Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

SOSIOKULTTUURISIA NÄKÖKULMIA OPETTAJIEN ELÄKÖITYMISEEN

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "SOSIOKULTTUURISIA NÄKÖKULMIA OPETTAJIEN ELÄKÖITYMISEEN"— Esityksen transkriptio:

1 SOSIOKULTTUURISIA NÄKÖKULMIA OPETTAJIEN ELÄKÖITYMISEEN
Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos / Hämeenlinnan toimipaikka Tiina Kujala

2 Aineisto – 22 kirjoitettua tarinaa, 12 haastattelua
yhteensä 34 opettajan kertomusta 12 alaluokkien opettajaa 11 yläluokkien opettaja 11 lukion opettajaa 10 eri oppiaineen edustajaa 6 luokanopettajaa 4 rehtoria 23 naista, 10 miestä, 1 nimetön 27 eläkeläistä, 7 työssä käyvää

3 Eläkkeellä olo 1. Nauttii (ansaitusti) (vapaudesta), leimaa-antavaa kiireettömyys 2. Ei nauti, koska ei ole sopeutunut tai on vaikea sopeutua, on masentunut, surullinen olo, vanhuus huolettaa tai oma tai läheisen sairaus askarruttaa 3. ”Kaikki on mahdollista” –asenne, joka näkyy kiireenä, suunnitelmina, elämänmuutoksina 4. Haluaisi olla vielä hyödyksi yleensä tai kouluun ja kasvatukseen liittyen

4 Eläkkeelle lähtö kiitollisena, hyvien muistojen saattelemana
lopettaen jonkin aikakauden vs. jatkuvuus asioiden valmiiksi saattaminen, puhdas pöytä seuraajalle, ongelmat ratkaistu ”perinnön”, jäljen jättäminen tökerön kohtelun kera huolestuneena ja epävarmana

5 Miksi on vaikea jatkaa työssä?
Joitakin sosiokulttuurisia selitysmalleja: - protestanttinen työetiikka - tiimityö ja palaverimaisuus opettajan arjessa - kokemusta ei arvosteta - (liian) vahva ”minä”

6 Protestanttinen työetiikka
kyseenalaista pitää työstään ei voi olla ”liian hyvä” työssään ei ole lupa nauttia saavutuksista pitää olla toiset elämänalueet, jotka tuottavat nautintoa, ei työ

7 Opettajan uusi arki Koulun uudistustyö: kehittäminen, muutoshakuisuus, tiimityö, palaverimaisuus, paperien työstäminen vs. Oppilaisiin, kasvatukseen, opettamiseen keskittyminen

8 Kokemusta ei arvosteta
kokemus tuo valtaa, antaa ääntä ja voi olla uhka muutokselle ja sitä ajaville nuoret opettajat - joustavuus ikääntyneet opettajat – kritiikki uudistustyö aloitetaan aina ”alusta”, instituutiot keksitään aina uudestaan

9 (Liian) vahva ”minä”? lisääntynyt ammatillinen varmuus
ikä koetaan subjektiivisena voimavarana samalla ikääntynyt taistelee kulttuurisesta paikastaan pätevänä ammattilaisena -> huomiotta jättö, syrjäyttäminen, ”ei oteta vakavasti” - > pelottava ilmiö: ikääntynyt, tehokas naisopettaja

10 Johtopäätös Kulttuurissamme syvällä olevat stereotypiat ikääntyneitä yksilöitä kohtaan todentuvat koulun(kin) arjessa ja yksilö identifioituu vuorovaikutussuhteiden kautta ageistisiin stereotypioihin ja uskoo, että on parempi antaa tilaa nuorille.


Lataa ppt "SOSIOKULTTUURISIA NÄKÖKULMIA OPETTAJIEN ELÄKÖITYMISEEN"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google