Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö 1 JY:n laatutyö Ainejärjestötapaaminen 20.3.2007 Pirjo Halonen Laatupäällikkö

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö 1 JY:n laatutyö Ainejärjestötapaaminen 20.3.2007 Pirjo Halonen Laatupäällikkö"— Esityksen transkriptio:

1 Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö 1 JY:n laatutyö Ainejärjestötapaaminen 20.3.2007 Pirjo Halonen Laatupäällikkö pirjo.halonen@adm.jyu.fi 014 – 260 1180 050 – 428 5315

2 Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö 2 Yliopistot ja ammattikorkeakoulut on velvoitettu tekemään laadunvarmistusjärjestelmä vuoteen 2011 mennessä. Korkeakoulujen arviointineuvosto (KKA) tarkastaa eli auditoi järjestelmän jokaisessa korkeakoulussa. JY:n auditointi on marraskuussa 2008.

3 Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö 3 Mitä laatutyö on? Asioiden tekemistä järjestelmällisesti Toiminnan suunnittelua vastaamaan tavoitteita Toimintaprosessien mallintamista Toiminnan seurantaa ja arviointia Dokumentointia Tiedottamista – avoimuutta KEHITTYMISTÄ

4 Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö 4 Miksi laatutyötä tehdään? Ei siksi, etteikö toiminta olisi jo nyt laadukasta! Sen tarkastelemiseksi, onko toiminta tavoitteiden mukaista. Toimintojen sujuvuuden lisäämiseksi Toiminnan systematisoimiseksi Palvelujen parantamiseksi Tulosten parantamiseksi Kilpailukyvyn ylläpitämiseksi Yliopiston toimintojen jatkuvaksi parantamiseksi

5 Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö 5 Miten laatutyötä tehdään? Tavoitteena on laadunvarmistusjärjestelmä: Common Assessment Framework (CAF) –kehikko, jossa käydään läpi seuraavat asiat:

6 6 Johtajuus Henkilöstö- johtaminen Strategiat ja toiminnan suunnittelu Kumppa- nuudet ja resurssit Prosessit ja muutos- johtaminen Henkilöstö- tulokset Asiakas- ja kansalais- tulokset Yhteiskun- nalliset tulokset Keskeiset suoritus- kyky- tulokset ToimintaTulokset Innovatiivisuus ja oppiminen Yleinen CAF-malli

7 Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö 7 Miten laatutyötä tehdään? tiedekuntakohtainen web-sivusto johtaminen opetus tutkimus yhteiskunnallinen vuorovaikutus Suunnittelu Toteutus Arviointi Kehittäminen

8 8 Johtajuus Henkilöstö- johtaminen Strateginen johtaminen Asiakkuuk- sien ja resurssien johtaminen Perus- tehtävät opetus tutkimus yhteiskunnallinen vuorovaikutus Toiminta ja tulokset Innovatiivisuus ja oppiminen Suunnittele Toteuta Arvioi Kehitä JY:n malli

9 9 Alustava ja keskeneräinen hahmotelma kuhunkin CAF-STAK-pariin tulevista asioista

10 10 CAF STAK SuunnitteluToteutusArviointiKehittäminen Johtaminen Strateginen johtaminen Missio Visio Tavoitteiden asettaminen Strateginen johtaminen Strategiset tavoitteet Toiminta- ja taloussuunnitelma Organisaatio Tavoitteiden suuntainen toiminta Vastuiden määrittely ”Vuosikello” Tavoitteiden toteutumisen seuranta Lyhyen aikavälin haasteet Pitkän aikavälin haasteet Henkilöstöjohta minen Strategiasta johdettava henkilöstösuunnittelu Henkilöstöstrategia Henkilöstö(poliittinen)ohjelma Henkilöstötavoitteet Lyhyen aikavälin henkilöstösuunnittelu Vastuiden määrittely Henkilöstörakenteen ja tavoitteiden yhteys Lyhyen aikavälin haasteet Pitkän aikavälin haasteet Asiakkuuksien johtaminen Asiakkaiden määrittely Sidosryhmien määrittely Asiakastavoitteet Asiakasvaatimusten selvittäminen Sidosryhmävaatimusten selvittäminen Vastuiden määrittely Tavoitteiden toteutumisen seuranta Yhteiskunnallisten yhteyksien kehittäminen Laatutyön johtaminen Laadunvarmistusjärjestelmän tavoitteet Laatupolitiikka Laatutyön organisointi Vastuiden määrittely Opiskelijoiden osallistuminen Dokumentaatio Yliopiston läpäisevät prosessit Laadunvarmistusjärjestelmän toimivuuden ja tavoitteiden toteutumisen seuranta Johdon katselmus Tavoitteiden saavuttamiskeinojen kehittäminen Alustava ja keskeneräinen hahmotelma kuhunkin CAF-STAK-pariin tulevista asioista, jatkuu

11 Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö 11 Opiskelijan rooli laatutyössä Opiskelija on opetuksen vastaanottajana asiantuntija! Opiskelija on koulutusohjelmansa osittainen asiantuntija. Opiskelija näkee asioita eri perspektiivistä kuin opettaja tai hallintohenkilö. Opetuksen välittömän laadun voi arvioida käytännössä vain opiskelija. Kehittämisehdotukset ovat hyvin tarpeellisia. Laatutyö on jatkuvaa kehittämistä.

12 Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö 12 Opiskelijoiden ajatuksia ja ideoita 1 Palautteet Nyt kirjavaa Olisi oltava yhteiset pelisäännöt palautteen keräämisessä Millaista palautetta opettajat haluavat? (Ei riitä, että ”taulun käyttö on 3.5”!) Bio- ja ympäristötieteellä hyvä esimerkki opiskelijoiden analysoimasta palautteesta Ongelma: eri tiedekuntien kurssien palautteen perusteet Suullisen palautteen liika henkilöityminen Opiskelijan todellisen oppimisen palautetta pitäisi kerätä enemmän Oppimistavoitteiden määrittelemättömyys

13 Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö 13 Opiskelijoiden ajatuksia ja ideoita 2 HOPS Jollain laitoksella kerran vuodessa oman HOPS-ohjaajan kanssa tarkastelu. Kaikki opiskelijat eivät tule HOPS- ohjauksiin. Seuranta saattaa ontua. Opettajien tieto HOPS:sta ja kiinnostus HOPS:aan vähäistä.

14 Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö 14 Opiskelijoiden ajatuksia ja ideoita 3 Opiskelijaedustus hallinnossa Ei tahdo ehtiä Ei tunnu olevan vaikutusta Arviointi kuntoon! Henkilöityminen Opiskelijat suunnitteluun mukaan

15 Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö 15 Opiskelijoiden ajatuksia ja ideoita 4 Varhaiskasvatuksella opiskelijajohtoiset laitoskokoukset Opetuksen iltapäivä bio- ja ympäristötieteiden laitoksella Opettajien palaute opiskelijoille Palautetta kerätään yleensä vain luentosarjan jälkeen Voi olla oppimispäiväkirja tai kommentaari kurssin aikana Palautteen palaute puuttuu usein

16 Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö 16 Opiskelija mukana Laatukoulutuksissa, erityisesti opetuksen laadussa ideat laadunvarmistusjärjestelmän opetusosioon Laadunvarmistusjärjestelmän kehittämistyössä vähintäänkin kommentoijina ja keskustelijoina

17 Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö 17 Laatupäällikkö Osallistuu opiskelijoiden opetuksen kehittämistilaisuuksiin. Pitää jatkuvaa yhteyttä ylioppilaskuntaan ja ainejärjestöihin. Käy puhumassa isoille kursseille jonkin luennon alussa. Kuuntelee opiskelijoiden kaikki ideat.

18 18 Esimerkki tavoitteiden syntymisestä valtakunnan hallitusohjelmasta laitostasolle


Lataa ppt "Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö 1 JY:n laatutyö Ainejärjestötapaaminen 20.3.2007 Pirjo Halonen Laatupäällikkö"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google