Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

SOKLAN TUTKIMUSSTRATEGIA VUOSILLE 2007-2009 Professori Kirsti Lonka FT Auli Toom.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "SOKLAN TUTKIMUSSTRATEGIA VUOSILLE 2007-2009 Professori Kirsti Lonka FT Auli Toom."— Esityksen transkriptio:

1 SOKLAN TUTKIMUSSTRATEGIA VUOSILLE 2007-2009 Professori Kirsti Lonka FT Auli Toom

2 2 STRATEGIATYÖSKENTELYN TAVOITTEET SOKLAn tutkimustoiminnan yleisten linjausten määritteleminen yhteistyössä ja keskustellen Yleiset sisällölliset tutkimusteemat Yleiset menetelmälliset painotukset Julkaisutoiminta Tutkimus- ja kehittämishankkeet Projektit ja ulkopuolinen tutkimusrahoitus Perus- ja jatkokoulutus SOKLAn tutkimustoiminnan kiinteänä osana Tutkimusstrategian perusteiden luonnosteleminen

3 3 SOKLAN TUTKIMUSKESKUKSET Yleinen kasvatustiede ja kasvatuspsykologia ­ Opetuksen tutkimuskeskus ­ Kasvatuspsykologian tutkimuskeskus Humanistis-yhteiskunnallisten sekä taito- ja taideaineiden didaktiikka ­ Historiallis-yhteiskuntatiedollisen kasvatuksen tutkimus- ja kehittämiskeskus ­ Katsomusaineiden didaktiikan tutkimuskeskus ­ Kielen ja kirjallisuuden opetuksen tutkimuskeskus ­ Mediakasvatuskeskus ­ Taito- ja taideaineiden tutkimuskeskus ­ Vieraiden kielten opetuksen tutkimuskeskus Matematiikan, luonnontieteiden ja maantieteen didaktiikka ­ Biologian ja maantieteen didaktiikan tutkimuskeskus ­ Matemaattisten aineiden opetuksen tutkimus- ja kehittämiskeskus Erityispedagogiikka ­ Erityispedagogiikan tutkimuskeskus Varhaiskasvatus ja alkuopetus ­ Varhaiskasvatuksen ja alkuopetuksen tutkimuskeskus

4 4 SOKLAN JULKAISUPOLITIIKKA - Julkaisut tutkimuksen arvioinnissa 2005 A1 (englanninkielisiä) B1 (englanninkielisiä) Yleinen kasvatustiede ja kasvatuspsykologia 23 (6) 65 (46) Humanistis-yhteiskunnallisten sekä taito- ja taideaineiden didaktiikka 10 (0) 42 (18) Matematiikan, luonnontieteiden ja maantieteen didaktiikka 8 (0) 33 (25) Erityispedagogiikka 12 (2) 12 (7) Varhaiskasvatus ja alkuopetus9 (0) 4 (3) Yhteensä62 (6) 156 (99)

5 5 SOKLAN JULKAISUPOLITIIKKA - Julkaisut Julkissa 2006-2007 20062007yht A1303 D1325 A2011 A311314 A4628 A5101 B1341145 B28627113 B315318 B46713 B5282048 yhteensä19376269

6 6 PROJEKTIT JA ULKOPUOLINEN TUTKIMUSRAHOITUS Tutkimusprojektit Kehittämisprojektit kansalliset, kansainväliset rahoittajina mm. EU, Suomen Akatemia, erilaiset järjestöt ja säätiöt  Mitä projektit tuottavat laitokselle?  Mitä periaatteita tulee ottaa huomioon projektihenkilöstöä palkatessa?  Projektien tukipalvelut

7 7 SOKLAN JATKOULUTUS KIINTEÄNÄ TUTKIMUSTOIMINNAN OSANA Millaiset jatkokoulutuksen linjaukset ovat SOKLAssa tarpeen? Miten jatko-opiskelijoita rekrytoidaan? Miten jatko-opiskelijoita ohjataan… opintoasioissa? tutkimusasioissa?

8 8 SOKLAN TUTKIMUSSTRATEGIA 2004-2006 - Mitä hyödynnetään? kasvatusta, opetusta, opiskelua ja oppimista sekä opettajankoulutusta tutkitaan monipuolisesti ja monimuotoisesti useassa tutkimuskeskuksessa toimintakauden 2004-2006 aikana tutkimuskeskuksia (13) pyritään yhdistämään suuremmiksi yksiköiksi tutkimustoimintaa ohjaavina tavoitteina ovat olleet poikkitieteisyys sekä vuorovaikutus eri tieteenalojen ja oppiaineiden välillä tutkimusyhteistyö psykologian, kasvatustieteen ja psykologian laitosten kanssa tutkimusyhteistyö yliopiston eri ainelaitosten kanssa tutkimusyhteistyö yhteiskunnallisen vaikuttamisen suunnassa

9 9 SOKLAN TUTKIMUSSTRATEGIA 2004-2006 - Mitä hyödynnetään? ”kaikki opettajat tutkivat ja kaikki tutkijat opettavat” eri vaiheiden opiskelijoita pyritään liittämään entistä kiinteämmin laitoksen tutkimustyöhön tutkimuskeskukset pyrkivät tarjoamaan opiskelijoille enemmän mahdollisuuksia kiinnittyä laitoksen tutkimustyöhön opinnäytetöissään tutkimustulosten julkaiseminen suomenkielisinä erillisjulkaisuina ja suomenkielisissä, tieteellisissä julkaisusarjoissa myös ulkomaisissa tieteellisissä referee-julkaisuissa

10 10 TUTKIMUKSEN ARVIOINTI 2005 - SOKLAn vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja haasteet VAHVUUKSIA - opettajankoulutuksen laadun painottaminen ja sen käytänteiden tutkiminen - eri opetussuunnitelman osa-alueiden tutkiminen - kasvatuksen ja yhteiskunnan väliseen vuorovaikutukseen osallistuminen HEIKKOUKSIA - selkeän koko laitoksen suunnitteluprosessin puuttuminen, joka mahdollistaisi henkilöstön varaamaan aikaa tutkimukselle - tutkimuksen suunnittelun, kehittämisen ja julkaisemisen strategisen ohjauksen ja tuen puuttuminen MAHDOLLISUUKSIA JA HAASTEITA - tutkimusyhteistyön tiivistäminen tiedekunnan laitosten välillä - läpinäkyvyys - opetukseen käytettävän ajan rationalisoiminen, tutkimusajan lisääminen - nuorten tutkijoiden tutkimusuran tukeminen: selkeiden tavoitteiden ja odotusten ilmaiseminen

11 11 TUTKIMUKSEN ARVIOINTI 2005 - Suosituksia tulevaisuutta varten TUTKIMUS - sekä yksittäisen tieteen sisäistä että tieteiden välistä tutkimusta -lähitieteiden (=ihmistieteet) teoreettisten ja metodologisten näkökulmien hyödyntäminen tutkimuksessa JATKOKOULUTUS - tohtorikoulutuksen painottaminen ja tutkijaksi kouluttautumisen mahdollisuuksia tulee parantaa - osa-aikaiseen ja täysipäiväiseen tohtorikoulutukseen tulisi luoda selkeämpi strategia HENKILÖSTÖ - tutkimusaktiivisen henkilöstön mahdollisuuksia tehdä tutkimusta tulee tukea -rahoituksen ei tulisi estää niitä, jotka ovat tutkimusaktiivisia YMPÄRISTÖ JA INFRASTRUKTUURI - tutkimusympäristön kehittäminen tukemaan tutkimuksen tekemistä - sellaisen tutkimuskulttuurin luominen, joka tukee tutkimukseen motivoitumista ja sitoutumista

12 12 TIEDEKUNNAN TAVOITEOHJELMA 2007-2009 - Miten se ohjaa SOKLAn tutkimusta? Tutkimus ja tutkijakoulutus Tutkimusryhmien ja yhteisten tutkimusteemojen kehittäminen riittävän suuret tutkimusryhmät koko tiedekunnan kannalta tärkeät teemat Tutkijakoulutus ja tutkijoiden jatkokoulutus tohtorikoulutuksen vastuu yhteinen tohtorikoulutus professorien, dosenttien ja yliopistonlehtorien työn rakenne ja sisältö Julkaisukäytännöt vertaisarvioidut kansainväliset julkaisut Tieteellinen yhteistyö kansainvälinen yhteistyö kansainväliseen kongressi- ja järjestötoimintaan osallistuminen laitosten tukemana tutkijavaihto kansainvälinen julkaisuyhteistyö

13 13 OPETTAJANKOULUTUS 2020 –raportti - Miten se ohjaa SOKLAn tutkimusta? Opettajankoulutuksen tutkimusperustan vahvistaminen Korkeatasoisen tutkimuksen tarve Tutkimusedellytysten parantaminen Tutkimuksen merkityksen vahvistaminen opetusammatin uudistamisessa Opettajankoulutuksen virkarakenteen uudistaminen Tutkimuksen suunnittelu, vastuuttaminen ja johtaminen Tutkimukseen perustuva opetuksen ja koulutuksen kehittäminen


Lataa ppt "SOKLAN TUTKIMUSSTRATEGIA VUOSILLE 2007-2009 Professori Kirsti Lonka FT Auli Toom."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google