Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Päivälukiot hyödyntämässä etälukiomallia

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Päivälukiot hyödyntämässä etälukiomallia"— Esityksen transkriptio:

1 Päivälukiot hyödyntämässä etälukiomallia
Visio itäsuomalaisesta virtuaalilukioverkostosta osana kansallista verkostoa Leena Suonio 03/2003

2 Mitä hyötyä päivälukioille etälukion toimintamallista ja kokemuksista?
Koulun toimintakulttuurin ja opetuksen rikastaminen – laatua koulutyöhön Etä- / verkko-opetuksen toteuttaminen yksittäiset kurssit (itsenäisesti suoritettavat kurssit) koko kurssitarjonta (etälukio) Yhteistyö ja verkostoituminen kurssitarjonta / tukipalvelut / resurssien yhdistäminen Leena Suonio 03/2003

3 Laatua koulutyöhön Kohti uutta opettajuutta ja uutta toimintakulttuuria etäopetuksessa perinteinen opettaminen ei enää toimi - opettajan ja opiskelijan roolin muutos Kohti joustavaa työ- ja opiskeluympäristöä yksilölliset tarpeet, lähtökohdat ja elämäntilanteet pakkotahdista vastuulliseen työskentelyyn luokkatunnit / verkkotehtävät / dialogit rinnakkain yhteistyö- /tiimitaidot, verkkotaidot, tietojenkäsittelytaidot Uusia mahdollisuuksia verkostoitumiseen, vuorovaikutukseen ja dialogiin, autenttisiin ja innostaviin oppimiskokemuksiin Leena Suonio 03/2003

4 Itä-Suomen etälukioverkko
Leena Suonio 03/2003

5 Taustaa Pohjois-Savon etälukio 1997-99
Itä-Suomen virtuaalilukion selvityshanke Yhteistä suunnittelua, markkinointia ja koulutusta Vuosina Kuopion, Iisalmen ja Varkauden aikuislukiot olivat mukana Opetushallituksen koordinoimassa ESR-rahoitteisessa etäopetusprojektissa. Kuopion, Iisalmen ja Varkauden aikuislukiot toimivat yhdessä muodostaen Pohjois-Savon etälukion. Projektin päättymisvuonna 1999 Pohjois-Savon etälukiossa oli yhteensä 387 etäopiskelijaa. Projektissa saadut kokemukset antoivat perustaa ja valmiuksia jatkokehittämiseen ja etälukioväylän alueelliseen laajentamiseen. Vuonna 2000 yhteistyöverkkoa laajennettiin Pohjois-Savon lisäksi Etelä-Savon, Pohjois-Karjalan ja Kainuun alueille. Uuden joustavan opiskeluväylän tarve näkyi opiskelijamäärissä: Leena Suonio 03/2003

6 Taustaa Pohjois-Savon etälukio 1997-99
Itä-Suomen virtuaalilukion selvityshanke Yhteistä suunnittelua, markkinointia ja koulutusta Tarve verkon laajentamiseen ja jatkokehittämiseen v. 2000 Vuosina Kuopion, Iisalmen ja Varkauden aikuislukiot olivat mukana Opetushallituksen koordinoimassa ESR-rahoitteisessa etäopetusprojektissa. Kuopion, Iisalmen ja Varkauden aikuislukiot toimivat yhdessä muodostaen Pohjois-Savon etälukion. Projektin päättymisvuonna 1999 Pohjois-Savon etälukiossa oli yhteensä 387 etäopiskelijaa. Projektissa saadut kokemukset antoivat perustaa ja valmiuksia jatkokehittämiseen ja etälukioväylän alueelliseen laajentamiseen. Vuonna 2000 yhteistyöverkkoa laajennettiin Pohjois-Savon lisäksi Etelä-Savon, Pohjois-Karjalan ja Kainuun alueille. Uuden joustavan opiskeluväylän tarve näkyi opiskelijamäärissä: Leena Suonio 03/2003

7 Nykyinen: Itä-Suomen virtuaaliverkko 2000-03
OPH YLE Otavan opisto OMAAN TAHTIIN ET ET, IT, PS KU, BI, GE, VI, UO, UE KE, VE MAA, LI, TT, UE MAA, FY, FI, RA, SA BI Pakolliset kurssit Valinnaiset kurssit Kajaani Paltamo Yhteinen kurssitarjonta: n. 390 kurssia jaksotetut / omatahtiset / abikurssit / kesäohjaus www –tukipalvelut: ilmoittautumiset, arviointi, ... Opiskeluympäristö, materiaalit ja ohjeet Aineryhmäyhteistyö ja opettajien koulutus Tiedotus ja markkinointi Opiskelijoita: v v v Joensuu Iisalmi T I I M I T T I I M I T Nykyinen verkko: + toimiva, kehittyvä yhteistyöverkko + yhteinen kurssitarjonta ja yhteiset tukipalvelut + yhteinen käsitys verkon tarpeellisuudesta + joustava ja yhteistoimintaan perustuva toimintakulttuuri + uusi opetuskulttuuri – uusi opettajuus - yhteisten palvelujen rahoituspohja vielä selvittämättä - alueellistuminen vähäistä Rinnalla ympäristössä: + seutukuntien ja aluekeskusten kehittäminen käynnistymässä + tekniikan kehittyminen ja sen tuomat uudet mahdollisuudet + uudet yhteistyöverkot ja verkkohankkeet - väestön väheneminen ja ikääntyminen - pienet lukiot vaikeuksissa ja 2. asteen koulutuksen yhteistyö vähäistä päällekkäiset ja vaikutuksiltaan vähäiset hankkeet jäykät rahoitusjärjestelmät eivät tue verkostoitumista Koulutuksellinen tasa-arvo uhattuna Itä-Suomessa – tarve laajempaan verkostoitumiseen sekä nykyisten ja uusien osaajien kokoamiseen yhteiseksi voimavaraksi! Savon-linna Kuopio Varkaus Mikkeli Leena Suonio 03/2003

8 Erilaisia etäkursseja
Toimenpiteet Jaksotettu - sidottu koulun jaksojärjestykseen Omatahtinen - lukuvuoden aikana tai kesällä omaan tahtiin Ilmoittautuminen Ennen kurssin alkua Milloin tahansa Lähivaihe koulussa 3 x (40 – 80 min.) - vapaaehtoinen Ei lainkaan Ohjaus opiskelijalähtöisesti pääosin verkon kautta - ohjeet ja materiaali verkossa ja paperilla Päivystykset Verkko-ohjaus Puhelin / faksi / posti Arviointi koko prosessi kokeet (yleensä) Tuotokset aikataulun mukaisesti Kokeet koeviikolla lähikoululla Tuotokset lukuvuoden (tai kesän) aikana Kokeet pääosin verkko-koepäivinä lähikoululla Leena Suonio 03/2003

9 Ilmoittautuminen: www.itasuomenetalukioverkko.fi
Leena Suonio 03/2003

10 Kurssitarjonta: www.itasuomenetalukioverkko.fi
Leena Suonio 03/2003

11 Vuosien varrella … Vuosina 1997 - 2002
Itä-Suomen etälukioissa yhteensä: n etäopiskelijaa - n. 120 eri kunnan alueelta tutkintoa (lukio/yo) Leena Suonio 03/2003

12 Missä ollaan ja mihin menossa?
Luotu kehittyvä toimintamalli etälukiolle ja yhteistyöverkostolle Avattu joustava ja yksilöllinen etäopiskeluväylä Opittu uutta opettajuutta: opettamisesta oppimisprosessin ohjaamiseen ja arviointiin Opittu tekemään työtä yhdessä: harjaannuttu yhteistyöhön perustuvaan toimintakulttuuriin Miten toiminta vakiinnutetaan osaksi koulutusjärjestelmää? Verkoston laajentaminen ja kehittäminen itäsuomalaiseksi virtuaalilukioverkostoksi / oppimisverkostoksi? Leena Suonio 03/2003

13 Tulevaisuuden yhteistyöverkko?
Kansalaisopistot Paikalliset yhteistyöverkot Virtuaali-yo ’Aikuisten’ virtuaaliverkot (etälukioverkko) Pienet lukiot Peruskoulu Ammatillinen 2. aste nuoret / aikuiset Virtuaali-amk Millainen verkko mahdollinen, järkevä ja toimiva? Leena Suonio 03/2003

14 Visio 1: Itä-Suomen verkostolukio Nykyisten osaajien ja uusien kehittäjien kokoaminen elinvoimaisen, oppivan ja koulutuksellisesti tasa-arvoisen Itä-Suomen yhteiseksi voimavaraksi Kainuu Pohjois-Karjala Joensuu, Outokumpu, Polvijärvi, Kontiolahti, Liperi, Juuka, Eno, Kitee, Pyhäselkä, Tohmajärvi, Lieksa, Nurmes, Ilomantsi, Valtimo, Kesälahti, Rääkkylä, Tuupovaara, Kiihtelysvaara 14 lukiokuntaa Kajaani, Paltamo, Vuolijoki, Hyrynsalmi, Kuhmo, Sotkamo, Suomussalmi, Ristijärvi, Puolanka, Vaala (P-P verkko) Kainuun hallintomalli (9 lukiokuntaa ) PALTAMO KAJAANI JOENSUU OPH YLE Joensuun yliopisto Kansall. ja kansainväl. yhteistyö Kuopion yliopisto IISALMI MIKKELI KUOPIO VARKAUS SAVONLINNA Etelä-Savo Pohjois-Savo Mikkelin seutulukio-verkosto: Mikkeli, Ristiina, Haukivuori, Juva, Kangasniemi, Mäntyharju, Puumala, Sulkava, Rantasalmi, Joroinen lukiokuntaa Savonlinna, Punkaharju, Kerimäki, Enonkoski, Savonranta, Heinävesi, Pieksämäki, Kangaslampi, Jäppilä, Virtasalmi, Pieksämäen mlk lukiokuntaa Iisalmi, Kiuruvesi, Sonkajärvi, Vieremä, Lapinlahti, Rautavaara, Pielavesi, Varpaisjärvi, Kuopio, Siilinjärvi, Nilsiä, Juankoski, Tuusniemi, Karttula, Suonenjoki, Rautalampi, Vesanto, Tervo, Maaninka, Kaavi, Vehmersalmi, Varkaus, Leppävirta 18 lukiokuntaa Yhteensä 56 lukiokuntaa, 2. asteen ammatillinen koulutus, alueen yliopistot ja ammattikorkeakoulut, seutukunnalliset yhteistyöverkot ja pienet virtuaalikouluhankkeet, pienten lukioiden verkko Leena Suonio 03/2003

15 Visio 2: Itä-Suomen verkostolukio Nykyisten osaajien ja uusien kehittäjien kokoaminen elinvoimaisen, oppivan ja koulutuksellisesti tasa-arvoisen Itä-Suomen yhteiseksi voimavaraksi Kainuu Kainuun hallintomalli resurssi- ja oppimiskeskukset, oppituvat Pohjois-Karjala seutukuntaverkot resurssi- ja oppimiskeskukset, oppituvat PALTAMO KAJAANI JOENSUU OPH YLE Joensuun yliopisto - opettajien koulutus - tutkimus ja arviointi Kansall. ja kansainväl. yhteistyö Kuopion yliopisto - kehittämis- ja tukipalvelut - opettajien täyd. koulutus IISALMI MIKKELI KUOPIO VARKAUS SAVONLINNA Pohjois-Savo seutukuntaverkot resurssi- ja oppimiskeskukset, oppituvat Etelä-Savo - seutukuntaverkot resurssi- ja oppimiskeskukset, oppituvat Yhteensä 56 lukiokuntaa, 2. asteen ammatillinen koulutus, alueen yliopistot ja ammattikorkeakoulut, seutukunnalliset yhteistyöverkot ja pienet virtuaalikouluhankkeet, pienten lukioiden verkko, seutukunnalliset / maakunnalliset resurssi- ja oppimiskeskukset sekä paikalliset oppituvat Leena Suonio 03/2003

16 Visio 3: Itä-Suomen verkostolukio Nykyisten osaajien ja uusien kehittäjien kokoaminen elinvoimaisen, oppivan ja koulutuksellisesti tasa-arvoisen Itä-Suomen yhteiseksi voimavaraksi Kainuu Kainuun hallintomalli resurssi- ja oppimiskeskukset, oppituvat Pohjois-Karjala seutukuntaverkot resurssi- ja oppimiskeskukset, oppituvat Verkoston tehtävät tasa-arvoiset koulutuspalvelut opetuksen verkostomallit ja yhteinen virtuaalikurssitarjonta innovaatioita tukevat organisaatio- ja rahoitusmallit pienten virtuaalikouluhankkeiden laajempi hyödyntäminen kehittämis- ja tukipalvelut, uuden tekniikan hyödyntäminen kansalliset ja kansainväliset erikoistehtävät OPH YLE Joensuun yliopisto - opettajien koulutus - tutkimus ja arviointi Kansall. ja kansainväl. yhteistyö Kuopion yliopisto - kehittämis- ja tukipalvelut - opettajien täyd. koulutus Pohjois-Savo seutukuntaverkot resurssi- ja oppimiskeskukset, oppituvat Etelä-Savo - seutukuntaverkot resurssi- ja oppimiskeskukset, oppituvat Yhteensä 56 lukiokuntaa, 2. asteen ammatillinen koulutus, alueen yliopistot ja ammattikorkeakoulut, seutukunnalliset yhteistyöverkot ja pienet virtuaalikouluhankkeet, pienten lukioiden verkko, seutukunnalliset / maakunnalliset resurssi- ja oppimiskeskukset sekä paikalliset oppituvat Leena Suonio 03/2003

17 Tulevaisuutta kohti: Itä-Suomi osana kansallista oppimisverkostoa
Kainuu Pohjois-Karjala Eri koulutusasteiden yhteiset oppimisverkot? Eri koulutusasteiden yhteiset oppimisverkot? Verkoston tehtävät tasa-arvoiset koulutuspalvelut koulutuksen ja ohjauksen verkostomallit yhteinen virtuaalikurssitarjonta kehittämis- ja tukipalvelut - kansalliset ja kansainväliset erikoistehtävät OPH YLE Joensuun yliopisto - opettajien koulutus - tutkimus ja arviointi Kansall. ja kansainväl. yhteistyö Kuopion yliopisto - kehittämis- ja tukipalvelut - opettajien täyd. koulutus Etelä-Savo Pohjois-Savo Eri koulutusasteiden yhteiset oppimisverkot? Eri koulutusasteiden yhteiset oppimisverkot? Resursseja yhdistäen mahdollistetaan tasa-arvoiset koulutuspalvelut ajasta, paikasta, iästä ja koulutustasosta riippumatta. Avoimet oppimiskeskukset tarjoavat koulutuksen ohella pedagogisen ja teknisen tuen ja ohjauksen sekä kokoontumispaikan erilaisille oppijoille. Leena Suonio 03/2003

18 Visio: Alueellinen oppimisverkko
Esiopetus – perusopetus – 2. asteen koulutus – ammattikorkeakoulu – yliopisto – vapaa sivistystyö Resurssikeskukset (opettajat) Oppimiskeskukset / oppituvat (opiskelijat) Käyttäjinä kaikki kansalaiset vauvasta vaariin Leena Suonio 03/2003

19 Verkostoitumisen haasteita
Mitä kannattaa tehdä keskitetysti ja mitä hajauttaa? Yhteiset tukipalvelut? Osaamisen kokoaminen. Pelisäännöistä sopiminen / järjestelmien yhteensovittaminen Taloudellinen hyöty / koulutuksen laatu? Ylläpito- / rahoitusmallit Yhteistyöhön perustuva toimintakulttuuri kokemuksen / osaamisen / resurssien jakaminen ainepedagoginen / hallinnollinen yhteistyö ohjauksen / opetuksen verkostomallit, esim. yhteisen kurssitarjonnan toteuttaminen ja hyödyntäminen Yhteistyö ei tapahdu itsestään – vaatii aikaa ja energiaa! Leena Suonio 03/2003


Lataa ppt "Päivälukiot hyödyntämässä etälukiomallia"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google