Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Historia ja tausta: Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Monivaiheinen kehitys yli 30 vuoden aikana Monivaiheinen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Historia ja tausta: Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Monivaiheinen kehitys yli 30 vuoden aikana Monivaiheinen."— Esityksen transkriptio:

1 Historia ja tausta: Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Monivaiheinen kehitys yli 30 vuoden aikana Monivaiheinen kehitys yli 30 vuoden aikana Opiskelijat ja yritykset voimakkaasti mukana kehityksessä Opiskelijat ja yritykset voimakkaasti mukana kehityksessä Tehtävät, roolit ja oppimisen kohteet muuttuneet useasti Tehtävät, roolit ja oppimisen kohteet muuttuneet useasti Nykyinen malli ollut 2-3 vuotta käytössä Nykyinen malli ollut 2-3 vuotta käytössä Tao 23.10.2009 Eero Tourunen Projektioppiminen ja työssä oppiminen TKTL/JY

2 Miksi projektiopintoja? Projekti on ICT-alan yleinen työtapa Projekti on ICT-alan yleinen työtapa Substanssin oppimista projektityötavalla Substanssin oppimista projektityötavalla Projektityötavan oppimista substanssialan projekteja tehden Projektityötavan oppimista substanssialan projekteja tehden Tapa tarjota opiskelijoille kurkistus todelliseen alan työelämään Tapa tarjota opiskelijoille kurkistus todelliseen alan työelämään Luo perustaa teoreettisempien opintojen ymmärtämiseen (sovelluspohja) Luo perustaa teoreettisempien opintojen ymmärtämiseen (sovelluspohja) Tarjoaa yliopistolle tietoa työelämän todellisista osaamistarpeista ja taidoista Tarjoaa yliopistolle tietoa työelämän todellisista osaamistarpeista ja taidoista Tao 23.10.2009 Eero Tourunen Projektioppiminen ja työssä oppiminen TKTL/JY

3 Projektiopintojen rakenne Kolmivaiheinen rakenne Kolmivaiheinen rakenne Projektin hallinta 3 op Projektin hallinta 3 op Luentoja ja harjoitustyö Luentoja ja harjoitustyö Yleistietoa projekteista Yleistietoa projekteista Projektityö 6 op Projektityö 6 op Käytännön projektityö: todellinen tehtävä, asiakas, ryhmä, soveltaminen, jäsenenä toimiminen, johdettavana oleminen Käytännön projektityö: todellinen tehtävä, asiakas, ryhmä, soveltaminen, jäsenenä toimiminen, johdettavana oleminen Ohjaus, reflektio, itsearvionti ja ohjaajan suorittama arviointi Ohjaus, reflektio, itsearvionti ja ohjaajan suorittama arviointi Tao 23.10.2009 Eero Tourunen Projektioppiminen ja työssä oppiminen TKTL/JY

4 Projektiopintojen rakenne Projektin johto 5 -10 op Projektin johto 5 -10 op Projektin johtaminen/ projektipäällikkönä (pareina) toimiminen joko yliopiston opintoprojekteissa (Projektityö-kurssi) tai omassa työympäristössä Projektin johtaminen/ projektipäällikkönä (pareina) toimiminen joko yliopiston opintoprojekteissa (Projektityö-kurssi) tai omassa työympäristössä Todellinen asiakasprojekti, määrittely, sopimus, suunnitelmat, asiakastyö, ryhmän johtaminen, johtoryhmän esittelijänä toimiminen Todellinen asiakasprojekti, määrittely, sopimus, suunnitelmat, asiakastyö, ryhmän johtaminen, johtoryhmän esittelijänä toimiminen Tao 23.10.2009 Eero Tourunen Projektioppiminen ja työssä oppiminenTKTL/JY

5 Projektin johto Projektityökokemus (ennen kurssia) Projektin johtokokemus (kurssin aikana) Reflektio perusta + teorioiden ja uusien oppien kokeilukenttä oppimispäiväkirjat teemaryhmätyöt 4 kpl seminaarit alustuksia, keskusteluja, vierailuluentoja Projektin johtamisen asiantuntijuuden portfolio

6 Projektin johto Kurssin erityispiirteitä ja käytäntöjä Kurssin erityispiirteitä ja käytäntöjä Edeltävyytenä projektityöosaaminen (yliopiston kurssi, ammattikorkeakoulun kurssi tai käytännön projektityöskentely) Edeltävyytenä projektityöosaaminen (yliopiston kurssi, ammattikorkeakoulun kurssi tai käytännön projektityöskentely) Teematyölle ja seminaareille arvokasta yliopiston projektien ja työelämäprojektien toisiaan täydentävä vaikutus Teematyölle ja seminaareille arvokasta yliopiston projektien ja työelämäprojektien toisiaan täydentävä vaikutus Teematöiden aiheet nousevat opiskelijoiden omasta kokemustaustasta Teematöiden aiheet nousevat opiskelijoiden omasta kokemustaustasta Teematyön rakenne: teoriatausta, käytännön kokemus ja kokeilut, anonyymi yhteenveto kaikkien luettavaksi, palaute työyhteisöön Teematyön rakenne: teoriatausta, käytännön kokemus ja kokeilut, anonyymi yhteenveto kaikkien luettavaksi, palaute työyhteisöön Päätösseminaari yliopiston ulkopuolella luonnon lähellä Päätösseminaari yliopiston ulkopuolella luonnon lähellä Maisemaharjoitus: valitse ympäristöstä omaa projektipäällikkyyttäsi kuvaava maisema ja kerro muille perustelut Maisemaharjoitus: valitse ympäristöstä omaa projektipäällikkyyttäsi kuvaava maisema ja kerro muille perustelut

7 Projektin johto Portfolio Portfolio Ainoa arvioitava osuus kurssista Ainoa arvioitava osuus kurssista Henkilökohtainen (ei julkinen; opiskelijan ja opettajan välinen) kirjoitetaan ”minä”-muodossa Henkilökohtainen (ei julkinen; opiskelijan ja opettajan välinen) kirjoitetaan ”minä”-muodossa Kuvaus projektipäälliköksi kehittymisestä, millainen projektipäällikkö nyt olen (vai olenko ollenkaan), miten haluan itseni kehittyvän projektipäällikkönä lyhyellä ja pitkällä tähtäimellä Kuvaus projektipäälliköksi kehittymisestä, millainen projektipäällikkö nyt olen (vai olenko ollenkaan), miten haluan itseni kehittyvän projektipäällikkönä lyhyellä ja pitkällä tähtäimellä Tulevaisuuskuvan lähtökohtana usein ”maisemaharjoitus”, konkretisointivälineenä ihannetyöpaikkailmoitus, kirje itselle tulevaisuuteen tai tulevaisuudessa ystävälle omasta elämä- ja työtilanteesta, käsitekartta päällikkyydestä, jossa omat vahvat alueet vihreitä, kehittymisen alueet keltaisia ja ”ei minun ” alueet punaisia Tulevaisuuskuvan lähtökohtana usein ”maisemaharjoitus”, konkretisointivälineenä ihannetyöpaikkailmoitus, kirje itselle tulevaisuuteen tai tulevaisuudessa ystävälle omasta elämä- ja työtilanteesta, käsitekartta päällikkyydestä, jossa omat vahvat alueet vihreitä, kehittymisen alueet keltaisia ja ”ei minun ” alueet punaisia Portfoliosta kirjoitetaan lähes aina useampi versio ohjaustilaisuuksien pohjalta. Portfoliosta kirjoitetaan lähes aina useampi versio ohjaustilaisuuksien pohjalta. Arviointi yhteistyössä opiskelijan kanssa Arviointi yhteistyössä opiskelijan kanssa


Lataa ppt "Historia ja tausta: Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Monivaiheinen kehitys yli 30 vuoden aikana Monivaiheinen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google