Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Työpaja 25.3.2009. Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Työpaja 25.3.2009. Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen."— Esityksen transkriptio:

1 Työpaja 25.3.2009

2 Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen opintojakson, aikataulut, tiedot ja materiaalit synkronoituvat automaattisesti omaan sähköiseen lukujärjestykseen ja/tai ympäristöön.  Esimerkiksi aikataulut, muutokset, tiedotus  Sähköiset muistiinpanovälineet

3 Mikäli lähden kampukselle …  Ruokalistan tarkistus, bussiaikataulut  Miksi lähden kampukselle?  Yhteisöllisyys – tarvitaanko f2f-tapaamisia (esim. motivaatio)?  Kahvitauot, lounastauot, vapaa-aika?  Verkkoyhteisöt vs. f2f-yhteisöt  Tasavertaisuus: Kaikki opiskelijat eivät osaa toimia verkossa tai löydä sieltä impulsseja omaan työskentelyynsä, vaan tarvitsevat f2f-kohtaamisia.  Voimmeko siis pakottaa opiskelijat verkkoon?

4 Mikäli jään kotiin …  Kaksi näkökulmaa: ”Minun ei tarvitse lähteä kotoa pois”; ”Minä en saa lähteä kotoa pois”

5 Ryhmäytyminen  Ryhmäytyminen: f2f / verkko?  Helpottaako ryhmäytymistä se, että näkee ryhmän jäsenet edes kerran?  Vai onko kasvamassa sukupolvi, joka ei tarvitse f2f- tapaamista ryhmäytymiseen tai yhteisölliseen työskentelyyn?

6 Luentojärjestelyt  Mahdollisuus osallistua lähiluennolle  Onko opettaja paikalla vai omassa työpisteessään?  Lähi- ja etäopiskelijoiden tunnistus

7 Informaali oppiminen  Miten aikaisemmin opittu tunnistetaan ja tunnustetaan?  Opiskeluputki vai luovaa soveltamista?  => Alussa ohjatumpaa opiskelua, vähitellen – opiskelutaitojen kasvaessa – itsenäisempää työskentelyä ja sovellusmahdollisuuksia oman kiinnostuksen mukaan.

8 Opiskelu vs. työelämä  Opiskellessa opitaan samalla työelämätaitoja.  Vapaa-ajan verkkoyhteisöjen käyttö oppimisessa saattaa alentaa kuria ja kontrollia.  Opintosuoritusten arviointi vs. oppimistehtävien tekijän tunnistus => osaaminen ja taidot punnitaan työelämässä  Onko työnantajalla oikeus käydä katsomassa työnhakijan Facebook-ryhmiä?

9 Tukipalvelut  Opettajan ja opiskelijoiden pitää voida keskittyä omaan substanssiosaamiseensa ja sisältöihin.  Miten syvällisesti opettajan tai opiskelijan pitää tuntea toimintaympäristö ja sen toiminnot, jotta sitä voi tehokkaasti ja vaivattomasti käyttää?  Miten toimintaympäristö ohjaa itsessään, mihin asioihin tarvitaan tukihenkilöä?

10 Teknisiä seikkoja  Käyttäjäautentikointi: Yksi tunnus joka paikkaan  Peliympäristöjen tai vapaa-ajan työkalujen kanssa ei kannata ryhtyä kilpasille  Helppokäyttöinen, mukava, hyödyllinen, pääsy mistä tahansa mihin tahansa.  Dokumenttien jako, kirjanmerkit, näyteportfolio, …  Varmuuskopiointi  Opintosuoritusten dokumentointi (laki) vs. sosiaalisen median työkalujen käyttö (esim. YoTube)

11 Millainen on opiskelijan Virtukampus?  Toimintaympäristö, jossa on eri tasoja:  Kun kirjaudun koneelle, toiminko sen jälkeen koko ajan Virtukampuksella?  Virtukampus = intranet?  Virtukampus = ainoa toimintaympäristö, jossa on mahdollista käyttää tarvittavia ohjelmia ja tallentaa materiaaleja?  Näkyvyys muille?  Profilointi testien ja valintojen perusteella  Toimintaympäristö + käyttöjärjestelmä

12 Apuva  Voi kysyä mitä vaan  Automaattiset vastaukset  Tukihenkilö tarvittaessa  Muistutuspalvelu  Karttapalvelu  Sähköposti?

13 Viikon vinkit  Aamukampa  Opiskelijalla jäljellä olevat opintopisteet  Opettajalla lomakampa  Viikon paras blogi ym. poimintoja  Häpeäpaalu: Viikon plagioija


Lataa ppt "Työpaja 25.3.2009. Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google