Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Ea 3. 2 Kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät (täyd

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Ea 3. 2 Kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät (täyd"— Esityksen transkriptio:

1 Ea 3. 2 Kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät (täyd
Ea 3.2 Kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät (täyd. aineopinnot) Laajuus: 4 op / 3 ov Käyttäytymistieteellinen tiedekunta / Erityispedagogiikka

2 Tavoite: Opiskelija osaa valita tutkimukseensa sopivat menetelmät ja osaa laatia tutkimussuunnitelman. Opiskelija oppii SPSS-ohjelman käytön perusteet ja osaa suorittaa sillä analyyseja. Opiskelija saa tietoa myös parametrittomista tutkimusmenetelmistä. Tavoitteena on lisäksi, että opiskelija saa valmiuden kvantitatiivisten tutkimusraporttien analyyttiseen lukemiseen. Opiskelija saa tietoa määrällisistä perusanalyysimenetel-mistä (esimerkiksi ristiintaulukointi, t-testi, ANOVA, ANCOVA, korrelaatioanalyysi, reliabiliteettianalyysi, faktorianalyysi).

3 Aikataulu ti 6.11. klo 11.15–13.45 Risto
to klo 11.15–12.45 Risto ti klo 11.15–13.45 Risto to klo 11.15–13.45 Risto to klo 11.15–12.45 Risto ti klo 11.15–13.45 Risto TENTTI to klo 13.00–15.15 T23, sali A213, Uusintatentit ja 5.3. klo 14.00–17.00 T23, auditorio; ilmoittautuminen viimeistään 4.2. ja 25.2. ke klo 9.15–10.45 Risto to klo 11.15–13.45 Risto ma klo 9.15–10.45 Helena ti klo 11.15–13.45 Helena ke klo 9.15–11.45 Helena

4 Työtavat, arviointi & materiaalit:
Hyväksytty suoritus edellyttää luentoon ja ryhmäopetukseen osallistumista, spss-harjoitustehtävien tekemistä sekä luentoon ja kirjallisuuteen perustuvan soveltavan tentin suorittamista. Opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5. Luento-opetus 15 t, ryhmäopetus 20 t ja yksi kirja (Karma & Komulainen), itsenäinen työ 72 t. Kurssin materiaali Kurssimateriaali (luennot, harjoitukset), Kirjallisuus: Karma, K. & Komulainen, E Käyttäytymistieteiden tilastomenetelmien jatkokurssi. Helsinki: Gaudeamus. Saatavana internetistä:

5 Riston osuus - Tutkimuksen suunnittelu ja tilastollisen tutkimuksen perusteita - Tietojen syöttäminen SPSS:ään (tehdään havaintomatriisi, ks. liite) - Muuttujien luonne - Muuttujien luokittelu SPSS:llä - Frekvenssien ja prosentuaalisten osuuksien tutkiminen SPSS:llä. - Tilastolliset tunnusluvut - Summamuuttujan luominen - Reliabiliteetti - Tutkitaan testien edellytyksiä, sopivan testin valintaa oikeaan tarkoitukseen - Muuttujien väliset yhteydet

6 - Ryhmien väliset erot muuttujien suhteen: t-testi
- 1-suuntaista varianssianalyysi post hoc-jatkotesteineen. Helenan osuus - Faktorianalyysi ja regressioanalyysi, joista edellytykset, suorittaminen ja tulkinta. - Regressionanalyysi: muuttujien valinta analyysiin, enter b-arvot ja standardoidut beta-kertoimet, sig., kokonaisselitysaste. Multikollineaarisuuden testaus ja muita testejä. - Grafiikka ja taulukot: Taulukot ja graafiset kuviot (box-plotit, viivadiagrammit, sirontakuviot etc.), niiden ymmärtäminen, tulkinta ja tuottaminen, muokkaaminen ja siirtäminen wordiin.

7 I Tutkimuksen suunnittelu ja tilastollisen tutkimuksen perusteita:
Paljastaa ilmiötä koskevia (tosi)asioita eli kuvata niitä Pyrkiä selittämään ja ymmärtämään kuvaamiaan ilmiöitä (vastata kysymykseen miksi?) Rakentaa kohdetta kuvaavia käsitteitä ja teorioita Ennustaminen Tähdätä sovelluksiin ja toimenpidesuosituksiin Tieteellinen tieto nojautuu jo olemassa olevaan tietoon Käytetään yleisesti tunnettuja/ hyväksyttäjä menetelmiä Kolme selvää hyötyä: a) Vertailukelpoisuus b) Erehdysten mahdollisuus pienenee c) Toistettavuus Vrt. Ei-tiede..., Paljastaa ilmiötä koskevia (tosi)asioita eli kuvata niitä 􀁺 Pyrkiä selittämään ja ymmärtämään kuvaamiaan ilmiöitä (vastata kysymykseen miksi?) 􀁺 Rakentaa kohdetta kuvaavia käsitteitä ja teorioita 􀁺 Ennustaminen 􀁺 Tähdätä sovelluksiin ja toimenpidesuosituksiin

8 Ihmistieteen tunnusmerkkejä
Ihmistieteet Esimerkiksi: taloustiede, sosiologia, historia, arkeologia, antropologia, lingvistiikka, semiotiikka, kulttuurintutkimus, psykologia, kasvatustiede, sosiaalipolitiikka, valtio-oppi, politiikan tutkimus, filosofia. Kasvatustieteellinen neljään osa-alueeseen (Metsämuuronen 2003): toiminnan vastaanottaja (oppija) toiminnan suorittaja (opettaja) itse toimintaa (opetusta) kaikkea kasvatusta säätelevää ja rajoittavaa (esim. oppimista, opettamista) toimintaa koskeva tutkimus Ongelmana ihmisen inhimillisyys (kokemuksen luotettavuus)

9 Tilastotiede (menetelmätiede) auttaa tekemään tieteellisiä päätelmiä
Yksikköjen muodostamaan joukkoon liittyvää numeerisen tietoaineiston keräämistä, analysointia ja tulkintaa koskeva tiede. Tilastotiede on oppi siitä, miten reaalimaailman tilasta tai ilmiöistä tehdään päätelmiä, tilasta tai ilmiöstä kerättyjen numeeristen tietojen perusteella HUOM: Tilastotiede EI ole oppia tilastoista tai niiden laatimisesta! Tilastotieteen historiaa 􀂃 Tilastotiede on saanut alkunsa yhteiskunnan modernisoituessa, jolloin on tarvittu yhä enemmän tilastotietoja hallinnon tarpeisiin 􀂐 Englannissa ja Ranskassa jo 1600-luvulla 􀂐 väestötilastot, maanomistustilastot, onnettomuus- ja kuolleisuustilastot, … 􀂃 Ruotsi-Suomessa väestötilasto, alkaen v. 1749, on maailman vanhin nykyaikaan katkeamattomana jatkunut tilasto

10 Aineiston tilastollinen käsitteleminen
Tietoa tiivistäviä ja kuvailevia menetelmiä (- tunnusluvut, taulukot, kuviot) Päätelmien tekemiseen tarkoitetut menetelmät - tutkitaan pientä joukkoa henkilöitä (otos) ja arvioidaan kuinka todennäköisesti otoksen henkilöillä esiintynyt ilmiö toistuu kaikilla kiinnostuksen kohteena olevilla henkilöillä (perusjoukko, populaatio) Ilmiöitä matemaattisesti mallintavat menetelmät - aineiston perusteella pyritään luomaan matemaattinen malli, jolla pyritään selittämään ja ennustamaan, esim. regressiomalli

11 Tutkimuksen vaiheet Tutkimusongelma – aiheen valinta, määrittely
Aikaisempi ongelmaa sivuava kirjallisuus – teoreettinen kirjallisuus ja empiirinen tutkimus Ongelman täsmennys – määrittely, viitekehys, hypoteesit Tutkimusasetelma – millainen aineisto ja menetelmä ratkaisulle Aineistonkeruu ja analysointi – aineiston kokoaminen ja analysointi tutkimusasetelman mukaan Johtopäätökset – tulokset, tulkinta ja suhteellistaminen teoriaan ja aiempaan tutkimukseen.

12 Tutkimusongelma ja Hypoteesi
Tutkimuskysymysten muoto: a) Aikaisempaa tietoa ei ole  kuvaileva tutkimus, mitä aiotaan tehdä, missä ja milloin b) Aikaisempaa tietoa on kohtuullisesti (esimerkiksi on tietoa kahdesta eri ilmiöstä, mutta ei ole olemassa tietoa siitä ovatko kyseiset ilmiöt yhteydessä toisiinsa) c) Aikaisempaa tietoa on (jonka perusteella voidaan olettaa tutkimuksen tulos) - hypoteesi on lause, jossa kuvattavan muuttujien välisiä yhteyksiä ja esitetään selkeä väite, jonka pitävyyttä testataan Tutkimuksen teoriatausta on keskeiset käsitteet ja millaisia tutkimustuloksia aihepiiristä on jo saatu. Millaisia tuloksia kyseistä ilmiötä tutkittaessa on saatu ja mihin haluan itse saada lisäselvyyttä. Ongelma tuodaan ilmi (eksplikoidaan) tutkimuksen omassa kappaleessa, jolle voidaan antaa nimi "Tutkimusongelmat" tai "Tutkimuksen tarkoitus", Juuri empiirisessä tutkimuksessa tässä ko. kappaleessa ikään kuin tiivistyy se informaatio, mitä teoriaosa sisältää; se on teoriaosuuden huipennus.....Jos

13 Hypoteesien merkitys Hypoteesi teorian työvälineenä
Hypoteesien testaus Objektiivisuus Suuntaavat tutkimusta Vahvistaa entistä tai luo uutta teoriaa

14 Tilastollinen päätöksenteko (riskit)

15

16 2.2 Tutkimusotteen valinta
On strateginen valinta, koska eri tutkimusotteet: tavoittavat hyvin erilaisia tutkittavia ilmiöitä rakenteelliset muutokset, trendit ja ennusteet vs. kokemukset ja prosessit eri puolia samasta ilmiöstä tietoinen valinta vs. valikoituminen lahjakkuus vs. käsitys lahjakkuudesta Valittavan tutkimusotteen sanelevat asetetut tutkimusongelmat ja tutkimuskohde eli mitä ja ketä halutaan tutkia

17 2.2 Tutkimusotteen valinta
On strateginen valinta, koska eri tutkimusotteet: tavoittavat hyvin erilaisia tutkittavia ilmiöitä rakenteelliset muutokset, trendit ja ennusteet vs. kokemukset ja prosessit eri puolia samasta ilmiöstä tietoinen valinta vs. valikoituminen lahjakkuus vs. käsitys lahjakkuudesta Valittavan tutkimusotteen sanelevat asetetut tutkimusongelmat ja tutkimuskohde eli mitä ja ketä halutaan tutkia

18

19

20 Otteen valinnasta Määrällinen Laadullinen
valittu teoria on riittävän hyvä tutkimusväline selvittämään meneillään olevaa tutkimustehtävää. ei tule koskaan tehdä ilman teoriaa, eli kyselylomakkeen kysymyksiä ei saa ”keksiä” vaan ne on johdettava (operationalisoitava) yhdestä tai useammasta teoriasta. Laadullinen jos tutkimusongelmasi ratkaisua selittävät tekijät eivät ole etukäteen pääteltävissä ja selkeästi mitattavissa kannattaa sinun tehdä laadullinen tutkimus. tutkittavaan ilmiöön liittyvät syyt eivät ole etukäteen määriteltävissä.


Lataa ppt "Ea 3. 2 Kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät (täyd"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google