Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Aikuissosiaalityön kehittämishanke – SOS - hanke

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Aikuissosiaalityön kehittämishanke – SOS - hanke"— Esityksen transkriptio:

1 Aikuissosiaalityön kehittämishanke – SOS - hanke
Etelä-Pohjanmaan osahanke Tiina Kallionalusta Merja Paulasaari Projektikoordinaattori Projektityöntekijä Puh Puh Seinäjoen Kaupunki Puskantie 38 T 21, 60100 SEINÄJOKI

2 Asiakkaiden osallisuus aikuissosiaalityössä
”Ihmisten osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksilla on vahva yhteys heidän hyvinvointiinsa.” (oSallisuushanke Salli)

3 Asiakkaat mukana kehittämistyössä
Asiakkaat toimivat kokemusasiantuntijoina ja ammattilaiset puolestaan eräänlaisina tulkkeina järjestelmän ja asiakkaan välillä Tavoitteena kokemustiedon ja ammatillisen tiedon välinen vuorovaikutus Asiakkaat/palveluiden käyttäjät nähdään asiantuntijoina, jotka tuottavat tietoa ja osallistuvat palveluiden suunnitteluun, toteutukseen, kehittämiseen ja arviointiin

4 Osallisuus Osallisuuteen ja ulkopuolisuuteen liittyvissä keskusteluissa osallisuudella tarkoitetaan yleensä kuulumisen, mukanaolon tunnetta Ihmisten ulkopuolisuutta suhteessa yhteiskuntaan määritellään yleensä; sosiaalisena, taloudellisena, koulutuksellisena, terveydellisenä, oikeudellisena ja poliittisena ulkopuolisuutena

5 Vertaistoiminta yksittäisen asiakkaan kokemukset saavat vahvistuksen kollektiivisen toiminnan myötä Vertaistoiminnan avulla palvelun käyttäjät voivat jäsentää omia näkemyksiään Yksilöllinen tieto muuttuu sosiaaliseksi tiedoksi

6 SOS-hanke ja asiakkaan osallisuus
Seinäjoella: Toimeentulotukiyksikössä meneillään asiakaskysely Vammaispalveluyksikössä valmistellaan asiakaskyselyä Toimeentulotukiyksikön asiakkaista koottu kehittäjäasiakasryhmä kokoontunut ensimmäisen kerran Suunnitteilla kehittäjäasiakasryhmä myös maahanmuuttajille 11/2012 Typissä suunnitteilla asiakashaastattelu keväälle 2013

7 Kehittäjäasiakasryhmän tavoitteena
Asiakkaiden osallisuuden ja vuorovaikutuksen lisääminen Asiakastiedon käytön lisääminen toiminnan kehittämisessä Asiakaslähtöisyyden lisääminen palveluissa

8 Keinot: Kootaan kokemustietoa asiakkailta kehittäjäasiakasryhmässä
Viedään esille nousseet asiat tiedoksi ja työstettäväksi työntekijöille sekä päättäville tahoille Valitaan asiakkaiden kanssa kehitettävistä asioista heidän mielestään tärkeimmät ja miettiä keinoja asioiden parantamiseksi ja eteenpäin viemiseksi Toteuttaa yhdessä sovitut jatkotoimenpiteet käytännössä

9 Haasteita: Asiakkaiden motivointi ryhmään lähtemiseen
- Tavoitteen kiinnostavuus - Onnistumisen todennäköisyys Ryhmän hallinta: Turvallisuuden tunne ryhmässä Kaikilla tilaa puhua


Lataa ppt "Aikuissosiaalityön kehittämishanke – SOS - hanke"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google