Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

7.4.2017 Näkemyksesi on arvokas – Ryhdy sosiaalityön kokemusasiantuntijaksi ja asiakasraatilaiseksi! Rekrytointitilaisuus 5.8.2014 Projektipäällikkö Tuula.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "7.4.2017 Näkemyksesi on arvokas – Ryhdy sosiaalityön kokemusasiantuntijaksi ja asiakasraatilaiseksi! Rekrytointitilaisuus 5.8.2014 Projektipäällikkö Tuula."— Esityksen transkriptio:

1 Näkemyksesi on arvokas – Ryhdy sosiaalityön kokemusasiantuntijaksi ja asiakasraatilaiseksi! Rekrytointitilaisuus Projektipäällikkö Tuula Tuominen, projektityöntekijät Mia Mäki-Fränti ja Samuli Pietilä

2 Sosiaalisesti osalliseksi sosiaalityöllä
SOS II-hanke Sosiaalisesti osalliseksi sosiaalityöllä Kaste-ohjelman hankkeita, Sosiaali- ja terveysministeriön rahoitus 75%, loput kunnilta. Aikuissosiaalityön kehittämishanke, jonka yhtenä tavoitteena on lisätä asiakkaiden osallisuutta. Ajalla Tampereella 2 työntekijää ja yhteinen projektipäällikkö muiden Pirkanmaan ja Kanta-Hämeen kuntien kanssa.

3 Kokemusasiantuntija sosiaalityössä
Kokemusasiantuntijat ovat sosiaalityön palveluita tuntevia asiakkaita, omakohtainen kokemus sosiaalitoimen asiakkuudesta tulee olla. Asiakkuus mielellään Tampereen aikuissosiaalityössä, lapsiperheiden sosiaalityössä, Toimeentulotuen yksikössä, kuntouttavassa työtoiminnassa. Kokemusasiantuntijat tuovat esiin asiakkaan ääntä.

4 Miksi kokemusasiantuntijatoimintaa ja asiakasraati?
Tavoitteena: 1. Kokemustiedon eli asiakkaan äänen esiintuominen: asenteisiin, palveluihin ja yhteiskunnallisiin asioihin vaikuttaminen ruohonjuuritasolta. 2. Heikoimmassa asemassa olevien kuntalaisten osallisuuden ja osallistumismahdollisuuksien lisääminen.

5 Toimintamuotoja eli mitä tehdään?
Asiakasraati kokoontuu kerran kuussa kahden tunnin ajan. Raadissa on aina asialista ja kokoontumisista tehdään muistio. Raatia vetävät aikuissosiaalityön sosiaaliaseman sosiaaliohjaajat/sosiaalityöntekijä sekä SOS II-hankkeen projektityöntekijät. Asiakasraadin tarkoituksena on keskustella, pohtia ja viedä eteenpäin yhteisesti sovittuja kehittämisideoita Tampereen kaupungin sosiaalityöstä ja muista yhteiskunnallisista asioista. Lisäksi kokemusasiantuntijoita tarvitaan: Seminaareissa, koulutuksissa ja oppilaitoksissa puhujina. Opinnäytteissä, tutkimuksissa, esitteiden ja asiakaskyselyiden laatimisissa asiantuntijoina.

6 Johtoryhmissä, ohjausryhmissä, hankepäivillä, muissa työryhmissä.
Toimintaan osallistuminen on vapaaehtoista eikä vaadi aikaisempaa kokemusta vastaavanlaisista tehtävistä. Kaikki ei osallistu kaikkeen. Oma tilanne ja olotila tulee olla sellaisessa vaiheessa, että pystyy toimimaan kokemusasiantuntijana ja raadin jäsenenä. Asiakasraati ja kokemusasiantuntijana toimiminen ei ole omien tai kaverin ongelmien ja turhautumisten jakamisen areena.

7 Mitä asiakasraadissa on tehty ja missä on oltu mukana?
Paljon vierailijoita eri tahoilta: sosiaalityöntekijöitä ja muita ammattilaisia, kaupungin valtuutettuja, apulaispormestari, sosiaaliasiamiehet, avopalvelujen johtokunnan puheenjohtaja, Tetolan suunnittelupäällikkö, sosiaalipalvelupäällikkö, YLE Tampere ja muita toimittajia. Paljon opiskelijoita ja muita osallisuuden toteutustavoista kiinnostuneita. -> raatilaiset ovat voineet antaa välitöntä palautetta vierailijoille sekä vierailijat ovat voineet kysellä raatilaisten mielipiteitä ja kokemuksia esim. sosiaalitoimen palveluista.

8 Mitä tehty - alla muutama esimerkki?
10 raatilaista haastateltu liittyen Tampereella tehtyyn ”Selvitys toimeentulohakemusten käsittelyprosessista Tampereella” (12/2012). Samoin 10 raatilaista haastateltu liittyen kuntakokeilun sosiaalisen kuntoutuksen selvitystyöhön. Kyseessä n. 250-sivuinen laaja raportti. Opinnäytetöihin (gradut ym.) haastateltu raatilaisia.  Mukana sähköisen toimeentulotuen kehittämisessä Tampereella (asiakasnäkökulma). Tehty yhteistyötä kansanedustaja Kike Elomaan kanssa liittyen mm. nettipankkitunnuksiin, viety tietoa Kikelle, oltu vierailulla eduskunnassa. Tehty kuntalaisaloite, kansalaisaloite ja muita kirjoituksia. Seurataan lautakunnan esityslistaa ja otetaan kantaa, jos listalla meille sopivia asioita.

9 Asiakasraatilaisten ja kokemusasiantuntijoiden valinta:
Sos- II hankkeen työntekijät haastattelevat kaikki halukkaat, jätä yhteystietosi tässä tilaisuudessa. Kyseessä ei ole työpaikkahaastattelu , vaan kysymykset ovat seuraavanlaisia: Mikä Sinua kiinnostaa sosiaalipalveluiden kehittämisessä? Minkälaista kokemusta Sinulla on sosiaalipalveluista? Millä tavalla haluat osallistua kehittämistoimintaan?

10 Kokemusasiantuntijana saat:
Koulutuksen toimintaan, alkaa elokuun puolessa välissä (viikko 34). Koulutus on 9 puolta päivää, kerran viikossa, joskus kaksi. Kouluttajina TAMK:n opettajat. Työnohjauksellista tukea toiminnan aikana. Sosiaalisia kontakteja ja yhteenkuuluvuutta. Mahdollisuuden vaikuttaa ja saada äänesi kuuluviin. Palkkion esiintymisistä ja matkakulukorvauksen osallistumisesta asiakasraatiin sekä kahvit. SEURAAVA ASIAKASRAATI KOKOONTUU: kello Frenckellillä, Puutarhakatu 2.

11 Kokemusasiantuntijatoiminnassa on kysymys sosiaalipolitiikasta, jolla pyritään kansalaiskeskeiseen palvelujen tuottamiseen. (Asta Niskala, Pohjois-Suomen osaamiskeskus, kehittäjäfoorumi) Esitys löytyy kotisivuiltamme:


Lataa ppt "7.4.2017 Näkemyksesi on arvokas – Ryhdy sosiaalityön kokemusasiantuntijaksi ja asiakasraatilaiseksi! Rekrytointitilaisuus 5.8.2014 Projektipäällikkö Tuula."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google