden luomat kohteet 5. Opettaja valitsee Kohteet -välilehdeltä oikean kurssin hakukentästä ja rastittaa sen kategorian TAI luokan, jonne opiskelijoiden kohteet on tallennettu (Luokka: Muu oma paikka). Kaikki opiskelijoiden luomat kohteet näkyvät nyt kartalla. Valitse oikea kurssi Kohteet -välilehti Rastita Muu oma paikka -luokka Omat paikat -kategoriassa Vinkki! Rastittamalla kategorian, kaikki kohteet, jotka on tallennettu luokkiin tämän kategorian alla, tulevat näkyviin kartalle. Voit valita näkyväksi myös vain yhden luokan. Jätä silloin rasti kategoria -kohdasta pois.

Vaihe D. Tarkastellaan kohteiden ominaisuustietoja 6. Opettaja ja opiskelijat voivat tarkastella kohteita klikkaamalla niitä kerran, jolloin ominaisuustiedot -ikkuna avautuu. Ikkunassa ovat kohteen koordinaatit, kategoria ja luokka, mahdollinen itse kirjoitettu kuvaus kohteesta sekä tieto siitä kuka kohteen on luonut. 7. Opettaja voi siis tarkastaa opiskelijoiden vastaukset joko klikkaamalla yksi kerrallaan kohteita auki TAI valitsemalla työkaluvalikosta Kohdehaku -työkalun, jossa voi etsiä kohteita hakusanan (Turku) mukaan.

Vaihe E. Lisätään toinen karttakerros pohjakartan päälle (extravaihe) 8. Jos halutaan katsoa minkä kunnan ja maakunnan alueille arviot osuivat, ruksataan vasemmalta Kartta-aineistoista pohjakartan lisäksi Kunnat ja maakunnat, joka on aineistoteemassa Paikannimet ja hallinnolliset rajat. Taso ilmestyy pohjakartan päälle. Tämä karttataso näkyy myös oikealla Tasot - välilehdellä. Tason säätimestä voi kokeilla karttatason läpi- näkyvyyden säätöä.

Vaihe F. Tallennetaan karttanäkymä työtilana 9. Opettaja voi halutessaan tallentaa tunnin lopuksi karttanäkymän työtilana. Klikkaa disketin kuvaa työkaluvalikosta. Valitse Tallenna karttanäkymä työtilaksi. Tallennusikkuna avautuu, jonne määritetään työtilan nimi ja kuvaus. Jos haluat, että muut löytävät työtilasi, rastita Näytä työtila -ruutu ja valitse kenelle haluat jakaa työtilan. Työtilan avulla sama karttanäkymä löytyy helposti tarvittaessa. Tehtävää voidaan esim. tarvittaessa jatkaa samasta näkymästä seuraavalla tunnilla (Avataan työkaluvalikosta disketin kuvasta) tai karttaa voidaan jakaa linkin avulla muille. Huom! Näkymän tallennusta työtilana ei tarvitse välttämättä tehdä, koska jokainen kohde (tässä kaupungit) on jo tallennettu kerran. Kohteet löytyvät joka tapauksessa kartalta kirjautuessasi seuraavan kerran sisään ja valitessasi saman kurssin. Työtila on siis ainoastaan pikalinkki kyseiseen näkymään (tietty paikka ja mittakaava sekä tallennetut kohteet). Vinkki: Muistathan, että jos haluat jakaa karttaa esimerkiksi opiskelijoiden vanhemmille, kaikki kohteet ja työtila täytyy merkitä julkisesti jaetuksi tallennusvaiheessa. Näin vanhempien ei tarvitse rekisteröityä PaikkaOppiin katsoakseen karttaa.