Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Hyvinvoiva asukas – hyvinvoiva kunta Sähköinen hyvinvointikertomus Kainuun 3. Hyvinvointifoorumi 20.9.2011 Soile Paahtama erityisasiantuntija.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Hyvinvoiva asukas – hyvinvoiva kunta Sähköinen hyvinvointikertomus Kainuun 3. Hyvinvointifoorumi 20.9.2011 Soile Paahtama erityisasiantuntija."— Esityksen transkriptio:

1 Hyvinvoiva asukas – hyvinvoiva kunta Sähköinen hyvinvointikertomus Kainuun 3. Hyvinvointifoorumi 20.9.2011 Soile Paahtama erityisasiantuntija

2 Kuntalaki (1995/365) 1§ 3 mom. Kunta pyrkii edistämään asukkaidensa hyvinvointia ja kestävää kehitystä alueellaan.

3 Terveydenhuoltolaki 1326/2010 11 § Terveys- ja hyvinvointivaikutusten huomioon ottaminen 12 § Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen kunnassa 34 § Terveydenhuollon järjestämissuunnitelma (Sosiaalihuoltolaki luonnosvaiheessa)

4 Sosiaali- ja terveydenhuollon kansallinen kehittämisohjelma (Kaste-ohjelma)2008- 2011 Tavoitteena on, että kuntalaisten osallisuus lisääntyy ja syrjäytyminen vähenee hyvinvointi ja terveys lisääntyvät, hyvinvointi- ja terveyserot kaventuvat palveluiden laatu, vaikuttavuus ja saatavuus paranevat, alueelliset erot vähentyvät Teema: Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen rakenteet (Kaste II 2012-2015 on valmisteilla)

5 Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen rakenteet ja toimeenpano kunnassa (THL: Johtaminen tukee hyvinvoivaa ja tervettä kuntaa, Hyvinvoiva ja terve kunta, Tukiaineistoa kuntajohdolle, Kide-sarja)

6 TerPS Kainuun osahanke Hankkeen tavoitteet (2011 vuoden loppuun mennessä) 1.Kainuun alueelle on luotu hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen rakenteet ja poikkihallinnolliset hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen työryhmät jotka toimivat niin alueellisesti kuin maakunnallisesti. Malli muistuttaa aluemallia. 2. Kainuun kuntiin on syntynyt kahdeksan hyvinvointikertomusta ja yksi Kainuun maakunta - kuntayhtymän sosiaali- ja terveystoimialalle. Hyvinvointikertomusten lähtökohtana on alhaalta ylöspäin näkyvä toimintojen kuvaus. 3. Kainuun maakunnassa on käytössä palveluiden ja toiminnan palautejärjestelmä joka mahdollistaa myös ns ”heikkojen äänien” kantautumisen sekä kuntien-, että maakunnan toiminnan kehittämiseksi. 4. Kainuun maakunnan alueella käytetään tarvittavien resurssien ja palveluiden ohjaamiseksi sekä johtamisen välineenä ATH -kyselyn tuloksia.

7 Sähköisen hyvinvointikertomuksen nykyvaihe, haasteet ja jatkosuunnitelmat

8 Yhteistyökumppanit TerPS KanervaKaste (Itä- ja Keski-Suomi) STM THL Kuntaliitto: sosiaali- ja terveys, kuntatalous, kuntakehitys ja tutkimus, opetus ja kulttuuri sekä yhdyskunta, tekniikka ja ympäristö

9 1.Kemi 2.Tornio 3.Oulu 4.Haukipudas 5.Vihanti 6.Raahen hyvinvointikuntayhtymä 7.Peruspalvelukuntayhtymä Kallio 8.Sosiaali- ja terveyspiiri Helmi 9.Peruspalvelukuntayhtymä Selänne 10.Kainuun maakuntakuntayhtymä 11.Vaala 12.Pieksämäki 13.Haapavesi 14.Siikalatva 15.Pyhäntä 16.Haapavesi 17.Hyrynsalmi 18.Raahe 19.Kajaani 20. Kuhmo 21. Paltamo 22. Puolanka 23. Ristijärvi 24. Sotkamo 25. Suomussalmi 26. Porvoo 27. Alavieska 28. Kalajoki 29. Merijärvi 30. Oulainen 31. Nivala 32. Sievi 33. Ylivieska 34. Haapajärvi 35. Kärsämäki Sähköisen hyvinvointikertomuksen käyttöönotto (=versio 0.1) 36. Pyhäjärvi 37. Reisjärvi 38. Mäntsälä 39. Pornainen 40. Utajärvi 41. Simo 42. Ii 43. Pudasjärvi 44. Salo 45. Hailuoto 46. Kempele 47. Muhos 48. Lumijoki 49. Tyrnävä 50. Liminka 51. Siikalatva 52. Pyhäntä

10 Sähköisen hyvinvointikertomuksen käyttöönotto (=versio 0.1) 53. Sipoo 54. Virrat 55. Enonkoski 56. Kerimäki 57. Punkaharju 58. Rantasalmi 59. Savonlinna 60. Sulkava 61. Itä-Savon shp 62. Saarijärvi 63. Pirkanmaan shp 64. Kerava 65. Valkeakoski 66. Nurmijärvi 67. Kokkola 68. Rautjärvi 69. Kannus 70. Toholampi 71. Lestijärvi 72. Veteli 73. Kaustinen 74. Perho 75. Halsua 76. Keski-Pohjanmaan shp 77. Etelä-Pohjanmaan shp 78. Kuopio 79. Kannonkoski 80. Viitasaari 81. Jalasjärvi 82. Inari 83. Utsjoki 84. Enontekiö 85. Ranua 86. Ilomantsi 87. Tervola 88. Keski-Suomen shp 89.Sievi 90.Pohjois-Karjalan ssk 91.Jämsä 92.Kuhmoinen 93.Kaksineuvoinen 94.Nurmes 95.Iisalmi 96.Leppävirta 97.Hanko 98.Siilinjärvi 99.Varkaus 100.Kesälahti 101. Forssa 102. Lapinlahti 103. ?

11 Haasteet Sähköinen hyvinvointikertomus on hyvä työväline, jossa on haasteena paikallisesti ja alueellisesti  Poikkihallinnollisuus  Ei pelkästään työväline vaan prosessi; liittäminen talous- ja toimintasuunnitelmaprosessiin  Koulutus ja tuki

12 Haasteet Sähköinen hyvinvointikertomus on hyvä työväline, jossa on haasteena valtakunnan tasolla:  (levittäminen)  Omistajuus – vastuu hankkeiden jälkeen  Jatkorahoituksen turvaaminen

13 jatkosuunnitelmat Osaksi kunnan (sähköistä) talous- ja toimintasuunnitelmaa

14 www.hyvinvointikertomus.fi www.terps.fi www.kanervakaste.fi www.kunnat.net soile.paahtama@kuntaliitto.fi


Lataa ppt "Hyvinvoiva asukas – hyvinvoiva kunta Sähköinen hyvinvointikertomus Kainuun 3. Hyvinvointifoorumi 20.9.2011 Soile Paahtama erityisasiantuntija."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google